صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۲ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با آنا؛

رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در جذب داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور چیست؟/ افتتاح مراکز فناوری و نوآوری محصول است و نه دستاورد

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه تحولی و ایجاد سازوکار در این دانشگاه برای جذب داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ضرورت دارد.
کد خبر : 607291

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ لاله قلی پور - دانشگاه آزاداسلامی در دو سال و نیم گذشته با دیدگاهی استراتژیک در حوزه آموزش عالی، معاونت فناوری و نوآوری خود را از معاونت پژوهش جدا کرده و این اقدام، منطق جالبی برای ۳ مقوله علم (دانستن حقایق)، فناوری (به کارگیری علم برای حل یک مسئله) و نوآوری (اختراع یا ترکیب چند فناوری برای دسترسی به روش، مدل یا محصولی که پیش از این وجود نداشته) است. این تعاریف، مرزهای بین علم، فناوری و نوآوری را مشخص می‌کنند، فناوری در دل علم تعریف می‌شود، به عنوان مثال دانش ما حرکت چرخ‌های آسیاب بادی و مسئله، نحوه گرفتن انرژی از آب برای تبدیل به برق است که باید برای رسیدن به آن، کاری روی علم انجام گیرد، اما محصولاتی مثل موبایل یا اینترنت و فضای مجازی ترکیب چند نوع فناوری برای خلق موضوعی جدید است که به آن نوآوری می‌گوییم.


داشتن علم ارزش است، فناوری نیاز امروز و نوآوری، آینده‌ساز و نیاز فردا را حل می‌کند بنابراین علم، فناوری و نوآوری سه مقوله جدا از هم هستند که هر کدام به پژوهش و آموزش‌های خاص خود نیاز دارند. پژوهش درعلم به مقاله می‌رسد، پژوهش در فناوری منتج به تحقیقات صنعتی می‌شود و پژوهش در نوآوری، محصول جدیدی را به ارمغان می‌آورد. نبود تفکیک سه مقوله علم، فناوری و نوآوری از یکدیگر باعث شده که با مدیریت‌های مختلف، سیستم‌های مختلف هم تغییر کنند و گاهی یک بخش مورد توجه بیشتر قرار گیرد و بخشی دیگر کمتر توجه شود چرا که در آن زمان به تفکیک این مقوله احساس نیاز نمی‌شده است، اما دانشگاه آزاد برای جداسازی بخش‌های علم، فناوری و نوآوری اقدام کرد و درحال حاضر معاونت فناوری و نوآوری از دیگر معاونت‌ها جدا شده است.


در ابتدای کار مباحث ایجابی و ماهیتی این معاونت شرح داده شد تا مصوبه تشکیل معاونت از هیئت امناء دانشگاه اخذ گردد و خوشبختانه پس از اخذ مجوز در اواخر سال ۱۳۹۷، معاونت فناوری و نوآوری از خرداد ۱۳۹۸ کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. چارت سازمانی معاونت طراحی و پس از اخذ مصوبه هیأت امناء دانشگاه در شهریورماه سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را به بکارگیری نیروی انسانی توانمند در زمینه تولید محصول، تجاری سازی و تولید ثروت از علم و فناوری آغاز کرده است. در راستای تبیین خدمات و اقدامات این معاونت در دو سال و نیم از راه اندازی، گفت‌وگویی با روح‌الله دهقانی‌ فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، انجام شده که مشروح آن در ادامه می‌آید.


دانشگاه آزاد اسلامی، پیشرو در حرکت به‌سوی دانشگاه حل مسئله است


دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه این دانشگاه نخستین نهاد آموزش عالی است که به سمت دانشگاه حل مسئله در حرکت است، خاطر نشان کرد: در همه موسسات آموزش عالی فقط به ساحت علم توجه می‌شود و نه به ساحت نوآوری و فناوری لذا دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان تنها موسسه آموزش عالی در کشور با قراردادن این معاونت در چارت سازمانی خود، پرداختن به امور حوزه فناوری و نوآوری را خیلی جدی در دستور کار قرار داده است.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت معاونت تحقیقاتی در آموزش عالی را تحقیقات و پژوهش علم دانست و افزود: خروجی پژوهش علمی، مقاله است و پایان‌نامه جزو خروجی پژوهش‌های علمی است ولی دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه تحولی به‌دنبال انجام تحقیقات کاربردی و تبدیل ایده به ثروت است.


این مقام مسئول کلمه تحقیقات را هم معنی و مترادف با تحقیق و فناوری ندانست و عنوان کرد: سه ساحت داریم که فکر و ایده را به ثروت تبدیل می کنند، نخستین ساحت ایده است که شامل فکر و اندیشه بوده و ساحت بعدی نیز علم، فناوری و نوآوری است و بعد از این دوساحت محصولی که تولید می‌شود نتیجه و ساحت پایانی است که این ساحات زنجیره وار عمل می‌کنند.





دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه تحولی به‌دنبال انجام تحقیقات کاربردی و تبدیل ایده به ثروت است.



در دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر ۹۰ درصد، مانعی برای فعالیت‌های فناورانه وجود ندارد


دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: تدوین قاعده و آیین‌نامه در حوزه فناوری و نوآوری به‌وسیله طراحی و ایجاد ساختار هماهنگ با سیاست‌های بالادست و پایین‌دست، تضمین ساختارهای نوآوری و فناوری و آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها را پی داشته است.


این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته، بیش از یک‌هزار میلیارد تومان قرارداد پژوهشی برای دانشگاه منعقد شده که در سال‌جاری رقمش افزایش می‌یابد، عنوان کرد: راه‌اندازی صندوق، مراکز و سراهای نوآوری، تدوین آیین‌نامه و زیر ساخت‌های طرح پویش و پایش که ارتباط با صنعت را جدی گرفت، آزمایشگاه‌ها و کارگاه مرکزی و تسهیلات آزمایشگاهی که از چرخه خارج شده بود برای بهره‌برداری در اختیار دانشگاهیان، متخصصان و اهالی دانشگاه، قرار گرفته و این موارد جزو دستاوردهای بزرگ، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، محسوب می‌شود.


وی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی بالغ بر ۹۰ درصد مانعی برای فعالیت‌های فناورانه وجود ندارد از قاعده‌ها و آیین‌نامه‌ها برای صدور مجوز و حمایت‌ها گرفته تا توجه، امتیاز و ارتقاء نسبت به آن‌ها ولی در بعضی موارد نیز استادی اقدام کرده و موفق به دریافت مجوز نمی‌شود که در این‌صورت یا از سوی واحدها به قانون عمل نشده و همچنین استاد به حقوق خود واقف نبوده است.


ضرورت نگاه تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای جذب داوطلبان مجاز کنکور


دهقانی فیروزآبادی ضرورت نگاه تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی را مهم ارزیابی کرد و افزود: در کنکور سال‌جاری فقط ۵۲ درصد از واجدین شرایط انتخاب رشته کردند هر چند یکی از دلایل استقبال پایین داوطلبان، پذیرش در دوره‌های بدون آزمون و با شرط معدل در این دانشگاه بوده ولی اگر این رویکرد در دانشگاه‌های دولتی نیز انجام شود در این‌صورت دانشگاه آزاد در دراز مدت با صدمات جدی مواجه می‌شود و درحالی‌که نیروی‌انسانی بدون تغییر می‌ماند، درآمد لازم تأمین نشده و خواه ناخواه ورشکسته می‌شود.


وی با اشاره به اینکه حیات دانشگاه آزاداسلامی بسته به اینکار است، خاطر نشان کرد: در این راستا، انجام اقدامات فوری ضرورت دارد و سازو کارها باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که با وجود، خصوصی و پولی بودن، ترجیح مردم همچنان انتخاب این دانشگاه برای اخذ مدرک باشد و همان‌طور که در همه جای دنیا سطح خدمات‌دهی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مدارس خصوصی از دولتی مطلوب‌تر بوده و دانشگاه و موسسات اموزش عالی خصوصی نیز از دولتی بهتر است.




راهبرد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه محوری است و نه بودجه محوری


دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در بحث فناوری، بودجه محور عمل نمی‌کنیم و راهبرد این معاونت، سرمایه محوری است، اظهار کرد: تزریق بودجه فقط در تحقیقات‌علم معنا پیدا می‌کند و در فناوری و نوآوری سرمایه‌ای که بتوان آن‌را تبدیل به قدرت پول کرد، معنا دارد.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ثروت این دانشگاه سرمایه آن است، به‌طور مثال میزان تسهیلات و تجهیزات آزمایشگاهی واحد تهران مرکز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و با احتساب حقوق و دریافتی ۵۰ نفر عضو هیئت‌علمی اگر ۵ درصد هزینه استهلاک دستگاه‌ها و ۵ درصد نیز هزینه تعمیر و نگهداری شود و دریافتی متوسط اساتید ۱۰ میلیون تومان باشد، ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و سالی ۵ تا ۶ میلیارد تومان برای دانشگاه، باقی می‌ماند.



تزریق بودجه فقط در تحقیقات‌علم معنا پیدا می‌کند و در فناوری و نوآوری سرمایه‌ای که بتوان آن‌را تبدیل به قدرت پول کرد، معنا دارد.



لازمه هر دستاوردی، ایجاد زیر ساخت لازم است/ افتتاح مرکز نوآوری در لبنان و سوریه محصول بوده و دستاورد محسوب نمی‌شود


دهقانی فیروزآبادی با ذکر یک مثال، دستاورد را اینگونه معرفی کرد و افزود: لازمه هر دستاوردی ایجاد زیرساخت است، زمین بایری را درنظر بگیرید که قرار است تبدیل به باغ میوه شود ۶ ماه تا یک‌سال دیوار کشی آن و شخم‌زنی زمین، موتور برق، انتقال آب، نگهبانی و غیره، ضرورت دارد زیرا زمین خالی که به باغ تبدیل نمی‌شود.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح چگونگی تحقق این امر مهم، خاطر نشان کرد: در بحث سراهای نوآوری که با توجه به نیازها و پتانسیل ها و ویژگی ها هر منطقه بوده، با سخت‌گیری در صدور مجوزهای مربوطه کیفیت و خروجی را در اولویت قرار داده‌ایم. در آنجا نهال کاشتیم و نتیجه‌اش هم از همین الان قابل برداشت است، به‌طور مثال دستاوردهای استان اصفهان با دو سال پیش به‌طور کامل متفاوت، ملموس و قابل مشاهده است.


وی ادامه داد: ۲ مرکز نوآوری، هفته گذشته در لبنان و سوریه افتتاح شد و درحالی‌که این مراکز بزرگترین پروژه‌های در حال اجرای دانشگاه است ولی دستاورد محسوب نمی‌شود و محصول طبیعی یک اکوسیستم است.




بیشتر بخوانید:





دانشکده فناور به‌عنوان شتاب دهنده مرکز رشد، محسوب می‌شود


دهقانی فیروزآبادی مختصاتی را برای دانشگاه‌های کارآفرین مانند شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفناوری، مراکز نوآوری شبکه پژوهش آزمایشگاهی، سراهای نوآوری و دانشکده فناوری را اجزایی دانست که نیازها در این‌مورد مرتفع می‌کنند.


وی با اشاره به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد هماهنگی بین بخش‌های آموزش، پژوهشی، فناوری و مهارتی، افزود: تحولات انجام گرفته در شورای عالی گسترش دانشگاه شامل آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و کارآفرینی در بحث کیفی‌سازی و کارآمدسازی رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی، نظام تغییر و تعاون، جابه‌جایی اساتید، ادغام رشته‌ها در بازار کار، جایگزینی بعضی رشته‌ها با رشته‌های دیگر کارهای موضعی برای رخ دادن این اتفاق بود.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، عنوان کرد: این شورا رشته هایی مانند جوشکاری، خیاطی علمی، مهندسی پسماند و رشته‌های کاربردی دیگر را نیز برای اجرایی شدن به معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سپرده و در این راستا بحث راه‌اندازی دانشکده فناوری در حال رخ دادن بوده و همانطور که شاهد هستیم در بازه زمانی ۴ سال اخیر در دانشگاه آزاداسلامی تغییر و تحول مطلوبی صورت گرفته و در صورتی‌که در سال‌های پیش‌رو در همین فضا روبه‌جلو حرکت کرده و گفتمان و ادبیات فعلی بر دانشگاه حاکم باشد به‌طور قطعی، دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۵ متفاوت است.


دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: حتی اگر تحول در تمامی واحدها رخ ندهد ولی حتما دانشگاه‌های شاخص، واحدهای متفاوتی می‌شوند و به‌همین دلیل حرکت رو به جلو و راه‌اندازی رشته‌های فنی و متناسب با نیاز روز جامعه ضروری است و به‌طور قطع اگر تحولی در سطح دانشگاه‌ها رخ دهد این تحول در دانشگاه آزاداسلامی است، چرا؟ زیرا این دانشگاه ملزم است که این کار را انجام دهد.


وی با بیان اینکه آموزش فناوری با آموزش علمی تفاوت دارد، خاطر نشان کرد: اینکه آموزش فناوری را کجا باید انجام دهیم، مهم است به‌طور مثال در رشته جوشکاری بدون دانستن مباحث مهندسی مواد و برق خوانده، بسیار سخت است در نتیجه آموزش فناوری ضرورت دارد و دانشکده فناور به‌عنوان شتاب دهنده مرکز رشد، محسوب می‌شود.



اگر تحولی در سطح دانشگاه‌ها رخ دهد این تحول در دانشگاه آزاداسلامی است




شاخص‌ترین سرای نوآوری در کشور، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان است


دهقانی با اشاره به اینکه در تمامی سراهای نوآوری دانشگاه حداقل یک شتاب‌دهنده که هدایتگر جریان نوآوری است راه اندازی شده، خاطر نشان کرد: در ۲ سال گذشته از همه شتاب دهنده‌های کشور دعوت به‌عمل آمد و با حضور همه واحدها، نمایشگاهی با نام به‌هم‌رسانی شتاب‌دهنده‌ها برگزار شد و اتفاقات خوبی رقم خورد.


وی ادامه داد: درخواست‌ها برای راه‌اندازی سراهای نوآوری در استان‌ها، بالغ بر ۱۰۰ مورد بوده ولی راهبرد معاونت در اعطای مجوزها کمی سختگیرانه بوده برای اینکه این سراها امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود و پیش‌بینی شده تا ۲ سال آینده به ثمر برسند و سراهای نوآوری دیگری نیز شروع به فعالیت کنند.


این مقام مسئول در تشریح شاخص‌ترین سراهای نوآوری استان‌ها، اظهار کرد : به ترتیب اصفهان، مرکزی، یزد، آذربایجان‌شرقی، خراسان، اردبیل، کرمان و گرگان بوده و دلیل شاخص‌تر بودن اصفهان این‌است که با جدیت و باورمندی به توانمندی استان مباحث مربوطه را دنبال کرده و هر جا استانی پتانسیل‌ها را باور نداشته، نتیجه نگرفته است.


اولویت اصلی معاونت در سال‌جاری، شامل رفع اشکالات گذشته و ثبات‌بخشی آن و ترویج و غنای محتوا است


دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه اولویت اصلی معاونت در سال‌جاری دو مولفه است، بیان کرد: رفع اشکالات گذشته و ثبات بخشیدن به آن و نیز ترویج محتوا که ارتقاء سازی آن ضرورت دارد و غنای محتوای است که باعث شده ۲۰ هسته فناور فعال کار کرده و بتوانند سرمایه گذار جذب کنند و ما بر ترویج سرمایه و امکانات متمرکز هستیم.


به گزارش آنا، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با امضای تفاهم نامه‌های متعدد با سازمان‌ها ، ایجاد ۳۰ سرای نوآوری، حمایت‌های گسترده از فعالیت‌های فناورانه از استادان و دانشجویان، ایجاد صندوق نوآوری و فناوری و محصولات و ...خدمت رسانی شایانی به مجموعه عظیم این دانشگاه در سراسر کشور و نیز به جامعه دانشگاهی انجام داده است.



انتهای پیام/۴۱۶۷


انتهای پیام/

ارسال نظر