صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های روز پایانی جشنواره تئاتر فجر

پرونده جشنواره سی‌وچهارم با «فاجعه» بسته شد/ حرکات کششی مده‌آ برای دیالوگ گفتن!

با فرا رسیدن یازدهمین شب اجراها در سالن‌های متعدد پایتخت، پرونده سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بسته شد.
کد خبر : 64718

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، تالار سایه در آخرین شب اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان نمایش «مده‌آ» کاری از فریبرز کریمی بود. این اثر نمایشی برداشتی آزاد از نمایشنامه ‌«مده‌آ» بود که به شکل تک پرسوناژ و با حضور یک بازیگر زن به اجرا در آمد.


اجرای این نمایش با ده دقیقه تاخیر آغاز شد و با وجود این‌که مدت زمان اجرا در جدول 40 دقیقه اعلام شده بود، در کمتر از 30 دقیقه به پایان رسید.


انجام حرکات کششی و نرمش بازیگر نمایش پیش از استقرار تماشاگران بر روی صندلی‌هایشان و همچنین شکل اجرایی نمایش، حاکی از این بود که مخاطبان این اثر قرار است نمایشی مبتنی بر فرم و بدن را به تماشا بنشینند، در حالی که در اجرا چندان خبری از این حرکات نبود.


با این اوصاف به‌نظر می‌رسد احتمالا این نمایش با ممیزی مواجه بوده است، چراکه پایانی ابتر داشت.



انتظار مخاطبان از گروه اسپانیایی به فاجعه تبدیل شد


نمایش «فاجعه» دومین اثر کشور اسپانیا بود که با کارگردانی آگروپاسیون سنور سرانو در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به اجرا درآمد و نسبت به نمایش «خانه‌ای در آسیا» که شب گذشته در تالار حافظ روی صحنه رفت، کمتر مورد رضایت مخاطبان قرار گرفت.


این اثر نمایشی با تاخیر 20 دقیقه‌ای روی صحنه رفت و برخلاف شب گذشته که تماشاگران شاهد مهارت بالا در اجرای لایو اکشن و میزانسن‌های بسیار دقیق و همچنین زمان‌بندی صحیح بودند، نتوانست اجرای خوبی ارائه کند.


برخی از تماشاگران این اثر بر این عقیده بودند که کیفیت نمایش «خانه‌ای در آسیا» تماشاگران را نسبت به اجرای موفق دیگری از این گروه متوقع کرده است.


این نمایش در اجرای نخستین خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود و حتی تصاویر پروجکشن از ابتدا تا انتها دچار پرش و نویز بود که هم سردرگمی اجراگران و هم نارضایتی مخاطبان را به‌دنبال داشت.


موضوع این اثر که به شکل قصه روایت می‌شد ظاهراً در خصوص محیط زیست بود که البته همچون نمایش شب گذشته این گروه به موضوع تروریسم مرتبط شد.


تفاوت سطح این دو نمایش این احتمال را ایجاد می‌کند که این اثر نمایشی برخلاف اجرای پیشین گروه به خوبی تمرین و تنظیم نشده بود و هدف از اجرای این اثر صرفاً خواست گروه اسپانیایی یا برگزارکنندگان برای ارائه دو نمایش در جشنواره بوده است.


احمد مسجد جامعی، حمیدرضا نعیمی و پرستو گلستانی از جمله تماشاگران این نمایش بودند.




نگاهی طنز به کهن الگوها


نمایش «داستان‌های میان رودان» کاری از علی شمس از آثار بخش تازه‌های تئاتر ایران در جشنواره سی‌وچهارم تئاتر فجر بود که در فضایی فانتزی به مدت 80 دقیقه به مسائلی چون کشف آتش و اختراع چرخ نگاهی طنزآمیز داشت.


زبان طنز این اثر نمایشی در روایت داستانی حول لحظات خلق و شکل‌گیری مفاهیم توسط بشر توجه مخاطبان را به دنیال داشت.


آرش دادگر، امیرحسین شفیعی و مرتضی میرمنتظمی از جمله مخاطبان این نمایش بودند.




انتهای پیام/

ارسال نظر