صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دولتی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

همکاری همه‌جانبه با دانش‌بنیان‌ها برای پیشبرد اهداف پروژه جی‌نف/ خدمات شرکت پست منحصر به سازمانی خاص نیست

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران گفت: خدمات پروژه جی‌نف منحصر به سازمانی خاص نیست و در صورت توسعه زیرساخت نقشه کشور روند تکمیل این پروژه تسهیل می‌شود.
کد خبر : 625002

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خدمات پستی زیرساخت لازم برای ارائه سرویس در حوزه‌های مختلف به کاربران است و در صورت ارتقای کیفی خدمات پستی بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند سرویس‌های مطلوب‌تری را به عموم مردم ارائه دهند.


در حال حاضر شرکت‌های مختلفی برای ارائه سرویس‌های خود از نقشه‌های آنلاین و سامانه‌های مسیریابی استفاده می‌کنند ولی شرکت‌های ایرانی برای دسترسی خدمات ناوبری بین‌المللی به دلیل تحریم‌های ظالمانه با محدودیت‌های عدیده‌ای مواجه هستند. از طرفی عدم وجود سامانه‌ای جامع و به‌روز به منظور شناسایی موقعیت مکانی هر فرد و منطقه در نقشه‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود. شرکت ملی پست ایران با راه‌اندازی پروژه «جی‌نف»(GNaf) می‌کوشد خلأ اطلاعاتی موجود در زمینه موقعیت مکانی را رفع و ارائه بسیاری از خدمات را تسهیل کند.




بیشتر بخوانید:


از چاپارها تا دانش‌بنیان‌های پستی/ نوآوری خدمات پستی را متحول می‌کند


کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا با ایده‌های نوآورانه/ طراحی اپلیکیشن پستی با اتکا بر بسترهای بومی




در همین رابطه با کاوه دولتی، مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:



پیشرفت بیش از ۷۷ درصدی پروژه جی‌نف


آنا: با توجه به اینکه در ابتدای سال جاری اعلام کرده بودید پروژه بزرگ «جی‌نف»(GNaf) در حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته اکنون شرکت ملی پست از لحاظ دستیابی به اهداف این طرح در چه وضعیتی قرار دارد و چند درصد از آن تکمیل شده است؟


دولتی: در حال حاضر پروژه جی‌نف حدود ۷۷ درصد در سراسر کشور پیشرفت داشته و امیدواریم پیشرفت این پروژه تا پایان سال به ۸۰ درصد برسد. تمامی شهرهای نقشه‌دار تا پایان سال به تحت پوشش پروژه جی‌نف قرار می‌گیرند. یعنی مناطقی از کشور که دارای کد پستی اختصاصی(ژئوکد) هستند به «جی‌نف» وصل می‌شوند. هم اکنون به اماکن مناطق شهری و روستایی در سراسر کشور کد پستی اختصاص داده شده است. در صورتی که نقشه‌ها پارسل تمامی نقاط کشور در اختیار شرکت پست قرار گیرد تکمیل پروژه جی‌نف بسیار سریع‌تر خواهد بود.


هوشمندسازی ثبت‌نام دانش‌آموزان در سراسر کشور


آنا: یکی از خدمات پروژه جی‌نف که اخیراً معرفی شده هوشمندسازی ثبت‌نام دانش‌آموزان است. این پروژه چگونه فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان را تسهیل می‌کند؟


دولتی: هوشمندسازی ثبت‌نام دانش‌آموزان یکی از خدمات پروژه جی‌نف است. شرکت ملی پست در قالب پروژه جی‌نف کدپستی تمامی اماکن کشور را به موقعیت جغرافیایی(لوکیشن) آن‌ها وصل می‌کند ولی تاکنون اطلاعات هویتی و کد ملی افراد در سامانه وجود نداشته است. وقتی دانش‌آموزان درخواست ثبت‌نام خود را در مدرسه‌ای خاص می‌دهند اطلاعات هویتی آن‌ها به داده‌های موجود در سامانه جی‌نف اضافه می‌شود و مدارس به‌راحتی می‌توانند از محل زندگی دانش‌آموز آگاه شوند. شرکت ملی پست از ابتدای سال جاری جلسات مشترک زیادی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته است تا امکانات لازم برای برنامه‌ریزی در خصوص طرح‌هایی نظیر توزیع کتب درسی و تعداد مدارس مورد نیاز در هر منطقه در اختیار دست‌اندرکاران این وزارتخانه قرار گیرد.


درواقع در این سامانه مکان دقیق تمامی اماکن متعلق به آموزش‌وپرورش مثل مدارس و سالن‌های ورزشی را معین و مشکل پیدا کردن این اماکن را حل کرده است. در روش سنتی ثبت‌نام دانش‌آموزان آدرسی روی کاغذ نوشته می‌شود ولی محل آن روی نقشه مشخص نیست و از همین رو نمی‌توان پراکندگی دانش‌آموزان در یک منطقه و سطح کشور را مشخص کرد. اگر این امکان فراهم باشد بر اساس تراکم دانش‌آموزان در هر منطقه امکانات لازم تهیه می‌شود. در واقع شرکت ملی پست اطلاعات هویتی دانش‌آموزان و پروژه جی‌نف را به‌هم مرتبط کرده است. این سرویس در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفته و از آن نیز به خوبی استقبال شده است.


هم اکنون ثبت‌نام هوشمند دانش‌آموزان با کمک اطلاعات دریافتی از پروژه جی‌نف به طور آزمایشی در استان قزوین آغاز شده و امیدواریم به‌زودی در سراسر کشور از خدمات سامانه جی‌نف در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان استفاده شود.


اطلاعات جی‌نف تنها در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد


آنا: اطلاعات موجود در پروژه جی‌نف تنها در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد یا عموم مردم به آن دسترسی دارند؟


دولتی: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان‌های مختلف منعقد می‌شود دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه جی‌نف داده نمی‌شود بلکه داده‌های موجود در این پروژه به صورت سرویس از طریق سازمان فناوری اطلاعات به وزارتخانه‌ها نظیر وزارت آموزش‌وپرورش داده می‌شود. وزارت آموزش‌وپرورش نیز در نرم‌افزارهای خود این سرویس را بارگذاری می‌کند و سپس دسترسی از طریق نرم‌افزارهای این وزارتخانه مهیا می‌شود. لذا شرکت ملی پست هیچ دسترسی مستقیمی به پروژه جی‌نف را به اشخاص و مدارس نمی‌دهد. در واقع به هر درخواست پاسخی جداگانه داده می‌شود و هیچ اطلاعاتی به صورت کلی ارائه نمی‌شود.


امکان استفاده از خدمات جی‌نف در کسب‌وکارهای مختلف


آنا: از جمله برنامه‌های مهم شرکت ملی پست که مدیرعامل این مجموعه نیز بارها به آن اشاره کرده توسعه خدمات نیابتی است. پروژه جی‌نف چگونه به ارتقای کمّی و کیفی خدمات نیابتی پست کمک می‌کند؟


دولتی: به طور کلی پروژه جی‌نف به عنوان زیرساخت مکانی هر سرویسی در کشور شناخته می‌شود و تنها به خدمات شرکت ملی پست منحصر نیست. برای ارائه هر سرویس به شخص گیرنده، مقصد و کالایی که جابه‌جا می‌شود نیاز است. اگر سرویسی بر اساس نیازمندی‌هایی که گفته شد بخواهد ارائه شود به زیرساختی نظیر پروژه جی‌نف نیاز دارد. در همین راستا تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ارائه سرویس‌های مختلف در پروژه جی‌نف وجود دارد و می‌تواند در اختیار سازمان‌ها قرار گیرد.


از جمله در خصوص خرید و فروش‌های اینترنتی که به آدرسی برای دریافت کالای خریداری شده نیاز است می‌توان از پروژه جی‌نف استفاده کرد. وقتی از تاکسی‌های اینترنتی نیز استفاده می‌شود بازهم به موقعیت مکانی راننده و مسافر نیاز است که به خدمات پروژه ملی جی‌نف مربوط است. در واقع جی‌نف هرگونه سرویسی را که به مکان ارتباط پیدا می‌کند پوشش می‌دهد.


استفاده گسترده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها برای تکمیل پروژه جی‌نف


آنا: در پروژه جی‌نف تا چه میزان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها استفاده شده است؟


دولتی: شرکت ملی پست به این موضوع از دو جنبه نگاه می‌کند. نخست اینکه خود استارت‌آپ‌ها از زیرساخت‌های ایجاد شده برای توسعه نرم‌افزارها یا ارائه خدمات به مشتریان استفاده کنند و سپس به‌کارگیری ظرفیت‌های این شرکت‌های خلاق در توسعه پروژه جی‌نف است. شرکت ملی پست ضمن همکاری با سازمان فناوری اطلاعات استارت‌آپ‌های سراسر کشور را شناسایی کرده و به آن‌ها کد پستی اختصاصی می‌دهد. اختصاص کد پستی برای استارت‌آپ‌ها بسیار حائز اهمیت است تا اینکه بتوانند شرکت خود را ثبت کنند و سرویس‌های پستی نیز به صورت نیم‌بها در اختیار این شرکت‌های نوپا قرار می‌گیرد.


در زمینه همکاری با استارت‌آپ‌ها برای پیشبرد اهداف سامانه جی‌نف جلسات متعددی با فعالان این حوزه برگزار می‌شود و شرکت ملی پست نیازمندی‌های خود را به این مجموعه‌ها اعلام می‌کند. این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه تهیه نقشه و طراحی نرم‌افزارها و بهنگام‌سازی در قالب پروژه جی‌نف با شرکت پست همکاری کنند و قطعاً از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده می‌شود. تا کنون نیز از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در پروژه جی‌نف استفاده‌های زیادی شده است. تمامی نرم‌افزارهای در حال استفاده در شرکت ملی پست و به‌ویژه پروژه جی‌نف توسط شرکت‌های داخلی تهیه شده‌اند.



نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف برای تکمیل پروژه جی‌نف


آنا: مهم‌ترین موانع و چالش‌هایی که برای تکمیل پروژه جی‌نف با آن روبه‌رو هستید چیست؟


دولتی: برای اینکه بتوانیم پروژه جی‌نف را تکمیل کنیم به زیرساخت کامل نقشه نیاز داریم. یکی از مشکلات دست‌اندرکاران پروژه جی‌نف دسترسی به نقشه‌هایی است که بتوان کد پستی و آدرس به آن مکان اختصاص داد. نقشه‌هایی مثل نقشه گوگل کاربردی برای پروژه جی‌نف ندارد و علت آن این است که شرکت ملی پست باید بر اساس اطلاعات عرصه هر ملک باید پروژه جی‌نف را توسعه دهد. گوگل اگر بخواهد این اطلاعات را در اختیار ایران قرار دهد ابتدا به خاطر تحریم‌های ظالمانه محدودیت دارد و سپس هزینه زیادی را دریافت می‌کند.




بیشتر بخوانید:


گسترش تجارت الکترونیکی ایران با حذف عنوان تجاری از بسته‌های پستی


پست؛ سکوی اقتصاد دیجیتال/ شبکه ملی اطلاعات سرعت فرایندهای پستی را افزایش می‌دهد




سازمان نقشه‌برداری، سازمان ثبت اسناد و سازمان جغرافیایی ارتش به‌عنوان متولیان ایجاد زیرساخت نقشه‌ در کشور هستند و باید اطلاعات مورد نیاز در پروژه جی‌نف توسط آن‌ها تهیه شود و در اختیار شرکت ملی پست به عنوان مجری پروژه قرار بگیرد. نقشه‌هایی که تاکنون به پروژه جی‌نف اضافه شده از طریق همکاری با شهرداری‌ها تهیه گردیده و انتظار داریم سازمان ثبت اسناد کشور همکاری لازم را در این زمینه با شرکت پست داشته باشد. در حوزه روستایی نیز بنیاد مسکن متولی تهیه نقشه‌هاست. حتی یک آبادی کوچک هم نباید در پروژه جی‌نف نادیده گرفته شود زیرا در آن مناطق نیز افرادی زندگی می‌کنند و به ارتباط با بقیه نواحی نیاز دارند.


درواقع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پروژه جی‌نف دسترسی به لایه‌های اطلاعاتی نظیر معابر، محدوده شهرها و محدوده استان‌هاست. معضل دیگر برای تکمیل پروژه جی‌نف دسترسی به نشانه‌های استاندارد است. اگر آدرس‌هایی را که می‌خواهیم در پروژه جی‌نف بارگذاری کنیم، بی‌نام و نامشخص باشد بخش از اطلاعات ناقص می‌ماند حتی اگر لوکیشن برای جابه‌جایی هر نوع کالایی ارسال شود تا زمانی که پلاک را نداشته باشیم نمی‌دانیم فرد دریافت‌کننده در کجا سکونت دارد. بنابراین اطلاعات توصیفی باید کامل باشد.


انتهای پیام/۴۱۴۴/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت ملی پست
ارسال نظر