صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۲ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
قائدی در گفت‌وگو با آنا:

ارزیابی دانشجویان در امتحانات حضوری منطبق بر واقعیت و قابل اعتماد است

امتحانات در ساختار مجازی اطمینان‌بخش نیسترئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با توجه به آموزش‌ها و آزمون‌ مجازی در مراکز آموزش عالی گفت: برای آزمون‌ها باید راهکار مناسبی اندیشید؛ چراکه در شرایط امتحانات حضوری ارزیابی دانشجویان بسیار منطبق بر واقعیت و قابل اعتمادتر است.
کد خبر : 637230

محمدرضا قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار کرد: با پدیدآمدن شرایط کرونا تغییرات زیادی در بخش آموزش دانشگاه‌ها ایجاد شده است و برای نخستین بار تجربه‌ای جدید را ایجاد کرد، چنانچه از قبل برنامه‌ریزی‌های خاصی را برای چنین شرایطی طرح‌ریزی می‌کردیم تا حد زیادی در کاهش آسیب‌های ایجادشده فعلی مؤثر بود.




بیشتر بخوانید:


ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها منطقی نیست


امتحانات غیرحضوری یادگیری را به پایین‌ترین حد رسانده است


افزایش بازدهی فعالیت‌ دانشگاه‌ها در آموزش حضوری




وی افزود: شرایط کلاس و امتحان مجازی قطعاً نیازمند فرهنگ‌سازی خاص آن است که متأسفانه این فرهنگ‌سازی هنوز در سطح جامعه علمی ایجاد نشده است. با توجه به سرعت ایجاد این شرایط، بستر فرهنگی لازم برای این تغییر شکل نگرفته و این یکی از دلایل واردشدن آسیب‌های جدی به آموزش مجازی بود.


نبود مهارت و آگاهی آکادمیک در آموزش مجازی خودنمایی می‌کند


رئیس دانشگاه آزاد شیراز عنوان کرد: تجربه آموزش مجازی تجربه جدیدی است؛ بنابراین مطمئناً مقاومت و سازگارنشدن در سیستم آموزشی نیز از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌آید. در بحران ایجادشده در شرایط آموزش مجازی فرصت‌طلبانی نیز در حوزه آموزش تلاش داشتند تا دانشجویان و ساختار آموزشی را به انحراف کشیده و از این فرصت منفعتی کسب کنند.


وی اضافه کرد: مطمئناً ناآگاهی دانشجویان با توجه به رویکرد اهمیت نمره به جای مهارت‌اندوزی و حضور افراد سودجو در ساختار آموزش مجازی، امتحانات آن را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد؛ مشکلاتی که ضربه‌های زیادی به بدنه امتحانات وارد کرد و متأسفانه راهی برای مقابله با آن نیز وجود نداشت؛ البته چنین معضلاتی در مقاطع تحصیلی تحصیلات تکمیلی بسیار کمتر بود.


رئیس دانشگاه آزاد فارس توضیح داد: نبود مهارت و آگاهی آکادمیک از موانعی است که در سیستم آموزش مجازی تا حدی خودنمایی می‌کند و تا حدودی موجب کاهش سطح سواد در مقاطع پایه می‌شود. آنچه مشهود است، اینکه میانگین نمرات در این دو سال رودررویی با کرونا با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بود و این خود گویای این موضوع است که امتحانات در ساختار مجازی چندان اطمینان‌بخش نیست.




بیشتر بخوانید:


آزمون مجازی امکان ارزیابی کامل دانشجو را فراهم نمی‌کند


دلیل آسیب آزمون مجازی به دانشجویان چیست؟


آزمون‌ها به فضای حضوری برگردد


آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند




قائدی بیان کرد: با تمام این شرایط تجربه آموزش مجازی بسیار آموزنده بود و راهکار بسیار مفیدی است که در صورت تعیین راهبردها و عناصر اصلی و تکمیل نواقص آن در آینده بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود؛ البته در دوره دوساله آموزش مجازی اصلاحات زیادی برای این ساختار در نظر گرفته شد که به‌نظر می‌آید ادامه روند آموزش به‌صورت ترکیبی فرایند بسیار مناسب‌تری باشد.


وی اظهار کرد: البته حتماً برای آزمون‌ها باید راهکار مناسبی اندیشید؛ چراکه در شرایط امتحانات حضوری ارزیابی بسیار بر واقعیت منطبق و قابل اعتمادتر است؛ بر این اساس اعتقاد بر این است که بسترسازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و در کنار آن مغزافزاری لازم است تا فرهنگ اینگونه آموزش در کشور نهادینه و امکان ایجاد یک فرصت قوی در جامعه از این تهدید فعلی میسر شود.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر