صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۰ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
هفته پژوهش(۱۲)/ آنا گزارش می‌دهد؛

ایران‌ساخت؛ نمایش قدرت دانش‌بنیان‌های ایرانی/ در اولین روز نمایشگاه چه گذشت؟

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار به‌عنوان بستری برای نمایش توان ساخت داخلی از ۲۳ آذر شروع به کار کرده است.
کد خبر : 628114

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هفته پژوهش در ایران زمانی برای پرداختن به بازیگران زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری کشور و دستاوردهای آنهاست. یکی از رویدادهای مهم این هفته نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار است که بستری برای نمایش و عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است. این نمایشگاه نه‌تنها به تجهیز مراکز دانشگاهی و علمی کمک می‌کند بلکه توان ساخت داخلی را ارتقا می‌دهد و به برندسازی برای حضور در سطوح بین‌المللی نیز کمک می‌کند.




بیشتر بخوانید:


پژوهش در کشور مأموریت‌محور نیست




نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار صبح ۲۳ آذر ماه در در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت رسمی شروع به کار کرد تا ۲۶ آذر ماه ادامه دارد. پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و رئیس بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار و محمدحسین بهشتی، سرپرست معاونت تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه‌ها حضور داشتند.


مشکل مردم با فناوری حل می‌شود


ستاری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به این که اقتصاد دانش‌بنیان به معنای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش است، اظهار کرد «محصولی که با پول دولت ساخته شود قابلیت رقابت ندارد. نقش دولت ایجاد زیرساخت مناسب برای تحقق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است که این امر با ایجاد مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد محقق می‌شود. در حال حاضر نسبت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دولتی در پارک‌های علم و فناوری هشت به یک است. مشکل مردم را محصول و فناوری حل می‌کند و این فناوری حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.»


به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور «یک ماه پس از شیوع کرونا در کشور موفق به راه‌اندازی خط تولید ماسک شدیم چراکه زیست‌بوم زیست‌فناوری کشور بزرگ‌ترین شرکت‌ها را در منطقه دارد. از سوی دیگر تمام تراکنش‌های مالی کشور در حال حاضر توسط نرم‌افزارهای ایرانی انجام می‌شوند که این امر هنر زیست‌بوم آی‌سی‌تی کشور است. هر دو مورد نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.»


از نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران چه خبر؟


در نهمین دوره از این نمایشگاه ۳۷۰ شرکت حضور دارند و بیش از ۹ هزار مدل محصول عرضه می‌شود، با در نظر گرفتن محصولات جانبی شمار این محصولات به بیش از ۱۱ هزار مدل می‌رسد. ۹ هزار و ۵۰ محصول در نهمین دوره این نمایشگاه عرضه می‌شود که ۱۵ مورد آن برای اولین بار به نمایش گذاشته شده‌اند. ۵۵۳ شرکت و ۱۰ هزار ۵۴۳ محصول در این دوره ثبت‌نام کرده بودند که پس از بررسی و ارزیابی ۴۳۰ شرکت و ۹ هزار و ۳۹۳ محصول تاییدیه حضور را دریافت کردند. دوره هشتم این نمایشگاه که به دلیل شیوع کرونا به صورت کامل مجازی برگزار شد، ۳۴۳ شرکت حضور یافتند، فروش قطعی این دوره ۳۲۵ میلیارد تومان بود که سهم حمایت‌های معاونت علمی از این مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان است.


به گفته محمدحسین بهشتی، رئیس نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت «این نمایشگاه طی هشت دوره قبلی هزار و ۱۰۰ میلیارد فروش قطعی داشته که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان یا ۳۵ درصد آن سهم حمایت‌های معاونت علمی است. بیشترین میزان خرید از این نمایشگاه بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان بوده که متعلق به وزارت علوم است. سهم خرید وزارت بهداشت نیز از این نمایشگاه ۲۹۰ میلیارد تومان بوده است. میزان حمایت مالی معاونت علمی در این خریدها برای وزارت علوم ۳۲ درصد و برای وزارت بهداشت ۴۲ درصد بوده است.»



دستگاه اسپکت قلبی، دستگاه اسپکت تمام بدن، قلم آشکارساز، پروب تشخیص تومور یه روش امپدانسی، دستگاه تشخیص بی‌درنگ میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خون، دستگاه درمان مکمل الکتروستاتیک توده‌های بدخیم، تراشه میکروفلوئیدیکی، دستگاه نانوسنتز، میکروسکوپ لایتک، آشکارساز تک فوتون فضای آزاد، چاپگر بریل دو رو ویژه نابینایان، پی‌سی‌آر بی‌درنگ، دستگاه اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی، شبیه‌ساز خورشیدی دیجیتال، بازتاب سنج‌نوری حوزه زمان، دستگاه رادیوگرافی صنعتی و چمبر پرتودهی ایکس از جمله طرح‌هایی بودند که در حاشیه نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار برای اولین بار رونمایی شدند.


لزوم توجه به بسته‌بندی و طراحی محصول به سبک تشویقی


بسته‌بندی و طراحی یک محصول نقش کلیدی در صادرات آن دارد، کانون طراحی ایران با هدف آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی این موضوع جایزه طراحی ایران را راه‌اندازی کرده که به عنوان بخش جدیدی به دوره نهم نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی اضافه شده است. این رویداد به شکل یک رقابت طراحی شده شرکت‌ها می‌توانند در این مسابقه ثبت‌نام کنند تا طراحی و بسته‌بندی محصولاتشان ارزیابی شود. تاکنون ۸۰ شرکت در این رقابت ثبت‌نام کرده‌اند، سه جایزه در حوزه برترین طراحی تجهیزات، برترین طراحی خدمات و برترین طراحی بسته‌بندی به سه محصول برگزیده اعطا می‌شود. این رقابت می‌تواند شرکت‌ها را به ارتقای سطح طراحی و کیفیت بسته‌بندی محصولات و نوع ارائه خدمات ترغیب کند.


نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت از کجا آمد؟


۱۰ سال قبل یکی از مشکلات بزرگ دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهش کشور نبود تجهیزات و ابزارآلات به شمار می‌رفت، از سوی دیگر محصولات بسیار کمی در این حوزه‌ها در کشور تولید می‌شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را از سال ۱۳۹۲ با هدف تجهیز آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با محصولات ایرانی برگزار می‌کند. این نهاد برای ترغیب و تشویق آزمایشگاه‌ها، مراکز دانشگاهی و پژوهشی به خرید محصولات ایرانی سوبسیدهایی را در نظر گرفت. به گفته ستاری «در دوره اول نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی شیشه‌های آزمایشگاهی فروخته می‌شد اما اکنون محصولاتی در آن عرضه می‌شود که نمونه‌های خارجی مشابه آنها میلیاردها دلار قیمت دارد. این امر هنر جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را نشان می‌دهد. این نتایج حاصل ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت و دانشگاه و جامعه است.»


محصولات عرضه شده در این نمایشگاه به دست یک شرکت ثالث ارزیابی شده و بسته به میزان پیچیدگی و های‌تک بودن محصول سطح‌بندی می‌شوند، محصولات سطح یک که بیشترین میزان پیچیدگی را دارند، ۴۰ درصد، محصولات سطح دو ۲۵ درصد و محصولات سطح سه ۱۰ درصد حمایت مالی می‌شوند. همچنین میزان حمایت معاونت علمی برای محصولات سطح یکی که برای نخستین بار در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، ۵۰ درصد است. بدین ترتیب دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش می‌توانند برای خرید تجهیزات، ابزارآلات، محصولات و مواد آزمایشگاهی از سوبسیدهای معاونت علمی استفاده کنند. پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با تایید ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند نیازهای خود را با استفاده از تخفیف ۷۰ درصدی از این نمایشگاه تامین کنند.



البته خرید از تجهیزات و محصولات این نمایشگاه تنها مختص به وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی نیست و معاونت علمی با همکاری صندوق توسعه فناوری نانو و صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های خصوصی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته‌اند. خریداران بخش خصوصی می‌توانند از تسهیلات لیزینگ هشت تا ۱۰ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند که صندوق توسعه فناوری آن را پرداخت می‌کند. این صندوق همچنین برای تشویق شرکت‌ها به توسعه فعالیت‌ ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد کم نیز پرداخت می‌کند. همچنین برای آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی می‌توانند از ۱۰ درصد حمایت بیشتر روی محصولات این نمایشگاه بهره‌ ببرند.


از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار تا تستا و فناوری‌های نوپدید و آینده‌نگر


بیست‌ و دومین دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با حضور ۱۹ دانشگاه، ۱۷ پژوهشگاه، ۳۲ پارک علم و فناوری و ۱۴ شرکت از بخش خصوصی و ارائه ۳ هزار و ۱۳۲ فناوری برگزار می‌شود. بخش مجازی نمایشگاه نیز پا برجاست و ۳۰ دانشگاه، ۱۶ پژوهشگاه، ۲۸ پارک علم و فناوری و یک شرکت خصوصی در آن شرکت می‌کنند. در مجموع ۷۵ غرفه حضوری و ۸۲ غرفه مجازی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار فعالیت می‌کنند. در دل این نمایشگاه دو نمایشگاه دیگر به نام‌های تستا و فناوری‌های نوپدید و آینده‌نگر جای گرفته است.




بیشتر بخوانید:


نمایشگاه مجازی به فروش محصولات لطمه نمی‌زند




سومین دوره نمایشگاه تستا همزمان با بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در حال برگزاری است. هدف از این کار جمع‌آوری نیازهای بخش دولتی و خصوصی در حوزه فناوری و نوآوری و ارائه آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع این نیازها و چالش‌هاست. همچنین نمایشگاه فناوری‌های نوپدید و آینده‌نگر امسال برای اولین بار برگزار شده و ۲۲ طرح در آن عرضه می‌شود. هدف از این نمایشگاه شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و فناوری‌های نوینی است که سطح بالایی از فناوری دارند و با قرارگیری در چرخه دانش‌بنیان می‌توانند مشکلات و چالش‌های کشور را طی پنج سال آینده حل کنند.


انتهای پیام/۴۰۲۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر