صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
هوشمندسازی پلیس/۳ در گفت‌وگوی حسن‌پور با آنا تشریح شد؛

«RSU» موجودی هوشمند و همیار پلیس | خودروها چگونه از تصادف کیلومترها دورتر مطلع می‌شوند؟

ارائه پروتکل هوشمند برای تحویل پیام ایمن و احراز هویت‌شده در شبکه‌های خودرویی دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد که مزایای شبکه‌های موردی بین خودرویی، این شبکه‌ها را به فناوری امیدبخش برای آینده تبدیل کرده است و به سرعت امکان تصادف را به رانندگان هشدار می‌دهند.
کد خبر : 596967

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ پلیس از جمله سازمان‌هایی است که بیشترین خدمت را به مردم ارائه می‌کند؛ اما با ظهور تکنولوژی و افزایش جرم ناشی از برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، پلیس در پی دستیابی به فناوری‌های علمی برای مقابله با انواع چالش‌هاست.


امنیت و پیشرفت دو مقوله جدی در هر کشوری محسوب می‌شوند و پلیس نیز وظیفه نظم و انضباط جامعه را برعهده دارد و از سوی دیگر با مجرمانی مواجه است که برای انجام جرم به شیوه‌ها و تکنولوژی روز روی آورده‌اند. حال پلیس برای مواجهه با جرم‌های سازمان‌یافته و پیشرفته نیاز به تکنولوژی بالا دارد و هوشمندسازی راهکار مقابله با جرایم به‌روز است.


رمز موفقیت پلیس در جوامع کنونی اشراف اطلاعاتی، هوشمندسازی تجهیزات، تربیت نیروهای متعهد و متخصص بوده و نیروی انتظامی نیز برای اینکه از قافله عقب نماند در پی رسیدن به هوشمندسازی است. پلیس برای موفقیت باید رویکرد پیشگیری و پیشدستانه داشته باشد و در این راستا دنبال تعامل با مراکز دانشگاهی برای توسعه علمی و پژوهشی است؛ چراکه لازمه رسیدن پلیس به هوشمندسازی ارتباط تأثیرگذار با مراکز علمی است.


در ایستگاه‌های کنار جاده‌ای یا RSU‌ها یک واحد جدید به اسم آنالیزور که دارای حافظه است، تعبیه می‌شود و تمام پیام‌ها یا اتفاقات را در مدت مشخص جمع‌آوری و داخل جداول خود قرار می‌دهد.از مزایای اصلی هوشمندسازی پلیس رویکرد جامعه‌محوری و کاهش برخورد فیزیکی با مردم است که در ایران نیز در مسیر درستی قرار گرفته است. طرح هوشمندسازی پلیس نیاز به تجهیزات نوین دارد و حمایت و پشتیبانی مسئولان از مأموریت‌های پلیس برای رسیدن به هوشمندسازی مضاعف به نظر می‌رسد.


در این راستا با راه‌اندازی قرارگاه طرح هوشمندسازی پلیس در اردیبهشت ۱۳۹۹ این قرارگاه رویکرد اصلی خود را ارتباط و تعامل موثر با مراکز دانشگاهی قرار داده است. امسال هم تیر ۱۴۰۰ مراسم رونمایی از سامانه ارتباطی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه هوشمندسازی پلیس با حضور مسئولان دو نهاد دانشگاه آزاد اسلامی و نیروی انتظامی در واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه برگزار و از ۱۰ پایان‌نامه برتر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هوشمندسازی پلیس تجلیل شد.


برای آغاز این همکاری پایان‌نامه‌ها در زمینه پلیس هوشمند در دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شدند و در این زمینه یک هزار و ۸۱۰ پایان‌نامه ارائه شد، ۲۰۴ پایان‌نامه مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد که مسئولان این پایان‌نامه‌ها در تیم تخصصی حضور داشته باشند تا در محیط تخصصی با مسئولان ارتباطات لازم را برقرار کنند. در نهایت ۵۰ پایان‌نامه‌ای که از دی‌ ۹۹ تا ۱۴۰۰ مورد دفاع قرار گرفت، جزء پایان‌نامه‌های انتخابی همکاری با پلیس هوشمند قرار گرفتند و در ادامه دانشجویان طرح نامه ارائه دادند و ۱۰ طرح برتر پلیس هوشمند انتخاب شد.




بیشتر بخوانید:


امدادرسانی به خودروها با اینترنت اشیا


کنترل بیماران کرونایی از راه دور


قرارداد همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و پلیس امضا شد




شبکه‌های موردی بین خودرویی چیست؟


پایان‌نامه امین حسن‌پور دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با عنوان «هوشمندسازی یک پروتکل کارا برای تحویل پیام ایمن و احراز هویت شده در شبکه‌های موردی خودرویی» در دومین رویداد «پلیس هوشمند، پروژه‌ها و فرصت‌های پژوهشی فناورانه» به‌عنوان یکی از ۱۰ پایان‌نامه برتر در طرح پایش پلیس هوشمند شناخته و از وی تجلیل شد.


حسن‌پور دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ ارشد رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول که در گروه مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزاز فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح چکیده‌ای از پایان‌نامه‌ خود توضیح داد: شبکه‌های موردی بین خودرویی نوع خاصی از شبکه‌های موردی متحرک هستند که به خودروها امکان می‌دهند در جاده‌ها یک شبکه خود سازماندهی‌شده ایجاد کنند.



وی اضافه کرد: مزایای شبکه‌های موردی بین خودرویی، این شبکه‌ها را به فناوری امیدبخش برای آینده تبدیل کرده است، مزایایی مانند هشدارهای پیشگیری از تصادف که به سرعت امکان تصادف را به رانندگان هشدار می‌دهند و سازمان‌های اجرای قانون می‌توانند در صورت رخ دادن تصادف با استفاده از اطلاعات، سرعت مبادله شده میان خودروها، تصادف را آسان‌تر بازسازی کنند.


دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار عنوان کرد: این شبکه‌ها به سازمان اجرای قانون کمک می‌کنند با سرعت بیشتری در محل تصادف حاضر شوند و در صورت فراگیرشدن شبکه‌های موردی خودرویی می‌توان به‌صورت زمان واقعی از اطلاعات ترافیک و خطرات جاده‌ای در سامانه‌های هدایت خودرویی به‌منظور پیشنهاد مسیرهای جایگزین استفاده کرد.


تعبیه آنالیزور در ایستگاه‌های کنار جاده‌ای یا RSU‌ها


وی با بیان اینکه قابلیت اطمینان و اصالت اطلاعات در این موقعیت‌ها باید تضمین شود، یادآور شد: شبکه‌های موردی خودرویی از برنامه‌های همیار رانندگی نیز پشتیبانی می‌کنند، این برنامه‌ها بدون دخالت راننده خودرو را هدایت می‌کنند. استانداردها هم از سامانه‌هایی که از ارتباطات میان خودرو به کنار جاده، خودرو به خودرو یا هر دو استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کنند.


دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار تبیین کرد: پیام‌های مبادله شده برای اینکه از تمام این کاربردها پشتیبانی کنند، باید احراز هویت شوند و گمنامی ارسال‌کننده‌ها نیز حفظ شود. در شبکه‌های موردی خودرویی، همزمان هم باید گمنامی گره‌های ارسال‌کننده پیام حفظ شده و هم سازمان‌های اجرای قانون بتوانند در صورت نیاز، ارسال‌کننده پیام را ردیابی کنند.




بیشتر بخوانید:


همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با پلیس در قالب ۱۰ طرح هوشمندسازی


نگرش مسئولان به دانشگاه‌ها تغییر کند


پایان‌نامه دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در جمع ۱۰ پایان‌نامه برتر




حسن‌پور گفت: احراز هویت پیام‌های ارسال شده و تحویل سریع پیام‌ها به خودروهای ناحیه مورد نظر نیز ضروری است. در این مقاله (پایان‌نامه) یک پروتکل هوشمند و کارا برای تحویل پیام ایمن و احراز هویت شده در شبکه‌های موردی خودرویی ارائه می‌دهیم.


وی افزود: این پروتکل، گمنامی ارسال‌کننده‌ها را تضمین کرده و مکانیسمی به‌منظور ردگیری ارسال‌کننده برای سازمان‌های اجرای قانون ارائه داده و با استفاده از یک واحد همنام آنالیزور که داده‌های مهم را نگهداری و ثبت می‌کند به سازمان‌ها امکان دسترسی به وقایع رخ داده را می‌دهد.


سازمان‌های اجرای قانون در شبکه‌های موردی بین خودرویی،، می‌توانند در صورت رخ دادن تصادف با استفاده از اطلاعات، سرعت مبادله شده میان خودروها، تصادف را آسان‌تر بازسازی کنند.دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار واحد دزفول بیان کرد: مقایسه روش پیشنهادی با سایر روش‌ها نشان‌دهنده عملکرد مناسب روش پیشنهادی است. پروتکل به این صورت است که وقتی اتفاقی در جاده یا مسیر بیفتد، خودروها یک پیام را به‌صورت مستقیم یا چند گامی به RSU یا همان ایستگاه کنار جاده می‌فرستند تا هم بقیه ایستگاه‌ها و هم بقیه خودروها از این پیام یا تصادف خبردار شوند.


حسن‌پور مطرح کرد: تغییرات اصلی در RSU یا همان ایستگاه کنار جاده بوده به این صورت که در ایستگاه‌های کنار جاده‌ای یا RSU‌ها یک واحد جدید به اسم آنالیزور که دارای حافظه است، تعبیه می‌شود و تمام پیام‌ها یا اتفاقات را در مدت مشخص جمع‌آوری و داخل جداول خود قرار می‌دهد.


وی تأکید کرد: آنالیزور بعد از جمع‌آوری پیام‌ها آن‌ها را بررسی و مقایسه کرده و خروجی مناسبی را به‌عنوان پیشنهاد برای خودروهایی که تازه وارد مسیر می‌شوند؛ ارائه می‌دهد، به عنوان مثال پیشنهادهایی که به سیستم‌های تعبیه شده در خودروها ارائه می‌شود، شامل کوتاه‌ترین یا کم‌خطرترین مسیر بوده و خودرو می‌تواند کم‌خطرترین یا کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب کند و دیگر اینکه سازمان‌ها و نهادها هم می‌توانند از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط RSU یا ایستگاه‌های کنار جاده استفاده کنند.



دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار واحد دزفول شبکه‌های موردی خودرویی را زیرساختی دانست که می‌توان از دو دید قبل و بعد از حادثه به آنها نگاه کرد و به عنوان مثال؛ هشدارهای تصادفات پیش‌ رو یعنی پرهیز از تصادفات دنباله‌دار، چراغ ترافیکی راهنما برای تعیین سرعت مناسب یعنی راهنمایی به راننده برای حرکت در یک وضعیت سبز، عیب‌یابی از راه دور، ایجاد وضعیت دسترسی برای عیب‌یابی از راه دور خودرو، جمع‌آوری اطلاعات آماری، ایجاد پایگاه جامع اطلاعاتی، یافتن جاده‌ها و راه‌های حادثه‌خیز، شبیه‌سازی صحنه تصادف و نحوه وقوع آن و شبیه‌سازی سیستم ترافیکی، شبیه‌سازی راندمان راهبری، رهگیری خودروهای مسروقه و اطلاع آنی به شرکت بیمه‌گر، واحدهای امدادرسان، پلیس و سایر نهادها هنگام تصادف را نام برد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر