صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گزارش کارگاه تخصصی طراحی ویدئو، کنش و اجرا سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر

در ادامه برنامه کارگاه‌های تخصصی سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر، کارگاه تخصصی دو روزه طراحی ویدیو، کنش، اجرا روز دوشنبه 28 دی‌ماه با حضور رودریک بیرستکر در تماشاخانه دا برگزار شد.
کد خبر : 62371

به گزارش گروه فرهنگی آنا از ستادخبری روابط عمومی سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر، در ابتدای این کارگاه که با استقبال دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر ویدئو دیزاین در تئاتر برگزار شد. افشین خورشید باختری مدیر بخش کارگاه‌های تخصصی جشنواره در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از استقبال حاضران از این کارگاه با اشاره به اهمیت و نقش ویدئو دیزاین در تئاتر امروز و جهان که از ویژگی‌های مهم تئاتر محسوب می‌شود.


ابراز امیدواری کرد تا برگزاری چنین کارگاه‌هایی به شکل مستمر بتواند در تحول کیفی و کمی هنر نمایش مفید واقع شود.


وی با اشاره به سوابق علمی و تجربی ارزشمند رودریک بیرستکر به شرکت‌کنندگان کارگاه پیشنهاد کرد تا با توجه به فرصت بوجود آمده توسط دبیرخانه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر استفاده کامل را از این کارگاه به عمل آورند.


بر پایه این گزارش، روز اول این کارگاه سه ساعته به پیشنهاد رودریک بیرستکر مدرس کارگاه طراحی ویدیو، کنش، به صورت تئوریک هنرجویان حاضر در کارگاه را با ابزارهای مختلف هنر ویدیو دیزاین آشنا کرد.


بیرستکر در زمینه استفاده از ویدیو دیزاین گفت: «به‌نظر من حتما نیازی نیست که در تئاتر از ویدیو دیزاین استفاده بشود بستگی به مفهوم اثر و کارگردان دارد. به طور مثال وقتی سوزان کندی از این تکنولوژی استفاده می‌کند به این دلیل است که در پروژه وی بسیار از رنگ‌ها و لایه‌های مختلف استفاده شده است. معمولا کارگردان و طراح ویدیو دیزاین درباره چگونگی استفاده از این هنر با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند.»


وی افزود: «همیشه در تمرین‌ها حضور دارم و بعد از اجرای اول گروه را ترک می‌کنم و دستیارم را به نمایش اضافه می‌کنم. من همیشه با رنگ‌ها زیاد کار می‌کنم یادم می‌آید در یکی از فستیوال‌ها که در جنگل برگزار می‌شد از لامپ‌های زیاد ال ای دی استفاده کردم.»


این مدرس گفت: «وسایلی که من از آنها بیشترین بهره را می‌برم عبارتند از دوربین‌های مداربسته به خاطر این‌که خیلی زوم خوبی دارد و می‌توانم از سقف آنها را آویزان کنم و از راه دور کنم. دومین وسیله دوربین‌های کوچک هستند که می شود به راحتی به وسایل صحنه اضافه کرد.»


بر پایه این گزارش همچنین در پایان این کارگاه کسری شاهینی مدیر تماشاخانه دا با حضور در جمع حاضران شرکت‌کننده در این کارگاه تخصصی با ابراز خرسندی از برگزاری این رخداد در تماشاخانه دا با اشاره به این نکته که که کارگاه‌های تخصصی جشنواره تئاتر فجر برای نخستین بار در یک خانه نمایش خصوصی برگزار می‌شود یکی از دلایل جذاب بودن این کارگاه را، زیبایی وصف‌ناپذیر اجرای ویدیو در بافت قدیمی و دست‌نخورده خانه نمایش دا ذکر کرد.


وی افزود: «رویکرد خانه نمایش دا در جشنواره امسال حمایت از اجراهای تراز اول تجربی و اینتراکتیو با مایه‌هایی از علم مولتی مدیا بوده که برگزاری این کارگاه نیز در همین راستا صورت گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر