بدعادت شدن دانشجویان با آموزش مجازی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ آمارها نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد مردم واکسینه شدهاند و همچنان روزانه یک میلیون نفر واکسن کرونا دریافت میکنند، همچنین ۸ شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. این وضعیت تقریباً باثبات باعث شده که بسیاری از فعالیتها حضوری شود. در این مسیر آموزشها نیز در حال حضوری شدن است؛ به طوری که مدارس نیز تقریباً حضوری شده است. دانشگاهها نیز تصمیم گرفتهاند به سمت فعالیتهای حضوری حرکت کنند در این میان تعدادی از دانشجویان با راهاندازی کمپینهایی به حضوری شدن فعالیتها اعتراض میکنند. پرتعدادترین کمپین در کارزار راه افتاده و حدود ۱۲ هزار نفر از این کارزار حمایت کردهاند.
دانشجویان عنوان کردهاند که کلاسها در طولترم بهصورت مجازی برگزار شده پس امتحانات نیز مجازی برگزار شود. اگر دغدغه این دانشجویان یادگیری درس است و از آموزش مجازی راضی هستند چرا باید چنین خواستهای داشته باشند، چون بهخوبی محتواها را دریافت کردهاند و توانستهاند دروس را فراگیرند؛ بنابراین نحوه برگزاری امتحانات نباید آنقدرها مهم باشد.
دلیل دیگری که این دانشجویان معترض عنوان کردهاند احتمال شروع پیک ششم ویروس کرونا است، در حالی که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران میگوید: «خدا را شکر هفتمین هفتهای است که در تهران از نظر شاخص میزان بستری و مراجعه از وضعیت پایداری برخوردار بودیم.»
پیش از این هم با وجود اعتراضها آزمونهای سراسری با وجود تعویقهای متعدد برگزار شد چراکه اگر بر اساس خواسته منتقدان قرار بود این آزمونها برگزار نشود، برای دو سال متوالی امکان جذب دانشجوی جدید در دورههای مختلف تحصیلی اعم از کاردانی تا دکتری وجود نداشت.
به گفته صدیقی معینمهر، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب؛ «آموزش مجازی مشکلاتی شامل اُفت تحصیلی و مهارتی دانشجویان بهواسطه آسیبپذیری تدریس و یادگیری دروس عملی، محاسباتی و عملیاتی (آزمایشگاهی و کارگاهی)، آسیبپذیری برنامههای پژوهشی بهواسطه محدودیت ارتباط و تعامل معمول بین دانشجو، استاد راهنما و فضای پژوهشی تجربی، ضعف در امکان آموزش چهره به چهره در کلاسهای پرجمعیت، کاهش کمی و کیفی پروژههای پژوهش محور را در پی داشته است.»
به عقیده احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ «آموزش حضوری بهعلت تعامل دانشجویان و اساتید مزایای خاص خود را دارد و بیش از این نمیتوان کلاسها را بهصورت غیرحضوری برگزار کرد.»
بیشتر بخوانید:
مقدمات حضوری شدن آموزشها
در اولین اقدام برای حضوری شدن وزارت علوم در نامهای به دانشگاهها اعلام کرد که حتیالامکان امتحانات این ترم بهصورت حضوری برگزار شود. در این نامه یادآوری شده دانشگاههایی که در مناطق قرمز نیستند یا اینکه از نظر تعداد کلاسها و امتحانات و مسئله خوابگاه امکانات ندارند، میتوانند محدودتر آموزش حضوری را شروع کنند و تأکید شده که ترجیحاً امتحانات حضوری برگزار شود.
به گفته علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم؛ «دانشگاههای دیگر بهتدریج آموزش حضوری را شروع میکنند و با توجه به اینکه در مناطق مختلف کشور شرایط از نظر رنگبندی کرونایی متفاوت است شرایط دانشگاهها با یکدیگر متفاوت است.»
به گفته خاکی صدیق؛ «دانشگاهها میتوانند بهجای ۲ هفته تا یک ماه (۴ هفته) بازه زمانی برگزاری امتحانات را افزایش دهند تا بتوانند شرایط را مدیریت کرده و مشکلی پیش نیاید.»
بر این مبنا؛ برخی دانشگاهها مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنیوحرفهای و دانشگاه پیامنور که عمده دانشجویان آنها بومی هستند، اعلام کردهاند که امتحانات پایانترم خود را بهصورت حضوری برگزار میکنند. اما دانشگاههایی مانند دانشگاه تهران و یا دانشگاه صنعتی شریف که درصدی از دانشجویان آنها غیربومی هستند، از نظر خوابگاهی مشکل دارند و به همین دلیل این دانشگاهها هنوز تصمیم قطعی برای امتحانات نگرفتهاند و قرار است که بهزودی در این باره اطلاعرسانی کنند.
در این میان مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از ابتدای سال تحصیلی جاری اعلام کردند که قصد دارند امتحانات را حضوری برگزار کنند. در این زمینه دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرده بود: «اگر کلاسها مجازی باقی بماند امتحانات همه مقاطع حضوری برگزار میشود.»
کلاسها بهصورت حضوری برگزار میشود
وضعیت کرونایی کشور سبب شده که تعدادی از دانشگاهها تصمیم بگیرند که بهصورت محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی کلاسها را حضوری برگزار کنند. به گفته خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم؛ «کلاسهایی بهصورت محدود در برخی از دانشگاهها که امکان آن را دارند آغاز شده است.»
دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز میگوید: «کلاسها در مناطق آبی حضوری است، در مناطق زرد و نارنجی ۴۰ درصد کلاسها مجازی و ۶۰ درصد کلاسها حضوری خواهد بود. بر مبنای اعلام دکتر طهرانچی؛ تا نیمه آذرماه در همه مناطق غیر از شهرهای قرمز روند حضوری شدن با جدیت پیگیری میشود.»
به نظر میرسد که دانشجویان معترض به میزان زیادی به آموزش مجازی عادت کردهاند و نمیخواهند تغییر رویکرد دهند در حالی که در ابتدای کرونا نیز عدهای معترض بودند که دانشگاهها باید تعطیل بماند و حتی آموزش مجازی راهاندازی شود بنابراین همواره عدهای با تغییرات مخالفند. قطعا نمیتوان همه امور را تعطیل کرد، بسیاری از پزشکان و کارشناسان معتقدند که با واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوان شیوع بیماری را مدیریت کرد. به نظر میرسد با پیگیری همین رویکرد بتوان هم جلوی بیماری را گرفت و هم امور حضوری را در دستور کار قرار داد.
انتهای پیام/۴۰۴۰/پ
انتهای پیام/