«مست عشق» فیلمی که حاشیهها را دوست دارد/ کرونا بهانهای برای همه مشکلات و کمبودها
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «مست عشق» میتواند لقب پرحاشیهترین فیلم سینمای ایران در سالهای اخیر را از آن خود کند. اثری به کارگردانی حسن فتحی و تهیهکنندگی مهران برومند که محصول مشترک ایران و ترکیه است و در طول ماههای اخیر، باوجود به اتمام رسیدن پروسه تولید آن، اما همچنان حواشیاش بیشترین سهم اخبار مربوط به آن را به خود اختصاص داده.
اکثر حاشیههای مربوط به «مست عشق» مواردی بود که به مالکیت مادی و معنوی این اثر مربوط میشد و اختلافاتی را بین طرف ایرانی و طرف ترکیهای به وجود آورده بود، اختلافاتی که هر بار به نحوی سر باز میکرد و نام این فیلم را در صدر اخبار رسانههای هر دو کشور قرار میداد. اما بعد از اینکه حمایت و دخالت وزارت امور خارجه ایران مالکیت صددرصدی پروژه به طرف ایرانی سپرده شد، حواشی این اثر، به اتفاقات و هنرمندان داخلی اختصاص یافت.
جدیدترین نمونه از حرفوحدیثهای این فیلم سینمایی، با دو نام گره خورده است، همایون شجریان و سهراب پورناظری که اسامی آشنایی در زمینه تولید موسیقی برای فیلمهای سینمایی هستند. شب گذشته همایون شجریان با انتشار مطلبی در صفحه شخصیاش در اینستاگرام، خبر داد که از این پروژه جدا شده است و دیگر نباید منتظر دیدن نام و شنیدن اثر او در «مست عشق» باشیم. خبری که از همان ساعات ابتدایی انتشار، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
خداحافظی شجریان از «مست عشق»
«با پایان پذیرفتن مراحل تدوین فیلم سینمایی «مست عشق» در جلسهای با تهیهکننده محترم فیلم، آگاهی یافتیم که پروژه توان در اختیار گذاردن امکانات مورد توافق در گفتوگوهای آغازین جهت ساخت موسیقی را دارا نیست و با نظر به حساسیت و عشق ما به نام و جایگاه حضرت مولوی، پذیرش هرگونه محدودیتی در خلق و تهیه موسیقی این اثر، ناممکن مینمود. پس بنا را بر این نهادیم که از همکاری با این پروژه کنارهگیری نماییم. با آرزوی بهترینها برای این اثر. ارادتمند همایون شجریان و سهراب پورناظری.»
این متن پست همایون شجریان در اینستاگرام است، پستی که خبر از جدایی او و پورناظری از پروژه «مست عشق» میداد و پس از انتشار بار دیگر توجهات را به سمت آخرین فیلم سینمایی حسن فتحی جلب کرد. کارگردانی که این روزها در حال ساخت سریال «جیران» است و فرصت چندانی هم برای واکنش نشان دادن به اتفاقات فیلم سینماییاش ندارد. در حالی که این فیلم باتوجه به موضوع ویژه اش و بازیگران و عوامل بینالمللی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است، تاحدی که تمام توجهات و تمرکز کارگردان اثر را تا پایان مراحل فنی از آن خود کند.
باوجود اینکه برخلاف انتظار، حسن فتحی واکنشی نسبت به این اتفاق نداشت و اما مهران برومند، در خصوص این اتفاقات، سعی کرد میانهروی کند و طوری جلوه دهد که نه پروژه در این میان مقصر است، نه همایون شجریان. چند ساعت پس از انتشار پست توسط همایون شجریان و انتشار گسترده آن، تهیهکننده «مست عشق» نیز وارد میدان شد و گفت: «خواسته آقای شجریان غیرمعقول نیست و آنچه ما میخواستیم هم غیرمعقول نبود، اما با توجه به متوقف بودن پروژه در مدت دو سال شرایط همکاری فراهم نشد چون همه چیز بستگی به شرایط ما داشت که نتوانستیم توافق قبلی را ادامه دهیم؛ در نتیجه با کمال رفاقت دوستی و احترام قرار بر این شد که در پروژه دیگری با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»
گویا این روزها همهگیری کرونا بهترین بهانه برای بسیاری از کارها و رفتارهای غیرحرفهای از جانب برخی هنرمندان است. سازندگان ایرانی «مست عشق» پیش از این و زمانی که طرف ترکیهای ادعا کرده بود که به زودی فیلم را در سینماهای ترکیه به نمایش میگذارد، این بیماری را بهانه کرده و گفته بودند که به دلیل مشکلاتی که کرونا برای آنها به وجود آورده، هنوز سکانسهایی از فیلم باقی مانده و باید آنها را ضبط کرد.
کرونا بهانه ثابت برای توجیه
حالا بعد از گذشت یک سال، هنوز هم بهترین دلیل برای مشکلاتی که پیرامون این فیلم به وجود میآید همین بیماری است و معلوم نیست اگر چنین اتفاقی در جهان رخ نمیداد، گروه تولید «مست عشق» دیگر چه بهانهای برای عدم پایبندی به اصول حرفهایش داشت. مروری بر اخبار مربوط به این فیلم سینمایی در یک سال گذشته بیندازید، به راحتی میبینید که تمام اخبار و اطلاعات مربوط به پایان پروژه، انجام امور فنی و تکنیکی پس تولید و اکران، همیشه به همراه توجیه یک حاشیه منتشر شده است. یعنی بیشتر از اینکه نیت سازندگان کار خبررسانی درخصوص مراحل مختلف کار باشد، توضیح بابت اشکالات به وقوع پیوسته است.
در همین مورد آخر نیز، تهیهکننده «مست عشق» علاوه بر اینکه سعی کرده با همان دلیل ثابت (کرونا) جدا شدن تیم شجریان – پورناظری از این پروژه را توجیه کند، توضیح کوتاهی هم درخصوص زمان اکران این فیلم ارائه کرده است و گفته که تلاش میکنند این اثر را به اکران آخر امسال برسانند. قولی که اگر کمی واقعبین باشیم، نمیتوانیم به عملی شدن آن مطمئن باشیم، چون در طول یک سال گذشته، تاریخهای مختلفی را برای پایان مراحل گوناگون این پروژه در رسانهها عنوان کردند که اکثر این تاریخها اشتباه بودند. از زمان پایان فیلمبرداری کار گرفته، تا انجام کارهای تدوین و مراحل پس تولید و البته زمان اکران.
اگرچه بار دیگر نام «مست عشق» با یک حاشیه جدید سر زبانها افتاد، اما امیدواریم که این بار ادعای تهیه کننده این فیلم عملی شود و حداقل در پایان امسال، آخرین ساخته حسن فتحی را روی پرده سینماها ببینیم، فیلمی که با بازی هنرپیشههای مطرحی همچون پارسا پیروزفر، شهاب حسینی و حسام منظور از کشورمان و بوراک توزکوپاران، هانده ارچل، ابراهیم چلیک کول از ترکیه خیلی از دوستداران سینما و البته دوستدران شعر و ادبیات را در انتظار گذاشته است.
بیشتر بخوانید:
فیلم مولانا در بلاتکلیفی، آقای کارگردان در اندرونی شاه قاجار
بیانیههایی که به جای شفافسازی ابهام آفرین هستند
جایگزین همایون چه کسی خواهد بود؟
سابقه خوبی که حسن فتحی در زمینه ساخت آثار تاریخی در کارنامه هنریاش دارد بسیاری از علاقهمندان به هنرهای نمایشی را به نتیجه کار امیدوار کرده است. مخاطبی که تا به امروز سریالهایی مثل «پهلوانان نمیمیرند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «شهرزاد» را از این کارگردان دیده و در انتظار جدیدترین سریالش یعنی «جیران» نیز هست. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که نتیجه این پروژه چه خواهد شد و ما در پایان سال (اگر واقعی باشد) شاهد چه اثری روی پرده سینماها هستیم.
فعلا سوال اساسی در رابطه با فیلم «مست عشق» این است که چه هنرمندی در زمینه موسیقی جایگزین همایون شجریان و سهراب پورناظری خواهد شد. باتوجه به اینکه یکی از برگ برندههای این فیلم بخش موسیقی آن بود، باید ببینیم فرد جایگزین شده از چه اعتباری برخوردار است و نتیجه کار او در مقابل هنرمندی همچون شجریان که سابقه کار در ارتباط با مولانا را در کارنامه هنریاش دارد، چگونه خواهد بود.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/