اجرای موفقتر آموزش مجازی مستلزم تقویت زیرساختهای اینترنت است
محمد قیاسیان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در لنجان، با اشاره به موضوع توسعه آموزش مجازی اظهار کرد: با برنامهریزی راهبردی در ارتباط با حل مسائل و مشکلات متعدد فراروی پیادهسازی و توسعه این تحول نوین و همچنین افزودن زیرساختهای فنی و مخابراتی و بالابردن فرهنگ و نگرش جامعه و افراد در استفاده از فناوری اطلاعات و رایانه و نظارت بر آموزش الکترونیکی میتوان بر مشکلات پیش رو غلبه کرد.(بیشتر بخوانید)
وی تأکید کرد: پس از شروع بحران کووید-۱۹، گسترش آموزش مجازی بهعنوان یک روند جهانی شکل گرفت؛ بنابراین بهرهمندی کارآمدتر از این نوع آموزش، مستلزم آسیبشناسی وضعیت موجود است.
معاون علمی دانشگاه آزاد لنجان عنوان کرد: بدیهی است در شرایط کنونی، با برنامهریزی مناسب، بهرهمندی از ظرفیتهای فضای مجازی و استفاده از ظرفیتها و تواناییهای همهجانبه مسئولان دخیل در اجرا، نیازمند طراحی فعالیتهایی هستیم تا با استمرار آموزش گامی در راستای ارتقای کیفیت آموزش مجازی برداریم.
قیاسیان با بیان اینکه تدریس در هر محیطی مستلزم چیزی بیش از فراهمکردن محتوای درسی برای دانشجویان است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، افزایش کیفیت یادگیری دانشجویان و رشد علمی و فرهنگی آنان است؛ استفاده از آموزش الکترونیکی و فناوریهای نوین آموزشی و بهرهگیری از آنها در مراکز آموزشی، هرچند که نمیتواند تنها ابزار مقابله با تهدیدها و رهایی از تغییرات پرشتاب جامعه بشری باشد، اما این نوید را میدهد که با استفاده از این فناوری و بهرهگیری از ارتباطات بین استاد و دانشجو، کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری به بالاترین سطح خود میرسد.
وی اجرای موفقیتآمیزتر و اثربخشتر آموزش مجازی را مستلزم تقویت زیرساختهای شبکه اینترنت در کشور دانست و توضیح داد: ترغیب و گسترش پژوهشهای آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات، حل مشکل پهنای باند در کلاسهای برخط، گسترش کمی و کیفی نرم افزارهای آموزشی، برگزاری کلاسهای آموزش ضمن خدمت برای مدرسان، گردهماییهای علمی-آموزشی و همایشهای تخصصی برای مدرسان از موارد اثربخش در موفق بودن آموزش مجازی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد لنجان با اشاره به مشکلات و موانع آموزش مجازی تشریح کرد: عدم دسترسی دانشجویان به منابع اطلاعاتی و فقدان کتابخانههای برخط که دانشجو از طریق آن بتواند به اطلاعات جامع و به روز دست پیدا کند، همچنین عدم دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات با هزینه پایین (دسترسی به اینترنت و رایانه) و پایینبودن سرعت اتصال اینترنت از مشکلات آموزش برخط است.
قیاسیان با اشاره به مهمترین مشکلات و موانعِ آموزش مجازی مرتبط با مسئولین و برنامهریزان در سطح کلان متذکر شد: موانع فنی و تکنولوژی در مدیریت منابع آموزش الکترونیکی ناشی از پایینبودن اطلاعات افراد در بهرهگیری از فناوری اطلاعات، همچنین عدم آموزش و تربیت نیروی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع اثرگذار است.
وی با تأکید بر سیاستگذاری و قوانین و مقررات نظام آموزشی بیان کرد: استفاده از ابزارها و روشهای جدید با استفاده از دانش حرفهای در رابطه با آموزش مجازی و تهیه و توزیع سریع تولید محتوای الکترونیکی و نحوه ارائه آن برای مدرسان، همچنین دسترسی به اینترنت ارزان و زیرساخت مناسب برای ارائه آموزشها و افزایش سیستمهای مدیریت یادگیری تخصصی و ابزارهای تدریس را میتوان در قوانین و مقررات نظام آموزشی افزود.
استادیار دانشگاه آزاد لنجان با بیان اینکه هرچهقدر ارائهدهندگان و دریافتکنندگان آموزش دارای فهم یا تصویر ذهنی روشنتری نسبت به آموزش مجازی باشند؛ اجرای آن موفقتر خواهد بود، توضیح داد: با توجه به شرایط خاص و حساس همهگیری ویروس کرونا، برنامهریزی و تصمیمگیری در سطوح مختلف آموزشی با توجه به اهداف و سیاستهای کلان زمینهساز دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه است؛ بنابراین بهمنظور تسریع در تصمیمگیری، انتقال اختیارات از سطوح بالای سازمان به سطوح اجرایی و همچنین ایجاد تنوع متناسب با شرایط و نیازهای فراگیران از الزامات برنامهریزی مطلوب است تا برنامهها و فعالیتها با سرعت، سهولت و کیفیت بالاتری در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/