راستیآزمایی نتایج آزمونهای غیرحضوری دشوار است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ با شیوع ویروس همهگیر کرونا دانشگاهها و مراکز آموزشی برای ادامه روند آموزش به دنیای الکترونیک روی آوردند اما عدم آشنایی دانشجویان و اساتید با آموزش مجازی، فراهم نبودن زیرساختهای لازم و مشکل نوسانات سرعت اینترنت و امتحانات مجازی چالشهایی بوده که با آن مواجه شدند. از سویی دیگر کلاسهای دروس عملی که با حضور دانشجو در محیط کارگاه یا آزمایشگاه معنی پیدا میکردند، همانند کلاسهای تئوری باید به فضای مجازی رفته که خود یک معضل جدی در دوران کرونا به شمار میرود.
البته فرصتهایی ازجمله بازنماندن از تحصیل، تقویت زیرساختهای فضای مجازی و حاضر شدن دانشجویان از سراسر دنیا در کلاسهای مجازی، ایجاد کرد. در دوران پساکرونا نیز باید بستر الکترونیک را مکمل آموزشهای حضوری دانست چراکه تمام دنیا به این سمت میروند.
سیدمحمود قاسمپوری به خبرنگار آنا، درباره تأثیر ویروس همهگیر کرونا بر آموزش، گفت: کرونا همانند یک بحران و اتفاق غیرقابل پیشبینی، رفتارها و رویکردهای جدیدی را به همراه داشت که علیرغم مشکلات فراوان، باعث تقویت برخی از زیرساختها و توسعه پارهای از مهارتها در کشور گردید. پشتیبانیهای سختافزاری و نرمافزاری از شبکهها از یک سو، کسب مهارتهای پیوستن به شیوههای آنلاین و مدیریت بر خط کلاسها توسط اساتید و دانشجویان از سوی دیگر بهعنوان مهارتهای تقویتشده در شرایط اخیر میتوان نام برد.
دعوت از اساتید دانشگاهها، مراکز پژوهشی و شخصیتهای کارآفرین، در بستر الکترونیک
رئیس دفتر آموزشهای آزاد و اداره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس، بیان کرد: سابق بر این دعوت از اساتید دانشگاهها، مراکز پژوهشی و شخصیتهای کارآفرین، در سراسر دنیا برای حضور در جلسات آنلاین تا حدودی از تصور خارج بود اما اکنون این نوع فعالیتها در دانشگاهها مانند قابلیت نیمه خفتهای که بیدار شده، انجام میشود و جا افتادن آن مرهون مزیتهایی است که در فضای مجازی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها در زمان آموزش مجازی به علت حجم بالای کلاسها و ترافیک ناشی از اینترنت با مشکل ضعف سرورها و شبکههای آنلاین مواجه شدند که تا قبل از آن چنین ترافیک سنگینی فقط در ایام محدود انتخاب واحد مشاهده میشد.
بیشتر بخوانید:
از نحوه برگزاری نیمسال جدید تحصیلی در دانشگاهها تا جنجال ممنوعالخروجی رئیس سازمان سنجش
شیوه نامه های بهداشتی بازگشایی دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد
فضای رقابتی بیشتر در آموزش حضوری
رئیس دفتر آموزشهای آزاد و اداره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس، درباره کیفیت آموزشی در زمان شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: با شیوع ویروس همهگیر کرونا، در دانشگاهها برگزاری واحدهای عملی به روش غیرحضوری امری دشوار است، لذا اجرای کلاسهای آزمایشگاهی و کارگاهی در سراسر دنیا از معضلات لاینحل در روشهای مبتنی بر بستر الکترونیک بوده و به قوت خود باقی است.
وی عنوان کرد: اگرچه دانشگاه تربیت مدرس با جدا کردن کد درس واحد عملی و نوبتبندی حضور دانشجویان با رعایت پروتکلهای بهداشتی ناظر بر کیفیت اجرای واحدهای عملی بهصورت فشرده بوده است.
قاسمپوری افزود: نهتنها آموزشهای عملی و کارگاهی بلکه تدریس با تعامل بین استاد و دانشجویان تأثیرات مطلوبتری را در آموزش به دنبال دارد. بهویژه برخی اساتید صاحبنظر متعلق به نسلی هستند که آموزش حضوری را بهمراتب بهتر و قویتر از آموزشهای برخط منتقل میکنند، دانشجویان نیز با حضور در کلاس و فضای رقابتی با جدیت بیشتری به تحصیل مشغول میشوند.
وی درباره آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزشی، گفت: یکی از معضلات عمده آموزش مجازی برگزاری امتحانات غیرحضوری و عدم سنجش دانشجویان به شیوهای کاملاً مطمئن است. بهعنوان یکی از بهترین روشهای آزمون در این دوران میتوان امتحانات شفاهی را پیشنهاد داد، اگرچه این روش بهتنهایی برای محک زدن یک دانشجو کافی نبوده و در کلاسهای مقاطع کارشناسی بسیار وقتگیر و خستهکننده است. از طرفی در آزمون کتبی بهصورت مجازی نیز همواره مشکلاتی در راستی آزمایی نتیجه وجود دارد.
دانشگاه تربیت مدرس تنها مرکز تماماً تحصیلات تکمیلی است
رئیس دفتر آموزشهای آزاد و اداره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس، درباره تجربه این دانشگاه در آموزش دانشجویان پیش و پس از کرونا، خاطرنشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس بهعنوان یکی از ۱۳ دانشگاه نوع یک و ۵ دانشگاه برتر کشور، تنها مرکز تماماً تحصیلات تکمیلی است که از ابتدای دهه ۶۰ تاکنون نزدیک به ۴۰ سال به تربیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در اغلب رشتههای رایج در دانشگاههای جامع مشغول بوده که دانشکده علوم پزشکی آن نیز در پردیس مرکزی فعال است.
قاسمپوری افزود: دانشگاه تربیت مدرس ۲ محیط نرمافزاری متفاوت را بهعنوان پلتفرم اصلی خود در فرآیند آموزش مجازی قرار داده است، استفاده از جدیدترین نسخهٔ LMS و امکان اجرای کلاس آنلاین در محیط ادوبی کانکت( Adobe Connect ) با قابلیت ضبط ویدئوی کلاسهای برگزار شده و دیگری محیط ویدئو کنفرانسی به نام سرورهای بیگبلوباتن است.
وی در ادامه گفت: لازم به ذکر است که قابلیت کنترل کاربران، حضور و غیاب خودکار دانشجویان در مورد اول بهمراتب آسانتر است. در دانشگاه تربیت مدرس توسعه مهارت اساتید و دانشجویان ۱۷ دانشکده و چند پژوهشکده ازجمله مزیتهای نسبی شرایط کنونی محسوب میشود.
بازنویسی شیوهنامهها برای افزایش کارایی و کیفیت تدریس
قاسمپوری درباره برنامههای آموزشی در نیمسال جدید، عنوان کرد: در سال جدید تحصیلی برای افزایش کارایی و کیفیت تدریس در دانشگاه تربیت مدرس برخی از شیوهنامهها ازجمله دستیار آموزشی با تسهیلات بیشتری در سطح دانشگاه بازنویسی شده است. در این شیوهنامه تقریباً همه اساتید قادر خواهند بود از دانشجویان نخبه خود برای حل تمرین کلاسی استفاده نمایند، از سوی دیگر آن دانشجویان علاوه بر دریافت حقالزحمه همکاری، از گواهی همکاری با استاد در کلاسهای حل تمرین مقطع کارشناسی ارشد و دکتری یک دانشگاه معتبر دولتی برخوردار خواهند شد.
رئیس دفتر آموزشهای آزاد و اداره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس، بیان کرد: تأمین اینترنت اساتید به ۲ روش سیمکارتهای شخصی و اهدایی از سوی دانشگاه بوده و تاکنون بیش از یک ترابایت ترافیک اینترنت برای اجرای با کیفیت کلاسهای برخط از سوی معاونت آموزشی دانشگاه به تمام اساتید اختصاص داده است.
وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس علاوه بر آن یک دستگاه مودم پرسرعت نیز همراه با سیمکارت به اساتید محترم اختصاص داده که با رضایتمندی نسبی بالایی همراه بوده است. امید است با پایان یافتن فرآیند واکسیناسیون تا بهمنماه سال جاری شاهد حضور ارزشمند دانشجویان، همکاران و آغاز فعالیتهای کلاسی و آزمایشگاهی در محیط دانشگاه باشیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/