آموزش عالی، برای تربیت نیروهای جوان خلاق در عرصه بازیسازی برنامهای ندارد
صادق پژمان در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا در خصوص مشکلات پیشروی صنعت بازیسازی در کشور اظهار کرد: علت کند بودن ضربآهنگ تحولات صنعت بازیسازی کشور در مقایسه با دنیا، وجود یک گسست نسلی بین اکوسیستم بازیهای دیجیتال و بخشهای دیگر کشور است. به عنوان مثال در حوزه مصرف، وقتی میانگین سنی حدوداً ۲۲ سال و اینکه یک چهارم مصرف در رده سنی کودکان است، نشان از این واقعیت دارد که در این حوزه کشوری جوان هستیم و نوجوانان و جوانان ارکان اصلی حوزه مصرف بازیهای دیجیتال هستند. همچنین در بحث تولید، همه در همین رده سنی هستند و همه بخشهای این اکوسیستم جوان است. از طرفی یک گسست نسلی در نهاد خانواده بین نوجوان یا جوان با پدر یا مادر یا در مدرسه بین معلم و دانش آموز یا در حوزه سیاستگذاری وجود دارد و باید بازیها و ظرفیتهای آن درک شود.
وی افزود:کارکردهای بازی فقط بحث سرگرمی نیست و در وجوه مختلف میتوان از ظرفیتهای بازی استفاده کرد.باید این درک و فهم به وجود بیاید که بازی پدیدهای مهم است و بازیهای دیجیتال چه ظرفیتهایی دارد و ظرفیتهای آن صرفا برای سرگرمی نیست و از کارکردهای دیگر بازی میتوان نهایت استفاده را کرد. همچنان که تحقیقات جهانی نشان میدهد این روند، روندی است که به سرعت کشور را درمینوردد و باید آماده و مقدمات را حاضر کرده باشیم و با سندنویسی، مکاتبه کردن و حرف زدن مسئله حل نمیشود و نیاز به یک کار جمعی،منسجم و با اراده دارد، که در کشور باید اتفاق بیافتد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان تصریح کرد: در خصوص وظایف ارگانهای دیگر غیر از بنیاد ملی بازیهای رایانهای نسبت به فعالیت در این عرصه، رسانهها، نخبگان و خانوادهها باید مطالبه کنند. به عنوان مثال در حوزه فرهنگسازی مصرف، اینکه مردم ردهبندی سنی را جدی بگیرند، نیازمند آن هستیم که رسانه از جمله صدا و سیما و رسانههای فراگیر دیگری که وجود دارند، خانوادهها را با این موضوع آشنا کنند و واقعاً در توان بنیاد نیست که در این مقیاس با تمام افراد جامعه ارتباط بگیرد. همچنین در بخشهای دیگر همچون سیاستگذاری، نیاز به یک فعالیت منسجم و همراه یکدیگر داریم و سندهای خوبی هم در این حوزه نوشته شده همچون سند ملی بازی که در آن وظایف هر دستگاه در این عرصه را مشخص کرده است. باید از دستگاهها مطالبه شود که در خصوص وظایف و مأموریتهایی که به آنها محول شده چهکار کردهاند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش و آموزش عالی در حوزه آموزش بازیسازی که امروز تعداد نیروی بازیساز در کشور به شدت کم شده و همه در رنج و فقدان این انسانها هستند، چه فعالیتی در خصوص تهیه سیلابس و دروس این حوزه انجام داده است.همچنین از بقیه بخشها همچون صدا و سیما و ارگانهای دیگر باید مطالبه شود. بنیاد ملی با توجه به ظرفیتها و مطابق آن برنامهای که دارد بسیاری از دستاوردها را به دست آورده لیکن این کار یک فعالیت جمعی است همانطورکه بازیهای رایانهای یک مسئله میان رشتهای است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/