روش پروپاگاندای شبکههای مهاجم فارسیزبان
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
چیستی و چگونگی آفند رسانهای
برنامه راستیآزمایی شبکه ایراناینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
جدول زمانی پانلهای علمی همایش ملی آفند رسانهای
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه غزه
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای در گفتوگو با خبرنگار آنا هدف از این رویداد علمی را حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری دانست و اظهار کرد که بهترین چکیدههای دریافتی در همایش منتشر میشوند.
حمیدرضا حسینی دانا تأکید کرد: پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
راهبردها و تکنیکهای شبکههای تلویزیونی فارسیزبان برای تأثیرگذاری بر مخاطبان داخلی
افشین محمدی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در مقالهای با عنوان «راهبردها و تکنیکهای شبکههای تلویزیونی فارسی زبان برای تأثیرگذاری بر مخاطبان داخلی» به موضوع تلاش فراوان کشورهای غربی برای استفاده از ابزارهای پروپاگاندا علیه افکار عمومی ایرانیان پرداخته و اقدامات آنها را برای راهاندازی یا تقویت شبکههای رادیویی و تلویزیونی تأثیرگذار به بحث و بررسی گذاشته که در این بررسی، جریانهای منطقهای در راهاندازی شبکههای ماهوارهای نقش مهمی دارند و جایگاه تولید محتوای غیرسازنده شبکههای دینی و اعتقادی، برجسته شده است.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با استناد به مدل پروپاگاندای چامسکی و هرمن در ایجاد زمینههای روانی-اجتماعی، هدف شبکههای مورد بحث را کنترل جامعه هدف میداند که مردم را تلویحاً وادار میکنند تا چه اخباری را ببینند و بخوانند.
نویسنده با تشریح مدل والتر لیپمن از دوگانگی و یک بام و دو هوایی میگوید و تأکید دارد که این رسانهها جایگاهی برای حقایق و آنچه است، قائل نیستند؛ بلکه در راستای خواستههای صاحبان قدرت حرکت میکنند. در این مدل تبلیغاتی، پنج فیلتر حاکم بر رسانههای غربی مبتنی بر: تمرکز مالکیت رسانهها، آگهیهای تبلیغاتی، منابع خبری، مؤاخذههای شدید و ضدّیت با کمونیسم مطرح میشود و رد پای آنها در تولید و انتشار اخبار شبکههای مهاجم فارسی زبان قابل رؤیت هستند.
بیشتر بخوانید:
استراتژی رسانهای داعش و اختلال در نظم بینالملل
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
محمدی شبکههای مهاجم را در ۱۲ دسته شامل شبکههای سیاسی، شیعی مذهب، وابسته به وهابیت، مبلغ مسیحیت، مبلغ دین زرتشت، سرگرمی، وابسته به جمهوری اسلامی، پخش موسیقی، پخش فیلم، شبکههای پخش فیلم و موسیقی، شبکههای تجاری و فروش کالا و رادیوهای فارسی زبان؛ دستهبندی کرده و میگوید: قطعاً بین این شبکهها، نمونههای مفید و سازندهای هم وجود دارند؛ اما اغلب آنها تأثیرات کنترل نشده و غیرسازنده دارند. با این حال بهطور میانگین هر سال پنج شبکه به تلویزیونهای فارسی زبان اضافه میشود که اغلب آنها از امارات، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه پخش میشوند.
نویسنده در ادامه پرسشهایی را درباره موضوعات، تکنیکها و گروههای مخاطبان شبکههای مهاجم مطرح میکند و پس از بحث و بررسی چنین نتیجهگیری میکند که؛
۱-شبکههای ماهوارهای فارسی اغلب تلاش میکنند تا مخاطبان داخلی را به هویت خود، بیتوجه و بیگانه کنند و آنها را به سیستم حکومتی فعلی بدبین و معترض کنند.
۲-رسانههای مهاجم با ترویج تکثر و تنوع، سلیقه اقشار مختلف جامعه بهویژه توجه زنان خانهدار را به برنامههای تفریح و سرگرمی و تحلیلهای سیاسی معطوف میسازند.
۳-محتوای این شبکهها، حامل انواع ارزشهای فرا ملیگرایی است که در راستای سلطه هژمونیک بر هویت مخاطبین، عمل میکنند.
به گزارش آنا، علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://b۲n.ir/z۸۸۳۸۶ مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/4062/
انتهای پیام/