شبکههای برونمرزی میتوانند اسلامهراسی را ریشهکن کنند/ امروزه رسانهها گسترده شدهاند اما از عمق آنها کاسته شده
به گزارش خبرنگاره حوزه رسانه گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در طول سالهای اخیر و با رشد روزانه رسانههای مختلف، صحبتهای زیادی درباره استفاده از تمام ظرفیتهای رسانهای مطرح شده، ظرفیتهایی که به ما اجازه میدهد خوراک محتوایی مخاطب را خود تعیین کنیم و اجازه ندهیم رسانههای غیر همسو، با ساخت محتواهای نادرست و انتشار آنها در شبکههای فارسی زبان خارج از کشور یا در فضای مجازی، مخاطب ایرانی را گمراه کنند.
با همین فرمول، در چند سال اخیر رسانههای بینالمللی ایرانی هم یکی پس از دیگری تاسیس شدند و به بازار رسانهای کشور ورود کردند. رسانههایی همچون «پرس تیوی»، «هیسپان تیوی»، «العالم»، «سحر» و... که همگی فضای جهانی دارن و برای مخاطب هدف که در خارج از مرزهای ایران زندگی میکند، محتواهای خبری و فرهنگی متناسب تولید میکنند.
با مشخص شدن عملکرد این شبکهها بهخصوص در رویدادهای مهم ملی و سیاسی (همچون برجام و مواردی از این دست) میتوان فهمید که این شبکههای برونمرزی و زیرمجموعههای آنها در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، چه راهی را طی کردند و در این مسیر موفق بودند یا خیر. برای درک بهتر این مسئله با حسین عباسینسب روزنامهنگار و کارشناس حوزه بینالملل گفتوگو کردیم.
خط مشیهای سیاسی باید با کمک رسانهها مشخص شود
عباسینسب در ابتدای سخنانش مسائل مربوط به عملکرد رسانهای در حوزه اتفاقات سیاسی را مورد بررسی قرار داد و با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت جدید، در سطح مدیران بهویژه در حوزه سیاست خارجه تغییرات قابل توجهی رخ داده است و این تغییرات در رسانه دیده شده، گفت: این تحولات حاکی از آن است که تغییر ریل در عرصه دیپلماسی رخ داده و باید ببینیم که تیم جدید تا چه اندازه قادر خواهد بود خود را با رویکردی جدید، خواستهها و اهداف تعریفشده، هماهنگ کند که این امر وظیفه بسیار سنگینی است. اما به نظر میرسد به دلیل شناختی که وزیر امور خارجه و سرتیم مذاکرهکننده با ساختار و بدنه امور وزارت خارجه دارند، این موضوع قابل حل باشد، هر چند باید به آنها زمان داد تا بتوانند با خیال راحت چینشها و ترکیبها را تنظیم کنند. اما چیزی که مشخص است تاکنون نشان دادهاند که آن رفتار تدافعی و ملتمسانهای که در مقابل غرب وجود داشت، دیگر وجود ندارد.
وی ادامه داد: قطار برجام چند سال پیش حرکت خود را شروع کرده اما چندان به این موضوع توجه نمیشد که این قطار به نفع منافع ما یا در خلاف جهت منافع کشور ما و با چه سرعتی در حال حرکت است. خواست و هدف اصلی نظام ادامه فرایند برجام است. درواقع، یک توافق بینالمللی و تعهدی شکل گرفته است اما در این بین، تیم کارشناسی بسیار مهم است و نظرات باید از یک حلقه گسترده کارشناسی تخصصی استخراج شود و این نظریهسازیها یا تعیین خط مشیها باید با هماهنگی رسانهای انجام شود.
این روزنامهنگار به تاثیراتی که رسانهها طی این سالها در موضوع مهمی همچون برجام داشتهاند نیز اشاره کرد و افزود: رقابت بسیار سختی بین رسانهها در جریان است. بعد از باب شدن شبکههای اجتماعی، رسانههای جمعی مجازی و اپلیکیشنهای خبررسان، فضا سختتر و فعالیت رسانهای عمیقتر شده است. رسانههای سنتی باید در این شبکههای اجتماعی حضوری پررنگتر داشته باشند. به جز این شبکههای ماهوارهای برونمرزی نیز بهعنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین بازوهای رسانهای ایران در بحث خبررسانی و پوشش خبری، باید در میدان حضوری فعال داشته باشند و خوب عمل کنند.
وی با اعلام اینکه یکی از شبکههای برونمرزی موفق در این زمینه، شبکه «پرس تیوی» بوده است، خاطر نشان کرد: آنچه برای عمق بخشیدن به فعالیت پرس تیوی ضروری به نظر میرسد، رویکرد تبیینی این شبکه به اخبار است؛ بدین معنی که در مسائل حساسی مثل برجام باید به طور تحلیلی به موضوعات بپردازد.
نمایش تصویر درست از ایران در رسانهها
عباسینسب ادامه داد: پرس تیوی باید از ظرفیت اساتید بینالمللی بیش از پیش بهره ببرد و البته برگزاری مناظره بین اساتید داخلی و خارجی میتواند بر جذابیت برنامههای این شبکه اضافه کند. میزگردها نیز چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری برای مخاطب بسیار جذاب است چون اقناع در مسائل بینالمللی بیشتر در قالب تحلیل صورت میگیرد و مخاطب این برنامه نیز عموما شخصیتی فرهیخته است. گرچه امروزه رسانهها گسترده شدهاند ولی به همان میزان از عمق آنها کاسته شده است، بنابراین اگر پرس تیوی به این سمت حرکت کند مخاطبان ثابتی را به خود جذب خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که شبکههای ماهوارهای برونمرزی چقدر توانستهاند در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه، موفق عمل کنند، گفت: در بحث تحولات اراضی اشغالی و تحولات یمن پوشش خبری این شبکهها مخصوصا پرس تیوی بسیار خوب بوده است. در زمینه ایرانهراسی نیز با وجود همه تلاشهای صورتگرفته، اما همچنان این حوزه جای کار دارد. مثلا اگر برنامههایی با موضوع گردشگری و جاذبههای ایران ساخته شود و در آن مهماننوازی و خونگرمی مردم کشورمان به نمایش گذاشته شود، میتوان بهنوعی در مقابل ایرانهراسی شکل گرفته در رسانههای غربی موثر واقع شد.
اسلامهراسی را ریشهکن کنید!
این تحلیلگر حوزه بینالملل با عنوان اینکه همه شبکههای جریانساز غربی به اسلامهراسی دامن میزنند، گفت: در این میان یک شبکه بهتنهایی نمیتواند در مقابل همه آنها قد علم کند اما هر شبکه بهتنهایی باید رسالتش را انجام دهد و تا جایی که توان و ظرفیتش اجازه میدهد به مقابله با اسلامهراسی مبارزه کند. سالها زمان میبرد که چند شبکه ماهوارهای مثل شبکههای موفق این روزها بتوانند به صورت هماهنگ و همصدا پیام مشترکی را منتشر کنند و به صورت فراگیر تاثیرگذار باشند، بنابراین ضمن افزایش ظرفیتهای شبکههای اینچنینی باید اقدامات بیشتری در جهت رشد و توسعه رسانههایی از این دست صورت گیرد.
حسین عباسینسب در بخش پایانی صحبتهایش اظهار کرد: در چنین شرایطی است که ما میتوانیم بگوییم که با اسلامهراسی به صورت ریشهای مقابله میکنیم. ایستادن در برابر اسلامهراسی نیازمند رویکردی جمعی از جهان اسلام است و باید یک هماهنگی بین رسانههای جهان اسلام ایجاد شود تا این مسئله را ریشهکن کند.
انتهای پیام/۴۱۷۳/پ
انتهای پیام/