عمر چندساعته یک نمایشگاه/ نمایش صنایع فرهنگی ایرانی فقط برای افراد خاص!
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شنبه ۲۴ مهر ماه دعوتنامهای برای حضور خبرنگاران در مراسم بازدید سورنا ستاری، معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نمایشگاه صنایع نرم، خلاق و فرهنگی در روز ۲۵ مهرماه ارسال شد. این نمایشگاه که در سالن ۳۷A محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد، قرار بود دستاوردهای حوزه فرهنگی، خلاق و نرم زیستبوم علم و فناوری را به نمایش بگذارد. بنابراین انتظار میرفت شبیه به باقی نمایشگاههایی باشد که معاونت علمی طی سالهای گذشته برگزار کرده است. خبرنگاران حوزه علم و فناوری نیز از برگزاری حضوری این نمایشگاه استقبال کردند چرا که طی دو سال اخیر بهخاطر پاندمی کرونا نمایشگاهها بیشتر بهصورت مجازی برگزار میشد.
براساس اعلام معاونت، در این نمایشگاه حدود ۲۰ شرکت خلاق و ۱۰ خانه خلاق و نوآوری از تبریز، یزد، اصفهان، کاشان، همدان، تهران و سیستان و بلوچستان شرکت کرده بودند. محصولاتی که در این رویداد به عرصه نمایش گذاشته شدند تاثیر مستقیمی بر احیای میراث فرهنگی کشور داشتهاند و شامل حوزههای مختلفی چون پوشاک سنتی، گردشگری، انیمیشن، بستهبندی خلاق و کسبوکارهای دیجیتال میشوند.
استقبال وزیر میراث فرهنگی از فناوریهای نوین
در ابتدای بازدید ستاری و ضرغامی همه چیز عادی بود و استارتآپها، شرکتها و خانههای خلاق در غرفههای مزین به برچسب ایرانساخت محصولات و خدمات خود را معرفی میکردند. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در بازدید از دستاوردهای زیستبوم خلاق همراهی میکرد. وزیر میراث سوالاتی از صاحبان ایده و کسب و کار میپرسید و از دیدن فناوریها و خدمات بومیسازی شده و داخلی در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی خشنود بود و این خرسندی را در جمع خبرنگاران نیز بروز داد.
به گفته ضرغامی «شرکتهای حاضر در این نمایشگاه در حوزههای مختلف صنایع فرهنگی و خلاق فعالیت دارند که نیاز امروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار میرود. ضمن آشنایی نزدیک با این شرکتها متوجه شدم که بسیاری از مواردی که به دنبال راهاندازی آن در کشور هستیم، در حال حاضر وجود دارد و تنها باید تقویت و تجمیع شوند. داشتههای فراوانی در کشور داریم اما نمیتوانیم آنها را درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و تقویت تقاضا در تمامی حوزهها به خصوص صنایع دستی از جمله مشکلات جدی ماست، اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم بسیاری از مشکلات حل میشود.»
عمر چند ساعته یک نمایشگاه!
با این حال جالبتوجهترین نکته نمایشگاه صنایع نرم، خلاق و فرهنگی این بود که عمری چند ساعته داشت و به نظر میرسید تنها برای یک نمایش کوتاه اینهمه هزینه شده است . بازدید از طبقه اول شروع شد که خانههای خلاق استانها و شهرهای مختلف کشور در آن مستقر بودند، طبقه دوم مختص شرکتها و استارتآپهای زیستبوم خلاق بود و در طبقه سوم نیز دو شرکت محصولات خود را به نمایش گذاشته بودند. این بازدید کمتر دو ساعت طول کشید و بعد از آن وزیر میراث فرهنگی و معاون علمی و فناوری برای جلسهای به اتاق شیشهای رفتند که خبرنگاران اجازه حضور در آن نداشتند. بنابراین چارهای جز رفتن نبود اما انگار ما اولین نفراتی نبودیم که نمایشگاه را ترک میکردیم. وقتی برای خروج به طبقات پایینتر آمدیم شرکتهای مستقر در طبقه دوم در حال جمع و جور کردن محصولات و وسایل خود بودند، در طبقه اول نیز خبری از نمایندههای خانههای خلاق در غرفهها نبود؛ انگار که هیچ نمایشگاهی در این سالن برگزار نشده است. مسئولان سالن نیز در حال کندن برچسبهای ایرانساخت بودند که روی میزهای چوبی غرفهها چسبانده شده بودند.
بیشتر بخوانید:
زیستبوم خلاق، مجالی برای تجاریسازی علوم انسانی
استفاده از ظرفیت خانههای خلاق برای اجرای مأموریت میراث فرهنگی
در کمتر از ۳۰ دقیقه، نمایندگان شرکتها با چمدانهای چرخداری که محصولات، بروشورها و تزئینات غرفههایشان را در آنها جا داده بودند، یک به یک از در خارج میشدند؛ این در حالی بود که جلسه وزیر میراث فرهنگی و معاونت علمی پشت درهای شیشهای طبقه سوم هنوز ادامه داشت. یعنی نمایندگان این شرکتها حتی تا پایان جلسه نیز منتظر نماندند. شاید دلیل زود رفتنشان نبود بازدیدکنندگان عمومی بود. البته بازدیدکنندگان معمولی هیچگاه گذارشان به سالن ۳۷A نمایشگاه بینالمللی نمیافتد چراکه مختص سفیران و مهمانان خارجی است. در این سالن نمایشگاهی دائمی از محصولات دانشبنیان وجود دارد تا بازدیدکنندگان خارجی با دستاوردهای فناورانه ایرانی آشنا شوند. با این حال این نمایشگاه دائمی سوت و کورتر از نمایشگاه صنایع نرم، خلاق و فرهنگی بود.
نمایشگاهها سریعالسیر میشوند؟
اگر فرض را بر این بگیریم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این رویداد را تنها برای آشنایی وزیر جدید میراث فرهنگی با صنایع و شرکتهای خلاق ترتیب داده چرا اسم آن را نمایشگاه گذاشته است؟ معمولا وقتی نام نمایشگاه به گوشمان میخورد رویدادی چند روزه را تصور میکنیم که حداقل دو تا سه روز به طول میانجامد و شرکتها و غرفهداران در ساعات مشخصی از روز در محل حاضر میشوند و محصولات خود را عرضه میکنند. بنابراین نمیتوان نام نمایشگاه را بر نمایش دوساعتهای گذاشت که معاونت در محل دائمی نمایشگاههای تهران ترتیب داده بود. آیا معاونت علمی محل دیگری برای به نمایش درآوردن محصولات حوزههای فرهنگی، خلاق و نرم نداشت؟
امروز، ۲۷ مهر ماه، رویداد دیگری به نام «معرفی دستاوردهای مرکز طرحهای کلا ملی فناوری و نمایشگاه ایرانساخت در حوزه توانبخشی» در سالن ۳۷A محل دائمی نمایشگاههای تهران با حضور سورنا ستاری و سید امیر حسین قاضیزاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار میشود. این رویداد برخلاف رویداد قبلی نام نمایشگاه را به یدک نمیکشد؛ بنابراین سوال اینجاست که چرا نمایش چند ساعته زیستبوم خلاق نام نمایشگاه گرفت؟ در صورتی که میتوانست مانند رویداد امروز در قالب معرفی دستاوردهای حوزه فرهنگی و خلاق معرفی شود. آیا این امر دلیلی جز شوآف زیستبوم خلاق برای وزیر جدید داشت؟
انتهای پیام/۴۰۲۱/پ
انتهای پیام/