صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۳ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
برگزیده رقابت ملی کرسی‌های آزاداندیشی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

دانشجو چگونه با دانشگاهی که ربا تدریس می‌کند، تمدن نوین اسلامی بسازد؟

دانشجوی IT دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: دانشجو چگونه با دانشگاهی که ربا تدریس می‌کند، تمدن نوین اسلامی بسازد؟ تغییر سرفصل دروس دانشگاهی نیاز به رسیدگی سریع دارد.
کد خبر : 585084

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  اختتامیه نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد. در این مراسم علی کمالیان، دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش IT دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد خطاب به دکتر طهرانچی از محتوای آموزشی دروس دانشگاهی گلایه کرد و گفت: چگونه می‌توان از دانشجوی مسلمان ایرانی انتظار ساخت تمدن نوین اسلامی و بهبود اوضاع اقتصادی کشور را داشت، وقتی ربا و نزول با برچسب علم و در قالب سرفصل‌های درسی به شکل رسمی در دانشگاه تدریس می‌شود، از شما که به مسئله تغییر سرفصل دروس دانشگاهی ورود پیدا کرده‌اید خواهان پیگیری عاجل هستیم.


کمالیان، دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش IT دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره اظهار نظرهای خود در مراسم اختتامیه و دغدغه نسبت به محتوای آموزشی در دانشگاه گفت: آنچه در مراسم اختتامیه کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب با دکتر طهرانچی گفتم، تنها یکی از مصادیق  مربوط به محتوای آموزشی در دانشگاه‌ها بود.


کمالیان افزود: در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش IT سه واحد درس اقتصاد مهندسی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که منبع آن هم کتاب اقتصاد مهندسی از اسکونژاد است. در کلاس اقتصاد مهندسی متوجه شدم استاد در حال حل مسئله مربوط به ربا و نزول است،  از ما هم خواستند میزان ربا و نزول وجهی را که روی آن فرآیندی انجام می‌شود، محاسبه کنیم.  


این دانشجوی واحد نجف‌آباد ادامه داد: بعد از مطرح شدن موضوع ربا در کلاس درس با استاد مربوطه که یکی از اساتید متدین دانشگاه نیز هست، صحبت کردم و متوجه شدم که خود ایشان هم نسبت به این محتوای ضد اسلامی انتقاد دارند و گفتند «ما مجبوریم» سرفصلی را که تعیین شده است تدریس کنیم و کاری از دست من برنمی‌آید. بعد از آن با رئیس دانشگاه واحد نجف‌آباد و در تشکل‌های دانشجویی سیاسی دانشگاه این مسئله را مطرح کردم. حتی این موضوع را در کرسی‌های آزاد اندیشی پیشنهاد دادم. پاسخ‌ها این بود که تعیین سرفصل دروس مربوط به وزارت علوم و نهادها و مراکز بالادستی است و کاری از دست رئیس دانشگاه یا استاد به صورت شخصی برنمی‌آید.


این دانشجوی رشته IT گفت: متأسفانه این محتواهای ضد اسلامی تنها مربوط به رشته ما نیست و در رشته‌های مختلف به دانشجویانی که از آنها انتظار می‌رود تمدن نوین اسلامی را شکل دهند، تدریس می‌شود و دانشگاه‌های ما ربا و نزول را در قالب سرفصل به رسمیت می‌شناسند. این در شرایطی است که دانش جایگزین آن در کشور وجود دارد و نیازی نیست که کار را از صفر شروع کنیم. به عنوان مثال دو جلدی اقتصادنا از شهید محمدباقر صدر یا اقتصاد اسلامی در صحیفه امام(ره) یا کتاب رهیافت‌های اقتصاد اسلامی از امام موسی صدر نمونه آنها هستند.


کمالیان در ادامه افزود: از متخصصان امروز هم دکتر سید یاسر جبرائیلی بر روی مبحث اقتصاد اسلامی کار تخصصی می‌کنند یا دکتر عادل پیغامی کتابی با عنوان درسنامه‌های اقتصاد مقاومتی تدوین کردند. لذا علم جایگزین تا حدودی تولید شده و نیازی نیست که حتماً خود را مقید به متون غربی متضاد با مبانی اسلامی بدانیم. بنابراین تنها نیازمند جمع‌آوری و استفاده هستیم، اما مشخص نیست که چه چیزی مانع ورود محتوای اسلامی به سرفصل‌های دروس دانشگاهی می‌شود. نمی‌توانیم به دانشجویان شیوه ربا و نزول را بیاموزیم و بعد نسبت به وضعیت اقتصاد کشور اعتراض کنیم.


وی ادامه داد: متأسفانه این مسئله تنها متوجه رشته کامپیوتر یا اقتصاد نیست بلکه در دیگر رشته‌هایی چون روان‌شناسی نیز مشاهده می‌شود. متأسفانه روان‌شناس‌هایی داریم که برای مراجعه‌کننده خود رفتارهای غیرشرعی و حتی غیراخلاقی را تجویز می‌کنند که حتی به لحاظ بیولوژیکی هم به ضرر فرد تمام می‌شود. این موارد نیاز ورود جدی و سریع دارد. بسیاری از دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند دقت چندانی نسبت به محتوای آموزشی ندارند و اگر در معرض این‌چنین محتوایی قرار بگیرند چون منفعل هستند، تأثیرپذیری زیاد آنها دور از انتظار نیست یا این‌گونه پیش خود تحلیل می‌کنند که چون این محتوی توسط نهاد علمی به نام دانشگاه و فردی به نام استاد با مدرک دکتری تدریس می‌شود پس اصالت دارد و باید آن را پذیرفت و انجام داد و بین دین و علم، ‌علم را انتخاب می‌کنند و از اینجا است که پایه‌های سکولار شدن در دانشجو تقویت می‌شود.


کمالیان تصریح کرد: در صورتی که ما اندیشمندان و استادان مسلطی در حوزه علوم اسلامی داریم که اگر به آنها و محتوای تولید شده توسط آنها در دانشگاه میدان داده شود، بسیاری از مشکلات مطرح شده مرتفع می‌شود. به عنوان مثال استاد پناهیان مباحث بسیار عمیقی در حوزه روان‌شناسی اسلامی و انسان‌شناسی دارند که علم غربی هنوز به آنها ورود نکرده است. این مطالب صرفاً جنبه اخلاقی ندارند بلکه به لحاظ سطح علمی در مراتب بالاتری از علوم وارداتی قرار دارند.


این دانشجوی رشته IT عنوان کرد: از نظر من، کرسی‌های آزاد اندیشی بین دو تفکر همسو و غیرهمسو، توان ایجاد گفتمان و رشد و بلوغ فکری در جامعه را دارد. لذا اگر سرفصل دروس و محتوای آنها فرصت مطرح شدن در کرسی‌ها را پیدا کند و در معرض تضارب آرا قرار گیرد، به طور قطع باعث ایجاد مطالبه خواهد شد. در این صورت مسئولان ناچار هستند به تصحیح متون درسی مطابق با فرهنگ ملی و اسلامی تن دهند.


این دانشجوی واحد نجف‌آباد گفت: هر چند مشکل محتوای تحصیلی در مقاطع پایین‌تر از دانشگاه چون دبیرستان نیز وجود دارد اما بسیاری از مطالبی که در دانشگاه تدریس می‌شود به لحاظ سطح علمی بسیار سطح پایین هستند و شأن علمی دانشگاه را زیر سؤال می‌برند، چرا که فاقد ویژگی علمی بودن، هستند و تنها توجیه برخی از اساتید این است که این مطالب توسط فلان مراجع علمی در دنیا تدریس می‌شود. اما سؤال این است که آیا ما باید در همه شئون مقلد خارج باشیم و هر چه گفتند بپذیریم. چرا باید برای مراجع علمی شأن بالاتری از تفکر و استقلال علمی خودمان قائل باشیم؟


انتهای پیام/۴۱۶۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر