نقشه راه علمی کشور نیازمند اجرایی شدن در همه دستگاههای دولتی است/ شورای عالی انقلاب فرهنگی بهترین نهاد برای تحقق نقشه راه علمی کشور
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدحسین یادگاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به جایگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق سند علمی کشور، گفت: نقشه علمی کشور نیازمند اجرایی شدن با هماهنگی همه دستگاههای دولتی است.
یادگاری افزود: برای تحقق استفاده از حداکثر ظرفیت نخبگان در کشور چند گام مهم باید برداشته شود. در اولین گام لزوم اجرایی شدن نقشه راه علمی کشور که هنوز در دستور کار دستگاههای اجرایی قرار نگرفته است.
وی در ادامه اضافه کرد: نقشه جامع علمی کشور که در دولت دهم تصویب شد، علاوه بر گرایشهای سیاسی، به دلیل نبود احساس وظیفه در دولتها برای پیاده کردن این نقشه راه، متأسفانه عملیاتی نشد. دولتها در هر دورهای چه از لحاظ جریانهای سیاسی و چه از نظر فعالیتهای اقتصادی، فقط به دنبال اجرایی کردن یک مسئولیت ۴ یا نهایتاً ۸ ساله بوده و عملاً به دنبال فراهم کردن زمینه برای اجرایی شدن این سند نبودهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه وزارتخانههای علوم، آموزشوپرورش و بهداشت و درمان زیرمجموعه دستگاههای اجرایی هستند، خاطر نشان کرد: دستگاههای اجرایی زمانی به دنبال تحقق نقشه علمی کشور خواهند بود که مأموریت اصلی را از یک سازمان متولی و اصلی دریافت کرده باشند.
یادگاری با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بهترین نهاد برای تحقق نقشه راه علمی کشور و اجرایی شدن آن در کشور است، افزود:شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاهی است که باید در زمینهٔ آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و فرهنگی فعالیت داشته باشد. لذا این توانمندی هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ظهور نرسیده است.
این استاد دانشگاه اعلام کرد: با انتخاب اعضای جدید این شورا توسط مقام معظم رهبری، اولویت کار باید برنامهریزی مناسب برای اجرایی شدن سند جامع علمی کشور و ابلاغ آن به دستگاههای اجرایی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه در گام دوم باید ساختار نقشه جامع علمی کشور را مشخص کنیم، عنوان کرد: با روشن شدن ساختار و نحوه اجرایی شدن آن، همه مشکلات ما در آموزشوپرورش برای تربیت صحیح دانش آموزان کشور برطرف میشود.
یادگاری افزود: با تدوین و تنظیم یک برنامه آموزشی مناسب برای این وزارتخانه، خروجی مناسبی از آموزش و پرورش به مراکز آموزش عالی و دانشگاهها خواهیم داشت. با تحقق این هدف خواهیم توانست از نیروهای نخبه برای حل مشکلات کشور استفاده کرده و در راستای نقشه علمی کشور، می توانیم دانش آموزان و دانشجویان را بر اساس توانمندی و نخبگیشان در جایگاه درست قرار دهیم. همچنین در این راستا نخبگان هم خواهند توانست در این شرایط در پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی به شکل صحیح و با حداکثر توانمندی وارد عمل شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه دولتهای قبل هیچ نوع مسئولیتی در این زمینه از خودشان نشان ندادهاند بیان کرد: متأسفانه به دلیل مسائل سیاسی در این دولتها، احساس مسئولیتی در این باب نشده و امیدواریم در دولت جدید باور ملی همراه با هماهنگی بین دستگاههای اجرایی کشور بهویژه قوههای مجریه، قضائیه و مقننه زمینه ساز تحقق این سند شده و در کنار آن نخبگان و فارغالتحصیلان دانشگاه بتوانند از با حداکثر توان در راستای حل مسائل کشور گام بردارند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر تعدد دستگاههای متولی برای امر آموزش در کشور بر اجرایی نشدن نقشه جامع علمی کشور، گفت: به عقیده من، مشکل اساسی در کشور، نداشتن یک ساختار و برنامهریزی مناسب طبق نقشه جامع علمی کشور است. وجود اسناد بالادستی ارزشمند از جمله سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش در صورتی که تلفیق شوند، پیشرفت علمی و منویات رهبری تحقق پیدا میکند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/