صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایتی از خریداران فریب‌خورده؛

«علاءالدین»، غولی که مشتری‌هایش را می‌بلعد/ کدام اتحادیه پاسخگوی تخلفات این پاساژ است؟

در این گزارش به عاقبت برخی خریدارانی که علاء‌الدین را برای خرید تلفن انتخاب می‌کنند می‌پردازیم.
کد خبر : 606750

به گزارش خبرنگار شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، چند ماهی از وعده‌ای که به فرزندم برای خریدن تلفن همراه داده بودم گذشته بود و با شروع مدارس و کلاس‌های مجازی به هر زحمتی بود پول خرید گوشی را جور کردم.


نظر پسرم این بود تا مدلی از برند شیائومی را برایش بخرم با همین نیت به یکی از طبقات فوقانی پاساژ علاءالدین که قدیمی‌ترین بازار خرید و فروش تلفن همراه هست سَر زدم چون می‌دانستم که قیمت در طبقات بالا مناسب‌تر هست، هر چه گشتم به جز یک فروشگاه که قیمتش بالاتر از حد معمول بود فروشگاه دیگری این مدل از گوشی را موجود نداشت، ناامید به طبقه همکف برگشتم درحال خروج از پاساژ بودم که چشمم به فروشگاهی خورد که تابلوی شیائومی در بالای آن نصب شده بود، وارد فروشگاه شدم چیدمان فروشگاه با تلفن‌هایی که در طبقات و ویترین آن چیده شده بود به همراه تی‌شرت‌های شیائومی که فروشندگان فروشگاه پوشیده بودند اطمینانم را جلب کرد.


فروشندگانی که تخلف در فروش برایشان عادی شده است


از فروشنده در مورد تلفن همراه مورد نظرم سوال کردم و گفت: دارم، قیمتش ۴ میلیون و صد هزار تومان، قیمتی که گفت از نرخی که در طبقات بالای پاساژ علاءالدین هم مناسب‌تر بود در آستانه خرید بودم که فروشنده گفت: چرا به جای خرید این دستگاه، مدل جدید این کمپانی را نمی‌خرید گفتم: کدام مدل؟ فروشنده سریع کارتن دستگاه مدنظر خود را باز کرد و شروع کرد به توضیح دادن از روشنایی صفحه تا زوم دوربین و ...بالاخره متقاعد شدم. فروشنده گفت: فقط ۱۵۰ هزار تومان از دستگاهی که قصد خریدش را داشتید بالاتر است، گفتم: مشکلی نیست به امکاناتش می‌ارزد این شد که دستگاه تلفن همراه مورد نظر را از مثلاً نمایندگی شیائومی خریداری کردم.


یکی دو روزی پس از خرید برای تهیه قاب تلفن همراه به چند فروشگاه مراجعه کردم اما هیچ مغازه‌ای لوازمی برای این گوشی موجود نداشت ومی‌گفتند این دستگاه برای ما ناآشناست و اولین بار است که چنین مدلی را می‌بینیم.


شک کرده بودم که این چه مدلی از این برند هست که هیچ‌گونه اطلاعی از آن در دست نیست. شروع کردم به جستجوی این مدل در اینترنت، متاسفانه متوجه شدم که تلفن همراه خریداری شده اصلاً متعلق به برند شیائومی نیست بلکه از برند دیگری است و ارتباطی با شیائومی ندارد ضمن اینکه قیمت همین تلفن همراه تقلبی در بازار ۵۰۰ هزار تومان با قیمت خریداری شده اختلاف دارد.


۲ روز بعد به فروشگاه مورد نظر مراجعه کردم و گفتم: من به شما اعتماد کردم شما چه‌طور کاسبی هستید و این چه رفتاری است با مردم و مشتریانتان دارید، چرا به اسم کالای اصل، دستگاه متفرقه دست مردم می‌دهید؛ تازه به این هم راضی نمی‌شوید همان دستگاه تقلبی را هم گرانتر از قیمتش در بازار به مشتری قالب می‌کنید و خلاصه بحثم شد ...


فروشنده خونسرد رفتار کرد و انگار چنین برخوردی از سوی مشتری برایش عادی بود رو به‌ من کرد و گفت: ما کالایی به شما فروختیم و شما اگر به هر دلیلی به قیمت و جنس فروخته‌شده اعتراضی دارید، می‌توانید مراجعه کنید به اتحادیه فروشندگان موبایل که چند تا کوچه پایین‌تر است؛ کوچه غزالی پلاک ...


برای اعتراض راهی شدم اما اتحادیه بسته بود؛ با ۱۱۰ تماس گرفتم ظهر روز پنج‌شنبه نهم شهریور بود اپراتور گفت: تا لحظاتی دیگر مامور اعزام می‌شود، چند لحظه گذشت ماموری نیامد دوباره تماس گرفتم و همینطور قریب به ۱۰ بار با ۱۱۰ تماس گرفتم یا جواب نمی‌دادند یا دیر پاسخ می‌دادند. در هر صورت ماموری نیامد در نهایت به اپراتور گفتم: حتماً تعداد ماموران شما امروز کم‌اند یا ماموریت‌شان زیاد! خانم اپراتور سامانه ۱۱۰ که پس از چندین بار تماس دیگر مرا شناخته بود  تا تماس می‌گرفتم می‌گفت آقای... شما هستید!؟ در نهایت شماره کلانتری ۱۲۹ را به بنده دادند تا با کلانتری تماس بگیرم.


با کلانتری تماس گرفتم اما بیهوده بود وقتی ۱۱۰ به عنوان مرکز فوریت‌های پلیسی جواب نداد یا مامور به محل ماموریت اعزام نکرد، از کلانتری توقعی نبود؛ با ۱۹۷، بازرسی نیرو تماس گرفتم و برای نیامدن مامور اعتراض کردم، دست آخر تمام تلاش‌هایم بی‌فایده بود.


با خودم فکر کردم احتمالاً مسئول فروشگاهی که تلفن همراه تقلبی به من فروخت از این روند آگاه بود که مرا به به قانون ارجاع داد.




بیشتر بخوانید:





صبح شنبه به واحد ثبت شکایات وزارت صمت رفتم؛ کارشناس ثبت‌کننده، به محض دیدن جعبه تلفن همراه گفت: از علاءالدین خریدی، گفتم: بله، فروشگاه پ ... پلاک ... اما شما از کجا متوجه شدید؟ گفت: از اول وقت کاری امروز تاکنون سه پرونده از همین شماره پلاک به دستم رسیده و شما چهارمی هستی!


یکی از افراد حاضر در واحد ثبت شکایات وزارت صمت رو به من کرد و گفت: من هم مثل شما شاکی هستم و از همان‌جا تلفن همراه خریدم، بعد از خرید سراغ سامانه همتا رفتم و متوجه شدم دستگاهی که به اسم تولید ۲۰۲۱ به من فروختند ساخت سال ۲۰۱۶ هست؛ البته به صاحب فروشگاه اعتراض کردم و فروشنده در پاسخ به اعتراض من ۲۰ درصد از مبلغ فروش را کم کرد و وجه را به من برگرداند، من به صاحب فروشگاه اعلام کرد که از آنها شکایت خواهم کرد و او در پاسخ گفت: "برو هر غلطی دلت خواست بکن!"


شماره تلفن اتحادیه مسدود بود/ درِ اتحادیه فروشندگان موبایل تخته است!


خبرنگار آنا، برای پیگیری موضوع با اتحادیه فروشندگان موبایل در تهران تماس گرفت اما تلفن اتحادیه تلفن همراه مسدود بود از اینرو ناگزیر به دفتر اتحادیه ذی‌ربط واقع در خیابان حافظ کوچه غزالی پلاک ۲۶  مراجعه کرد. در کمال ناباوری دَرِ اتحادیه‌ مربوط به خریداران و فروشندگان تلفن همراه بسته بود و کاغذی روی درب اتحادیه، مراجعه کننده‌ها را به دایره ثبت شکایات وزارتخانه صمت حواله می‌داد در حالیکه فراوانی کالاهای فیک و حجیم بودن شکایات بازار تلفن همراه که گوی سبقت را از بازارهای رقیب ربوده است حضور یک نهاد یا مرکز ناظر و مسئول را ضرورت می بخشد و در درجه اول این اتحادیه هست که باید به شکایت مردمی رسیدگی کند و در مراحل بالاتر چنانچه نتیجه‌ای حاصل نشد شهروندان به مراجع ذیصلاح دیگر مراجعه کنند.


خبرنگار خبرگزاری آنا با اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران به نشانی جنب ساختمان بورس کوچه شهید حسنی پلاک ۱۸ تماس گرفت، آقای بیات مسئول واحد بازرسی اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران در پاسخ به این‌ سوال که مرجع رسیدگی به شکایات مردمی در بازار فروش تلفن همراه کیست، می‌گوید: «اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و دستگاه‌های ارتباطی که در کوچه غزالی است باید در زمینه شکایات مردمی پاسخگو باشد ولی ما در هفته دو روز به این شکایات رسیدگی می‌کنیم.»


وی با بیان این‌که ما مرجع رسیدگی به شکایات در بخش تعمیر و خدمات گوشی همراه هستیم و شکایات در بخش فروش با اتحادیه فروش تلفن همراه است عنوان می‌کند: «ولی متاسفانه بیشتر شکایات به اینجا می‌آید و ما ناچاراً رسیدگی می‌کنیم.»


در ادامه خبرنگار آنا، به سراغ محبی رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران می‌رود وی در پاسخ به این سوال که کدام اتحادیه در قبال شهروندانی که کالای تقلبی از پاساژ علاء‌الدین گرفته‌اند و متضرر شده‌اند مسئول است می‌گوید: «کار ما خدمات پس از فروش است همین الان در اتحادیه و سایت ما باز است، مردم مراجعه می‌کنند و ما تحت نظر وزارت صمت و تعزیرات به شکایات آنها رسیدگی می‌کنیم.


رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران با اشاره به این‌که ابراهیم درستی، نایب‌ رئیس اتاق اصناف تهران مسئول اتحادیه فروشندگان موبایل است و باید جوابگو باشد عنوان می‌کند: «رئیس اتحادیه فروش تلفن همراه بیش از یک ماه است که دَرِ اتحادیه را بسته‌ و مردم برای شکایت به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنند. از طرفی مسئولان تعزیرات هم می‌گویند اتحادیه صوت و تصویر که مسئول رسیدگی به خرید و فروش است، جوابگو نیست و در آخر هم مسئولیت‌ این کار به اتحادیه ما واگذار می‌شود.»


اتحادیه فروش تلفن همراه تعطیل است


محبی بیان می‌کند: «متأسفانه در بخش وسایل ارتباطی دو اتحادیه داریم و اتحادیه‌ای که مسئول شکایات مردمی در بخش فروش است به شکایات رسیدگی نمی‌کند و حدود یک ماهی می‌شود که این مرکز به دلایل نامعلوم بسته است و کسی هم پاسخگو نیست.»


علاءالدین امروز دست‌کمی از بازارهای شهر بمبئی ندارد، بازاری است ملتهب و شلوغ در وسط پایتخت که مشتری در بلبشوی این بازار دست و پایش را گم می‌کند و نمی‌داند که چه باید کند. دانسته‌های مشتریان علاءالدین به محض ورود به پاساژ غلط از آب درمی‌آید و برای خرید، فروش و یا تعمیر کالای خود بدون هیچ پیش‌آگاهی از این سو به آن سو می‌روند و درنهایت هم متضرر می‌شوند.


علاءالدین بازاری بدون نظارت!


روزانه روایت‌هایی از این قبیل در پاساژ علاءالدین تکرار می‌شود؛ وقتی وارد بازار می‌شوید تا جایی، اختیار دست خودتان هست از جایی به بعد اختیار گام‌برداشتن، حرف‌زدن و خریدکردن از کنترل خارج می‌شود فقط کافیست برخی دلال‌ها و شبه‌کاسب‌ها فکر کنند قصد خرید یا فروش کالایی را دارید، آن وقت است که برخی از آنها دوره‌ات می‌کنند تا جایی که نفس‌کشیدن برایت سخت شود به همین دلیل است که بی‌ضابطگی حضور هر فروشنده و خریداری در پیچ و خم علاء‌الدین کسب و کار را برای کسبه خوشنام و قدیمی این پاساژ سخت کرده است.


پیاده‌روهای باریک اطراف پاساژ، ورودی و خروجی‌های پرازدحام و راه‌پله‌های رهاشده که دلال‌ها و اغذیه‌فروشان سیار در پیچ‌وخم آن در هم می‌لولند هر انسانی را مسخ می‌کند و تا ناکجاآباد می‌بَرد.


بازاری که بدون نظارت ارگان‌های نظارتی در دلِ پایتخت فعال است همچون آتش زیر خاکستری است که با وجود انبوه کالاهای قاچاق، تقلبی، دستگاه‌های اصلی با لوازم جانبی متفرقه، به طور مستمر خریداران زیادی را نقره‌داغ می‌کند؛ کالاهایی که هیچ سنخیتی بین کارتن و دستگاه‌ آن وجود ندارد و با عنوان تاریخ روز از فروشگاه‌های پاساژ خریداری می‌شود و هنگامی‌که فرد به سایت همتا مراجعه می‌کند تاریخ ساخت دستگاه مربوط به سال‌ها پیش است، اینها تنها معدود از فریب در فروشِ  قدیمی‌ترین بازار خرید و فروش تلفن همراه و تجهیزات الکترونیک پایتخت است.


علاءالدین روزگاری با دریافت استانداردهایی، ساخته و تجاری‌سازی شده است اما در حال حاضر بدون حداقل استانداردهای لازم برای ساختمان‌های تجاری، با روحی بیمار در دلِ شهر نفس می‌کشد و روزانه شهروندان زیادی را به مسلخ می‌کشاند.


آیا کسی هست که به دادِ روحِ بیمارگونه علاءالدین برسد و شهروندان را نجات دهد؟


انتهای پیام/۴۰۷۶/


انتهای پیام/

برچسب ها: تلفن همراه
ارسال نظر
نظرات بینندگان 5 نظر
علیرضا
11:34 - 1401/08/14
هیچ وقت سمت علاالدین نرین ‌
همین دیروز همین بلا هارو سر من آوردن
طوری ک گلس 40 تومنی رو 400 تومن ب اسم 12 لایه انداخته ‌
کلا گوشی 9 تومنی رو 11 تومن انداخته بم
علی اکبر زرینی
16:47 - 1401/08/11
همین قضیه که بالا تعریف کردن واسه منم اتفاق افتاده آیا کسی می دونه باید چیکار کنیم؟؟؟تا این ها نتونن کلاهبرداری کنن کسی هست کمک کنه از ۳ میلیون کلاهبرداری کردن
روزبه
15:43 - 1401/06/09
سلام
بنده هم یه گوشی شیامی از طبقه همکف واحد 72 گرفتم که دو میلیون گرونتر از قیمت روز بهم فروختن وقتی متوجه شدم که کار از کار گذشته بود ... دوباره مراجعه کردم ...حراست خبر کردن و اجازه حضور در پاساژ بهم ندادن . اصرار من باعث شد منو ببرند پیش مدیرشون ولی به نظر یک فرد چاله میدونی بودن تا مدیر حراست و طرف میگفت یه تومن بهشون برگردونید !! و حتما 1 تومن مابقی سر از جیب ایشون در می آوردن ... منم امدم بیرون تا برم تعزیرات و وزارت صمت ثبت شکایت کنم... ولی با خوندن این مطلب مطمئن شدم فقط آب در هاونگ کوبیدن است.
آقا علاء الدین پاساژ مناسبی برای خرید گوشی نیست . وقت و آرامش خودتون رو پای این پاساژ نگذارید
علی
15:34 - 1401/05/22
خدا ازشون نگذره .
واقعا متاسفم بابت زندگی تو ایران
قاسم درستکا ر
14:20 - 1401/02/30
دقیقا دیروز همین بلاروس سر من اوردن
حسن
07:54 - 1401/01/20
امیدوارم بلایی که سر پلاسکو اومد روزی سر علا الدین بیاد تا این جماعت بفمند آخر این همه دروغ و کلاهبرداری چی میشه