شناورسازی قیمت پیششرط حذف قرعهکشی خودرو /وزیر صمت توهم کنترل تورم دارد
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، افزایش تولید خودرو و برداشته شدن سیستم قرعهکشی برای ارائه خودرو به مشتریان دو وعده مهم از سیدرضا فاطمیامین وزیر صمت است. وزیر صمت در آیین افتتاح خط تولید خودروی جدید یکی از خودروسازان میگوید«سال آینده تولید خودرو بهقدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعهکشی نباشد برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در این صنعت طراحیشده و بهتدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمتها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد».
وزیر صنعت بابیان اینکه تا پایان سال بیش از ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه طراحیشده تولید خواهد شد، ادامه داد«تولید در سال آینده به ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد رسید و دیگر قرعهکشی نخواهیم داشت».
وعده افزایش تولید خودرو درحالی است که بسیاری از خودروسازان نبود قطعه برای تکمیل خودرو را عامل کاهش تیراژ تولید میدانند و از سوی دیگر خودروسازان باز زیان انباشت نیز مواجه هستند این عوامل اجرای وعدههای وزیر صمت را با ابهامات فراوانی مواجه کرده است.
برای بررسی ابعاد و وعده داده شده از سوی وزیر صمت مبنی بر حذف قرعهکشی خودرو گفتوگویی با فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
آنا: افزایش تولید خودرو به میزان ۱.۶ میلیون دستگاه با توجه به شرایط فعلی قابلیت اجرایی دارد؟
زاوه: با توجه به کیفیت پایین خودروهای داخلی ساخت ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال نیز شدنی است، زمانی که خودرو با هر شرایط و کیفیت به بازار ارائه میشود، چرا افزایش تولید نشدنی باشد؟این عدم امکان تولید مربوط به زمانی است که کیفیت و خدمات بعد از فروش موضوعیت داشته باشد. اما این نکته آیا در حال حاضر اهمیتی دارد؟
آنا: اگر خودروسازان با همین سطح نازل کیفیت، توانایی افزایش تولید را داشتند، چرا در ماهها و سالهای قبل این کار را نکردند؟
زاوه: موضوع نقدینگی است، بحث امکانات سختافزاری نیست. خودروسازان برای اینکه تولید را ۵۰ درصد افزایش دهند به حجم زیادی منابع مالی از شبکه بانکی نیاز دارند که با دریافت آن، تورم دوباره سربار اقتصاد میشود.وعده وزیر صمت بدون شناور کردن قیمتها امکانپذیر نیست، چون کشور تورم دارد.اگر قیمت را شناور کند همین امروز هم میتواند قرعهکشی را بردارد. هیچ پیشنیازی هم ندارد.شناور شدن قیمتها به این معنی است که قیمت کارخانه نزدیک به بازار باشد و قیمت روز تحویل نیز شناور باشد.
بیشتر بخوانید:
کیفیت خودروهای داخلی باید افزایش یابد
تکذیب اعلام قیمتهای جدید خودرو
یکی از بزرگترین مشکلات کشور تلاش مسئولان برای کنترل قیمتها بدون در نظر گرفتن تورم است، تورم مسئله پولی- مالی، دولت و بانک است اما مسئولان تلاش کردهاند که قیمتها را بهزور کنترل کنند یا کاهش دهند و همیشه هم شکستخوردهاند.در مورد وضعیت فعلی، زمانی که ۵۰ درصد اختلاف قیمت داریم، تقاضا بینهایت است. یعنی اگر نخواهند قیمت را شناور کنند، هرچقدر هم تولید را افزایش دهند، بازهم تقاضای مازاد در بازار وجود دارد، افزایش تیراژ به معنی افزایش تورم است چون موجب میشود بخشی از سرمایههای این شرکتها مرتباً از بین برود و استقراض بیشتری کنند.احتمالاً این نسخه را هم خود شرکتهای قطعهسازی و خودروسازان به وزارت صمت پیشنهاد کردند که با همین موضوع میتوانند این مشکل را حل کنند. شیوهای که تابهحال چندین بار امتحان شده و نتیجهای نداشته است.
آنا: آیا قضیه کاهش تولید عامدانه است؟ سیاست خودروسازان این است که تولید را پایین بیاورند تا باعث تورم نشود؟
زاوه: خیر، خودروسازان درگذشته و پیش از تحریمها حساب ارزی باز و قطعات موردنیاز خود را تأمین میکردند اما به دلیل تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول مجبور به خرید نقدی و با تأخیر ۶ ماهه برای دریافت قطعات موردنیاز هستند.وقتی خودروسازان نمیتوانند از شبکه بانکی استفاده کنند، با همه سوءمدیریتها و کیفیت پایین محصولات، خودروسازان نمیتوانند مشکل را حل کنند، این مشکل، یک مشکل کلان کشوری است.
آنا: چه تضمینی هست که اگر قیمت آزاد شود دوباره قیمتها افزایش پیدا نکند؟
زاوه: این موضوع اصلاً ربطی به خودروساز ندارد. این موضوع به سیاستهای پولی در بانک مرکزی و سیاستهای کسری بودجه سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برمیگردد. اصلاً خودروساز نمیتواند این موضوع را کنترل کند.مشکل بزرگ این است که وزیر صمت اصلاً نمیداند که نمیتواند تورم را کنترل کند، متوهم است که میتواند تورم را کنترل کند، چگونه میخواهد این کار را کند؟متولی تورم سه نفر دیگر هستند. وزیر صمت جای سه نفر دیگر قول میدهد.با توجه به وضعیت اقتصاد، خودروسازان مجبور هستند قیمتها را شناور کنند، قیمتها شناور میشود، تضمینی هم وجود ندارد بالا نرود. من به شما میگویم حتماً قیمتها افزایش مییابد ولی اگر قیمتها را شناور کنید، حداقل اثر تورم روی شرکتهای خودروساز را حذف کردهاید و قیمتها با سرعت کمتری بالا خواهد رفت.
آنا: اگر آزادسازی صورت بگیرد پیشبینی شما از قیمت خودرو با توجه به تورمی که وجود دارد، چیست؟
زاوه: بازار بهشدت راکد و گران شدن بهشدت کُند میشود اما خودرو گران خواهد شد. اما اگر قیمتها آزاد نشود، سرعت گران شدن بیشتر میشود.به هیچ عنوان هم بحث کمبود عرضه مطرح نیست، کمبود عرضه، قیمت را بالا میبرد اما تقاضای وحشتناکی که در حال حاضر وجود دارد ناشی از تفاوت قیمت است.
تقاضای بازار خودروی کشور نهایتاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه است و بیشتر از میزان تقاضا تولید میشود اما به دلیل اینکه قیمت را دستکاری میکنند،میزان تقاضا برای خرید خودرو افزایش مییابد.صف ۲ میلیون نفری برای خرید خودرو فقط به دلیل قیمت کمتر از بازار آزاد و تفاوت ۱۰۰ میلیون تومانی آن دارد.اگر قیمت خودرو واقعی شود، صف خودرو جمع میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/