صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۹ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

قدرت‌نمایی فناوری در صنعت خودرو/ چاره ارتقای کیفیت «بی‌ام‌دبلیو» در دستان هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی «بی‌ام‌دبلیو» (BMW) را به عنوان برند مطرح خودروسازی پالایش می‌کند.
کد خبر : 599022

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی فناوری متحول کننده‌ای است که در بسیاری از صنایع نفوذ کرده است. یکی از این حوزه‌ها صنعت خودروسازی است، به‌طوری‌که در دهه اخیر شرکت‌های سراسر جهان از پتانسیل فناوری هوش مصنوعی برای تحول دیجیتالی و افزایش تجربه مشتری استفاده کرده‌اند. یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی این است که شرکت‌ها بتوانند از مجموعه داده‌های موجود برای تجارت هوشمند استفاده کنند.


«بی‌ام‌دبلیو» (BMW) یکی از پیشروترین تولیدکنندگان خودرو جهان در حوزه خدمات حمل‌ونقل است. بی‌ام‌دبلیو از فناوری هوش مصنوعی در زمینه‌های مهمی مانند تولید، تحقیق و توسعه و خدمات به مشتریان استفاده می‌کند. این شرکت همچنین پروژه‌ای اختصاصی به نام «Project AI» را برای استفاده کارآمد از هوش مصنوعی اجرا می‌کند.




بیشتر بخوانید:


آدم آهنی‌ها هم با احساس می‌شوند/ درک احساسات با هوش مصنوعی


هوش مصنوعی و بلاک‌چین مسیر شغلی را دگرگون می‌کنند/ پیشرفت فناوری‌های نوین ارتباطی در کسب‌وکار


رؤیایی که بر باد رفت/ ایده خودروهای «کاملاً خودران» شاید وقتی دیگر




مایکل وورتنبرگر، سرپرست پروژه هوش مصنوعی گروه بی‌ام‌دبلیو می‌گوید: «هوش مصنوعی یک فناوری کلیدی در فرآیند تحول دیجیتال بوده، ولی برنامه ما مبنی بر این است که تمرکز روی افراد باقی بماند. هوش مصنوعی از کارکنان ما پشتیبانی می‌کند و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد».


بی‌ام‌دبلیو همچنین از پتانسیل دیگر فناوری‌ها نیز برای بهبود عملکرد مجموعه خود استفاده می‌کند. برای مثال از «پردازش زبان‌های طبیعی» (NLP) برای افزودن ارزش به مشتریان، کارکنان و عملکردهای تجاری استفاده می‌کند. درواقع برای خدمات‌دهی بهتر، مشتریان می‌توانند از دستیار هوشمند بی‌ام‌دبلیو در خودرو کمک بگیرند. برای بهبود فرآیندهای اداری، کارکنان از ابزارهای ترجمه و دستیاران پردازش متن کمک می‌گیرند.


ساخت ناوگان وسایل نقلیه، انرژی زیادی مصرف می‌کند، ازاین‌رو بی‌ام‌دبلیو از فناوری‌های یادگیری ماشین و تحلیل داده برای مدیریت انرژی در خودروها و ساختمان‌ها استفاده می‌کند. این شرکت همچنین از فناوری پردازش تصویر برای کمک به مشتریان جهت هدایت سیستم‌های کمک‌راننده و کمک به کارکنان در راستای تولید کارآمد استفاده می‌کند.


تحقیق و توسعه


بخش تحقیق و توسعه یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای مدیریت انرژی داخل خودرو ایجاد کرده است. انرژی در خودرو (نه‌تنها برای سوزاندن سوخت) به طرق مختلف مانند گرمایش صندلی، سیستم سرگرمی، سیستم تهویه مطبوع، برف‌پاک‌کن‌ها و غیره مصرف می‌شود.



سیستم هوش مصنوعی از اطلاعات رفتاری و مسیر استفاده می‌کند و یاد می‌گیرد که میزان مصرف انرژی در خودرو را برای رانندگی مؤثر تنظیم کند. این امر همچنین به بی‌ام‌دبلیو در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن کمک می‌کند.


زنجیره تأمین و تدارکات


در کارخانه شهر «اشتایر» اتریش، بی‌ام‌دبلیو از یک برنامه هوش مصنوعی استفاده می‌کند که با جلوگیری از خالی شدن جعبه‌ها روی تسمه‌نقاله، عملکرد لجستیک را تقویت می‌کند. این برنامه از داده‌های تصویری مشخص‌شده توسط کارکنان، برای شناسایی ظروف مناسب استفاده می‌کند. پس از شناسایی، سیستم جعبه‌ها را طی مسیر کوتاه‌تری به ایستگاه حذف هدایت می‌کند. کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین شامل استفاده از فناوری روباتیک در خط تولید است.


تولید


هوش مصنوعی بخشی از فرایندهای تولید بی‌ام‌دبلیو از سال ۲۰۱۸ بوده است. این شرکت حتی در سال ۲۰۲۰ جایزه «Connected Car Pioneer Award» را برای کاربردهای متنوع هوش مصنوعی به خود اختصاص داد. آخرین سری خودروهای این شرکت یعنی «بی‌ام‌دبلیو گرن کوپه ۸» از هوش مصنوعی برای رنگ‌آمیزی نمای بیرونی خودرو استفاده می‌کند. هوش مصنوعی همچنین برای بررسی نقص تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد.


خدمات مشتری


اینکه شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌دبلیو از هوش مصنوعی برای خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند، عجیب نیست. وقتی مشتری با شکایت به مرکز خدمات مراجعه می‌کند، کارکنان از پایگاه‌های داده برای حل مشکل استفاده می‌کنند. پایگاه داده شامل یک مرکز جست‌وجوی هوشمند و هوش مصنوعی است که به شناسایی مشکل و ارائه راه‌حل‌های مناسب کمک می‌کند.


مدیریت ساختمان


هوش مصنوعی تمام داده‌های مربوط به انرژی را مدیریت می‌کند و الگوهای ناشناخته مصرف انرژی را کشف می‌کند.



این سیستم از داده‌های مربوط به آب‌وهوا برای گرمایش و خنک‌سازی ساختمان‌ها به‌صورت هوشمند و کارآمد استفاده می‌کند. بی‌ام‌دبلیو در داخل ساختمان خود در مونیخ، توانسته سالانه ۱ هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعت در انرژی حرارتی صرفه‌جویی کند.


عملکردهای پشتیبانی


بی‌ام‌دبلیو یک غول خودروسازی است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضور دارد. به‌طور طبیعی مشتریان، کارکنان و فروشندگان آن به چندین زبان صحبت می‌کنند و داده‌ها را به آن زبان‌ها تولید می‌کنند. ازاین‌رو این شرکت از راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود برای ترجمه استفاده می‌کند که به کارکنان کمک می‌کند داده‌ها را در سیستم‌ها وارد کنند.


عملکردهای خودرو


سیستم‌های کمک‌راننده بی‌ام‌دبلیو مانند سیستم «دستیار رانندگی حرفه‌ای» (Driving Assistant Professional) این شرکت توسط هوش مصنوعی کار می‌کند. هوش مصنوعی توسط عملکرد رانندگی خودکار به رانندگان این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت پارک کنند و با خودرو در ارتباط باشند.




بیشتر بخوانید:


ولوو خودروهای خود را به فناوری لیدار مجهز می‌کند


خودروساز چینی روی دست تسلا بلند شد/ بازار خودروهای الکتریکی در تصرف «سایک-جی‌ام»


هوش مصنوعی می‌تازد/ یادگیری ماشین؛ سریع‌ترین صنعت در حال رشد




این شرکت همچنین از نرم‌افزار تشخیص احساسات برای بررسی هوشیاری راننده استفاده می‌کند. علاوه بر این همانند دستیارهای هوشمندی مانند گوگل و الکسا، دستیار هوشمند بی‌ام‌دبلیو از طریق فرمان‌های صوتی برای رانندگان در دسترس است.


انتهای پیام/۴۱۱۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر