دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تبحر دانشجویان | مهارتورزی دانشآموزان از مقطع ابتدایی آغاز شود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ و خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
جان تازه در کالبد نیمهجان بازار کسب و کار
مأموریت متمایز دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در حوزه اشتغال
۳ تفاوت اساسی آموزشکدههای فنی و دانشکدههای مهارت
ضربه به کیفیت بازار کار توسط افراد فاقد مهارت
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار با نیروی انسانی مجرب، امکانات سختافزاری و تعداد ۲۲ باب کارگاه و آزمایشگاه در رشتههای تخصصی، این فرصت را فراهم کرده است که دانشجویان بهصورت عملی در رشته تحصیلی خود تبحر یابند.آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با طاهره چالدره معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
چالدره: دانشکده مهارت و کارآفرینی بر اساس نظامنامه مصوب شورای تخصصی گسترش با هدف آموزشهای لازم برای اشتغال در واقع با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگیهای منابع انسانی مبتنی بر ظرفیتهای اقتصادی و آمایش منطقهای راهاندازی شده و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در سطوح صلاحیت حرفهای ملی در ماده ۸ قانون (نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی) مصوب مجلس شورای اسلامی و رشتههای فنی و حرفهای و علمی کاربردی در هر واحد دانشگاهی است و ارزیابی اینجانب از ادغام آموزشکدهها و راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی دارای آموزشکده مثبت و با چشماندازی روشن است.
جذب دانشجو در 14 رشته دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر 1400
آنا: آیا در واحد گرمسار پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
چالدره: بله، پروژه ادغام صورت گرفته و آموزشکده فنی و حرفهای سما در شهر ایوانکی به دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار تبدیل شده است و در ترم تحصیلی جدید و از مهر ۱۴۰۰ در رشتههای الکترونیک عمومی، الکتروتکنیک، حسابداری، تربیت بدنی، امور اداری، نقشهبرداری، ساخت و تولید، نقشه کشی صنعتی، مکانیک خودرو، حرارت مرکزی و تهویه مطبوع، عمران، معماری و نرمافزار کامپیوتر جذب دانشجو خواهیم داشت.
اکنون ۵۶۹ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در شهر ایوانکی مشغول تحصیل هستند.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت و چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ شود تا به موفقیت بینجامد؟
چالدره: تغییر پست سازمانی و شرح وظایف برخی از همکاران و تأمین نیروی انسانی دانشکده مهارت و کارآفرینی در ابتدای امر، مشکلاتی را برای واحد دانشگاهی و دانشکده خواهد داشت؛ اما با تلاش و تدابیر لازم به حول و قوه الهی رفع خواهد شد.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سما توضیح دهید.
چالدره: تعداد دانشآموزان مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با احتساب پیش دبستانی ۸۵۹ نفر و تعداد دانشجویان ۵۶۹ نفر هستند و با توجه به اینکه در حال ثبت نام و آغاز سال تحصیلی هستیم بهطور قطع تعداد آنان تغییر میکند.
دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار علاوه بر نیروی انسانی مجرب، دارای امکانات سختافزاری بسیار عالی است و تعداد ۲۲ باب کارگاه و آزمایشگاه در رشتههای تخصصی، این واحد دانشگاهی را در زمینه فنی و حرفهای و مهارتی در سطح کشور برجسته و این فرصت را فراهم کرده است که دانشجویان بهصورت عملی در رشته تحصیلی خود تبحر یابند. علاوه بر اینکه دانشجویان دانشکده مهارت و کارآفرینی میتوانند از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار نیز برخوردار شوند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
چالدره: اهداف نظامنامه، تحقق سیاستهای کلی اشتغال و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیین شده در سند دانشگاه اسلامی مبنی بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین است و این مهم، نیازمند وجود نظام جامع و یکپارچه آموزش فنی، حرفهای و مهارتی و سرمایهگذاری در چارچوب (قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی) است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
چالدره: با مسئولان اداره آموزش و پرورش جلساتی در زمینه برقراری ارتباط و تعامل و امضای تفاهمنامههای همکاری در حوزه مهارت و کارآفرینی دانشآموزان برگزارشده و برای سال تحصیلی جدید مذاکراتی با شرکتها و بنگاههای صنعتی در راستای طرح پویش(اشتغال همزمان با تحصیل) و دورههای آموزش کوتاه مدت انجام شده است و موارد مختلف را پیگیر هستیم.
بیشتر بخوانید:
بازدید بطحایی از دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار
شکلگیری دانشگاه نسل سوم با راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی
۱۲۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی تا مهر ۱۴۰۰ ایجاد میشود
آغاز فرآیند ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای در اقلید
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟
چالدره: منظور از آموزش کوتاهمدت، دورههای آموزشی مهارتی است که مدرک معتبر مورد تأیید دانشگاه یا سازمانهای ملی و بینالمللی به آن تعلق میگیرد.
مهارتورزی و کارآفرینی باید از مدرسه و از مقطع دوم ابتدایی آغاز شود و دانشآموزان بهصورت عملی و کاربردی با مشاغل و حرفهها و... آشنا شوند تا استعداد و علاقه آنان مشخص شود.فعالیتهایی در راستای آموزشهای کوتاهمدت و دورههای آموزشی مهارتی از قبل در دانشکده مهارت و کارآفرینی (آموزشکده سما) انجام شده بود و اکنون در چند رشته دورههای آموزش کوتاهمدت و میانمدت در دست بررسی و برنامهریزی است.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
چالدره: مهارتورزی و کارآفرینی باید از مدرسه و از مقطع دوم ابتدایی آغاز شود و دانشآموزان بهصورت عملی و کاربردی با مشاغل و حرفهها و... آشنا شوند تا استعداد و علاقه آنان مشخص شود؛ البته در این زمینه نیاز به تلاش بیشتری داریم تا به حد مطلوب برسیم.
لزوم ارتباط بیشتر مسئولان و دانشجویان با صنعت
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
چالدره: دانشکده مهارت و کارآفرینی با تمرکز بر تربیت نیروی حرفهای و کارآفرین با برنامهای بلندمدت با طرحهایی مانند فعالیتهای کاربنیان، طرح پویش و مدرسه عالی مهارت گامی استوار در این راستا برداشته و تحقق این مهم به ارتباط هرچه بیشتر مسئولان دانشکده و دانشجویان با صنعت، خدمات و بنگاههای اقتصادی و خدماتی است.
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟
چالدره: راهاندازی و ایجاد مدارس عالی مهارتی تداخلی در فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی ندارد و به نوعی مکمل است و درواقع مدارس عالی مهارت در چارت سازمانی زیرمجموعه معاونت توسعه فعالیتهای کاربنیان بوده و آموزشی غیررسمی و دارای دورههای کوتاهمدت و میانمدت است.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/