صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چند خبر از جشنواره تئاتر فجر

اسامی داوران بخش خیابانی/ اجرای اثر منتخب جشنواره تئاتر لهستان

نمایش «صندلی‌ها» به تهیه‌کنندگی کمپانی تئاتر باران در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.
کد خبر : 62117

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، با حمایت کمپانی تئاتر باران نمایش «صندلی‌ها» که توانست در جشنواره تئاتر «کوفار» در کشور بلاروس، جایزه بزرگ جشنواره و جایزه اول بازیگر زن را دریافت کند، در تئاتر باران روی صحنه می‌رود.


نمایش «صندلی‌ها» نوشته اوژن یونسکو و کارگردانی حسین رحیمی با بازی رویا حاجی‌حسین‌لو، مهران قندهاری و امین جهانگیری بازیگران پرتوان استثنایی 7 بهمن ماه ساعت 17 و 20 در بخش به علاوه جشنواره تئاتر فجر در تئاتر باران روی صحنه می‌رود.


گروه نمایش «پاپیون» که توانست با نمایش «صندلی‌ها» به عنوان نماینده کشور ایران در بین کشورهای رومانی، لیتوانی، روسیه، ایتالیا، کرواسی، لهستان و مجارستان حاضر در این جشنواره، موفق به دریافت جایزه بزرگ جشنواره شود، به زودی در این مجموعه روی صحنه خواهد رفت.


نمایش «صندلی‌ها» که شامل یک بازیگر سندرم داون و 2 بازیگر ناشنوا و فلج مغزی است هم اکنون به جشنواره برادوی آمریکا، آبتــنا وایســت بوهــنه اتریش، لیورپول کانادا و… دعوت شده است.


این گروه اولین بار جایزه بزرگ را از جشنواره جشنواره «کوفار» بلاروس در بین نمایش‌های «هملت»، «رومئو و ژولیت» از کشورهای آلمان، برزیل و … دریافت کرده است.



داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شد


ترکیب گروه داوری بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد.


به دعوت سعید اسدی دبیر جشنواره، امیر دژاکام، حسین مسافر آستانه و جواد عزتی به عنوان گروه داوری بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شدند.


بر اساس این گزارش، پیش از این تعداد هشت اثر برای حضور در مرحله نهایی بخش مسابقه تئاتر خیابانی انتخاب شدند و امیر دژاکام، حسین مسافر آستانه و جواد عزتی آثار تولیدی هشت گروه نمایش خیابانی را بدین شرح اعلام کردند:


1- گروه نمایش «ری‌را» با نمایش «بودن یا نبودن در میدان جنگ» نوشته و کارگردانی سعید خیراللهی از دهلران
2- گروه نمایش «نماد» با نمایش «خانه» نوشته و کارگردانی خداداد خدام از اراک
3- گروه نمایش «سونر» با نمایش «خوشه برنج» نوشته و کارگردانی محسن اردشیر از آمل
4- گروه نمایش «آوا» با نمایش «عروسک ها عاشق می شوند» نوشته و کارگردانی سمانه موسوی از تهران
5- گروه نمایش «تجربه نو» با نمایش «فیگور» نوشته اصغر خلیلی و به کارگردانی مجبتی خلیلی از تهران
6- گروه نمایش «کارگاه تئاتر ایران» با نمایش «کسی فشنگ ها را نمی شمارد 2» نوشته و کارگردانی امیرحسین شفیعی از ورامین
7- گروه نمایش «پژواک» با نمایش «مین بال» نوشته سید محسن مهدویان و کارگردانی صادق حسین پور از رشت
8- گروه نمایش «نانودراما» با نمایش «نوازش جوجه تیغی» نوشته علی محمد رادمنش و کارگردانی فاطمه رادمنش از تهران


پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به مناسبت سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیامی را به مناسبت آغاز این رخداد تئاتری منتشر کرد.


متن پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به این شرح است:


به نام خدا


تئاتر اقلیم آرمان‌هاست. آرمانهای نامیرایی که تجلی اصالت و رستگاری انسان بوده‌اند. این بنای کهن، میراث رویینه تنی است که از بستر باورها و فطرت جامعه برخاسته است و در هر روزگاری به تعالی فکر و ذکر مخاطب اندیشیده است. آفرینش دوباره آرمان‌هایی که در صحنه روزگار «خواستن و توانستن» را به نمایش می‌گذارند.


سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تأکید بر ترویج دانش تئاتر و تئاتراندیشی، مجمع فاخری از حضور چهار نسل از کارگردانان تئاتر امروز است که مؤمنانه در تعالی این هنر کوشیده‌اند.


اعتقاد و اصرار بر تحقق حداکثری فراخوان این دوره از جشنواره علاوه بر تثبیت آرمان اولویت بخشی به گروه‌های نمایش و توجه به اجراهای عمومی، استقبال چشمگیر گروه‌های نمایشی برای ورود به بخش مرور تئاتر ایران را در پی داشت که بی‌شک نشان از پذیرش ضرورت فرهنگ اجرای عمومی تئاتر به عنوان مهمترین گزینه اثربخش از سوی هنرمندان دارد. اندیشه پرهیز از تجمیع جشنواره در پایتخت با برگزاری فجر استانی در استان‌های دور و نزدیک اسباب بهره‌مندی علمی و عملی هنرمندان استان‌ها را ایجاب نمود، که به غنیمت این فرصت مقصد کاروان تئاتر نه پایتخت، که گوشه گوشه این سرزمین ارجمند قرار گرفت.


خرسندم که در این دوره شاهد حضور نویدآفرین جوانان و مشارکت چشمگیر بانوان هنرمندی هستیم که در کارنامه این دوره از جشنواره فجر سهم به سزایی دارند.


امیدوارم تئاتر امروز با زمان آگاهی و ضرورت اندیشی جامعه معاصر خویش کیمیای دردها و درمان زخم‌های مخاطب دانای خویش باشد. به گرمی و با مهر قدردان اصحاب صدیق این دوره از جشنواره هستم و خداوند هنر را در اعتلای پرچم هنر ایران زمین به نیایش می نشینم.
مهدی شفیعی


پیام دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
سعید اسدی دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به مناسبت آغاز این رخداد تئاتری کشور پیامی را منتشر کرد.
متن پیام دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر به این شرح است:
به نام خدا
«این یک پیام نیست»
سلام
این یک پیام نیست، سخنی است رو در رو با خویشاوندانم، در جامعه‌ای که آرمانش کوشیدن برای آفریدن هنری است که شرافت و توانش موجب بقایش در تاریخ دیرپای آن شده است. بودن در دنیای تئاتر موهبتی است، اگر تاب ماندن در آن را نیز داشته باشیم. از نخستین گام اکنون، برای آفریدن این دنیای پر قدر بسی رنج‌ها کشیده شده و بسی جان‌ها که فرسوده است، دنیایی که منزلت می‌آورد اما دست‌ها چنان که باید پر از منفعت نیست. این منزلت نامتناسب با منفعت، ماندن در این جهان آفرینشگری را دشوار و دشوارتر می‌کند و گاه این دشواری به گذشتن از مرزهایی می‌انجامد که در حریم آن اخلاق و هویت انسانی و هنری‌مان را تعریف می‌کنیم. چالش‌ها بسیارند، می‌دانم، از نابسامانی در شرایط تولید و فرصت‌های مختصر عرضه این هنر به مخاطبان تا نکوداشت آورده آن در جشنی که برای تئاتر تدارک می‌بینیم. دریغا که هر سال شاهد کوشش‌های بسیار و کامیابی‌های اندکیم.
می‌کوشیم، با عرق ریزان تن و روح، برای وقوع شمایلی معنادار از جهان و انسان روی صحنه‌ها، خیابان‌ها و هر مکان که بتوان نقشی را پیش روی تماشاگران جان بخشید.


می‌کوشیم، با رنج، برای افزودن آگاهی و دانایی و ترسیم تصویر انسان، آن گونه که شایسته زیستن است.


می‌کوشیم، پرتلاش، اگرچه دستان خالی عرقِ نداری از پیشانی‌مان پاک کند، اما بتواند در کنش شگفت‌انگیز خود به انسان بودن‌مان روی صحنه‌ها اشارتی کند.


می‌کوشیم، سخت، حتی در تنگناها، تا سخت جانی‌مان شکوه شکست‌ناپذیری‌مان را به یادها آورد.


این یک سخن رو در روست با شما، که می‌دانم اشتیاق صمیمانه‌تان را برای حضور در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در قالب هنرتان هدیه دادید. سپاسگزار این اشتیاقم اگرچه مقدورات مجال نداد تا میزبان تمامی این اشتیاق باشیم.


سی و چهارمین دوره را با احترام به تلاش همه خویشاوندان شریفم به انجام می‌رسانیم تا این گردهم‌آیی نشانی باشد برای تداوم حضورمان، بقایمان و همتی که نخواهد گذاشت موهبت در تئاتر ماندن قربانی همه ملالت‌ها شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر