صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
‌عینی‌زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

از نیاز مبرم به بازنگری سرفصل‌های درسی تا ورود به حوزه اشتغال‌زایی

خروج نخبگان به اندازه ۸ سال دفاع مقدس ضررآفرین استکارآفرین کشوری با بیان اینکه اگر بازنگری سرفصل‌های درسی اتفاق نیفتد یقیناً با فاجعه روبه‌رو خواهیم شد، گفت: همه سازمان‌ها باید همکاری کرده تا اشتغال‌زایی انجام شود.
کد خبر : 623688

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی به یک امر مهم در ایجاد اشتغال‌ و ثروت‌آفرینی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای بازار کار به پیش روند و دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارت‌های لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند.


یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی هر کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد موردنیاز جامعه است. گرچه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تلاش‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند اما متأسفانه به‌علت نامتناسب بودن سرفصل‌های درسی با نیازهای جامعه، دانش‌آموختگان از تخصص و کارآیی لازم برای تصدی مشاغل مربوطه برخوردار نیستند، زیرا آموخته‌های آن‌ها چندان با نیازهای واقعی کشور ارتباط ندارد. از این رو در سال‌های گذشته با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و مشکلات اقتصادی، مسئله کارآفرینی اهمیت ویژه‌ای یافته است.


در این زمینه با یوسف عینی‌زاده، کارآفرین کشوری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن‌را از نظر می‌گذرانید.


آنچه در گفت‌وگوی ما با یوسف عینی‌زاده می‌خوانید:


*جنگ اصلی این زمانه ورود به حوزه اشتغال‌زایی است


*خروج نخبگان به اندازه ۸ سال دفاع مقدس ضرر آفرین است


*سیستم آموزش عالی کارمحور و مهارت‌محور شود


*نیاز مبرم آموزش عالی، بازنگری سرفصل‌های درسی است


*صنعت و دانشگاه در تعامل مستمر باشند



جنگ اصلی این زمانه ورود به حوزه اشتغال‌زایی است


آنا: چه اقداماتی در زمینه کارآفرینی انجام داده‌اید؟


عینی‌زاده: ورود ما به بازار کار با نمایشگاه بین‌المللی در اروپای غربی بود، تاکنون ۴۶ نمایشگاه برگزار شده و رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم. از طرف وزارت امور خارجه برگزارکننده این نمایشگاه‌ها بوده‌ایم، در این راستا تولیدکننده‌ها، مسئولان کارخانه‌های مختلف و غیره را با خود همراه کرده و فعالیت خود را در حوزه اقتصاد صادرات محور شروع کردیم. پس از آن در موضوعات مختلف با طراحی پروژه از طرف وزارت کار، بهزیستی، کمیته امداد در حوزه کارآفرینی به کشور معرفی شده و همچنان فعالیت ادامه دارد.


آنا: چه دستگاه‌هایی باید در این زمینه پای کار بیایند؟


عینی‌زاده: این یک سؤال کلی است، همانند تعلیم، تربیت و آموزش می‌ماند، اصلاً دستگاهی نداریم که بگوید کار به من ربطی ندارد؟! همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و حتی علما باید به این حوزه بیایند، فعالیت کنند و دست به دست هم داده تا اتفاقات خوبی رخ دهد.


اینکه می‌گوییم چه دستگاهی؟ تمرکز همه به سمت وزارت‌ کار، تعاون، رفاه اجتماعی، کمیسیون کار مجلس، فراکسیون کارآفرینان مجلس، کمیته امداد، می‌رود. بله، این نهادها وظیفه مستقیمی دارند اما همه سازمان‌ها باید همکاری کرده تا اشتغال‌زایی انجام شود.


آنا: آیا مسئولان مربوطه با شما در این زمینه همکاری کرده‌اند؟


عینی‌زاده: مقام معظم رهبری در رابطه با اشتغال‌زایی در جلسه‌ای فرمودند: «مسئولانی که در حوزه اشتغال و ایجاد کار فعالیت می‌کنند، شب را از روز نباید بشناسند.»، در زمان جنگ تحمیلی برای دفاع به جبهه رفتیم و جنگیدیم. با ورود به حوزه اشتغال و کارآفرینی شاهد بودیم که برخی ندانسته و جاهلانه جلوی روند کار را می‌گیرند، در واقع جنگ اصلی این زمانه ورود به حوزه اشتغال‌زایی است.


کشور ایران هیچ مشکلی در ایجاد کار و کارآفرینی ندارد. دانش، تجربه، منابع، ابزار، زمینه مناسب و مساعد در دسترس است، ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه دست به دست هم داده تا این اتفاق بیفتد اما مسئولی که دغدغه‌مند باشد و به فرمایش مقام معظم رهبری شب را از روز نشناسد، کم است. ما ویروس همه‌گیر کرونا را باور کرده‌ایم اما متاسفانه معضل جدی بیکاری را درک نکرده‌ایم، در حال حاضر بیکاری بیش از کرونا به کشور ضربه می‌زند و تلفات از جامعه می‌گیرد.


خروج نخبگان به اندازه ۸ سال دفاع مقدس ضررآفرین است


آنا: یکی از معضلات دیگر کشور مهاجرت نخبگان است، باید چه کرد؟


عینی‌زاده: اگر از نخبگان کوچک‌ترین حمایتی بشود می‌توانند ایده خود را پر و بال دهند، آن را پالایش کنند و ایجاد اشتغال کنند. جوانان کشور از نظر نخبگی در دنیا سرآمد هستند و خروجی‌ آن‌را در المپیادهای مختلف شاهد هستیم. خروج نخبگان در سال به اندازه هشت سال جنگ و دفاع مقدس ضررآفرین است.


اگر فرزندانمان را با دین و دینداری صحیح آشنا کنیم، آن تدین و تشرع‌ حتی جلوی بعضی از مهاجرت‌ها را می‌گیرد، آن‌ها می‌مانند و برای کشور خود مجاهدت می‌کنند. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «حب وطن نشانه ایمان است.»، اضافه بر آن، این سرمایه‌های انسانی ارزشمند احتیاج به جایگاه مناسب، احترام، امکانات و ابزار دارند که باید برای آن‌ها فراهم شود.




بیشتر بخوانید:






سیستم آموزش عالی کارمحور و مهارت‌محور شود


آنا: نظر شما درباره میزان مهارت دانشجویان و کارآفرینی آنها برای ورود به جامعه و بازار کار چیست؟


عینی‌زاده: متاسفانه دانشگاه‌ها کاملاً نظری عمل می‌کنند. محفوظاتی در ذهن دانشجویان و جوانان انباشته می‌شود که فایده چندانی ندارد، باید سیستم آموزش عالی کارمحور و مهارت‌محور شود. دانش فارغ‌التحصیلان در زمان ورود به صنعت و بازار کار آیا موثر است؟، نکته دیگر این است که تناسب تعداد و موضوعات دانشگاهی بر اساس نیازهای جامعه است؟ متأسفانه اینطور نیست، باید به نیازهای کشور توجه بیشتری شود.


این کار فقط وظیفه دانشگاه‌ها نیست. باید بین وزارت‌های علوم، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعامل صورت بگیرد تا مشخص شود نیاز جامعه در ۴ سال آینده چیست؟ باید همه سیستم‌ها، نظام، حکومت، نهادها و سازمان‌ها دست به دست همدیگر بدهند تا این مهم به سرانجام برسد. امام خمینی (ره) در برهه‌های مختلف در سخنرانی‌های خود می‌گفتند: «دانشگاه در رأس امور است.»، اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی در جامعه رخ دهد باید ساختار دانشگاه تغییر کند.


نیاز مبرم آموزش عالی، بازنگری سرفصل‌های درسی است


آنا: اشتغال فارغ‌التحصیلان تا چه میزان با مدرک تحصیلی‌شان مرتبط است؟ چرا این عدد پایین است؟


عینی‌زاده: میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان رضایت‌بخش نیست. باید متناسب با نیازهای جامعه دانشجویان آموزش داده شوند. نکته دیگر، آن‌ها محفوظاتی را به دست می‌آورند که فنی و مهارتی نیست، به همین خاطر اکثرا افراد موفق در رشته‌های دیگری فعالیت می‌کنند.


آنا: آیا نیاز است برای تقویت ظرفیت دانشجویان در زمینه کارآفرینی، سرفصل‌های درسی تغییر داده شوند؟


عینی‌زاده: بازنگری سرفصل‌های درسی باید انجام شود وگرنه خروجی به همین وضع خواهد بود. این یکی از نیازهای مبرم جامعه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است. اگر این مهم انجام نشود یقیناً با فاجعه روبه‌رو خواهیم شد زیرا که خروجی، نیازهای جامعه را پاسخ نمی‌دهد.


صنعت و دانشگاه در تعامل مستمر باشند


آنا: در دانشگاه‌ها چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا شاهد رشد و تقویت روحیه کارآفرینی باشیم؟


عینی‌زاده: روحیه کارآفرینی باید قبل از دانشگاه ایجاد شده باشد وگرنه بعد از آن به نتیجه خوبی نمی‌رسیم. دانشگاه امتداد آموزش و پرورش است اما این‌طور نباشد که تا زمان اصلاح آن، به راه خود ادامه دهد، دانشگاه باید کارمحور شود و با کمپین‌ها، اردوها، کلاس‌های خارج از آموزش و ایجاد ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت به فعالیت ادامه دهد.


باید میان وزارتخانه‌های صمت (صنعت، معدن و تجارت) و وزارتخانه‌هایی که در حوزه صنعت و کار فعالیت می‌کنند، تفاهمی ایجاد شود، آن‌ها داخل دانشگاه آمده و دانشگاه داخل صنعت برده شود. وقتی ارتباط بین آن‌ها به روز شود و در هم ادغام شوند، خودبه‌خود برای نسل جوان انگیزه به وجود می‌آید.


انتهای پیام/۱۱۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر