شکلگیری دانشگاه نسل سوم با راهاندازی دانشکدههای کارآفرینی | مدرسه عالی مهارتی «سلامت و تندرستی» ایجاد میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد و براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
۱۲۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی تا مهر ۱۴۰۰ ایجاد میشود
آغاز فرآیند ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای در اقلید
توسعه مهارتآموزی با پیوند دانشگاه و بازار کار
تربیت نیروهای متخصص برای ورود به صنعت و بازار کار
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اقدام خوب و مبارکی است
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با محمد نفر معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
نفر: ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای و راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی بسیار اقدام خوب و مبارکی است، از آنجا که اکنون نسل سوم دانشگاهها در حال شکلگیری هستند، یعنی دانشگاههای کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظامیافته در تعامل با محیط اطراف، اقبال به رشتهها و آموزشهای سنتی کم شده؛ بنابراین راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی برای شکلگیری دانشگاه نسل سوم و بهرهمندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی ضروری و لازم است.
آنا: آیا در واحد مرودشت پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب میکند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
نفر: آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت اکنون حدود ۱۰۰ دانشجوی فعال دارد که حدود ۵۰ نفر از دانشجویان در سال گذشته جذب شدهاند. جلسات مفیدی در دبیرخانه سمای استان برای راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس انجام شده است که جا دارد از تلاشها و پیگیریهای مجید رحیمی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی فارس قدردانی کنیم؛ اما تاکنون اقدام قابلتوجهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برای ادغام آموزشکده و ارتقای آن به دانشکدههای مهارت و کارآفرینی انجام نشده است.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ کرد تا طرح موفق شود.؟
نفر: اضافه شدن کارمندان و اعضای هیئت علمی آموزشکدههای سما به بدنه واحدهای دانشگاهی یکی از چالشهای این طرح است، چالش دیگر چگونگی مدیریت و راهاندازی صحیح و با کارایی بالای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است بهگونهای که متناسب با جمعیت و نیازهای هر شهرستان باشد.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات و دیگر بخشهای سمای واحد مرودشت توضیح دهید.
نفر: سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت اکنون پذیرای حدود هزار دانشآموز در دو مجتمع بزرگ دخترانه و پسرانه است، ۱۰۰ دانشجو نیز در آموزشکده سمای مرودشت مشغول به تحصیل هستند. مدارس سمای مرودشت در این شهرستان درخشش بسیار خوبی در همه ردههای سنی داشتهاند و با امکانات آموزشی، پژوهشی و ورزشی بسیار خوبی که در اختیار دارند، جزء مدارس نخست هستند.
برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارتآموزی متناسب با نیاز بازار کار در مدارس مهارتی انجام میشود.کلاسهای بزرگ و استاندارد با فضاسازیهای مناسب هر رده سنی، کتابخانه و اتاقهای مطالعه بزرگ، فضاهای اداری، چند سالن ورزشی بزرگ و استاندارد، اتاقهای کامپیوتر به روز و لابراتوارهای زبان انگلیسی مدرن از جمله امکانات مدارس سمای مرودشت هستند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
نفر: تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای، برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار، توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی، گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمام شئون برنامههای آموزش، آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی برخی از اهداف راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟
نفر: تفاهمنامههای همکاری با مراکز فنیوحرفه ای و برخی نهادهای دیگر برای ارائه خدمات و آموزشها توسط واحد دانشگاهی مرودشت و سمای استان منعقد شده و برای عقد تفاهمنامه با سایر ادارات و کارخانجات برای آموزش نیروهای آنها رایزنی شده است.
آنا: در محور فعالیتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
نفر: یکی از زیرمجموعههای دانشکدههای مهارتی، مدارس عالی مهارت است که مجری انواع آموزشهای مهارتی کوتاهمدت برای مشاغل مختلف است و افراد میتوانند پس از گذراندن این دورههای تخصصی با مدرکی که دریافت میکنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.
برای راهاندازی مدارس عالی مهارت در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان فارس نیز جلسات مفیدی در محل آموزشکده سمای شیراز برگزار و متناسب با ظرفیت هر شهرستان و واحد دانشگاهی عنوان مدرسه عالی مهارت مشخص شد.
بیشتر بخوانید:
توجه ویژه به اشتغال دانشآموختگان در مدارس عالی مهارت
نبض بازار کار در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میزند
توسعه کارآفرینی مستلزم طراحی نظامی جامع
در سمای مرودشت نیز با توجه به ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، قصد راهاندازی مدرسه عالی مهارتی «سلامت و تندرستی» را داریم، در همین زمینه نیز لازم است از مجید رحیمی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی فارس و محمد شاهحسینی سرپرست امور راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل راهنماییهای لازم قدردانی کنم.
پیگیری شعار «هر مدرسه یک مهارت»
اکنون در سمای مرودشت موضوع و شعار «هر مدرسه یک مهارت» را پیگیری میکنیم و سعی داریم تا هر دانشآموز در هر مقطع تحصیلی یک مهارت و تخصص را آموزش ببیند. برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارتآموزی متناسب با نیاز بازار کار در مدارس مهارتی انجام میشود.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
نفر: تصمیم راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و مدارس مهارتی بسیار بهموقع و لازم بوده است و این مدارس باید با توجه به نیاز جامعه و توسعه رشتههای کارآفرین در آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار و ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهرهگیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور کوشا باشند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/