صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نقد و بررسی فیلم «گیتا» عنوان شد

مسعود مددی: بهتر بود برای روز اول از فیلم‌های آماده انتخاب می‌کردند/ مریلا زارعی: «گیتا» یکی از انتخاب‌های مهم من بوده است

اولین نشست نقد و بررسی سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «گیتا» در بخش نگاه نو صبح امروز (سه‌شنبه 13 بهمن ماه) با حضور مسعود مددی کارگردان، میترا تیموریان فیلمنامه‌نویس، مجید شیخ انصاری تهیه‌کننده، مریلا زارعی بازیگر، سعید شهرام آهنگساز، الهام حسامی منتقد جلسه و محمود گبرلو به عنوان مدیر جلسه برگزار شد.
کد خبر : 65021

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه مسعود مددی، کارگردان فیلم عنوان کرد: «دو سال قبل که ایده این قصه توسط خانم تیموریان مطرح شد، روی آن بحث زیادی داشتیم که چطور می‌توانیم موضوعی که به نظر ساده می‌رسد را در لایه‌های درونی بیشتر بررسی کنیم و در دل آن به درام برسیم. همچنین در این مسیر از مشورت دوستانی کمک گرفتیم که آن‌ها هم معتقد بودند این قصه قابلیت تبدیل به فیلم بلند را دارد.»


این کارگردان با اشاره به اینکه کارش قطعا ضعف‌هایی دارد، اظهار کرد: «قطعا تجربه‌هایی که در این مسیر به‌دست می‌آورم در کارهای بعدی کمکم می‌کند، با این حال خوشحالم که اثر تاثیرگذاری خودش را داشته و ارتباط لازم در زمینه‌های بازیگری و دیگر بخش‌ها را با مخاطب برقرار کرده است.»


وی همچنین تاکید کرد: «بعد از این اکران حتما در نسخه فیلم تغییراتی صورت می‌گیرد و نظراتی که در این روزها می‌شنوم کمک می‌کند تا این بازنگری بهتر اتفاق بیفتد.»


میترا تیموریان، فیلمنامه‌نویس اظهار کرد: «ایده این اثر سینمایی به آرامی در ذهن من شکل گرفت و شروع آن با یک تصویر ذهنی از مادری بود که فرزندش در کنارش نیست. مادری که انگیزه‌هایش را به خاطر دوری فرزندش از دست داده، چون بزرگترین انگیزه زندگی‌اش، مادر بودن بوده است. این شروع ایده اولیه فیلمنامه بود و آقای مددی از همان ابتدا از آن خوشش آمد. ما هر روز با هم درباره‌اش حرف می‌زدیم تا این که طرح اولیه سر و شکل گرفت.»


مریلا زارعی، بازیگر نقش «گیتا» گفت: «ما به عنوان بازیگر در طول سال قصه‌های متفاوتی را مطالعه می‌کنیم و بنا به نظر خودمان آنها را برای بازی انتخاب می‌کنیم. «گیتا» یکی از انتخاب‌های مهم من بوده است و دلیل انتخابم، فیلمنامه این فیلم بود.»


وی افزود: «من همیشه علاقه داشتم با فیلمسازان فیلم اولی کار کنم. واقعیت این است که کار کردن با کارگردانی که اولین کار سینمایی‌اش را می‌سازد، برای ما به نوعی سخت است و برای کارگردان به نوعی دیگر. ما به خاطر تجربه‌ای که داریم کمتر دچار دلهره و دلواپسی می‌شویم، اما کارگردان چنین احساساتی را تجربه می‌کند. بنابراین سختی کار بیشتر بر روی دوش کارگردان است، چون او قرار است فیلمسازی را برای اولین بار تجربه کند.»


این بازیگر در ادامه اظهار کرد: «البته آقای مددی صاحب دانش و تجربه کافی در این زمینه بودند. برای من کار کردن با او بسیار جذاب بود و از طرف دیگر باز هم نقش مادر را به شکل متفاوتی تجربه کردم. همچنان مثل سال‌های گذشته فکر می‌کنم با بازی در هر نقش، قرار است تجربه جدیدی به دست بیاورم و حضور در این فیلم، به دلیل اتکای فیلمنامه به شخصیت گیتا و قلم زنانه خانم تیموریان بسیار برایم لذت‌بخش بود.»


بازیگر فیلم «گیتا» تاکید کرد: «زمانی که فیلمنامه را خواندم به نام نویسنده آن توجه نکردم اما خود متن به من نشان داد که قلم زنانه‌ای آن را نوشته است و همیشه کارهای زنانه مرا ترغیب می‌کنند تا هر کاری از دستم بر می‌آید برای عینیت بخشیدن به آن انجام دهم.»


وی با بیان این که بعد از پایان فیلم تا چند ماه به لحاظ روحی درگیر شخصیت این فیلم بوده است، گفت: «من امسال در سه فیلم بازی کردم، در فیلم «گیتا» نقش یک مادر، در فیلم «بادیگارد» نقش یک همسر و در فیلم «دختر» نقش یک خواهر را بازی کردم. این اتفاق برایم چالشی بود که امیدوارم مخاطب هم با آنها ارتباط برقرار کند.»


در ادامه شیخ‌انصاری با اشاره به اینکه از ۹ ماه قبل از تکمیل فیلمنامه در جریان قصه بوده است، عنوان کرد: «ما خیلی زود برای تامین سرمایه اقدام کردیم، اما با مشکلاتی که در مسیر پیش آمد، این جریان یک سالی طول کشید تا بتوانیم برای تولید اثر اقدام کنیم.»


وی در ادامه با اشاره به اینکه مریلا زارعی از ابتدا در جریان کار بوده، بیان کرد: «حضور مریلا زارعی در فیلم و در کنار ما دل‌گرمی خوبی بود و از همان ابتدا هم از نظرات او استفاده می‌کردیم.»


این تهیه‌کننده ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در ساخت این اثر تجربه خوبی بدست آورده و در کنار افراد با انگیزه‌ای بوده، گفت: «اختلال‌ها و بی‌نظمی‌های سینمای ایران در پروژه ما هم خودش را نشان داد. از پیش تولید تا پست پروداکشن و در آخر هم جریانی که شب گذشته برای فیلم پیش آمد.»


سعید شهرام که آهنگسازی این اثر سینمایی را بر عهده داشته، بیان کرد: «اردیبهشت امسال آقای مددی سناریو را برای من فرستادند، با اینکه متن‌های زیادی در این مدت به دستم می‌رسید، اما فیلمنامه «گیتا» در همان صفحات اول تاثیری روی من گذاشت، ناب بودن موضوع مرا جذب کرد و دوست داشتم به لحاظ موسیقیایی هم آن را تجربه کنم. در همان ۵ صفحه ابتدایی ملودی که در فیلم شنیدید را نوشتم و فکر می‌کنم تاثیری که این فیلم دارد به دلیل زنانه و مادرانه بودن آن است.»


الهام حسامی به عنوان منتقد جلسه گفت: «فیلم گیتا را دوست داشتم و فکر می‌کنم این اثری است که هیچ شباهتی به فیلم‌های خارجی که تا به حال دیده‌ام ندارد. این مهم‌ترین ویژگی فیلم بود که نظر مرا جلب کرد. این فیلم داستان جدیدی می‌گوید و شخصیت‌های تازه‌ای را به ما معرفی می‌کند. این اصیل و نو بودن فیلمنامه برای من خیلی جذاب بود.»


وی درباره موسیقی فیلم عنوان کرد: «گاهی در فیلم‌ها موسیقی جدا از فیلم شنیده می‌شود که این هم می‌تواند خوب باشد و هم به ساختار فیلم ضربه بزند، به نظرم در این فیلم اتفاق دوم افتاده و موسیقی به خوبی با فیلم آمیخته نشده است. منظورم این نیست که موسیقی جدا از فیلم ایرادی دارد، بلکه فقط موسیقی بر روی فیلم به درستی جای نگرفته و فیلمنامه خوب «گیتا» را تحت تاثیر قرار داده است.»


در ادامه نشست شیخ‌انصاری درباره تاخیر شب گذشته نیز اظهار کرد: «جشنواره قایقی است که همه در آن هستند و ما نمی‌توانیم جایی که در آن هستیم را سوراخ کنیم! با این حال روش پخش در دنیا نظم خاصی دارد و استانداردها بر اساس زیرساخت‌های خوب اتفاق می‌افتد. در ایران شرایطی کمی متفاوت است و دستگاه پخش فیلمی که در برج میلاد مستقر است، برای این سالن نیست و به اینجا آورده شده است. اما روش انتقال اطلاعات به آن از طریق یواس‌بی ۲ است. اگر قرار باشد پخش فیلم آنلاین اتفاق بیفتد، باید هارد خوبی داشته باشیم که این طور نیست. در غیر این صورت باید انتقال داده شو که با توجه به یواس‌بی 2 بودن سیستم، کپی حجم ۱۳۰ گیگی فیلم بیش از یک ساعت و نیم طول می‌کشید.»


وی در ادامه توضیح داد: «DCP فیلم ما ساعت ۱۸ عصر به برج میلاد رسید، از آن زمان تلاش کردند که انتقال را انجام دهند که به ثمر نمی‌رسید. تا ساعتی که اعلام کردند فیلم قابل پخش نیست، همچنان برای راه انداختن آن تلاش می کردند، اما فایل باز نمی‌شد و اعلام کردند که فیلم پخش نمی‌شود.»


وی افزود: بعد از اینکه اعلام شد فیلم پخش نمی‌شود، با جایی که DCP را تهیه کرده بود تماس گرفتند و موفق شدند فایل را باز کنند اما به دلیل نبود وقت به صورت آنلاین پخش کردند. به دلیل اینکه فیلم پخش آنلاین داشته و هاردها توان کشش چنین کاری را نداشتند، فیلم با مشکل پخش شد.»


وی اظهار کرد: «این اتفاق‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی هستند و اگر ما می‌دانستیم در زمان پخش هم مشکلاتی خواهد بود، برای احترام به مخاطب می‌توانستیم آن را در زمان دیگری نمایش دهیم. من همین‌جا از دوستانی که دیروز تحمل کردند و برای تماشای فیلم حاضر شدند، هم تشکر می‌کنم و هم عذر می‌خواهم و می‌دانم که قطعا همه مسئولیت‌ها در این شرایط بر عهده تهیه‌کننده است.»


مددی این اتفاق را ضربه‌ای به اثر دانست و گفت: «به دلیل همین مشکلات فنی بهترین صحنه‌ای که بار عاطفی فیلم را نیز بر عهده داشت، از بین رفته بود و علاوه بر اینکه پرش‌های مکرر داشت، قطع صدا هم داشت که اثر عاطفی مورد نظر در این شرایط خیلی خوب منتقل نمی‌شود.»


وی ضمن تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: «فکر می‌کنم بهتر بود برای اکران روز اول از فیلم‌هایی که نسخه آماده آن‌ها تحویل داده شده بود، انتخاب می‌کردند، چون فیلم ما جزو فیلم‌های ناآماده بود و برای سر وقت رساندن آن به برج میلاد استرس زیادی را متحمل شدیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر