صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حکیم‌زاده خبر داد؛

افزایش اتباع افغانستانی بازمانده از تحصیل در کشور

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش اتباع افغانستانی بازماندگان از تحصیل در کشور گفت: حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داریم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل بوده و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند.
کد خبر : 590979

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت:‌ سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند. شایان ذکر است در چند سال اخیر امکان حضور این دانش آموزان در دوره پیش دبستانی نیز فراهم شده است.


حکیم‌زاده با اشاره به آئین نامه اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، گفت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنها که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند.


وی افزود: همه ساله در ارتباط با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیماتی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می شود و در جهت به روز رسانی بخش نامه های سال های گذشته و هماهنگی بین دستگاه ها، شیوه نامه‌ای در این حوزه تنظیم می گردد. تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامه ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید می کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت ها می توانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.


معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری ها و یا اداره کل اتباع خارجی می توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.


حکیم‌زاده گفت: براساس اطلاعاتی که از مرکز آمار اخذ شده است در سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲هزار نفر بود افزایش داشته است. تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیاء از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.


معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان صحت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند و یا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.


وی گفت: هیچ دانش آموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنماند گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاه ها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار شد. از جمله مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن راه اندازی شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه بودند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: طی دستورالعملی که از سال ۹۲ در حال پیگیری آن هستیم با همکاری ثبت احوال از طریق ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان به استان ها به طور مشخص وضعیت آنان را مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج این بررسی حاکی از آن است که این دانش آموزان به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در عدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و ... این افراد وارد چرخه تحصیل نشده اند و یا در نیمه راه از ادامه بازمانده‌اند.


حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانش آموز دارد و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، گفت: دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش می باشد باعث شده است که تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند.


وی افزود: در سال جاری به مدد پیگیری های صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند و تلاش ما همواره بر این بوده است که کودکان خصوصا در دوره ابتدایی از تحصیل بهره مند شوند که هم اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند.


طرح هدایت و پویش هر دانش آموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راه دسترسی همه دانش آموزان به ابزار هوشمند بوده است که حکیم‌زاده ضمن ذکر این اقدامات گفت: با تمام دستگاه های ذیربط و تعداد زیادی از خیرین همکاری های خوبی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان خریداری و به آن ها تحویل شده است.


معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: این طرح ها همچنان در حال پیگیری است چراکه معتقدیم در پسا کرونا نیز فضای فناوری می تواند برای غنی کردن یادگیری، تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و برای ایجاد ارتباط بیشتر و گسترده تر و نظارت موثرتر بسیار حائز اهمیت باشد.


به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت ابتدایی، وی افزود: ما در آینده می بایست از امکانات فناوری استفاده کنیم از این رو هدف آموزش و پرورش این است که هر دانش آموز امکان دسترسی به تبلتی داشته باشد که خاص دانش آموز است و فضای امنی دارد. بنابراین تهیه ابزار هوشمند برای همه دانش آموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح شود و در اولویت قرار گیرد تا بسیاری از سازمان ها و صنایع به صورت قسمتی از مسئولیت اجتماعی خود به آن بپردازند.


انتهای پیام/۴۰۷۶/


انتهای پیام/

ارسال نظر