صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۶ - ۲۹ دی ۱۴۰۰
دهقانی اشکذری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ارزیابی نادرست عملکرد دانشجویان در آزمون مجازی/ آزمون‌ها به فضای حضوری برگردد

در دوره کرونا آسیب‌های جدی به عرصه دانش‌آموزی و دانشگاهی وارد شدرئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه برخی دانشجویان برای بارگذاری مطالب آزمون خود به دلیل قطعی اینترنت با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: ارزیابی درستی از عملکرد دانشجویان در آزمون غیرحضوری انجام نمی‌شود.
کد خبر : 635296

محمدرضا دهقانی اشکذری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره برگزاری آزمون‌ها و امتحانات دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و سایر واحدهای دانشگاهی اظهار کرد: آزمون و امتحان بخشی از یادگیری است؛ بنابراین تغییر شیوه برگزاری از حضوری به شکل مجازی دارای عوارض و آسیب‌های بسیار زیادی بوده که قطعاً به یادگیری دانشجو لطمات جبران‌ناپذیری زده، کما اینکه در آموزش هم ما دچار این مسئله شدیم و بزرگ‌ترین عیب این آزمون-غیرحضوری- کاهش کارآمدی یادگیری است.




بیشتر بخوانید:


آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند


نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست


تضعیف دانش‌پذیری دانشجویان در آموزش مجازی




وی افزود: در آزمون‌ها، سنجش توانمندی دانشجویان مطرح است که متأسفانه از سیستم‌های مجازی به دلیل اینکه امکان کنترل و راستی‌آزمایی آزمون از طریق فردی یا گروهی نیست، این مورد ازجمله آسیب‌های آزمون غیرحضوری است که باید هرچه زودتر به فضای حضوری برگردد.


گله‌مندی دانشجویان از مشکلات اینترنت و فضای مجازی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه استرس‌ دانشجویان هنگام بارگذاری آزمون به دلیل احتمال قطعی اینترنت و ... از دیگر اشکالات گریبانگیر آموزش و آزمون مجازی دانشگاه‌هاست، گفت: بسیاری از دانشجویان درس‌خوان و ممتاز به دلیل مشکلات اینترنت و فضای مجازی گله‌مند بودند که نتوانستند آنچه را شایسته بوده ارسال کنند و حتی برخی گله‌مند هستند بین دانشجویی که درس می‌خواند و تلاش می‌کند در عرصه رقابت با دوستانی که کمتر تلاش می‌کنند، ارزیابی درستی نمی‌شوند که این نکته آسیب جدی به آموزش کشور به دلیل برگزاری آزمون‌ها به صورت مجازی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد اظهار کرد: گام نخست بازگشت به فضای حضوری، امتحان‌هاست، یعنی اگر به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و شرایط کرونایی نتوانیم به صورت حضوری کلاس برگزار کنیم؛ اما در امتحانات با پیش‌بینی فضاهای مناسب این امر ممکن است؛ البته زیرساخت‌هایی در حوزه خوابگاه و سلف‌سرویس نیاز است تا دانشجویان غیربومی بتوانند به شکل حضوری امتحانات و آزمون‌شان را در دانشگاه برگزار کنند.


دهقانی اشکذری درباره محاسن و مزایای آزمون‌های حضوری مطرح کرد: سنجش واقعی عملکرد دانشجو، کاهش استرس‌ و اضطراب‌ در دریافت سؤال و بارگذاری پاسخنامه‌ها و یادگیری بهتر، مجموعه‌ای از عواملی است که ضرورت بازگشت به آموزش و آزمون حضوری را مشخص می‌کند.


آسیب‌های جدی به عرصه دانش‌آموزی و دانشگاهی وارد شد


وی درباره خطرات ادامه روند آموزش مجازی مطرح کرد: آموزش مهم‌ترین رکن توسعه کشورهاست و به‌واسطه شرایط کرونایی آسیب‌های جدی زیادی به این حوزه مهم در عرصه دانش‌آموزی و دانشگاهی وارد شد؛ اما متأسفانه به دلیل درک نشدن اهمیت این موضوع، شاهدیم که بقیه بخش‌های جامعه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فعال شده است؛ اما مواجهه و مقابله‌ای با عادی شدن آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد که کشور به آن عرصه برنگردد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اظهار کرد: بخشی از این روند طراحی شده و نیازمند این است که ما قدرتمندتر فرهنگ‌سازی کنیم و از نگرانی خانواده‌ها بکاهیم و برنامه‌ریزی شایسته‌تری را برای حضوری شدن با جمیعت‌های کمتر و فاصله‌گذاری بیشتر مهیا کنیم. اگر این روند حل نشود و آموزش‌ها به شکل مجازی بماند، قطعاً عوارض‌ آن را در سال‌های بعد می‌بینیم، یعنی افت یادگیری در خیلی از مسائل و موارد، خودش را با تأخیر نشان می‌دهد.




بیشتر بخوانید:


معایب آموزش و آزمون‌های مجازی کدامند؟


برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری تا تأمین زیرساخت‌های مجازی


آزمون‌های مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟




دهقانی اشکذری گفت: در حوزه‌های پزشکی و پیراپزشکی چیزی که از نزدیک شاهدیم شیوه آموزش و یادگیری به‌شدت ضربه دیده و آموزش‌های عملی و مهارتی آسیب زیادی خورده و این چیزی نیست که بتوان عوارض آن را به همین راحتی از میان برد و تأثیرش را همین‌جور در سال‌های بعد نشان می‌دهد؛ بنابراین هرچه زودتر بتوانیم به فضای آموزش‌های حضوری برگردیم، این آسیب‌ها کمتر خود را نشان می‌دهد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بیان کرد: در دوره دوساله همه‌گیری کرونا، سواد رسانه‌ای و سواد فناوری دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و معلمان تقویت و بسترهای مربوط به‌شدت به‌روز شد، این فرصت باید در کنار آموزش قرار بگیرد و ترکیب حضوری و مجازی آموزش و تولید محتواهای ارزشمند را ساماندهی کنیم و در جبران تهدیدها، فرصت‌ها را در معرض عموم قرار دهیم.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر