صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست رسانه‌ای جشنواره مطرح شد؛

۸۰ قصه‌گو در جشنواره بیست و سوم روی صحنه می‌روند/ «جُستارنویسی»؛ بخش جدید جشنواره قصه‌گویی برای تقویت پژوهش‌های علمی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اجرای ۸۰ قصه‌گو در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد.
کد خبر : 627124

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست رسانه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پیش از ظهر امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.


در ابتدای این نشست مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اطلاع رسانی اصحاب رسانه و اهل قلمدر مسیر و هدف ما موثر است. آن چیزی که رسالت و وظیفه ما در قبال خانواده ها و کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود توسط شما به عموم جامعه می‌رسد.


وی افزود: امروز خدمت شما هستیم برای موضوع ویژه جشنواره قصه‌گویی که ۲۳ امین جشنواره است و آخرین روزهایش را سپری می‌کنیم تا پرونده آن را در شب یلدا ببندیم و از جشنواره بیست و چهارم رونمایی کنیم.


وی بیان کرد:قصه مقوله‌ای است که با فرهنگ و روح و جان جامعه ما گره خورده است. از کوچک و بزرگ آن را دوست داریم، دوست داریم قصه بگوییم و بشنویم. خیلی از مسایل خود را در قالب قضه بگوییم زیرا که با قصه مطالب خود را شیرین‌تر بیان می‌کنیم و هدف از اینکار این است که مطالب دقیق‌تر و شیرین‌تر در جان مخاطب خواهد نشست. قصه تسهیل میکند، جان می‌دهد و شرایط زیبایی را فراهم می‌کند. ضمن اینکه قصه باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می‌شود، وقتی قصه تعریف می‌شود ذهن مخاطب صحنه،تصویر و شخصیت‌ها را همانگونه که می‌خواهد مجسم می‌کند و لقمه آماده‌ای نیست که مثل فیلم ببیند، بلکه هر کس هر قصه‌ای را متناسب با علایق و استعداد خودش صحنه‌ها را مجسم می‌کند و باعث تقویت خلاقیت می‌شود.


علی‌اکبرزاده خاطرنشان کرد: قصه شیرین است چون هرکس با توجه به استعداد خود مجسم می‌کند، نرمش فکری است. ذهن آماده می‌شود. با شنیدن قصه‌ها نویسندگانی متولد می‌شوند؛ با قصه است که ما می‌توانیم نویسنده پروری داشته باشیم و شاهد تولدداستان‌نویسان، اندیشمندان و شاعران باشیم.


وی اظهار کرد: از قابلیت‌های خوبی که جشنواره بیست و سوم به لحاظ مجازی بودنش داشت این بود که نفوذ رسانه‌ای خوبی و شرایطی ایجاد شد که افراد علاقه‌مند توانستند در فضای مجازی برنامه‌ها را دنبال کنند، اتفاق خوب دیگر این بود که داوری‌ها به‌صورت متمرکز برگزار شد و برای موضوع ارزیابی آثار، داوران محدود بودند و این برای عدالت در ارزیابی بهتر بود. نکته دیگر اینکه از داوران غیرتهرانی هم استفاده شد.


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: جشنواره قصه‌گویی به یک برند ویژه برای کانون ثبت شده است چون جشنواره موازی با کانون در زمینه قصه‌گویی نداریم و ۲۳ امین دوره که برگزار شد ویژه کانون بوده و همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه ۳۰ آذرماه در تقویم به‌نام قصه‌گویی است، اظهار کرد: با فرهنگی که در سطح جامعه به وجود آمده، این جشنواره آینده خوبی خواهد داشت. در جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از۵ قاره دنیا شرکت‌کننده داشته‌ایم، این نشان‌دهنده استقبال جهانی بوده که حتی آن‌ها تقاصای گواهینامه حضور در این جشنواره را داشتند و کانون جای خودش را در جهان باز کرده است. امیدواریم در جشنواره‌های بعدی نیز شاهد حضور بیشتر آن‌ها باشیم.


این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در جشنواره ۲۳ام، ۲۱ قصه‌گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند که آثار خود را به‌صورت مجازی ارائه دادند. اتفاق خوبی که در دوران کرونا افتاد این بود که امکانی فراهم شد تا قصه‌گویان خارجی نیازی به طی مسافت و حضور فیزیکی در جشنواره نداشته باشند.


وی در ادامه عنوان کرد: ۸۱ قصه ایرانی و خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کرده است، جشنواره ۲۳ ام ویژگی‌های بسیاری دارد از جمله اینکه چند بخش جدید به آن اضافه شده است. قصه‌گویی به زبان اشاره اولین بار است که برای کودکان با نیاز ویژه قصه می‌گوید. پژوهش‌های مرتبط با قصه‌گویی در قالب جستارنویسی هم رشته جدیدی است که به روند جشنواره وارد شده است.این بخش جدید موضوع جشنواره را صرفا از قصه‌گویی خارج کرده و به پژوهش در قصه و قصه‌گویی تبدیل کرده است. برای همین از مجموع جستارنویسی که امتیاز بالا گرفته‌اند، کتابی به نام «قصه‌جو» تدوین می‌شود که در انتهای جشنواره ۲۳ ام منتشر خواهد شد.



محمد گودرزی، دبیر بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی در ادامه این نشست بیان کرد: جشنواره قصه‌گویی ۲ بخش اصلی و الحاقی دارد، بخش اصلی همان بخش‌هایی که در آن قصه‌گویی اتفاق می‌افتد که شامل قصه‌گویی بین‌المللی، ملی، آیینی و سنتی، قصه‌گویی به زبان اشاره، نودثانیه‌ای و صوتی یا پادکست، می‌شوند.


وی با بیان اینکه بخش الحاقی، قسمت علمی جشنواره است، خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی جشنواره‌ای با این قدمت نمی‌تواند از روند دانش غافل باشد. این بخش با هدف اینکه قصه‌گویی باید همراه با دانش آن رشد کند، اضافه شده است. در بخش علمی با فراخوان کانون تمام قالب‌های علمی، پژوهشی، جستارنویسی‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی که با موضوع قصه هستند به دبیرخانه ارسال شده و در اختتامیه جشنواره از پژوهشگران قصه‌گویی تقدیر خواهد شد.


دبیر بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی افزود: این جشنواره با ۲۲ دوره قبل متفاوت است زیرا که ماهیت مجازی داشته است. در دوره‌های قبل در مرحله استانی آثار اجرا می‌شدند، برگزیده‌ها انتخاب و در مرحله نهایی رقابت می‌کردند و تقدیر به عمل می‌آمد اما در جشنواره ۲۳ ام روند آن متفاوت بود، تمام آثار به صورت فیلم ارسال شد، برگزیدگان اجرای مجازی زنده داشتند و در مرحله نهایی که ۲۵ تا ۳۰ آذرماه است، در تهران اجرای زنده خواهند داشت.


گودرزی با بیان اینکه در بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی هر مرحله به اجرای واقعی و زنده نزدیک می‌شویم، گفت: در مرحله سوم این جشنواره ۸۰ قصه‌گو در سالن ۶۰۰ نفره به‌صورت حضوری با تماشگر محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اجرا می‌پردازند.


وی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهم آمارها را دقیق‌تر بگویم؛ قصه‌گویی بین‌الملل متشکل از ۱۹ قصه‌گوی ایرانی و ۲۱ قصه‌گوی خارجی از ۵ قاره جهان فیلم‌ ارسال کرده‌اند که با زیرنویس فارسی برای داوران پخش می‌شود و آن‌ها نتایج را اعلام می‌کنند. در بخش ملی حدود ۲۶ قصه اجرا می‌شود که روز جشنواره آن‌ها مجزا است. بخش دیگر قصه‌های آیینی و سنتی است که شامل ۳ گونه پرده‌خوانی، نقالی و شمایل گردانی است که این بخش نیز در یک روز جشنواره، اجرا شده و برگزیدگان مشخص خواهند شد. بخش دیگر قصه‌گویان به زبان اشاره است که این قسمت اولین بار به جشنواره راه پیدا کرده و جنبه آزمایشی دارد، در این بخش ۴ نفر اجرا خواهند کرد.


گودرزی خاطرنشان کرد: بخش دیگر قسمت غیررقابتی جشنواره است که در تمام طول دوره داوری، افرادی بودند که آثار ویژه‌ای داشتند که در شرایط فرم، اجرای آن‌ها گنجانده نشده بود، اگرچه این دسته جز برگزیدگان نیستند اما به توصیه داوران به جشنواره می‌آیند که فقط اجرا داشته باشند و بذر غیررقابتی بودن در جشنواره جا بیفتد.


وی با اشاره به اینکه ۳۰ آذرماه در تقویم به‌نام قصه‌گویی است، اظهار کرد: با فرهنگی که در سطح جامعه به وجود آمده، این جشنواره آینده خوبی خواهد داشت. در جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از۵ قاره دنیا شرکت‌کننده داشته‌ایم، این نشان‌دهنده استقبال جهانی بوده که حتی آن‌ها تقاصای گواهینامه حضور در این جشنواره را داشتند و کانون جای خودش را در جهان باز کرده است. امیدواریم در جشنواره‌های بعدی نیز شاهد حضور بیشتر آن‌ها باشیم.


این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در جشنواره ۲۳ام، ۲۱ قصه‌گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند که آثار خود را به‌صورت مجازی ارائه دادند. اتفاق خوبی که در دوران کرونا افتاد این بود که امکانی فراهم شد تا قصه‌گویان خارجی نیازی به طی مسافت و حضور فیزیکی در جشنواره نداشته باشند.


وی در ادامه عنوان کرد: ۸۱ قصه ایرانی و خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کرده است، جشنواره ۲۳ ام ویژگی‌های بسیاری دارد از جمله اینکه چند بخش جدید به آن اضافه شده است، قصه‌گویی به زبان اشاره اولین بار است که برای کودکان با نیاز ویژه قصه می‌گوید، جستارنویسی هم رشته جدیدی است که به روند جشنواره وارد شده و در آینده به جشنواره بعدی نیز اضافه خواهد شد که در واقع موضوع جشنواره را صرفا از قصه‌گویی خارج کرده و به پژوهش در قصه و قصه‌گویی تبدیل کرده است. برای همین از مجموع جستارنویسی که امتیاز بالا گرفته‌اند، کتابی به نام «قصه‌جو» تدوین می‌شود که در انتهای جشنواره ۲۳ ام منتشر خواهد شد.


محمد گودرزی، دبیر بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی در ادامه این نشست بیان کرد: جشنواره قصه‌گویی ۲ بخش اصلی و الحاقی دارد، بخش اصلی همان بخش‌هایی که در آن قصه‌گویی اتفاق می‌افتد که شامل قصه‌گویی بین‌المللی، ملی، آیینی و سنتی، قصه‌گویی به زبان اشاره، نودثانیه‌ای و صوتی یا پادکست، می‌شوند.


وی با بیان اینکه بخش الحاقی، قسمت علمی جشنواره است، خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی جشنواره‌ای با این قدمت نمی‌تواند از روند دانش غافل باشد. این بخش با هدف اینکه قصه‌گویی باید همراه با دانش آن رشد کند، اضافه شده است. در بخش علمی با فراخوان کانون تمام قالب‌های علمی، پژوهشی، جستارنویسی‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی که با موضوع قصه هستند به دبیرخانه ارسال شده و در اختتامیه جشنواره از پژوهشگران قصه‌گویی تقدیر خواهد شد.


دبیر بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی افزود: این جشنواره با ۲۲ دوره قبل متفاوت است زیرا که ماهیت مجازی داشته است. در دوره‌های قبل در مرحله استانی آثار اجرا می‌شدند، برگزیده‌ها انتخاب و در مرحله نهایی رقابت می‌کردند و تقدیر به عمل می‌آمد اما در جشنواره ۲۳ ام روند آن متفاوت بود، تمام آثار به صورت فیلم ارسال شد، برگزیدگان اجرای مجازی زنده داشتند و در مرحله نهایی که ۲۵ تا ۳۰ آذرماه است، در تهران اجرای زنده خواهند داشت.


گودرزی با بیان اینکه در بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی هر مرحله به اجرای واقعی و زنده نزدیک می‌شویم، گفت: در مرحله سوم این جشنواره ۸۰ قصه‌گو در سالن ۶۰۰ نفره به‌صورت حضوری با تماشگر محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اجرا می‌پردازند.


وی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهم آمارها را دقیق‌تر بگویم؛ قصه‌گویی بین‌الملل متشکل از ۱۹ قصه‌گوی ایرانی و ۲۱ قصه‌گوی خارجی از ۵ قاره جهان فیلم‌ ارسال کرده‌اند که با زیرنویس فارسی برای داوران پخش می‌شود و آن‌ها نتایج را اعلام می‌کنند. در بخش ملی حدود ۲۶ قصه اجرا می‌شود که روز جشنواره آن‌ها مجزا است. بخش دیگر قصه‌های آیینی و سنتی است که شامل ۳ گونه پرده‌خوانی، نقالی و شمایل گردانی است که این بخش نیز در یک روز جشنواره، اجرا شده و برگزیدگان مشخص خواهند شد. بخش دیگر قصه‌گویان به زبان اشاره است که این قسمت اولین بار به جشنواره راه پیدا کرده و جنبه آزمایشی دارد، در این بخش ۴ نفر اجرا خواهند کرد.


گودرزی خاطرنشان کرد: بخش دیگر قسمت غیررقابتی جشنواره است که در تمام طول دوره داوری، افرادی بودند که آثار ویژه‌ای داشتند که در شرایط فرم، اجرای آن‌ها گنجانده نشده بود، اگرچه این دسته جز برگزیدگان نیستند اما به توصیه داوران به جشنواره می‌آیند که فقط اجرا داشته باشند و بذر غیررقابتی بودن در جشنواره جا بیفتد.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر