صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر

ورود به سالن با چاشنی درگیری و احترام با طعم «طپانچه خانم»

در کنار برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور، هر ساله شاهد هستیم که به دلیل اجرای آثار متعدد که زیر نظر ذره‌بین داوران به جشنواره راه یافته‌اند، علاقه‌مندان زیادی برای تماشای تئاتر به سالن‌های نمایشی مراجعه می‌کنند که این میزان حضور گاه شلوغی و بی‌نظمی‌هایی را نیز به دنبال دارد.
کد خبر : 64063

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در جشنواره تئاتر فجر گاه به خاطر محدودیت‌های سالن‌های نمایشی بسیاری از علاقه‌مندان به نمایش، پشت درها می‌مانند و یا گاه با برخی ناملایمات و رفتارهای غیراخلاقی به سالن‌ها وارد می‌شوند، در حالی‌که کارمندان و مسئولان تماشاخانه ایرانشهر توانسته‌اند به خوبی، این میزبانی را مدیریت کنند.


در هفتمین شب از اجراهای صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر نمایش «طپانچه خانم» نوشته محمد امیریاراحمدی کاری از شهاب‌الدین حسین‌پور در تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در آمد. اگرچه اجرای این نمایش نیز با تاخیر 25 دقیقه‌ای به اجرا در آمد اما مراجعات مکرر خبرنگار آنا به این تماشاخانه حاکی از این است که در طول اجراهای جشنواره تئاتر فجر هیچ‌یک از تماشاگران مورد بی‌احترامی و یا برخورد تند مسئولان و کارمندان این تماشاخانه قرار نگرفته‌ است.


نمایش «طپانچه خانم» از آثار بخش تولیدات تازه تئاتر ایران است که داستانی از دهه ۳۰ و ۴۰ را برای تماشاگر روایت می‌کند. این نمایش درباره زندگی اخترالسلطنه زنی قدرتمند و البته درگیر اصلاحات بود که با بازی فریبا متخصص به اجرا در آمد.


شهاب الدین حسین پور در اولین اجرای جشنواره‌ای این اثر نمایشی بخاطر اشکالات این کار پوزش خواست. یاسر خاسب، محمود فرهنگ و محمد امیریار احمدی از جمله هنرمندان حاضر در سالن بودند.




نارضایتی از اجرای «صندلی‌ها»


نمایش «صندلی ها» که از تولیدات کمپانی تئاتر باران است شب گذشته هفتم بهمن ماه در تئاتر باران به اجرا در آمد اما نتوانست رضایت چندانی از سوی مخاطبان کسب کند.


نمایش «صندلی‌ها» کاری از حسین رحیمی در حالی اجرای جشنواره‌ای خود را پشت سر گذاشت که مخاطبان کودکان زیادی را بر خلاف آنچه در تالارهای نمایشی شاهد هستیم، به سالن آورده بودند.


این اثر نمایشی به لحاظ داستانی که روایت می‌کرد با همکاری بازیگر سندرم داون و دو بازیگر ناشنوا و فلج مغزی اجرا شد.


این نمایش درباره یک و شوهر پیر است که برای اینکه زندگی حقارت‌بار خود را توجیه کنند یک پذیرایی مفصل ترتیب داده و مهمان های خیالی دعوت می کنند. وقتی که سالن کاملا از صندلی‌های خالی پر می شود و زن و شوهر پیر در میان صندلی‌های خالی گیر افتاده‌اند. در همین زمان یک سخنران وارد می‌شود و شروع به صحبت می‌کند؛ او کر و لال است.


پرستو گلستانی از جمله مخاطبان این نمایش بود.


ورود به سالن با چاشنی درگیری


نمایش «دعوت به دو نمایش همراه» با ازدحام شدید تماشاگران مقابل در ورودی تالار قشقایی همراه بود به طوری‌که برخی از مخاطبان برای ورود هرچه زودتر به سالن دچار درگیری شدند.


با بسته شدن درهای سالن قشقایی از سوی مسئولان، قائله به پایان رسید. سالن قشقایی در این اجرا از انبوه تماشاگر پرشده بود و بسیاری از تماشاگران برای دیدن این اثر بر روی پله‌ها مستقر شدند. اجرای این اثر با 30 دقیقه تاخیر شروع شد.


محمد رحمانیان ضمن انتقاد به خروج تماشاگران از سالن‌های نمایشی در جشنواره تئاتر فجر، اعلام کرد: «نمایش من اثری کسالت‌آور است بنابراین هرکس که تصمیم به تماشا نکردن نمایش گرفت می‌تواند در میان دو اجرا سالن را ترک کند.»


وی برای تماشاگرانش تشریح کرد: «خروج در میان دو اجرا باعث می‌شود بازیگران نمایش تمرکزشان را از دست ندهند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر