صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
نماینده یونیسف در ایران:

کرونا ۱۶۸ میلیون کودک را از حضور در مدرسه محروم کرد

نماینده یونیسف در ایران گفت: به منظور رعایت شرایط قرنطینه، بیش از ۱۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان از رفتن به مدرسه برای مدت یکسال محروم شدند.
کد خبر : 585362

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، آیین پایانی جایزه ملی نوآوری برای کودک و نوجوان در دوران کووید-۱۹ با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مندیپ اوبرایان نماینده یونیسف در ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.


این رویداد اقدامی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) است که برای گسترش فرهنگ نوآوری میان کودکان در ایران طراحی و در نتیجه آن ۸۰ طرح نوآورانه از سوی شرکت های دانش بنیان و خلاق ارسال شد. همچنین برگزیدگان تقدیر شدند.


نوآوری؛ مرکز مأموریت یونیسف


در این مراسم، مندیپ اوبرایان نماینده یونیسف در ایران اظهار داشت: امسال یونیسف ۷۵ امین سالگرد تأسیس خود را در حالی جشن می گیرد که در طول این سال ها نوآوری همیشه در مرکز مأموریت ما قرار داشت؛ این در حالی است که امروزه نقش اصلی نوآوری از هر زمان دیگری روشن تر است.


وی ادامه داد: کووید-۱۹ اختلال عظیمی در سیستم آموزش در سراسر جهان ایجاد کرد، به منظور رعایت شرایط قرنطینه، بیش از ۱۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان از رفتن به مدرسه برای مدت یکسال محروم شدند. با توجه به بسته شدن مدارس و کمبود موارد جایگزین آموزش از راه دور، با وجود بیش از ۲ میلیون کودک و نوجوان زیر ۲۴ سال که در خانه به اینترنت دسترسی نداشتند، دسترسی به آموزش همچنان به عنوان یکی از اولویت های اصلی باقی مانده است.


به گفته اوبرایان، علاوه بر این، ۵۳ درصد کودکان در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط با فقر آموزشی روبرو هستند. به عنوان مثال یونیسف با شرکت های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، دولت ها و سایر شرکا، پلتفرمی را به نام Learning Passport برای تدوین برنامه درسی در سطح کشور برای کودکان و جوانان همچنین خاتمه دادن به فقر آموزشی در زمینه آنلاین، موبایل و آفلاین توسعه داده است.


نماینده یونیسف در ایران خاطرنشان کرد: این پلتفرم یک مدل آموزشی برای آموزش در سال های اولیه کودکی، آموزش مهارت ها و زمینه های فنی و حرفه ای است که با نیازهای کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل یا نیازمند حمایت، هماهنگی دارد.


وی به مراحل اصلی فعالیتی که در سال گذشته از طریق همکاری یونیسف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۲۰، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یونیسف، یک چالش نوآوری با تمرکز روی راهکارهای موثر برای پرداختن به مشکلات کودکان و نوجوانان در دوران کووید-۱۹ معرفی کردند. بیش از ۸۰ راهکار در زمینه های آموزش، سلامت، تغدیه، حمایت از کودک، سرگرمی و سایر زمینه های موضوعی دریافت شد و از طریق بررسی های دقیق، ارزیابی، ارائه راهکار و جلسات هم اندیشی و با حمایت متخصصان کارآزموده داخلی در زمینه نوآوری، راهکارهای برتر انتخاب شدند.


هنر و ادبیات کشور سرشار از نمونه های آثار کودک و نوجوان


همچنین سورنا ستاری در این مراسم گفت: پیش از این، تلاش های جدی و مؤثری از سوی فعالان حوزه کودک و نوجوان در زمینه های مختلف مثل آموزش، بازی و سلامت برای بهبود کیفیت زندگی کودک و نوجوان انجام شد. حتی از گذشته های دور، بزرگان زیادی در کشور ما در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوان آثار ماندگار و قابل توجهی از خود به جا گذاشته اند.


وی تاکید کرد: هنر و ادبیات کشور ما سرشار از نمونه های ارزشمند آثار کودک و نوجوان است که بسیاری از آنها خاطرات مشترکی در اذهان ما ایجاد کرده اند.


معاون علمی ریاست جمهوری ادامه داد: ورود به موضوعات مختلف با گفتمان نوآوری را آغاز یک مسیر تازه برای خلق آثار ارزشمند می دانم زیرا وقتی مسائل از دید یک فرد نو آور یا به تعبیر درست تر کارآفرین نگریسته می شود، ۲ نکته مهم در خصوص ارائه راهکار اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد.


ستاری در ادامه بیان داشت: یکی امید راسخ به حل مسأله و تلاش مکرر برای عبور از چالش های مختلف در مسیر نوآوری است؛ دوم، توجه به پذیرش نوآوری توسط دیگران به نحوی که نوآوری علاوه بر خالق اثر، مورد توجه و پذیرش بخش قابل توجهی از شهروندان نیز قرار گیرد.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه با عینک نوآوری، مسائل اجتماعی از جمله حوزه کودک و نوجوان از نقطه نظر آسیب اجتماعی ملاحظه نمی ‌شود، گفت: به راهکارهای نوآورانه و بهره برداری از فناوری برای حل مسأله هم توجه می شود.


وی افزود: توجه برای حل مسأله فقط معطوف به دولت نخواهد بود، بلکه ظرفیت های عظیم بخش خصوصی و جامعه مدنی، از جمله بیش از هفت هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق که در سال های اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناسایی شده اند و بیش از ۱۰ هزار استارتاپ فعال در کشور به عنوان منبع راهکارهای نو آورانه مورد توجه قرار می گیرد.


به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، اقدامی نظیر برگزاری جایزه و کنفرانس ملی نوآوری برای کودک و نوجوان، از نقطه نظر پیوندی که بین فعالان حوزه کودک و نوجوان از یک طرف و جامعه کارآفرینان کشور از طرف دیگر ایجاد می کند، به شکل گیری زیست بوم نوآوری کودک و نوجوان می انجامد.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری هم اکنون زمینه های مناسبی برای حمایت از انتشار نوآوری های مسئله محور در جامعه فراهم کرده است، اظهار داشت: علاوه بر بخش هایی که در این معاونت به طور تخصصی از توسعه فناوری های نوظهور مثل فناوری نانو، زیست فناوری و سلول های بنیادی حمایت می‌کنند، برنامه های حمایتی ویژه ای برای فناوری های نرم و فرهنگی به واسطه اثرات قابل توجهی که این دسته فناوری ها در تحقق آرمان جامعه خلاق دارند، تهیه شده است.





انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر