صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
یک کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم «ارزش‌یابی» دانش‌آموزان قبل از بازگشایی مدارس/ وزیر ایده‌آل آموزش ‌و پرورش کیست؟

محمدرضا نیک‌نژاد با بیان این‌که آموزش مجازی منجربه عقب افتادگی علمب دانش‌آموزان شده است گفت: دانش‌آموزان ابتدایی قبل از ورود به مدرسه باید ارزش‌یابی شوند.
کد خبر : 607180

محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌وپرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، در خصوص تغییر سبک زندگی دانش‌آموزان در ایام کرونا و آموزش از راه دور گفت: یکی از آسیب‌های آموزش‌های مجازی این است که دانش‌آموزان شب‌ها دیر می‌خوابند، صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند که این نوع سبک زندگی نامتعارف می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.


وی با بیان این‌که امیدواریم با تبلیغاتی که نهادهای دولتی در این چند روز در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان به راه انداخته‌اند، زمینه‌های عملی حضور در مدارس را هم فراهم کنند تا نگرانی‌ها و مشکلات خانواده‌ها رفع شود افزود: درست است که در آموزش مجازی دانش‌آموزان حضور آنلاین داشتند اما تحت نظارت نبودند و مشخص نبود چه‌مقدار از این حاضری‌ها واقعی است در کلاس‌هاس آنلاینی که داشتم در بسیاری از موارد بچه‌ها را جواب نمی‌دادند و این یعنی حضورشان واقعی نبوده است.


ارتباط چهره‌به‌چهره دانش‌آموز و معلم نقش موثری در یادگیری دارد


این کارشناس آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که شبکه شاد آنلاین نیست و اصلا بستر مناسبی برای آموزش مجازی ندارد(اینجا بخونید) تاکید کرد: اگرچه در برنامه شاد هم‌زمان هم معلم و هم دانش‌آموز باهم در ارتباط بودند اما این ارتباط با تاخیر زمانی و اختلال همراه بود. اگر قرار است کلاس‌هاس درس همچنان مجازی باشد باید از برنامه‌هایی استفاده شود که امکان مشاهده تصویر دانش‌آموزباشد زیرا ارتباط زنده موجب برقراری ارتباط حسی و عاطفی بین دانش‌آموز و معلم می‌شود که آثار مطلوبی خواهد داشت.




بیشتر بخوانید:


برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان انجام شده است


نحوه حضور دانش‌آموزان در مدارس کم و پرجمعیت اعلام شد


«شاد» شبکه‌ای که تقویت آن باید در رأس اقدامات دولت قرار گیرد/ ۵ میلیون دانش‌آموز محروم از تحصیل در بستر فضای مجازی




به گفته نیک‌نژاد در حال حاضر صلاح است هرچه‌سریع‌تر شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه فراهم شود که این امر تنها با تسریع روند واکسیناسیون انجام خواهد شد و پس از آن باید پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان واقدامات لازم توسط مسئولان مدرسه به خوبی رعایت شود.


بازگشایی مدارس با راه‌اندازی مرکز بهداشت سیار


وی در خصوص بازگشایی مدارس و اقداماتی که می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت دانش‌آموزان و اولیای مدرسه داشته باشد گفت: به صورت ساختاری حضور یک پرستار و روانشناس در مدرسه می‌تواند نقش بسیار موثری در تشخیص ناراحتی‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان داشته باشد اما در شرایطی که هنوز ویروس کرونا مهار نشده است و امکان ابتلا وجود دارد راه‌اندازی مرکز بهداشت سیار برای مدارس اقدامی خواهد بود که از مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.


دانش‌آموزان برای ورود به پایه تحصیلی جدید باید ارزیابی شوند


این کارشناس آموزش‌وپرورش با تاکید بر این‌که آموزش مجازی واقعاً کارآمد نیست و در بهترین حالت هم به دلایل مختلف نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود گفت: با توجه به ضعف آموزشی که در این چند سال ایجاد شده بهتر است از دانش‌آموزانی پایه‌های ابتدایی که امسال وارد پایه تحصیلی جدید می‌شوند آزمون ارزش‌یابی ورودی گرفته شود و معلم براساس آن قبل از تدریس مباحث جدید به یاداوری اصول پایه‌ای که دانش‌آموزان در آن ضعف دارند بپردازد. البته اگر یکسری کلاس‌های تقویتی به شکل سازمانی برای دانش‌آموزان در مدرسه تدارک دیده شود تا حدودی می‌تواند عقب‌افتادگی‌های ناشی از آموزش مجازی را جبران کند.


نیک‌نژاد با اشاره به این‌که بنا شده در سال جدید تحصیلی جدید برنامه شاد آنلاین باشد عنوان کرد: ۵ میلیون نفر دانش‌آموز در شرایطی که برنامه شاد آفلاین بود و پهنای باند کمتری لازم داشت به دلیل مشکلات زیرساخت‌های مخابراتی نتوانستند از خدمات برنامه شاد استفاده کنند و در چنین شرایطی برنامه آنلاین که پهنای باند بیشتری نیاز دارد قطعا نمی‌تواند پاسخگو باشد.


وزیر آموزش‌وپرورش ایده‌ال چه ویژگی‌هایی دارد؟


وی همچنین در خصوص انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش افزود: در برای انتخاب این وزیر دو دیدگاه وجود دارد. یک انتخاب وزیری که از بدنه این وزارت‌خانه باشد که این فرد توانایی و مهارت و نفوذ لازم را دارد تا بدنه را با خود همراه کند و در مسیری پیش برد اما این انتخاب یک خطر دارد و آن هم این است که اگر چنین فردی دغدغه داشت تاکنون برای نیل به مقصود اقداماتی را انجام می‌داد.


این کارشناس در خصوص دیدگاه دوم در انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: انتخاب وزیری خارج از سیستم که نفوذ سیاسی داشته باشد، یعنی قدرتمند باشد و به دلیل نفوذ سیاسی بتواند حرفش را در آموزش و پرورش پیش ببرد ولی این هم یک خطر دارد و آن هم اینکه بدنه یعنی ساختار ستادی آموزش و پرورش او را همراهی نکنند که این امر هم چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.


نیک‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر فردی انتخاب شود که این دو جنبه را با هم داشته باشد یعنی هم از بدنه باشد یا دست‌کم با بدنه آشنا باشد و از سویی دیگر در دولت نفوذ سیاسی داشته باشد تا بتواند پیشنهادهایی که برای بهسازی این وزارت است را پیش ببرد بهترین اتفاق ممکن خواهد بود.


انتهای پیام/۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر