صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۴ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
در گفت‌وگو با مدیر صندوق کارآفرینی خراسان رضوی عنوان شد؛

حمایت از طرح‌های روستایی، میانبری برای رونق تولید 

" رونق تولید" به عنوان پایه و اساس پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور برای مقابله با تهدید و تحریم دشمنان، همواره در بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. 
کد خبر : 606841

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، "رونق تولید" به عنوان پایه و اساس پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور برای مقابله با تهدید و تحریم دشمنان، همواره در بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.
در سالهای اخیر نیز در بسیاری از کشورها، صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی یکی از عوامل توسعه و رشد تولید داخلی کشورها را گسترش کسب و کارهای محلی و خرد عنوان کردند.
در حقیقت این نوع کسب و کارها به عنوان عاملی تعیین کننده در کاهش فقر و افزایش اشتغال در جوامع و اقتصادهای روبه رشد موثر بوده و می‌تواند زمینه ساز پیشرفت اقتصادی در کشورها باشد. در این میان یکی از مهمترین عوامل حمایت از این کسب و کارها زمینه‌سازی و ایجاد سرمایه برای فعالیت‌های تولیدی است.
صندوق کارآفرینی امید، نیز فعالیت خود را بر این اساس آغاز و در شعبات مختلف در کشور تداوم بخشید . از این رو با امین خوش قامت، مدیر صندوق کارآفرینی خراسان رضوی به گفتگو نشسته‌ایم تا به بررسی اهداف و اقدامات این صندوق بپردازیم.
خوش قامت بر این باور است که تحقق طرح‌های صندوق کارآفرینی یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر توسعه جوامع محلی است. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفتگو است:


با توجه به این که توسعه مشاغل روستایی، مزایای اقتصادی و اجتماعی بسیار دارد، رویکرد صندوق کارآفرینی امید در این زمینه چیست؟
صندوق کارآفرینی امید به عنوان متولی و حامی کسب و کارهای خرد و همچنین مبدع، طراح و زمینه‌ساز طرح‌های روستا محوراست.
از جمله این طرح‌ها، می‌توان به طرح " هر روستا یک محصول هر خانه یک کارخانه"، " روستای بدون بیکار " و " صندوق‌های خرد محلی زنان روستایی" اشاره کرد.
پیگیری و تحقق این طرح‌ها یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر توسعه جوامع محلی است.
در این میان صندوق کارآفرینی امید توانسته است در این زمینه فعالیت‌های مناسبی را از طریق تأمین مالی به صورت مشارکتی با اهالی روستاهای هدف در سراسر استان اجرا کند.


نتایج اجرای این طرح‌ها چه بوده است؟


از ابتدای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری و شهری کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت، تا امروز، تعداد ۲۸۷۴ طرح به مبلغ ۱۸۳۷ میلیارد ریال تصویب شده، که از این رقم تعداد ۲۷۸۵ طرح به مبلغ ۱۵۳۰ میلیارد ریال در سطح استان پرداخت شده است.
از این تعداد، ۵۸۵ طرح توسعه‌ای و تعداد ۲۲۰۰ طرح ایجادی است. همچنین از مبلغ مذکور، ۱۶۳ میلیارد ریال به ۴۷۷ طرح در روستاهای مرزی استان اختصاص یافته است.


به نظر شما نتایج تخصیص این گونه اعتبارات چیست؟
بی‌شک، تخصیص این میزان اعتبار برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری استان می‌تواند به رونق تولید و ایجاد و تثبیت اشتغال و حرکت به سوی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش تولیدات روستائیان، بسیار موثر باشد.
با وجود این تسهیلات، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش نرخ مشارکت روستائیان همچنین مهاجرت معکوس از شهر به روستا ممکن می‌شود.


در این طرح تولیدات چه نوع محصولاتی در نظر گرفته و چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
در مجموع ۱۸ درصد از این طرح‌ها به بخش خدمات، ۴۳ درصد به بخش صنعت و ۳۹ درصد به بخش کشاورزی اختصاص یافته است که که موجب ایجاد اشتغال برای تعداد ۳۶۸۴ نفر شده است.
میانگین سرانه تسهیلات پرداختی در میان مجریان زن و مرد چگونه بوده است؟
به طور کل می‌توان گفت که که به صورت میانگین سرانه تسهیلات پرداختی برای هر شغل ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.
ضمناً از این تعداد طرح‌های روستا محور، تعداد ۱۴۰۳ نفر از مجریان طرح‌ها زنان و تعداد ۱۳۸۲ نفر مجریان طرح‌های مردان هستند.


اهداف و روند طرح‌هایی چون " روستای بدون بیکار و یک روستا یک محصول " چگونه تعریف و در دستور کار قرار گرفته است؟
یکی از ابتکارات ویژه صندوق کارآفرینی امید که به عنوان طرح‌های استراتژیک حوزه اقتصاد روستایی در دستور کار صندوق قرار داشته، طرح‌های راهبردی «یک روستا- یک محصول» ، «روستای بدون بیکار» و «صندوق‌های خرد محلی» است که مورد توجه خاص مدیران و صاحب‌نظران حوزه اشتغال خرد و توسعه روستائی قرار گرفته است.
بر این اساس، مزیت‌های نسبی و مطلق روستا با تاکید بر بازار فروش محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بر مبنای حمایت و پرداخت تسهیلات در روستاها، هدف قرار گرفته است.
ضمناً با توجه به منابع دولتی ارزان قیمت، بلندمدت و بدون سپرده‌گذاری ابلاغی از محل تلفیق با منابع صندوق توسعه ملی، آمادگی لازم برای اجرای طرح‌های مذکور وجود دارد.


در مورد نتایج اجرای این طرح‌ها توضیحاتی می‌فرمایید؟


کما اینکه تاکنون طرح یک روستا یک محصول در ۲۷ روستا در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مشهد، سبزوار، بجستان، خواف، رشتخوار، بردسکن، کلات، فریمان، سرخس، جوین، تایباد، کاشمر، تربت‌جام در زمینه فعالیت‌های سراجی، تولیدی پوشاک، قالیبافی، اقامتگاه بوم گردی، فرت‌بافی، گبه‌بافی و ابریشم‌کشی انجام شده است.
همچنین طرح روستای بدون بیکار نیز در ۳ روستا در شهرستان‌های مشهد و گناباد، زاوه در زمینه صنایع دستی‌، گلخانه، گلیم بافی، صنایع چوبی و اقامتگاه بوم‌گردی با حمایت صندوق کارآفرینی امید استان، پیاده‌سازی و اجرا شده است.


یکی دیگر از موضوعاتی که شما بر روی آن تمرکز کرده‌اید استفاده از ظرفیت صندوق‌های خرد محلی است. در این مورد بیشتر توضیح دهید؟
نتایج بسیار خوبی از این اقدام حاصل شده است، از جمله اینکه با تشکیل این صندوق‌ها موجب رونق بسیاری از کسب‌کارها، در بخش مشاغل خرد شده و توسعه مشاغل خرد خانگی و کارگاهی را به دنبال داشته است. شاهد هستیم بعضاً محصولات بسیار با کیفیتی در همین کارگاه‌های خانگی تولید شده که به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
تا کنون چند صندوق خرد روستائی در این استان ایجاد شده است؟
با همت و استقبال بانوان روستایی و همکاری جهاد کشاورزی استان، تعداد ۳۸۲ صندوق خرد محلی با عضویت بیش از ۱۲ هزار نفر از زنان روستایی در سطح روستاهای استان ایجاد شده که تاکنون تعداد ۳۱۲ صندوق با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استفاده کرده‌اند.
همچنین در حوزه طرح‌های مشارکت روستایی، با استفاده از ۲۰ درصد مشارکت مالی روستاییان و ۸۰ درصد منابع قرض‌الحسنه دولتی، تسهیلاتی با کارمزد ۳ درصد برای مناطق غیرمرزی و کارمزد صفر درصد برای مناطق مرزی پرداخت شده و می‌توان گفت صندوق کارآفرینی امید استان خراسان رضوی به لحاظ عملکردی اعم از کمی و کیفی، توانسته رتبه اول در کشور را کسب کند.
اجرای این طرح‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
با توجه به ظرفیت‌های بالای روستاهای خراسان رضوی در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری انواع محصولات نظیر بسته‌بندی گیاهان دارویی، صنایع دستی، تولید پوشاک، مصنوعات چرمی، صنایع چوب، فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، تولید فرش دستباف و محصولات گلخانه‌ای، اجرای این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
همچنین امیدواریم تا به منظور توسعه ظرفیت‌های روستایی، فرمانداران و معین‌های اقتصادی، همکاری لازم از طریق دستگاه‌های اجرایی مرتبط را داشته باشند.


نظارت بر طرح‌ها و امهال با وام‌گیرندگان چگونه صورت می‌گیرد؟
از سال ۱۳۹۷ تا کنون بالغ بر ۸۸۴۰ نظارت میدانی بر تعداد ۲۶۸۸ طرح در حوزه اشتغال روستایی انجام گرفته است. این اقدامات علی‌رغم شرایط خاص حاکم بر کسب و کارها در نتیجه شیوع بیماری کرونا، انجام شده و در نتیجه سیاست‌های حمایتی، اهلیت‌سنجی و توانمندسازی کارآفرینان، مراقبت‌های حین و بعد از پرداخت صندوق، معادل ۹۹ درصد طرح‌ها فعال ارزیابی شده است.
برای توانمندسازی وام‌گیرندگان و امکان پرداخت اقساط وام این صندوق نیز اقداماتی جهت امهال اقساط انجام شده است که از جمله می‌توان به- اعطای امهال ۳ ماهه به بیش از ۵۵۰۰ واحد کسب و کار در ابتدای سال ۱۳۹۹، اعطای امهال در پرداخت اقساط در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۰۰ طرح در حوزه گردشگری علاوه بر سه ماهه اول سال اشاره کرد.
همچنین در این راستا، درخواست‌های امهال مشاغل آسیب دیده از کرونا در کمیته معوقات صندوق نیز به صورت موردی قابل بررسی است و اعمال سیاست‌های حمایتی صندوق در حوزه وصول مطالبات منجر به وصول ۹۷ درصدی معوقات شده است.


در مورد تجهیز و اعطای تسهیلات اشتغال چطور عمل کرده‌اید؟
از آنجا که تجهیز منابع مردمی و تلفیق آن با منابع صندوق در راستای اعطای تسهیلات اشتغال یکی از برنامه‌های مهم صندوق است، از ابتدای سال جاری، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال، توسط شعب شهرستانی تجهیز و تعداد ۲۵۱۴ دستگاه پایانه فروشگاهی جهت استفاده از خدمات صندوق به مشتریان واگذار شده است.


انتهای پیام/ ر


انتهای پیام/

برچسب ها: رونق تولید
ارسال نظر