صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۴ - ۲۶ دی ۱۴۰۰
در یک نشست خبری مطرح شد؛

حضور بیش از ۲ هزار ناشر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب/انگیزه ناشران برای مشارکت در نمایشگاه امسال بیشتر است

علی رمضانی معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است.
کد خبر : 635075

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» با هدف تشریح برنامه‌های این رویداد فرهنگی پیش از ظهر امروز در خانه کتاب و ادبیات تهران برگزار شد.


در ابتدای این نشست، علی رمضانی رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: گستردگی نمایشگاه مجازی کتاب به وسعت کشور است تا هر فردی از هر نقطه‌ای اراده کند به کتابی که می‌خواهد، دست پیدا می‌کند. در نمایشگاه مجازی برخلاف نمایشگاه فیزیکی با مراجعه به سایت نمایشگاه و طی فرآیند آنلاین خرید کتاب انجام می‌شود. مسئله دستیابی به کتب، دغدغه ناشران و نویسندگان است که این نمایشگاه با حذف فاصله مکانی توانسته خدمت قابل توجهی به مجموعه ناشران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی ارایه کند. نمایشگاه مجازی به مطالبه بخش جدی صنعت نشر تبدیل شده است. ناشران امید دارند که کتاب‌ها را بدون مشکل به دست مردم و علاقه‌مندان برسانند.


وی افزود: در نمایشگاه سال گذشته از ۳ هزار نقطه روستایی درخواست خرید کتاب داشتیم که آثار به دستشان رسید. از هزار نقطه شهری بدون هزینه و زحمت اضافی کتاب تهیه شد. ناشران کشور فرصتی برابر برای عرضه آثار خود، بدون غرفه‌های کوچک و بزرگ و ... فراهم شد. نمایشگاه مجازی کتاب برای حرکت از نشر سنتی به کسب و کار نوین فرهنگ‌سازی کرد. روندی که باعث شد ناشران امسال و در دومین دوره علاقه و انگیزه بیشتری نسبت به حضور در نمایشگاه پیدا کنند.


رمضان‌علی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست در ادامه این نشست بیان کرد: مجموع ثبت‌نام ناشران در دومین نمایشگاه مجازی کتاب دو هزار و چهارده ناشر بوده است که نسبت به آمار هزار و ۸۱۴  ناشر در سال گذشته با رشد خوبی مواجه هستیم. در بخش بین‌المللی از ۱۵ کشور دنیا از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، سوئد ، هلند، انگلیس و آمریکا و کشورهای عرب‌زبان نظیر لبنان، سوریه، مصر، کویت و ... غریب به ۲۰ هزار عنوان برای مخاطبان عرضه خواهد شد. که این آمار نسبت به سال گذشته با ۱۵ هزار عنوان رشد قابل توجهی بوده است.



وی با اشاره به اینکه تدارکات برگزاری نمایشگاه فیزیکی برای عموم جامعه محسوس است اما در فضای مجازی به چشم نمی‌آید، اظهار کرد:‌ در سال جاری اقداماتی در خصوص توسعه زیرساخت‌ها و منابع پشتیبان صورت گرفته است. نواقص دوره قبل رفع شده و خدمات در حال ارائه از جست‌وجو، بسته‌بندی‌ها، قیمت‌ها و زیر موضوعات با وزارات ارتباطات و ... تعاملاتی انجام شده و در حال تست سامانه‌های ارائه خدمات هستیم. در فرآیند ثبت‌نام ناشران و اطلاع‌رسانی کتاب‌ها نیز اصلاحاتی انجام شد.


مدیرعامل شرکت پست در ادامه بیان کرد:‌ در حوزه حمایتی نسبت به سال گذشته، تعداد و مبلغ بن‌های کتاب افزایش داشته که به دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان و اعضای هیئت‌های علمی ۵۰۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۲۵۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد. اگر حامی مالی پیدا کنیم از مناطق کمتر برخوردار نیز حمایت ویژه‌ای خواهیم داشت تا از اعتبارات خاصی بهره‌مند شوند.


 سبحانی‌فر گفت: بیش از دو هزار نفر از همکاران شرکت ملی پست در زمان شیوع ویروس منحوس کرونا درگیر آن شده و عده‌ای جان از آن‌ها جان خود را از دست دادند. با این حال خدمت‌رسانی خوبی را ارائه دادیم که نمونه آن را در نمایشگاه مجازی کتاب شاهد بودید. این خدمت‌رسانی وسیع باعث حفظ آبرو برای کشور شد. نمایشگاه مجازی کتاب به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارمغانی بود که در هیچ جای دنیا چنین نمایشگاهی برگزار نشد که هزمان نیز فروش داشته باشد. توانستیم با توزیع ۹۹ ونیم درصد در سال گذشته، میانگین سه ونیم روز توزیع، یک میلیون و دویست هزار جلد کتاب به ۸۵۰ هزار آدرس و بیش از ۱۷ نقطه روستایی ارسال کنیم. افزایش آمار شرکت ناشران به نسبت سال نشان از موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب داشته است.پیش‌بینی می‌شود با افزایش اطلاع‌رسانی‌ها در نمایشگاه مجازی کتاب امسال، حتی فروش کتب از سال گذشته نیز بیشتر شود.


حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در ادامه اظهار کرد:‌ موثرترین ابزار فرهنگی کتاب است. تاکنون هیچ کدام از ابزارهای فرهنگی به پای کتاب نرسیده‌اند زیرا که در طولانی مدت تاثیرعمیق بر مخاطب خود دارد. برخی اثرهای بسایر خوب هم ماندگاری همچون کتاب در بلندمدت ندارند. باید به این ابزار مهم توجه ویژه‌ای شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو پیروزی انقلاب نقش موثری در این راه ایفا کرده است. آنچه نشاط را در جامعه بالا می‌برد و موجب رضایت‌مندی و شادکامی می‌شود، فرهنگ است که با اقتصاد رابطه اصولی دارد. خوشحالم که افتخار مشارکت در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را خواهیم داشت. امسال با تخصیص سه برابر شدن بودجه و یارانه همراه خواهیم بود زیرا که اثرمطلوب برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را شاهد بودیم . کتاب به دست کسانی رسید که امکان خرید کتاب از تهران را نداشتند و فضای مجازی این امکان را برای آن‌ها مهیا کرد.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه عنوان کرد: در آستانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب هستیم. این نمایشگاه نویدبخش میهمانی فرهنگی و با نشاطی است که میزبانان آن نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصوریگران، کتابخوان‌ها، گرافیست‌ها، صفحه‌آران، بدنه حوزه نشر، فعالان حوزه چاپ، عرصه ترویج و توزیع و فروش است. امیدواریم استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب در سراسر کشور حتی بیش از سال گذشته باشد تا اتفاق ارزشمند دیگری رقم بخورد. نشانه‌های عبور از رخوت ناشی از مشکلات ویروس همه‌گیر کرونا در حوزه فرهنگ مشاهده می‌شود که در سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده ۱۹ درصد به نسبت سال ۱۳۹۹ رشد داشته است. امیدواریم که این رشد مطلوب را در استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب نیز شاهد باشیم.



یاسر احمدوند خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها، شرکت‌ها و... با اختصاص یارانه خرید کتاب برای همکاران خود، زنجیره این رویداد فرهنگی را ادامه‌دار می‌کنند. این اتفاق عاملی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح جامعه و متعاقب آن افزایش سرانه مطالعاتی کشور خواهد شد.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر