به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، بیستودومین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابراتی، فناوری اطلاعات و راهحلهای فناورانه (ایران تلهکام ۱۴۰۰) با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» با هدف تعامل با بازیگران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و با محصولات متنوع و ارائه سرویسهای مختلف از دوم تا پنجم دیماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. البته باید گفت برگزاری نمایشگاه تلهکام پس از یک وقفه دوساله ناشیاز پاندمی جهانی کووید-١٩ بهعنوان یکی از بزرگترین نمایشگاههای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مهمی در توسعه و بومیسازی فناوری ارتباطات و مخابرات در کشور دارد.
نمایشگاه ایران تلهکام در فضایی به وسعت تقریبی ۱۰ هزار مترمربع در دو سالن ۷ و ۹-۸ با حضور شرکتهای فعال در عرصه صنایع مخابراتی و نیز شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای این حوزه با هدف ارائه خدمات تخصصی و دستاوردهای نوین و نیز انجام مذاکرات تجاری فعالیت خود را آغاز کرد.
پاویون شرکتهای دانشبنیان اقدام نوآورانه معاونت علمی و صندوق نوآوری
تجمیع شرکتهای دانشبنیان در پاویون معاونت علمی-فناوری ریاستجمهوری نیز یکی دیگر از اقدامات مثبت و قابلتوجه در این دوره از نمایشگاه بود که با همکاری و حمایت مالی و تسهیلاتی معاونت علمی-فناوری ریاستجمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، ۲۱ شرکت دانشبنیان در سالن هفت نمایشگاه کنار هم گردآمده و به عرضه و ارائه محصولاتشان پرداخته بودند؛ اقدامی که برای نخستینبار در نمایشگاه تلهکام، موجب تمرکز حضور فعالیت شرکتهای دانشبنیان در یک مکان شده و فعالیتهایی چون بازدید، انعقاد تفاهمنامه، تبادل تجربه و اطلاعات را برای مخاطبان، شرکتهای تجاری، سرمایهگذاران و... آسان کرده بود.
نقاط ضعف نمایشگاه تلهکام تکراری که تمام نمیشود
درکنار اقدامات مثبتی که برای برگزاری بیستودومین دوره نمایشگاه تلهکام صورت گرفته بود، اما انتقاداتی را نیز بههمراه داشت؛ همچون محدودشدن زمان فعالیت غرفهها، کاهش تعداد شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها، عدم اطلاعرسانی مناسب و کافی برای حضور همهجانبه فعالان عرصه صنایع مخابراتی، شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای این حوزه، بیتوجهی مسئولان و نهادهای ذیربط برای حمایتهای پس از اتمام نمایشگاه و... . بهگفته برخی از غرفهداران و مدیران شرکتهای دانشبنیان نمایشگاه بهرغم تاثیرات مثبت و قابلتوجهی که در زمینه برقراری تعامل و افزایش مشارکت در فعالیتهای فناورانه و نوآورانه وجود دارد، اما بازهم هرسال با چالشهایی مواجه است که نهتنها حل نشده، بلکه هرسال همچون شوآف مسئولان در بازدید از نمایشگاهها تکرار میشود.
درخصوص برگزاری نمایشگاه تلهکام پس از دوسال وقفه، ارائه دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان، حمایتهای معاونت علمی و صندوق نوآوری از پاویون شرکتهای دانشبنیان، چالشها و دغدغههای این شرکتها برای حضور در نمایشگاه، نقاط قوت و ضعف مدیریتی در برگزاری نمایشگاه و... با چندتن از مدیران شرکتهای دانشبنیان با دیدگاههای موافق و مخالف برگزاری نمایشگاه تلهکام گفتوگوهایی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
مسائل مالی مانع حضور گسترده شرکتهای دانشبنیان شد
رضا صباحی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان «ژرفپویان توس»، تولیدکننده انواع تجهیزات شبکه همچون سوئیچ درخصوص جزئیاتی از فعالیت خود در بیستودومین نمایشگاه تلهکام بیان کرد: «کاری که ما میکنیم بر لبه تکنولوژی است و با ۵۰ نفر پرسنل در مشهد فعالیت میکنیم. شرکت دانشبنیان ما با شرکتهایی همچون «هوآوی» رقابت میکند و تجهیزاتی تولید میکنیم که در شبکه دیتای کشور مورداستفاده قرار میگیرد.»
وی با بیان تاثیر برگزاری نمایشگاه تلهکام بر روند تعامل و همافزایی با سرمایهگذاران و دیگر شرکتهای حاضر در این رویداد گفت: «تاثیر این جریان بسیار کم است. سالهای گذشته سه یا چهار سوله بزرگ برای برگزاری این نمایشگاه درنظر گرفته میشد و درحال حاضر به دو سالن کوچک رسیده که بازهم بسیاری از شرکتهای دانشبنیان و فناور بهدلیل مسائل مالی و عدم پرداخت بهموقع پول به پیمانکاران و شرکتهای دانشبنیان برای تولید در کشور در آن شرکت نکردهاند. مسئولان نیز در بازدید از نمایشگاه صرفا به بیان یکسری حرف و حدیث اکتفا میکنند و در پایان خودمان هستیم که باید هوای خودمان را داشته باشیم.»
صباحی ادامه داد: «نمایشگاه تلهکام برای ما حکم اعلامحضورکردن را دارد و هیچ سود و منفعتی برای شرکتها ندارد. دولت نهتنها حمایتهای کافی ندارد که اکثرا در کار سنگاندازی هم میکند.»
عدم اطلاعرسانی مانع از حضور گسترده شرکتهای دانشبنیان
مصطفی خوشابی، مدیرتجاری شرکت دانشبنیان «توسعه فناوریهای هوشمند کیان ایرانیان» با اشاره به دستاورد ارائهشده خود در نمایشگاه تلهکام بیان کرد: «محصولی که شرکت دانشبنیان ما در این رویداد ارائه کرده، پیامرسان آیگپ است. امروز اسم این پیامرسان را بهنام سوپراپلیکیشن آیگپ میشناسیم که بهجز مسائل مربوط به پیامرسانی، خدمات گسترهتری را ارائه میکنیم و برمبنای درخواست کاربر عمومی در جامعه، سرویسهای متفاوتی را ایجاد کرده و دراختیار کاربران قرار میدهیم. این سرویسها بومی بوده و بهصورت رایگان دراختیار مردم قرار میگیرد.» وی افزود: «یکی از نکاتی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، بحث کلود است که در این پیامرسان این جریان حل شده و کاربر میتواند بهراحتی از این فضای رایگان بهرهمند شود.» خوشابی تاکید کرد: «شرکت کیان ایرانیان بهواسطه محصول آیگپ خود توانسته محصول دانشبنیان داشته باشد و تماما در داخل کشور طراحی و اجرا شده و بهدلیل بومیبودن، فضا را برای فعالیت کاربران داخلی مهیا میکند، آنهم بسیار بهتر و با قابلیتهای بیشتر از دیگر پیامرسانهای موجود.» مدیرتجاری شرکت دانشبنیان «توسعه فناوریهای هوشمند کیان ایرانیان» با اشاره به اصلیترین چالش و نقطه ضعف برگزاری بیستودومین نمایشگاه تلهکام بیان کرد: «عدم اطلاعرسانی و تبلیغات کافی برای برگزاری این نمایشگاه موجب شد بسیاری از شرکتهای دانشبنیان و حتی استارتاپها امکان حضور در این رویداد را نداشته باشند و البته نقطهقوت این رویداد نیز این است که شرکتهای دانشبنیان را در یک نقطه تجمیع کرده است تا در یک مکان متمرکز با یکدیگر تعامل مثبت و جریانساز داشته باشند و امیدوارم این تعاملات ادامهدار باشد.»
سیاستگذاری دولت در حوزه دانشبنیانها باید عوض شود
حسین قمری، مدیر شرکت دانشبنیان «بسامد موج قائم» در حوزه تولید قطعات فرکانس بالا با اشاره به ارائه فعالیت خود در نمایشگاه تلهکام بیان کرد: «تولید قطعات فرکانس بالا در رادارهای هواشناسی، ایکسری فرودگاهها، امآرآی، سامانههای راداری و... استفاده میشود. شرکت ما با تولید و ایجاد قطعات برای نوسانات برق و فرکانسهای بالا کارآفرینی ایجاد کرده و ارزش افزوده ایجاد میکند. ارزش افزودهای که ما در کار با قطعات ایجاد میکنیم، ارزشافزودهای برمبنای علم است و نهتنها قطعه و وسیلهای از آن از خارج کشور وارد نشده، بلکه شرکت دانشبنیان ما با دانش خود یک قطعه ساده را به یک آداپتور کلیدی و مهم تبدیل میکند. علم سوار مواد شده و آن را به یک کالا تبدیل میکند.» وی با اشاره به حمایتهای صورتگرفته نهادهای ذیربط برای فعالیت این شرکت دانشبنیان عنوان کرد: «اگر خود شرکتهای دانشبنیان تلاش برای فعالیت و زندهماندن انجام ندهند، حمایتی هم از آنها نمیشود. حمایت از شرکتهای دانشبنیان آنطور که باید شفاف و واضح باشد، نیست. مشکل ما این است که وقتی درحال فعالیت هستیم باید مدام مراقب باشیم کسی به ما آسیب نزند یا ما را له نکند. بهعنوان یک شرکت دانشبنیان هم باید به فکر تولید دانش و محصول باشیم و هم اینکه برای فروش محصولاتمان با چالش مواجه شویم، حتی هیچ مسیر مشخص و معینی برای نقدکردن داراییهایمان وجود ندارد.» قمری اشاره کرد: «در شرایط فعلی، زمانی پول محصول یا اقدام فناورانه ما برمیگردد که این پول دیگر از ارزش افتاده است.
این تنها بخشی از مشکلات ما است؛ اما نکته قابلتوجه این است که نباید دست از تلاش و فعالیت دانشمحور برداریم، سیستم فعالیتی و سیاستگذاری دولت در این زمینه باید عوض شود. متاسفانه یک فرهنگ غلطی در کشور جای افتاده است که باید تغییر پیدا کند و فرهنگسازی درست جای آن را بگیرد و آن این است که همهچیز آماده برایمان فراهم میشود؛ به این معنا که درحال حاضر واردات کم شده و حال داریم قدر سازندهها و تولیدکنندگان داخلیمان را میفهمیم.» به گفته مدیر شرکت دانشبنیان «بسامد موج قائم»، تا دو سال گذشته در نمایشگاه تلهکام، ۵۰ شرکت خارجی فروشنده حضور داشتند و شرکتهای ایرانی نیز همه خریدار بودند، اما امسال تمامی شرکتها داخلی بودهاند. البته این جریان نیز بهدلیل افزایش حمایت از شرکتهای داخلی نیست، بلکه مجبور شدهایم به این سمت حرکت کنیم. برگزاری نمایشگاه یک نیاز است و موجب تعامل و همافزایی میان نهادها و شرکتهای دانشبنیان برای همپوشانی نقاط قوت و ضعف فعالیتی میشود و درحال رسیدن به بلوغ هستیم. درحال حاضر همه مسئولان باید ما را حمایت کنند تا بتوانیم به نقطه بلوغیافتهای در فعالیت دانشبنیانی برسیم. کار نمایشگاه این است که برای شرکتهای دانشبنیان بازار داخلی بهویژه بازار بینالمللی ارزآوری ایجاد کند.»
حمایتها از حضور شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاهها فعالیتهای دانشبنیانها را تسهیل میکند
مریم رشادی، مدیر توسعه کسبوکار شرکت دانشبنیان «سامانههای دما، نور، انرژی (سدنا)» با اشاره به فعالیتهای خود در این نمایشگاه و عرضه دستاوردهایشان گفت: «ما مجموعه تولیدکننده کلیدهای کولری و ترموستاتهای هوشمند هستیم و اخیرا بهدلیل شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و آموزش مجازی، تبلتهایی هم تولید کردهایم که بهدلیل تولید همین محصول نیز در بیستودومین نمایشگاه تلهکام حضور داریم.»
وی ادامه داد: «در این سه روزی که از برگزاری نمایشگاه تلهکام گذشت، چندتن از نمایندگان و مسئولان دولتی برای بازدید آمده بودند که با آنها درخصوص چالشها و دغدغههایمان صحبت کردیم و امیدواریم بیان این معضلات صرفا در حد شنیدن و عبور از آنها نباشد، بلکه کاری برای دغدغهها و گرفتاری شرکتهای دانشبنیان برای فعالیت صورت بگیرد.»
رشادی اشاره کرد: «یکی از جریاناتی که در این دوره از نمایشگاه تلهکام شاهد آن بودیم، این بود که بازدید عموم مردم در این دوره کاهش پیدا کرده بود، اما بهتبع آن دیدار و بازدید کارشناسان و فعالان تخصصی این حوزه از دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان و خصوصی افزایش داشت.»
بهگفته مدیر توسعه کسبوکار شرکت دانشبنیان «سامانههای دما، نور، انرژی (سدنا)»، با قرارگرفتن شرکتهای دانشبنیان در پاویون معاونت علمی- فناوری ریاستجمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایتهایی نیز از این شرکتها همچون تخصیص وام با بهره کم و مدتزمان طولانی ارائه شد تا فعالیت این شرکتها را در نمایشگاه تسهیل کند. ما با هزینههای بسیار کمی در این پاویون حضور پیدا کردیم و از این جهت کمک بزرگی در توسعه کسبوکار و توسعه بازار داشتیم.»
وی اشاره کرد: «اگر همین روند ادامه پیدا کند و حمایتها در توسعه بازار، حضور در نمایشگاهها، حضور در هیاتهای تجاری، بحث تسهیلات و سرمایهگذاری حتی از گذشته نیز بیشتر شود تا شرکتهایی که در حوزه دانشبنیان فعالتر بوده و توانستند دستاوردهای خوبی داشته باشند، موجب میشود انگیزه ما برای تداوم فعالیتهای باکیفیت و موفق با تاثیرگذاری بالا افزایش پیدا کند.»
رشادی در پایان با اشاره به نقاط قوت و ضعف برگزاری این دوره از نمایشگاه تلهکام پس از دوسال وقفه کرونایی عنوان کرد: «نقطه قوت برگزاری بیستودومین نمایشگاه تلهکام این است که بهصورت تخصصی برگزار میشود و از این بابت برای شرکتهای دانشبنیان خوب است که مشتریان تخصصی پیدا کنند؛ البته پاویونبودن شرکتهای دانشبنیان نیز موجب قویشدن فعالیت شبکهای ما میشود و اگر در دیگر نمایشگاهها نیز اتفاق بیفتد، در آینده تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.»
نمایشگاه تلهکام وقفه کرونایی ارتباطگیری با مخاطبان را جبران کرد
کاظم نجفی، رئیس هیاتمدیره شرکت دانشبنیان «نوآوران ارتباطات سیمای امید» از مجموعه شرکتهای حضوریافته در پاویون معاونت علمی- فناوری ریاستجمهوری که در حوزه ارسال، دریافت و پردازش صدا و تصویر فعالیت میکند، بیان کرد: «پاویون شرکتهای دانشبنیان که با حمایت معاونت علمی- فناوری ریاستجمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده، از شرکتهایی که در آن مشارکت دارند، برای حضور در این رویداد حمایت کرده و اقدامی مثبت و موثر بوده است.»
وی افزود: «در مقایسه با حضور شرکتهای دانشبنیان بهصورت مستقل و جداگانه در تلهکام، حضور ما در پاویون شرکتهای دانشبنیان، تجربه بهتری بوده است و موجب شده تا زیر نظر این سازمانها بتوانیم بیشتر دیده شده و تعاملات بیشتری نیز با سایر شرکتهای دانشبنیان و فعالان عرصه فناوری داشتهباشیم؛ چراکه بهصورت فیزیکی به دیگر شرکتهای دانشبنیانی که تا پیش از این نمایشگاه ارتباطی با آنها نداشتهایم، متصل شدهایم تا همافزایی مناسبی داشته باشیم.»
رئیس هیاتمدیره شرکت دانشبنیان «نوآوران ارتباطات سیمای امید» نقاط قوت و ضعف این نمایشگاهها را با سالهای گذشته مقایسه کرده و توضیح داد: «درخصوص تمرکزگرایی شرکتهای دانشبنیان در پاویون باید گفت این جریان، یکی از نقاط قوت نمایشگاه تلهکام بهحساب میآید که موجب پربارشدن فعالیت شرکتهای دانشبنیان شده است.»
نجفی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه تلهکام پس از دوسال وقفه کرونایی موجب ارتباطگیری دوباره شرکتهای دانشبنیان با مخاطبان و مشتریان شده است، بیان کرد: «این جریان یکی دیگر از نقاط قوت و جریانسازی است که حداقل برای ازسرگیری دوباره فعالیت قدرتمند شرکتهای دانشبنیان موثر است. تمام و تنها هدف ما در نمایشگاه تلهکام، ارتباط با صنعت است و خدا را شکر امسال توانستیم ارتباطگیری بهتری با سرمایهگذاران و دیگر شرکتهای تجاری داشته باشیم.»
وی در پایان با بیان اینکه تعداد شرکتهای دانشبنیان در حوزه تلکام بسیار زیاد است و ازنظر من بهتر است در دیگر دورهها بر تعداد این شرکتهای حاضرشده در این رویداد افزوده شود، گفت: «البته برخی از شرکتهای دانشبنیانی که با آنها در ارتباط هستیم، بهدلیل هزینههای بالا در این نمایشگاه حاضر نشدند.»
دانشبنیانهای پاویون معاونت علمی محصولات جذابی در نمایشگاه عرضه کردند
حسام محمدی، رئیس هیاتمدیره شرکت دانشبنیان «طرح و توسعه پردیس افق» در حوزه کامپوزیتهای پلیمری پیشرفته و دکلهای مخابراتی پرتابل با اشاره به فعالیت خود در این نمایشگاه بیان کرد: «در این نمایشگاه درحال ویزیت مشتریان قدیمی خود برای محصولاتمان هستیم. باتوجه به دوسال وقفه که در برگزاری این نمایشگاه بهدلیل کرونا صورت گرفت و ما مدت بسیاری از فضای حضوری فعالیت دانشبنیان و تعامل با دیگر شرکتها دور بودیم، نیاز بود در این رویداد حضوری حاضر شده و با مشتریان قدیمی خود ارتباط برقرار کرده و حتی مشتریان جدید جذب کنیم.»
وی اقدام تجمیع شرکتهای دانشبنیان در پاویون معاونت علمی و صندوق نوآوری در نمایشگاه تلهکام را، اقدامی مثبت و موثر در تعامل شرکتهای دانشبنیان با سرمایهگذاران و دیگر شرکتها دانست و گفت: «بهگفته بازدیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان تجمیعشده در پاویون محصولات جذابتری نسبتبه باقی شرکتهای بخش خصوصی در نمایشگاه عرضه کردند و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز باتوجه به رسالتی که دارد، حمایت درخور مادی مناسبی نیز انجام داده است.»
محمدی با اشاره به اصلیترین چالش شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه تلهکام بیان کرد: «اصلیترین چالشی که شرکتها با آن درگیر هستند، بحث نقدینگی و تفاوت نرخ ریال و دلار و بحث واردات است که کار شرکتهای دانشبنیان را در این موارد بهدلیل برطرف نشدن دغدغهها مشکل میکند؛ یعنی گرهای بر سر راه فعالیت شرکتهای دانشبنیان.»
رئیس هیاتمدیره شرکت دانشبنیان «طرح و توسعه پردیس افق»، در ارزیابی حضور بهعنوان شرکت دانشبنیان در این دوره و مقایسه با دورههای قبل گفت ما از دورههای قبل که بهصورت مستقل و جداگانه فعالیت میکردیم، رضایت بیشتری داشتیم. البته که فضای اقتصادی کشور نیز در دوره گذشته نمایشگاه تلهکام، شرایط مثبت و روبهرشدی را برای فعالیت شرکتهای دانشبنیان فراهم کرده بود، اما در این دوره با شرایط ناپایداری اقتصادی همراه بودیم که ما را از ایجاد یک چشمانداز روشن برای فعالیت منع میکرد.»
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/