صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۷ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

فروش ۶۳۵ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته/ تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی را به دنبال دارد

شاخص‌های اصلی در اجرای طرح‌های حمایتی از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان است.
کد خبر : 642392

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هانیه حیدری-  شرکت نوپا یا استارت‌آپ (startup) به کسب‌وکارهای کارآفرینانه‌ای گفته می‌شود که با ایجاد راه حلی نوآورانه و دوام‌پذیر به منظور رفع یک نیازی از بازار و جامعه شکل گرفته‌اند. معمولا مدل کسب‌وکار شرکت‌های نوپا مشخص نیست و مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند. این شرکت‌ها برای دوام و تولید محصولات نوآورانه و عرضه آنها به بازار نیاز به حمایت دارند. اهمیت این مسئله باعث شده است تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت‌ها حمایت کند و با ارائه تسهیلات ویژه آنها را برای رسیدن به اهداف‌شان نزدیک‌تر کند.


محمد حسین بهشتی، استاد تمام گروه پژوهشی کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص به آنا می‌گوید؛ «اکنون تعداد زیادی شرکت‌ استارت‌آپی و نوپا در کشور داریم که در مراکز رشد و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند. در حال حاضر یکی از بحث‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های استارت‌آپی و نوپاست.»




بیشتر بخوانید:


چند گام تا بی‌نیازی کشور از واردات تکنولوژی پزشکی هسته‌ای/ هوش مصنوعی به کمک تشخیص بیماری‌ها می‌آید




به گفته وی «غالبا این شرکت‌ها اعتبار خیلی کمی نیاز دارند. مثلا ممکن است با گرفتن ۱۵۰ میلیون تومان بتوانند محصول‌شان را توسعه دهند و نمونه‌سازی کنند یا امکان دارد آنها محصول‌شان را نمونه‌سازی کرده باشند اما برای اخذ مجوز نیاز به اعتبار داشته باشند از این‌رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اکنون با هماهنگی‌هایی که با پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دارد یک سری تسهیلات تجاری به این شرکت‌ها ارائه می‌دهد. هرچند این تسهیلات کوچک است اما می‌تواند راهگشای کار آنها باشد.»


اختصاص ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار به شرکت‌های نوپا


بهشتی بیان می‌کند؛ «طی ۳ الی ۴ سال گذشته این شرکت‌ها از طریق کانال پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و دانشگاه طرح‌هایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه داده‌اند که حدود هزار و ۱۵۴ مورد از آنها پس از انجام بررسی‌های لازم، مورد تایید قرار گرفتند و پس از تصویب تسهیلات ویژه‌ای به آنها اختصاص یافت؛ در حال حاضر حدود ۱۱۳ میلیارد تومان به این شرکت‌ها تسهیلات تجاری‌سازی تعلق گرفته است. هریک از این شرکت‌ها برحسب طرح‌های مختلف‌شان تسهیلات دریافت کرده‌اند. مثلا یک طرح ۱۰۰ میلیون و طرح دیگر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است.»


سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید؛ «ما اکنون با اجرای این طرح‌ها دو شاخص مهم را دنبال می‌کنیم. نخست، با این نوع حمایت‌ها اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. دوم، در راستای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. بررسی‌ها نشان داد اکنون با اجرای این طرح‌ها حدودا برای ۷ هزار نفر جوان ایرانی تحصیل کرده در مقطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و فوق دکترا اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌ایم. طبق مطالعات دیگر هرچند ما برای این افراد ۱۱۳ میلیارد تومان تسهیلات ارائه داده‌ایم اما آنها ۳۲۸ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند بنابراین حمایت از این طرح‌ها باعث تجاری‌سازی می‌شود و اشتغال‌زایی و درآمدزایی به دنبال دارد.»


به گفته وی؛ «طبیعتا با حمایت از این طرح‌ها می‌توانیم در راستای تقویت اقتصاد دانش قدم برداریم. البته این شرکت‌ها نیاز به حمایت‌های دیگری نیز دارند مثلا آنها برای اخذ تاییدیه‌ها و استانداردهایشان نیاز به حمایت دارند. ما اکنون با اداره استاندارد موافقت نامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا این شرکت‌ها گواهینامه‌های انطباق( COC) و گواهی محصول (COP) را دریافت کنند. این فعالیت از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و تاکنون برای ۱۱۰ شرکت دانش‌بنیان، ۸۲ شرکت در استان تهران و ۲۸ شرکت در سایر استان‌ها، این گواهینامه‌ها صادر شده است. از این میزان ۲۱ گواهینامه، ۱۲ مورد در تهران و ۹ مورد سایر استان‌ها، مربوط به سال ۱۴۰۰ است.»


رقابت محصولات ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی


سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان می‌کند؛ «همچنین دفتر کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی و فناوری بحث تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌ها را دنبال می‌کند. خیلی از این شرکت‌ها محصولاتی را می‌سازند که مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور است. ما اکنون بدین منظور نمایشگاهی تحت عنوان ایران‌ساخت ایجاد کرده‌ایم که هر دانشگاه و مرکز پژوهشی پس از خرید این محصولات، برحسب سطح فناوری محصول ۱۰ الی ۴۰ درصد سوبسید دریافت کنند. در حقیقت شرایطی برای بازارسازی و رونق کسب‌وکارهای این شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم. پیش از این بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داشتند که اغلب‌شان وارداتی بودند اما اکنون خوشبختانه عمده این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و دیگر دانشجویان برای انجام کارهای تحقیقاتی خودشان از دستگاه‌های ایرانی استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند در تقویت روحیه خودباوری شان تاثیر زیادی داشته باشد.»




بیشتر بخوانید:


تبعات زیان‌بار مصرف سوخت‌های فسیلی بر سلامت مردم و اقتصاد کشور/ ضرورت توسعه نسل‌های دوم و سوم سوخت‌های زیستی در ایران




به گفته بهشتی «بحث توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز از دیگر اقداماتی است که اکنون مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آن را دنبال می‌کند تا این شرکت‌ها بتوانند وارد بازارهای جهانی شوند زیرا شرکتی تا زمانی که وارد بازارهای جهانی نشود و محصولش نتواند با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت کند، به توسعه پایدار دست پیدا نخواهد کرد. میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۳۵ میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌کنیم فروش صادرات آنها امسال حدود ۷۱۵ میلیون دلار باشد.»


انتهای پیام/۴۰۲۱


انتهای پیام/

ارسال نظر