صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۹ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام خسروپناه مطرح کرد؛

پیوند عمیق حکمت، شهرسازی و هنر/ معماری زاییده نمادهای فرهنگی است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی به‌دلیل صنعت و دانش باهم برقرار کرده‌اند و می‌توان آن را دانش تکنیکی هنرمندان عنوان کرد.
کد خبر : 620909

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اراک، کمیسیون تخصصی «حکمت اسلامی و تعالی معماری و شهرسازی» نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با محورهای اصول و بنیان‌های عمران معماری و شهرسازی اسلامی، نظریه‌های حکمت عمران فلسفه و حکمت عمران معماری و شهرسازی شناخت‌شناسی با حضور حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک و دبیر همایش، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان مرکزی به صورت مجازی و حضوری در واحد اراک برگزار شد.




بیشتر بخوانید:


اراک میزبان کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبانشناسی




معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این کمیسیون گفت: حکمت، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی به‌دلیل صنعت و دانش باهم برقرار کرده‌اند و می‌توان آن را دانش تکنیکی هنرمندان عنوان کرد؛ چراکه معماری زاییده نمادهای فرهنگی و تخیل انسان به صورت ظریف و هنرمندانه است.


خسروپناه افزود: شهرسازی، طراحی مدل‌های شهری، توسعه آن برای بهبود زندگی و رفع نیازهای عمومی شهروندان است که انسان نقش تعیین‌کننده‌ای در مدل شهرسازی دارد و باید به نقش مهم شهرسازی در رفع نیاز مادی و معنوی انسان توجه کرد.



وی بیان کرد: با توجه به اینکه حکمت مجموعه هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی، معرفت‌شناسی است بر عمل انسان تأثیرگذار بوده است؛ چراکه تکنولوژی در معماری و شهرسازی یک تکنولوژی انسانی به شمار می‌رود، به‌طوری‌که این تکنولوژی بر دانش بومی مبتنی بوده، از این رو این دانش را به شهرها و کشورها منتسب می‌کنند و این نشانگر تأثیر فرهنگ و شهرسازی و معماری بر یکدیگر است.


قدمت معماری به کدام دوران برمی‌گردد؟


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: قدمت معماری به دوران باستان روم و یونان برمی‌گردد؛ اما اصطلاح شهروندی، شهرسازی و مدنیت جدید و مدرن بوده و معماری سنتی و مدرن مبتنی بر عقلانیت سنتی و مدرن است.


خسروپناه افزود: فرهنگ ایرانی اسلامی آمیخته با ارزش و مبانی فرهنگی است که نوع رنگ، آجر و معماری برگرفته از نوع نگاه و تأثیرپذیری از فرهنگ عرفانی بر معماری بوده و نشانگر ارتباط قوی بین این دو مقوله است، این در حالی است که هرچه عرفان غنی‌تر می‌شود، تأثیرگذاری‌اش نیز بیشتر می‌شود.


وی متذکر شد: فلسفه برگزاری این همایش‌ها پاسخ به پرسش‌های ارتباط بین فلسفه و معماری بوده، به‌طوری‌که گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان خانه بروجردی‌ها در کاشان نمونه‌هایی از تأثیر فلسفه و معماری است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آسیب‌شناسی شهرسازی و انبوه‌سازی را از جمله اهداف همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: برای ورود افراد متخصص به شورای اسلامی شهر باید جدی‌تر بوده و سال آینده همایش حکمت اسلامی و تعالی معماری و شهرسازی را در راستای تحقیق در مباحث عرفانی، فلسفی و معماری برنامه‌ریزی و موضوعات حکمت نظری و عملی برگزار کنیم تا با بررسی تمدن و فرهنگ وضعیت کنونی آسیب‌شناسی، راهکارهای مناسب ارائه و با پژوهش‌های انجام شده در این باره جامعه مدیریت شهری از این تحقیقات بهره‌مند شوند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر