مشارکت ۸۰۰ دانشجو و استاد دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در رویداد گام دوم
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ داود دهقانی محمودآباد- پایان و آغاز هر سال فرصتی است تا ارگانها و نهادهای مختلف ارزیابیای از سال گذشته و چشمانداز سال جدید خود را به معرض نمایش و نشر بگذارند، دانشگاه آزاد اسلامی اکنون در آستانه ۴۰ سالگی فعالیت خود قرار دارد و با برگزاری رویداد ملی گام دوم مصمم است تا ظرفیتهای مختلف خود در کشور را ارائه و به همه ایرانیان معرفی کند.
دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم به عنوان یکی از ۳۱ استان دانشگاه در راستای شعار سال و حضور در رویداد ملی گام دوم فعالیتهای خود را از زمان ابلاغ بخشنامه گام دوم آغاز کرده و اکنون آماده حضور در این رویداد مهم و اثرگذار است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با محمدرضا دهقانیاشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد یزد درباره شعار سال ۱۴۰۱، خصوصیات دانشگاه دانشبنیان و جزئیاتی از فعالیتهای این دانشگاه در راستای رویداد گام دوم به گفتوگو نشسته است که در ادامه میخوانیم.
آنا: ارزیابی شما از نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری چگونه است؟
دهقانیاشکذری: نامگذاریهای سال از طرف مقام معظم رهبری، جهتگیری سیاستهای کلی نظام را تعیین میکند و طبیعتاً باید همه دستگاهها و دوایر دولتی و غیردولتی در این مسیر حرکت کنند و امیدواریم شعار امسال به فرمایش حضرت آقا، دچار روزمرگی، شعارزدگی و صرفاً درج در عناوین سربرگها نشود. سطحینگری در تولید دانشبنیان یکی از نگرانیها در تحقق شعار امسال است؛ چراکه تولید دانشبنیان اشتغالآفرین نیازمند سیستم است، شعار امسال شعاری فوقالعاده فنی و علمی بوده و نظامی سیستماتیک است؛ چراکه ورودی و درونداد آن دانشبنیان و برونداد یا خروجی آن اشتغالآفرین است.
بیشتر بخوانید:
تولید اشتغالآفرین باید از مسیر دانشگاهها دنبال شود
تغییر روشهای تدریس از تئوری به سوادهای نوین
بر اساس مهمترین مسئله نظام که اشتغال است باید ورودیهایی را به سیستم اقتصادی و علمی کشور بدهیم که خروجی ملموس از نوع اشتغال داشته باشیم، نکته مهم این است که اگر بخواهیم ورودیهای ما دانشبنیان باشند باید دانشگاهها و مراکز علمی را نقطه مرکزی کار قرار دهیم و نگاه تشریفاتی به دانشگاه نداشته باشیم؛ زیرا مرکز تولید علم و نهاد اصلی در مدیریت این شعار دانشگاه است.
کارآفرینی در دانشگاههای دانشبنیان
آنا: در مورد رویکرد دانشگاههای دانشبنیان توضیح میدهید؟
دهقانیاشکذری: دانشگاه دانشبنیان نیازمند رویکردهای جدید از قبیل کارآفرینی بوده که در قالب دانشگاههای نسل چهارم و پنجم مطرح است، این دانشگاهها به صورت ذاتی باید بتوانند دانش نظری را در کنار دانش کاربردی به محصول و خدمات تبدیل کنند، الزام این نوع سیستم، وجود نهادهایی است که بتوانند این بستر را فراهم کنند تا ایدههایی که از دل دانش و نیازها بیرون میآید، بر بستر و زیستبومی مناسب به کسبوکارها، شرکتها، محصولات و خدماتی که پیامد نهاییاش اشتغال است، تبدیل کنند؛ بنابراین نکته نخست در دانشگاهها، بازسازی ساختاری است که دانشگاه آزاد در سال گذشته و در چند سال اخیر این رویکرد جدی را در حوزه مراکز نوآوری، شتابدهندهها و مراکز رشد به خوبی ایفا کرده است.
نکته دوم نقش استادان است که در فضای دانشبنیان کاملاً تغییر میکند، استاد در این فضا صرفاً یک معلم نیست، بلکه مربی است، معادل واژه «منتورینگ» را شاگردپروری میدانم و در این نظام دانشگاهی، نقش استاد، نقش شاگردپروری است، باید دست شاگردش را بگیرد و با مسائل آشنا کند و در نهایت گام به گام او را به سمت یک انسان توانمند در عرصه اقتصاد و جامعه پیش ببرد؛ بنابراین در این دانشگاهها، محصول صرفاً پایاننامه نیست، دانشگاهی است که خروجی کار، پایاننامههاست، پایاننامهها تبدیل به محصول، کسبوکار، شرکت نوپا، شرکت دانشبنیان، شرکت خلاق، شرکت فناور و ... میشوند و خروجی این دانشگاهها «هر دانشجو یک کسب و کار» و «هر دانشجو یک مهارت اشتغالبنیان» است.
در این راستا محتواهای درسی باید کاملاً بازسازی شوند و اگر بخواهیم دانشگاه محور تولیدی باشد که دانشبنیان و خروجیاش اشتغال است، محتواهای درسی باید از آن سرفصلهای نظری قبلی کاملاً جابهجا شوند و متناسب با نیازهای روز جامعه و صنعت تغییر کنند و این الزام بعدی تحقق شعار سال ۱۴۰۱ است.
به دنبال ترسیم آینده جوانان هستیم
آنا: فعالیتها و حرکت دانشگاه آزاد در استان یزد در راستای رویداد ملی گام دوم دانشگاه چگونه بوده است؟
دهقانیاشکذری: برجستهترین فعالیت دانشگاه آزاد یزد در سال ۱۴۰۱ ادامه فرایندی است که از بهمن و اسفند ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۸۰۰ دانشجو و استاد که در رویدادهای گام دوم دانشگاه شرکت کردند، آغاز کردیم. اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در رویداد ملی گام دوم دانشگاه را در سه حوزه ایدهپردازی، زیرساخت و شرکتهای خلاق آغاز کردیم و در مراسمی که در پایان سال ۱۴۰۰ برگزار شد در فاز یک، جمعبندی توفیقات این برنامهها تشریح شد. زمستان ۱۴۰۰ اصطلاحاً بهاری از خلاقیت و نوآوری در استان یزد رقم خورد که بازتاب بسیار بزرگی در رسانهها و نهادهای استانی داشت.
خروجی برگزاری رویدادها، شناسایی و انتخاب ایدهها، باورها، شرکتهای خلاق و فناور و زیرساختها بود؛ اما نکته مهم این است که این اتفاقات خرداد ۱۴۰۱ برابر چشم ایرانیان قرار میگیرد و قدرت عظیم دانشگاه آزاد در ۴۰ سال نخست انقلاب اسلامی را به نمایش میگذاریم، در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ترسیم آینده روشن برای جوانان این ملت و مرز و بوم هستیم؛ زیرا شعار سال هم اشتغالمحوری را اساس کارها قرار داده و در برنامه مهم رویداد گام دوم قصد داریم در سه محور بیانشده (ایدهپردازی، زیرساخت و شرکتهای خلاق)، نخست؛ ایدههایی را متجلی و همراهی کنیم که واقعاً مسائل را حل میکنند، منجر به محصول میشوند و شرکتهای قدرتمند از دلشان بیرون میآیند. دوم؛ در حوزه زیرساختها در حال بازیابی و نظمی سیستماتیک هستیم که کدامیک از زیرساختها، آزمایشگاهها و کارگاهها توان این را دارند که مشکلات صنعتی و مسائل جامعه را حل کند. سوم؛ باید پیوند دانشگاه توانمند با صنعت نیازمند را رقم بزنیم که بزرگترین اتفاق سال ۱۴۰۱ رقم میخورد، ضمن اینکه در نیمه دوم سال مرکز نوآوری در حوزه اتوماسیون و روباتیک و بستر بسیار عالی در حوزه دانشبنیان را در یزد افتتاح میکنیم که دومین مرکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد است و در استان یزد هم سومین مرکز نوآوری این دانشگاه است.
آنا: درباره جزئیات فعالیت واحدهای دانشگاهی استان یزد به منظور آمادگی برای حضور در رویداد ملی گام دوم دانشگاه بگویید.
دهقانیاشکذری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در موضوع رویداد گام دوم دانشگاه که خرداد ۱۴۰۱ برگزار میشود با ۵۰۸ ایده سهم جدی در این رابطه برای خود قائل است، از میان سه استارتآپ ۹ ایده برتر و از ۱۸ ایدهآرایی که برگزار شد ۵۴ ایده برتر داریم، این ایدههای برتر را بعد از داوری در ایام عید نوروز ۱۴۰۱ بازسازی و تقویت کردیم که در فاز یک در حوزه ایدهپردازی، ایدههای نوین، کارآمد و منتج به خروجی و اشتغال را در نمایشگاه ارائه میکنیم.
در حوزه زیرساختی ۱۰ شهرستان در استان یزد فعال هستند. در شهرستانهای اردکان، میبد، تفت، اشکذر، بافت، بهاباد، مهریز، خاتم، یزد و ابرکوه در هر کدام از ویژگیها، کدبندیهای خاصی داشتیم که متناسب با نیازهای شهرستان طراحی کردیم، مثلاً در اردکان شهر صنعت و فولاد، طبیعتاً زیرساختهای فولادی را آماده کردیم، میبد قطب کاشی کشور است و مرکز نوآوری که در این شهر فعال است، آزمایشگاه استاندارد سرامیکی در میبد در کشور بینظیر است که این آزمایشگاه ارزشمند را آماده کردیم که در نمایشگاه کشوری خدماتش را به شرکتها ارائه کنیم، در حوزه اشکذر قطب برق، گردشگری و حتی سوارکاری و اسب ایران را داریم.
در شهر مهریز به عنوان یک شهر کشاورزی و گردشگری ظرفیتهای ارزشمندی را طراحی کردیم، شهرستان تفت قطب گردشگری کشور شد؛ چراکه این شهر در حوزه نجوم و حوزه تحقیقات زلزله فعال است و نخستین مرکز ملی تحقیقات زلزله در دانشگاه آزاد تفت فعالیت دارد و این بخش هم در حال آمادهسازی است تا کل صنایع ایران ظرفیت این شهرستان را ببینند و امید است تفت را پایگاه گردشگری دانشگاه آزاد کشور کنیم.
در ابرکوه کشاورزی و گردشگری قوی هستند. حوزه خاتم قطب کشاورزی کشور است. حوزه بافت و بهاباد دو شهر معدنی هستند و از واحدهایی هستند که به دلیل وجود معادن قوی رتبه برتر فعالیتهای درآمدزای غیرشهری داشتند و طبیعتاً آن دو بخش هم زیرساختهای خودشان را خرداد ۱۴۰۱ عرضه میکنند.
در حوزه شرکتهای خلاق و فناور استان یزد به دلیل اینکه استانی صنعتی است، لیستی از شرکتهای قدرتمند وابسته یا به نحوی مرتبط به دانشگاه را آماده کردیم که در این حوزه شرکتهای خلاق و فناور و دانشبنیان ظرفیت دانشگاهی استان را در نمایشگاه ۱۴۰۱ عرضه میکنند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/