صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
اعتضادی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی قدرتمند برای ارائه خدمات پستی مطلوب در کشور وجود ندارد

مدیرکل دفتر امور پست بین‌الملل شرکت ملی پست گفت: کمبود شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ بار بین‌المللی چالش‌های جدی را در مسیر توسعه خدمات خارجی شرکت پست ایجاد کرده است.
کد خبر : 648241

علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، ارائه خدمات مطلوب پستی به منظور توسعه کسب‌وکارهای مختلف در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع پست رابط بین تولیدکنندگان و مشتریان است. بر اساس تحقیقات بین‌المللی شبکه پستی یکپارچه می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کرده و موجب رشد و گسترش مشاغل مختلف شود.


در شرایط کنونی جهان و به واسطه توسعه بیش از پیش ابزارهای دیجیتال مرزهای جغرافیایی از بین رفته و تولیدکنندگان کالا محصولات خود تنها با قرار دادن در وب‌سایت یا اپلیکیشنی خاص به مشتریان در سراسر دنیا معرفی می‌کنند. قطعاً پست در توسعه بازارهای بین‌المللی نقش مؤثری دارد و در صورتی که شبکه پستی در یک کشور از نظام یکپارچه‌ای برخوردار باشد کالای خریداری شده در هر نقطه از جهان به راحتی و در مدت زمانی کوتاه به دست مشتری می‌رسد.




بیشتر بخوانید:


همکاری همه‌جانبه با دانش‌بنیان‌ها برای پیشبرد اهداف پروژه جی‌نف/ خدمات شرکت پست منحصر به سازمانی خاص نیست




در همین رابطه با فاطمه اعتضادی، مدیرکل دفتر امور پست بین‌الملل شرکت ملی پست گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:



برنامه‌ریزی برای حضور مؤثر در شبکه پستی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای


آنا: به عنوان سؤال نخست شرکت ملی پست ایران برای سال آینده چه برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های خود در حوزه بین‌الملل دارد؟ و این شرکت چگونه می‌خواهد به نقش‌آفرینی مؤثر در منطقه غرب آسیا ادامه دهد؟


اعتضادی: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر تعامل حداکثری با همسایگان و کشورهای اوراسیا و همچنین به منظور توسعه و بهبود روابط با کشورها و تقویت تعاملات بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه و کشورهای CIS پیرامون تعامل در حوزه تجارت الکترونیک و خرد فرامرزی، پست ایران رایزنی‌هایی را با کشورهای قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان آغاز کرده است. توافقات صورت گرفته بیشتر حول محور تجارت الکترونیک، برقراری خطوط ارسال زمینی، ایجاد هاب مشترک و ایجاد تسهیلات لازم برای ارسال و دریافت کالاهای خریداری شده با نرخ‌های مقرون به صرفه است.


ماحصل این همکاری‌ها باعث می‌شود خریدهای آنلاین مشتریان در اسرع وقت، با قیمت بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل و البته به صورت قانونی و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به دست گیرندگان در سراسر کشور برسد. از دیگر برنامه‌های شرکت ملی پست، حضور مؤثر و فعال در مجامع و اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، تلاش برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌های توسعه‌ای نظیر GNAF و کدپستی در کشورهای متقاضی، تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت سرویس‌های پستی از طریق مشارکت در برنامه‌ها و استفاده از تسهیلات اتحادیه پستی جهانی است.


به‌کارگیری فناوری‌های به‌روز برای ارائه خدمات با کیفیت پستی/ تبدیل تهدید کرونا به فرصت ارتقای زیرساخت‌های پستی


آنا: باتوجه به اقدامات مدیرعامل قبلی و کنونی شرکت ملی پست در توسعه همکاری‌های بین‌المللی اتخاذ چنین سیاستی چه تاثیری بر فعالیت‌های بین‌المللی شرکت پست می‌گذارد؟


اعتضادی: بی‌گمان ایجاد و تقویت زیرساخت‌های پستی، استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن و به‌روز و استفاده از فناوری در کشور شرایط افزایش کیفیت سرویس‌های پستی چه در بخش ارسال و چه دریافت مرسولات بین‌المللی را به همراه داشت. در همین ارتباط برخی از مراکز مبادله پستی در کشور به دستگاه‌های سورتینگ، چرخ‌های حمل محموله‌های پستی مجهز شدند. تجهیز ناوگان حمل‌ونقل شرکت پست به وسایط نقلیه جدید، راه‌اندازی خطوط مبادله مستقیم بین استانی از اقدامات مهم و اساسی بود که بر وجهه شرکت ملی پست در فعالیت‌های بین‌المللی آن تأثیر مثبت و مستقیم داشت که به طور اخص می‌توان به کاهش زمان ارسال مرسولات از زمان قبول در واحد پستی تا ارسال از کشور اشاره کرد. همچنین میزان آسیب دیدگی و خسارت به محمولات پستی با به‌کارگیری تجهیزات خریداری شده به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همه این موارد منجر به افزایش نسبی رضایت‌مندی مشتریان شرکت ملی پست در داخل و خارج از مرزها گردید و افزایش ترافیک پستی در بخش خارجی را به نسبت دوره مشابه سال گذشته فراهم نمود.


همچنین تلاش‌های ارزشمندی در زمان مواجهه مستقیم با کرونا و مشکلات و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از آن از سوی شرکت ملی پست ایران صورت گرفت. به طوری‌که این مجموعه موفق شد تهدیدات ناشی از شیوع کرونا را به فرصت تبدیل کرده و اقدامات مهمی در جهت تقویت زیرساخت‌های لازم در پست کشور انجام دهد. همین امر موجب افزایش بهبود کیفیت سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی شبکه پستی در داخل کشور گردید. لازم به ذکر است به دلیل کاهش و یا قطع فعالیت بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی خارجی در ایران به‌ویژه طی دو سال گذشته، شرکت ملی پست ایران در سال ۱۳۹۹ با ۱۰۰% افزایش در مبادلات پستی خارجی مواجه شد. تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی نیز از جمله خدماتی بود که در طول همه‌گیری کرونا رشد قابل توجهی یافت و شرکت پست ایران نیز با تقویت ساختار لجستیک، انبارداری و نیز خدمات حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری به‌طور مطلوبی حجم قابل‌توجهی از سفارش‌های اینترنتی را پوشش داد و توانست با توزیع به موقع مرسولات، رضایت مشتریان را جلب کند.


کمبود شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی


آنا: اهم چالش‌های شرکت ملی پست ایران در حوزه خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی چیست؟ و ازنظر شما راه‌حل مناسب برطرف سازی این مشکلات چیست؟


اعتضادی: پست از زمان شیوع کرونا با چالش‌های بسیار زیادی در حمل‌ونقل محموله‌های پستی بین‌المللی مواجه گردید. از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت ملی پست در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی می‌توان به فقدان یا تعداد اندک شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعال با فرکانس پروازی مناسب و با ظرفیت مناسب حمل بار، کمبود شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه و عدم فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی فعال در حمل محموله‌های پستی باتجربه کافی و مناسب اشاره کرد.


با شروع همه‌گیری کرونا، خریدوفروش‌های اینترنتی افزایش چشمگیری یافت و حجم مرسولات پستی ناشی از این شیوه خریدوفروش بسیار زیاد شد. این در حالی بود که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را برای بسیاری از مقاصد قطع و یا ظرفیت پذیرش بار را بسیار محدود کرده بودند.




بیشتر بخوانید:


کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا با ایده‌های نوآورانه/ طراحی اپلیکیشن پستی با اتکا بر بسترهای بومی




راه‌حل مناسب در این خصوص، فعالیت بیشتر شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران، گسترش فعالیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی با فرکانس پروازی منظم و ظرفیت حمل بار به تعداد بیشتری از کشورها، استفاده از خدمات حمل‌ونقل دریایی از سایر استان‌ها برای رهسپاری محموله‌های پستی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای است.


توسعه خدمات پستی هوشمند همگام با تحول دیجیتال در کشور


آنا: شرکت ملی پست ایران در سال ۱۴۰۰ چه سهمی از خدمات لجستیک کالا در حوزه بین‌الملل را داشته؟ و با توجه به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به دستور رئیس‌جمهور شرکت پست چه برنامه‌ای برای ارائه بیش‌ازپیش سرویس‌های حمل‌ونقل کالا به شرکت‌های فعال در این حوزه دارد؟


اعتضادی: با تغییر در شیوه زندگی و رفتار اجتماعی به دلیل ورود فناوری‌های جدید، تحول دیجیتال در شبکه پست کشور هم اتفاق افتاد. سرعت بسیار زیاد ورود فناوری و توسعه خدمات الکترونیک و تجارت اینترنتی، حضور پست را بسیار قوی‌تر و پررنگ‌تر نمود. این موضوع زمینه تحول فناوری در پست را ایجاد کرد و بر اساس آن شبکه پستی توانست سرویس‌های خود را تقویت نموده و خلاءهای خدمات‌رسانی را پوشش دهد. هم اکنون از جمله مهم‌ترین پستی می‌توان به هوشمندسازی عملیات پستی، راه‌اندازی و توسعه سیستم جامع یکپارچه مبادله و توزیع مرسولات پستی در کشور، راه‌اندازی و توسعه سامانه جامع قبول مرسولات و خدمات پستی تحت وب، امکان ایجاد غرفه و هایپرمارکت در سامانه e-bazar و روستا بازار، توسعه سامانه بازار الکترونیک و امکان کاربری در دفاتر ICT روستایی، اجرای GNAF به عنوان جی‌نف یک پایگاه داده اطلاعاتی که آدرس تمام ساختمان‌ها و واحدهای مکانی موجود در شهرها و روستاهای کشور را استانداردسازی می‌کند اشاره کرد.


انتهای پیام/۴۱۴۴


انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت ملی پست پست
ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
امیر
13:40 - 1401/01/08
شرمنده خانواده هامونیم. فایدش چیه ما شدیم بولدزر