نیاز به علم با شیوع کرونا دوباره جان گرفت
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا، حسین فروتن، پژوهشگر مطالعات علمی گفت: پس از گذشت ۲ سال از بیماری کرونا، بهشدت نیاز به علم را احساس کردیم و حتی در برخی مواقع بسیار فوری و ضروری است.
وی ادامه داد: برخلاف تعاریف رایجی که در فصول اولیه کتابها از علم ارائه میشود، علم بدون شباهت به این تعاریف تنها چیزی است که در دانشگاهها تدریس میشود و اهل علم استفاده میکنند و انواع تعاریف علم نهتنها جامع نیستند که مردم را به خطا میاندازند.
این پژوهشگر مطالعات علمی اظهار کرد: یک تعریف اجتماعی از علم که آن را با کار دانشمندان و افراد شاغل در علم مرتبط میکند، پیرایهها را از علم کم و توقعات را واقعیتر میکند و همچنین تصویر واقعیتری از علم ارائه میدهد.
فروتن با بیان اینکه علم محصول دانش دانشمندان در حوزههای مختلف است خاطرنشان کرد: پیمایشهای سواد علمی در کشورهای مختلف انجام میشود و نتایج جالبی از آن حاصل میشود؛ هرچند نتایج شگفتانگیز است اما شاید سواد علمی در همین سطح از آگاهیهای علمی مهم نباشد و چهبسا ذات پویای علم به کسی اجازه نمیدهد واقعیتی را به عنوان دانسته علمی به مردم ارائه دهد چرا که ممکن است در مدتزمان اندکی آن واقعیت رد شود.
وی سواد علمی را اینگونه تشریح کرد: سواد علمی آن است که مردم به سطحی برسند که از سازوکار فعالیت دانشمندان، تولیدات علمی، نهادهای و مجلات علمی باخبر باشند که اگر واقعیتی را میشنوند به علم اعتماد کنند و در برابر بیعلمیها ایستادگی نمایند.
فروتن با بیان اینکه نیاز به علم بدیهی نیست چرا که مردم عادی توجهی به علم نداشتند و ندارند یادآور شد: بیشتر از دانستن نامها جانداران و اجرام آسمانی باید دانشمندان را شناخت.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/