صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
اصرار دولت بر آموزش حضوری در مدارس؛

از ادعای دروغ آموزش و پرورش تا عقب‌ماندگی ۲ ساله تحصیلی

وقتی روحانی برای دولت آینده نسخه می‌پیچداصرار وزیر آموزش و پرورش و رئیس دولت تدبیر و امید بر آموزش حضوری، بیش از آنکه بیانگر دلواپسی آنها در مورد آموزش دانش‌آموزان باشد، گویای استیصال دولت الکترونیک در آموزش مجازی و فراهم ساختن زیرساخت‌های مربوط به آن است.
کد خبر : 595530

گروه جامعه خبرگزاری آنا-فرشته صائمی؛ ویروس کرونا که به محض ورود به کشور، دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرده و باعث جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری شد، حالا نحوه آموزش دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده را به محل کنکاش تبدیل کرده است.


از همان ابتدای شیوع کرونا وزیر آموزش و پرورش با قیاس کیفیت آموزش حضوری با مجازی، بر آموزش حضوری تاکید کرد و با دستاویز قرار دادن این عبارت که «آموزش الکترونیک جایگزین، آموزش حضوری نیست.» پس از ۳ ماه شیوع کرونا در کشور دستور به بازگشایی و آموزش حضوری داد که در نتیجه آن، بنابر گفته‌های شخص وزیر روز ۲۷ اردیبشهت ۱۳۹۹، بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حاضر شدند و حدود ۱۵ درصد دانش آموزان هم سرکلاس حضور پیدا کردند.البته حاجی‌میرزایی به وضعیت آموزش مجازی گریزی زد و اعلام کرد ۱۲.۵ میلیون دانش آموز، ۹۸ درصد از مدیران مدارس و بیش از ۸۲ درصد از معلمان در شبکه شاد هستند.


حضور فیزیکی حداقلی دانش‌آموزان سرکلاس‌های درس نتوانست حاجی میرزایی را از اصرار برای حضور فیزیکی منصرف کند، کما اینکه او در آستانه سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ عبارت پر تکرار «هیچ آموزشی هم جایگزین آموزش حضوری نیست.» را بازگو و بر بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در سرکلاس‌های درس پافشاری کرد. البته وزیر آموزش و پرورش، جهت اطمینان خاطر خانواده‌ها در مورد انتقال کرونا، به جمعیت پایین مدارس اشاره کرد و گفت که ۶۲ درصد مدارس جمعیت زیر ۱۰۰ نفر دارند و تنها ۳۸ درصد جمعیت بالای ۱۰۰ نفر دارند که آنها هم گروه‌بندی می‌شوند. او همچنین از خدمات الکترونیک ارائه شده برای آموزش مجازی خبر داد و گفت که شبکه شاد برای آموزش مجازی درنظر گرفته شده و استفاده از آن رایگان است.


در اوج پیک چهارم کرونا، دانش‌آموزان سرجلسه امتحان حاضر شدند


حاجی میرزایی که از اواسط شهریور ماه سال ۹۹ سنگ بنای اصرار بر آموزش حضوری در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را گذاشته بود، در آبان ماه با بی‌اثر خواندن بازگشایی و آموزش حضوری دانش‌آموزان در شیوع کرونا، گفت که «اگر فرصتی پیش بیاید آموزش حضوری را دنبال می‌کنیم.» وزیر آموزش و پرورش که پیش از این از حضور بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموزان و بیش از ۹۰درصد مدیران مدرسه و معلم‌ها در شبکه شاد خبر داده بود، در تازه‌ترین خبرها در مورد آموزش از راه دور دانش‌آموزان از پوشش بالای ۹۷ درصد شبکه‌ای تلویزیون خبر داد.


سرانجام پافشاری‌های حاجی‌میرزایی، در حالی که بسیاری از شهرها به دلیل پیک چهارم کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفتند، امتحانات دانش آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد.


اما نکته حائز اهمیت در مورد سماجت‌های حاجی میرزایی جهت آموزش حضوری، مربوط به حمایت‌های و پشتیبانی‌هایی است که از او در این مسیر شد. به عبارت دیگر وزیر آموزش و پرورش تنها عضو کابینه دولت تدبیر و امید نیست که در دوره شیوع کرونا بر آموزش حضوری تاکید کرد، کما اینکه رئیس دولت دوازدهم نیز به تبعیت از وزیر مربوطه و همزمان با او، در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آموزش حضوری را ایده‌آل قلمداد کرد و گفت « اولویت دولت آموزش حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.» حسن روحانی که از دور سال تحصیلی را آغاز کرد، این را هم افزود « بدون مشارکت خانواده‌ها، رعایت پروتکل‌ها در مدارس امکان پذیر نیست.»


مدارس عامل انتقال کرونا نیستند


حمایت‌های روحانی محدود به سال تحصیلی مذکور باقی نماند و او به تازگی در مورد سال تحصیلی پیش‌رو که قاعدتا با تغییر دولت، سمتی در آن نخواهد داشت، لب به اظهارنظر گشود و گفت « در فرآیند آموزش هرگز فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم شود، بنابراین به ‌دنبال آن هستیم تا با فراهم کردن شرایط پیش‌دبستانی‌ها، دبستان و دانشگاه‌ها از اول مهر ماه بازگشایی شوند.» رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن چشم‎‌پوشی از نقش مدارس در شیوع کرونا اعلام کرد مدارس عامل انتقال کرونا نیستند.


«عقب ماندگی دو ساله» از جمله محورهای صحبت حسن روحانی در مورد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است، همچنانکه او در این باره گفت « در بحث آموزش دچار یک عقب‌ماندگی دو ساله شده‌ایم. پرده و نمایشگر جای معلم را نمی‌گیرد. تعطیلی مدارس از لحاظ روحی، روانی و فعالیت بدنی بچه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. باید برای بازگشایی مدارس خودمان را آماده کنیم.»




بیشتر بخوانید؛


ناهماهنگی در دولت برای فراهم آوردن زیرساخت آموزش مجازی موج می‌زند/ ادعای وزارت آموزش و پرورش صحیح نیست




همنوایی وزیر و رئیس دولت درباره بازگشایی مدارس، واکنش سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت. رضا حاجی‌‎پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، گفت « در این وضعیت خاص که در اوج شیوع و ابتلا به کرونا قرار داریم، وزیر مربوطه نمی‌تواند به تنهایی در مورد بازگشایی مدارس و آموزش حضوری تصمیم بگیرد.»


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای در این گفت‌وگو از علت اصلی اصرار و پافشاری رئیس و وزیر جهت آموزش حضوری رونمایی کرد. در حقیقت حاجی‌پور به تجربه ناموفق دولت در آموزش مجازی اشاره کرد و افزود « در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای آموزش از راه دور کامل نیست و نباید خودمان را گول بزنیم. با گذشت بیش از یک سال‌ونیم از آموزش مجازی، هنوز زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به شبکه شاد فراهم نشده است.»


عدول وزارت ارتباطات از صداقت، مانع دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت


از نظر این نماینده مجلس عدم صداقت وزیر ارتباطات از جمله علل محرومیت دانش‌آموزان از آموزش مجازی است، همچنانکه او گفت «وزیر ارتباطات می‌گوید امکانات برای انتقال فیبر نوری به بخش لاریجان فراهم شده، در حوزه انتخابیه بنده دانش‌‎آموزان ۷۰ روستا به شاد دسترسی ندارند. بنابراین نمی‌دانیم قسم حضرت عباس را بپذیریم یا دم خروس را چراکه اگر فیبر نوری به شهرستان آمل و بخش لاریجان منتقل می‌شد، دانش‌آموزان این منطقه به شاد دسترسی داشتند.»


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عدم دسترسی دانش‌آموزان به شاد را محصول ناهماهنگی میان اعضای کابینه دولت دانست و خاطرنشان کرد «دو سال است که وزارت راه و ارتباطات، با وجود اینکه دو وزارتخانه در یک دولت هستند، در مورد راه‌اندازی زیرساخت‎های اینترنت با هم تعامل را ندارند، آن وقت چه انتظاری دارید که بچه‌های ما بتوانند تحصیل درستی داشته باشند؟»


همکاری میان اعضای کابینه دولت دوازدهم جهت گسترش زیرساخت‎های اینترنت،‌ از جمله مواردی بود که حاجی‌پور به آن تاکید کرد و افزود « بنابراین تا زمانی که ناهمخوانی‌ها و ناهماهنگی‌ها در دولت وجود داشته باشد، امکاناتی نظیر فراهم شدن زیرساخت‎ها محقق نخواهد شد چراکه همکاری وجود ندارد. در حال حاضر وزارت ارتباطات می‌گوید امکانات لازم جهت دسترسی دانش‌آموزان به شاد را مهیا کرده‌ است، وزارت راه و ترابری هم می‌گوید اقدامات لازم را انجام داده اما دانش‌آموزان این منطقه دسترسی به اینترنت ندارند.»


حاجی‌پور همچنین در پاسخ به ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت آموزش مجازی، یادآور شد «از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش مدعی است که همه امکانات برای آموزش مجازی مهیا است، اما در واقعیت به این صورت نیست، چرا دروغ می‌گویید؟!»


در مجموع به باور بسیاری هر چند وزیر آموزش و پرورش و رئیس دولت تدبیر و امید جهت توجیه مداومت خود بر موضع آموزش حضوری، به کیفیت این نوع از آموزش در مقایسه با آموزش مجازی تاکید می‌کنند اما همانطور که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت علت اصلی این پافشاری‌ها جهت حضور دانش‌آموزان در سرکلاس درس، پوشش عملکرد ناموفق دولت الکترونیک در بحث آموزش مجازی بوده است. علاوه براین برخی دیگر بر این باورند رئیس دولت تدبیر و امید که الکترونیکی کردن دولت از جمله شعارهای اصلی او بود، در روزهای پایانی گام‌های جدی و عملی در راستای احقاق این شعار بردارد چراکه در صورت اجرای کامل این شعار، با وقوع اتفاقاتی نظیر کرونا و مواردی از این قبیل آموزش تداوم خواهد داشت و شاهد شرایطی نظیر عقب‌ماندگی دوساله در امر آموزش نخواهیم بود.


انتهای پیام/۴۱۵۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر