وقتی ساز دانشگاه با صنعت کوک میشود/ نقش توصیههای گام دوم انقلاب در توسعه علم و کارآفرینی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ دانشگاهها به دنبال تقویت ارتباط با صنعت هستند و در زمینه اشتغال دانشجویان و کارآفرینی تلاش میکنند تا فارغالتحصیلان بیشتری جذب بازار کار مطابق با تخصص هر فرد شوند. در گذشته تنها کارگرانی در صنایع حضور داشتند که دستانی ماهر داشتند، اما امروز صنایع نیازمند کارگرانی هستند که «دستان ماهر» را در کنار «مغز کارآمد» داشته باشند.
نظریه دانشگاه کارآفرین یکی از مدلهای مطرح شده برای تبیین چهره جدید و متحول شده دانشگاهها است که از ویژگیهای مهم آن تعامل گستردهتر دانشگاهها با جامعه است.
فرشاد مفاخر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین به چهار مرحله اشاره میکند «مرحله اول ارتباط بین دانشگاه، صنعت، جامعه و اینکه شخص بر اساس علاقه خود موضوع را پیدا کند نه اینکه بهصورت دستوری به فرد گفته شود که این موضوع را برای پایاننامه خود انتخاب کند؛ در این صورت حلقه مفقوده را اینجا پیدا میکنیم. دوم اینکه باید به تجاریسازی محصولات دانشبنیان در دانشگاه توجه کرد یعنی این تحقیقات را باید مهندسی بازاریابی کرد، چون کسیکه تحقیق میکند در امر اقتصاد قوی نیست و نیاز به بازاریاب دارد.»
این استادیار دانشگاه اینطور ادامه میدهد که «موضوع سوم این است که بحث کارآفرینی نیز باید در اولویتها قرار گیرد و چهارم اینکه دانشگاههای کارآفرین را باید مورد توجه قرار داد و تحقیقات آنها را دید تا ارتباطی بین این تحقیقات، صنعت و جامعه توسط بخش دیگری به وجود بیاید.»
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در رابطه با ویژگی دانشگاه کارآفرین به خبرنگار آنا میگوید «همواره این مدل دانشگاه مورد توجه ما بوده و از ویژگیهای آن این است که ابتدا باید فرآیندهای خود را بهصورت کارآفرینانه طراحی کند و اگر میخواهیم صنعت کارآفرینانه تولید کنیم باید ساختار دانشگاه مورد تجزیه قرار گیرد. نکته دوم این است که فرآیندهای ما باید اصلاح و کارآفرینانه باشند و تا آنجا که ممکن است از فعالیتهای ستادی جلوگیری شود. در وهله سوم باید از علم ایجاد ثروت کنیم و ایدههای همکاران اعضای هیئت علمی و نخبگان همواره مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه در دانشگاه تهران، معاونت سرمایهگذاری و پارکهای علم و فناوری این وظیفه را بر عهده دارد.»
مقیمی اضافه میکند «در گام چهارم باید به فارغالتحصیلان به جای نگاه کارمندی نگرشهای کارآفرینانه داشته باشیم و حمایتهای کافی از آنها صورت گیرد تا بتوانند کسب و کارهای مستقیم راهاندازی کنند. در وهله پنجم نیز باید فعالیتهای دانشگاه بهگونهای متناسب با نیاز جامعه برنامهریزی شود.»
سید احمد معتمدی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با کارآفرین شدن فارغالتحصیلان به این امر معتقد است که «نظام آموزش عالی کشور در مقولههای علوم فناوری و تحقیقات رشد بهسزایی داشته است بهطوریکه در ابتدای انقلاب و در داخل کشور برای استخدام یک کارشناس با مشکل جدی روبهرو بودیم اما اکنون پیشرفت علم و فناوری به جایگاهی رسیده است که میتوانیم در بین سایر کشورها صاحب ایده و جایگاه باشیم. این در حالی است که از زمان انقلاب تاکنون با گذشت زمان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پیشرفت کردیم. در واقع در آن زمان عمدتاً ۷۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت، اما امروز ما شاهد ۲۴ میلیون دانشجو هستیم. در واقع نگاه ویژه به مهارتآموزی دانشجویان با ایجاد رشتههای میان رشتهای و حضور نیروهای انسانی متخصص دانشگاهی در صنایع مختلف کارآفرینشدن فارغالتحصیلان را تضمین میکند.» زمانی به دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین تبدیل خواهیم شد که صنایع ارتباط مستقیم با مراکز علمی برقرار کنند
محمود فتوحیفیروزآبادی، استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه شریف با اشاره به اینکه اساتید یک نیروی کارآفرین هستند، بیان میکند «زمانی به دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین تبدیل خواهیم شد که صنایع ارتباط مستقیم با مراکز علمی برقرار کنند زیرا امروز ما نیازمند این هستیم تا علم را وارد صنعت کرده و نتایج آن برای مردم مشخص شود. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که روش کار برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین تنها از طریق اساتید و اعضای هیئت علمی میسر میشود که آنها میتوانند با آموزشهای کارآفرینی و ورود به صنایع نخستین گام کارآفرینی را طی کنند. البته اینکه اساتید خودشان بهعنوان یک نیروی کارآفرین بوده و از مهارتهای مختلف برخوردار باشند کمک زیادی به سرعت مهارتی دانشجویان میکند، همچنین باید طبق یک دستورالعمل همه صنایع ما برای رونق تولید و افزایش کیفیت محصول ترغیب شوند تا از توان علمی داخل کشور استفاده کنند.»
بیشتر بخوانید:
کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
تلاش برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی
جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین، با فرهنگ بسیجی ممکن میشود
محمدتقی احمدی، استاد دانشگاه تربیت مدرس در این راستا میگوید «ویژگیها و مختصات دانشگاه کارآفرین در همه سخنرانیها و جلسات مقام معظم رهبری آمده است من معتقدم برای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری در توصیه هفتگانه گام دوم انقلاب مبنی بر پیشرفت و توسعه علم و فناوری و کارآفرینی باید اتفاقات مطلوبی در حوزه آموزش و پژوهش خوب رخ دهد در واقع توسعه و پشتیبانی از نوآوری، ایجاد تولید، تأسیس سامانههای فناوری و ایجاد شرایط و محیط مناسب برای کسب و کارهای حرفهای با استفاده از دانش تخصصی نخبگان و فارغالتحصیلان دانشگاهی عواملی است که میتواند در سیستم نظام آموزشی کشور باعث تغییر و تحول بنیادی شود که نتیجه آن افزایش میزان رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی است.»
جبارعلی ذاکری، دانشیار مهندسی خط و سازههای ریلی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم به سمت کارآفرینی برویم باید دانشگاههای ما نسل سوم باشند، بیان میکند «دانشگاه نسل اول و دوم آموزشمحور و پژوهشمحور بودند و نتایج خوبی را تاکنون توسط پژوهشگران، نخبگان و دانشمندان ایرانی برای مردم رقم زدند اما اکنون فرصت آن رسیده تا دانشگاهها به سمت نسل سوم مراکز علمی حرکت کرده و با بهرهگیری از دانشهای قبلی به ایجاد کسب و کار بپردازند. به این معنی که با اثرگذاری در اشتغال دانشآموختگان انتظار بسیاری از فارغالتحصیلان و خانوادههای آنها را برطرف کنند که این کار تنها با مهارتافزایی و کارآفرین بودن دانشجویان اتفاق میافتد. در واقع دانشگاهها زمانی میتوانند به عنوان کارآفرین محسوب شوند که نیروهای تربیت شده آنها توانایی راهاندازی یک کسب و کار را براساس نیاز جامعه داشته باشند که برای این هدف دانشگاه با تأسیس رشتههای میانرشتهای و ایجاد محیطهای آزمایشگاهی و کارگاهی میتوانند به سرعت به تربیت جوانان مهارتآفرین بپردازند.»
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/