صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
کانون‌های دانشجومحور(۵۶)/ کجانی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

توانمندسازی دانشجویان با آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی

پیشبرد اهداف فرهنگی با اخلاق‌مداری، انعطاف‌ و انتقادپذیریدبیر کانون فرهنگی «مهارت‌های زندگی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: این کانون با هدف توانمندسازی جوانان دانشجو با آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی فعالیت می‌کند؛ چراکه جوانان دانشجو نمایندگان جامعه علمی و فرهنگی کشور هستند.
کد خبر : 652468

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ حسین عقابی- اکنون هزار و ۴۱۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.


کانون‌های دانشجویی یکی از قالب‌های مهم و اثرگذار فعالیت‌های دانشجویی هستند که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه‌های دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده‌اند و هرقدر زمینه‌های فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانون‌ها بیشتر دیده شود، ‌طبیعتاً می‌تواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.




بیشتر بخوانید:


لزوم تمرکز دانشگاه‌ها بر توانمندسازی کادر کانون‌های فرهنگی


انتقاد یک فعال دانشجویی به کارکرد برخی کانون‌ها


تربیت دانشگاهی با دانشجویان امدادی


کانون منسجم دانشجویان افغانستانی حول محور «تدبیر»




یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، ‌اهمیت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل، تعمیق و گسترش کانون‌هاست که این مهم با اصلاح آیین‌نامه اجرایی کانون‌ها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است. حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور نیز از فعالیت کانون‌های فرهنگی اجتماعی حمایت می‌کنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهند.


خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با دبیران کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیت‌ها و مأموریت‌های این کانون‌ها را در قالب پرونده خبری «کانون‌های دانشجومحور» بررسی می‌کند که در این شماره(۵۶) گفت‌وگو با مینا کجانی دانشجوی مقطع دکتری رشته روانشناسی و دبیر کانون فرهنگی «مهارت‌های زندگی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد را می‌خوانیم.


آنا: کانون فرهنگی اجتماعی مهارت‌های زندگی را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن(زمینه های کاری) معرفی کنید.


کجانی: کانون مهارت‌های زندگی شهریور ۱۳۹۹ با پیشنهاد و حمایت مجتبی انصاری‌شهیدی عضو هیئت علمی و مدیر گروه تحصیلات تکمیلی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و با همت و تلاش تعدادی از دانشجویان راه‌اندازی شد و آغاز به کار کرد.


شکل‌گیری کانون فرهنگی دانشجویی مهارت‌های زندگی به دنبال احساس خلأ در زمینه مهارت‌های ده‌گانه زندگی شامل خودآگاهی، همدلی، مهارت ارتباطی، ارتباط مؤثر، تفکر نقادانه، تفکر خلاقانه، تصمیم‌گیری، حل مسئله مدیریت هیجانات و مدیریت استرس میان جوانان و به دنبال نیاز آنان به فراگیری و تبحر در این زمینه صورت گرفت و با هدف توانمندسازی جوانان دانشجو به‌عنوان نمایندگان جامعه علمی و فرهنگی کشور در این مهارت‌ها فعالیت خود را آغاز کرد.


تعداد اعضای فعال در مجمع عمومی کانون مهارت‌های زندگی ۱۵۱ نفر بوده که هفت نفر را با برگزاری انتخابات برای هسته مرکزی انتخاب کردند. این‌جانب از ابتدای آغاز کار کانون تاکنون با رأی اعضا به‌عنوان دبیر کانون مشغول فعالیت هستم.


فرهنگ‌سازی باید همه‌جانبه، کامل، مبتنی بر اصول فرهنگی، ملی، مذهبی، عرفی و مطابق با احترام به انواع سلایق باشد.آنا: جایگاه و وظایف کانون‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


کجانی: گرچه معتقدم مسئولانی که سال‌های متمادی در دانشگاه‌ها به کار فرهنگی پرداخته‌اند، صاحب‌نظران اصلی و حقیقی برای پاسخ به این سؤال هستند؛ اما بر اساس آنچه در طول این مدت تجربه کرده و شاهد بوده‌ام، باید درباره جایگاه کانون‌ها گفت که دانشجویان نه‌تنها برای اقبال و استقبال از کانون‌ها آمادگی دارند؛ بلکه آنان منتظر چنین شرایطی هستند که بتوانند در کنار مباحث تئوریک و آکادمیک دانشگاه در سایر زمینه‌ها نیز فراخور علاقه، سلیقه، عقیده، استعداد و توانمندی‌های خود به فعالیت بپردازند؛ بنابراین جایگاه کانون‌ها ارزنده‌ بوده و مهم حفظ آن است.


وظایف کانون‌ها به دو دسته وظایف مشترک و وظایف اختصاصی تقسیم می‌شود. وظیفه مشترک همه کانون‌ها فرهنگ‌سازی به معنای اعم است که باید همه‌جانبه، کامل، مبتنی بر اصول فرهنگی، مذهبی و ملی و همه سلایق و علایق مختلف را بشمارند. وظیفه اختصاصی در کانون همان هدف شکل‌گیری و وجه تسمیه کانون بوده و این همان حیطه خاصی است که موضوع اصلی فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و سایر فعالیت‌های کانون محسوب می‌شود.


آنا: کانون‌های فرهنگی اجتماعی به‌عنوان هسته‌های فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم دارند؟


کجانی: معتقدم برای پیشبرد اهداف فرهنگی، چنانچه کانون‌ها در مسیر اهداف خود با اخلاق‌مداری، انعطاف‌پذیری و انتقادپذیری حرکت کنند، قطعاً نقش مستقیم و مثبتی در پیشبرد اهداف فرهنگی خواهند داشت؛ اما در غیر این صورت و با زیرپاگذاشتن اصول می‌توانند حتی نقشی مخرب داشته و دستاوردی جز فرهنگ‌ستیزی نخواهند داشت. کانون‌های مهارت برای توسعه علم دانشجویانی پرورش می‌دهند تا هر آنچه را که می‌خوانند و می‌آموزند، نقد و بررسی کنند.


آنا: چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می دانید و کانون‌های چگونه تقویت می‌شوند تا در پیشبرد اهداف دانشگاه و جامعه موفق باشند.


کجانی: چالش‌ها در اکثر موارد و در مرتبه نخست به مسائل و حمایت‌های مالی برمی‌گردد و قسمت کوچکی نیز تضاد آرا یا سیاست‌ها بوده که امیدوارم هر دو به‌زودی حل شوند.


تقویت کانون‌ها کاملاً برمی‌گردد به وظایف آنها؛ بنابراین با توجه به هر وظیفه‌ای که به عهده کانونی گذاشته شده (به هر شکل) و یا با شکل‌گیری، اهداف و پیشنهادها که برای هر کانونی تعیین می‌شود، تقویت باید به همان شکل برای آن لحاظ شود. فرهنگ‌سازی باید همه‌جانبه، کامل، مبتنی بر اصول فرهنگی، ملی، مذهبی، عرفی و مطابق با احترام به انواع سلایق باشد؛ بنابراین چنین چیزی میسر نخواهد شد جز اینکه تقویت نیز همین ویژگی‌ها را داشته باشد.


آنا: نحوه همکاری مسئولان مربوط(حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه) در دانشگاه با کانون متبوع شما چگونه بوده است.؟


کجانی: مسئولان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در مدت شکل‌گیری کانون مهارت‌های زندگی تاکنون از هر کمک، راهنمایی و حمایتی دریغ نکرده‌اند و حتی در مواقعی که به دلایل مالی یا هر مشکل دیگر امکان همکاری وجود نداشت، هیچ‌گاه «نه» مطلق نگفته؛ بلکه با هم‌فکری و همدلی سعی بر جایگزین کردن راهکار جدید داشته تا حتی‌الامکان اعضای کانون به هدف خود نائل شوند. اخلاق‌مداری، صبوری، انعطاف‌پذیری و همراهی همه مسئولان فرهنگی دانشگاه ستودنی است.



دستاوردهای کانون‌ مهارت‌های زندگی


آنا: چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، افتخارات، موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.


کجانی: با توجه به اینکه مدت‌زمان کوتاهی از شکل‌گیری فعالیت‌های کانون مهارت‌های زندگی می‌گذرد، هنوز در رقابت‌های چندانی غیر از کرسی‌های آزاداندیشی شرکت نداشته‌ایم. شرکت در رقابت‌ کرسی‌های آزاداندیشی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ و صعود تا مرحله نیمه‌نهایی، تشکیل گروه واتساپ و صفحه اینستاگرام و عضوگیری و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری متناسب با مناسبت‌های خاص مذهبی، ملی و بین‌المللی و انتشار آن در فضای واتساپ، اینستاگرام، آپارات و تلگرام، تولید کلیپ‌های ماهیانه(به‌صورت صوتی-تصویری) با تمرکز روی یکی از مهارت‌های زندگی در هر ماه و انتشار آن و تأسیس و انتشار نشریه علمی-فرهنگی «دوپامین» با موضوع روان‌شناختی که به‌صورت فصلنامه بوده و تاکنون سه شماره از آن منتشر شده ازجمله فعالیت‌های این کانون بوده است.




بیشتر بخوانید:


نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی بین دانشجویان


پیشبرد اهداف فرهنگی با تمرکز و جدیت در حوزه «هنر»


از جدال شبانه‌روزی با کرونا تا تزریق روزانه ۳ هزار دُز واکسن


حمایت از کانون‌های فرهنگی همه‌جانبه و واقعی باشد




ارائه سخنرانی در جمع نودانشجویان و خانواده‌ها با هدف آشنایی آنان با کانون و فعالیت‌ها و اهداف آن(به‌صورت مجازی)، برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوعات درخواستی و پیشنهادی دانشجویان به‌طور مجازی، شرکت در جلسات هم‌اندیشی با معاونت فرهنگی و رئیس دانشگاه و شرکت فعال در کارگاه‌های برگزار شده ویژه فعالان نشریات و دبیران کانون‌ها از دیگر فعالیت‌های کانون مهارت‌های زندگی است.


از طرفی تولید کلیپ‌های مهارت و زندگی به‌طور جداگانه برای هر مهارت و تولید فصلنامه دوپامین(با چاپ نسخه دیجیتال و چاپی) فعالیت‌های کانون «مهارت‌های زندگی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در دوره کرونا بوده است.


آنا: و کلام آخر...


کجانی: با توجه به اینکه تهاجم فرهنگی دغدغه اصلی همه مسئولان است؛ اما در سرمایه‌گذاری روی فرهنگ برای این موضوع حساسیت ویژه به خرج داده نمی‌شود. امیدوارم رویکرد مسئولان به این مسئله با تغییری چشمگیر، راه را برای انجام فعالیت‌های ارزنده قشر خلاق و ایده‌پرداز جامعه هموار کند.


به گزارش آنا، سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهای خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌ها، عملکرد و چالش‌های کانون‌های فرهنگی دانشجویی واحدهایی دانشگاهی با عنوان «کانون‌های دانشجومحور» در اختیار اداره کانون‌های فرهنگی-دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز قرار می‌گیرد. با توجه به بیان برخی از مشکلات از سوی دبیران کانون‌ها در مسیر فعالیت دانشجویان - که معمولاً موردی است- دانشجویان و فعالان فرهنگی در کانون‌ها می‌توانند در تماس با شماره ۴۷۳۵۱۴۲۴ (خانم رازقی) پیگیر رفع و حل مشکلات خود در کانون‌های فرهنگی دانشجویی باشند.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر