زخم کاری!
گروه سیاست خبرگزاری آنا، علیرضا مزینانی؛ هشتمین رئیسجمهور ایران با چالشهای فراوانی روبهرو است، مشکلاتی که بخشی از آنها در دورههای گذشته هم وجود داشته و بخش دیگری بهتازگی به این شدت و اندازه نمایان شده است. در ادامه این گزارش به چهار مورد از مهمترین این مسائل پرداخته میشود.
کرونا بحران بینالمللی
از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار نفر قربانی این ویروس شدند، البته این آمار رسمی است و افرادی که قبل از مرگ تست مثبت کرونا نداشته باشند در آمار قرار نمیگیرند؛ طبق برآورد کارشناسان این رقم با توجه به قربانیان پنهان کرونا حدود دو برابر میشود. علاوه بر این، تعطیلی مدارس و دانشگاهها، اختلال در صنعت گردشگری و از بین رفتن یا کمرنگ شدن بسیاری از مشاغل خسارتهای دیگری بودند که کرونا به کشور وارد کرد.
دولت جدید میتواند با افزایش سرعت ساخت واکسن ملی و واردات واکسن از خارج کشور به کاهش مشکلات ناشی از کرونا کمک کند.
به گفته کارشناسان، کرونا پس از واکسیناسیون جهانی هم چند سالی باقی خواهد ماند، بنابراین باید با برنامهریزی در تمام حوزهها با این واقعیت جهانی کنار بیایم و در دنیای کرونایی به زندگی ادامه دهیم.
در این راستا قاضیزاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری میگوید: «کرونا واقعیت ۳ تا ۵ سال آینده جهان است، در ایام کرونا باید به اقتصاد کرونایی بپردازیم زیرا مشاغل روزمزد که درآمد روزانه دارند و بیش از ۶۰درصد بازار را تشکیل میدهند با مشکل جدی مواجه هستند.»
مبارزه با فساد، مطالبه همگانی
مسئله فساد چند سالی است که بیشازپیش در حال خودنمایی است. عمده فساد موجود در کشور، نتیجهی برخی رفتارهای غلط است که اجازه و امکان تخلف را به مفسدین میدهد. پیشگیری از ایجاد و مبارزه با فساد نیازمند فعالیت هر سه قوه است.
مجلس با تصویب قوانین فسادگریز و اصلاح برخی قوانین میتواند بسیاری از مفاسد موجود را ریشهکن کند. مهمترین اقدام مجلس برای مبارزه با فساد، تصویب طرح شفافسازی آرای نمایندگان است. درحالیکه نمایندگان مجلس یازدهم با شعار مبارزه با فساد رأی مردم را به دست آوردهاند؛ در طول یک سالی که از عمر این مجلس میگذرد هنوز این طرح به تصویب نرسیده است.
قوه مجریه هم به دلیل در اختیار داشتن بودجه و امکانات بیشتر از سایر قوا مستعد ایجاد فساد است. دولت آینده برای جلوگیری از این امر باید تمام راههای ایجاد فساد را مسدود کند؛ بهطور مثال باید قوانینی مانند ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که باعث ایجاد رانت و فسادهای بسیاری شده است، اصلاح شوند.
قوه قضاییه در مسیر این مبارزه با فساد قرار دارد به طوری که باید با سفت و سخت گرفتن ماجرا مسیر و راه فساد را هزینهزا کند.
در این خصوص محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفتوگو با آنا اذعان کرد: «قوه قضاییه مسئول مبارزه و مجازات کسی است که آلوده به فساد شده، ولی در قوه مجریه باید از ایجاد مفاسد جلوگیری کرد. همانطور که میدانید ثروت و قدرت در اختیار قوه مجریه است و میتوان گفت نسبت قوه قضاییه با قوه مجریه یکبهصد است؛ به همین دلیل فساد در این قوه بیشتر رخ میدهد.»
برطرف کردن مشکلات اقتصادی
امروزه مشکلات اقتصادی اصلیترین دغدغه مردم ایران است. نرخ تورم در فروردینماه سال جاری ۴۹.۵ درصد بوده و معضل بیکاری پس از شیوع کرونا بیشازپیش به جامعه ایران ضربه میزند. با توجه به وجود جمعیت جوان و آمادهبهکار ایران و ظرفیت ذخایر طبیعی مانند نفت و معادن، دولت سیزدهم میتواند با عزم جدی این مشکل را هم برطرف کند. دولت آینده باید این موضوع را در اولویت رسیدگی خود قرار دهد و با توجه به تولید ملی، مجدداً جریان اقتصاد کشور را پویا و فعال نماید.
بر همین اساس مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس فرمودند: «اکنون مسئله فوری و اصلی کشور، اقتصاد است و نامزدها باید برنامهها و راهحلهای خود برای حل مشکلات اقتصادی را به مردم ارائه و آنها را قانع کنند که توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارند. مسئله اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست. مسئله مردم بیکاری جوانان، معیشت طبقات ضعیف و مافیای واردات است که کمر تولید را میشکند و جوانان مبتکر و باانگیزه را مأیوس و کشاورزان زحمتکش را بیچاره میکند.»
مذاکره و ارتباط با سایر کشورها
مسئله مذاکره و ارتباط با جهان از ابتدای انقلاب اسلامی موردتوجه نظام بوده است اما مذاکره با غرب اولین بار بهصورت جدی، پیوسته و رسمی در دو دهه پیش آغاز شد؛ نتیجه مذاکرات در طی این مدت، شکلگیری برجام در سال ۱۳۹۴ بود. باوجود تمام نواقص برجام، جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود پیرامون آن را انجام داده است؛ دولت سیزدهم باید بدون در نظر گرفتن بازیهای جناحی و سیاسی به دنبال حقوق مشخص ایران در این توافق باشد و بهاصطلاح مطالبات خود را نقد کند. موضوع دیگر پیرامون ارتباط با جهان، اهمیت و تأثیرگذاری این امر بر ایجاد روابط اقتصادی با سایر کشورها است. ایران میتواند با گسترش روابط خود تجارت جهانی داشته باشد، مانند اتفاقی که در قرارداد ۲۵ ساله با چین رخداده است.
در همین رابطه قدیری ابیانه در گفتوگو با آنا ادامه داد: «من فکر میکنم مذاکرات وین هم بهجایی نخواهد رسید و دولت از مطرح کردن این مذاکرات اهداف انتخاباتی دارد. یکی از وظایف دیپلماسی تقویت میدان نظامی و اقتصادی است، دیپلماسی باید به معیشت مردم ما کمک کند؛ امروزه بسیاری از سفارتخانهها در دنیا ۸۰ درصد فعالیت خود را روی مسائل اقتصادی گذاشتند مثلاً مسئولین کانادا و استرالیا گفته بودند که اگر سفارتخانههای ما منافع اقتصادی نداشته باشند آنها را تعطیل میکنیم. متأسفانه در وزارت امور خارجه ما به این مسائل رسیدگی نمیکند ولی امیدواریم با آمدن دولت جدید این موارد اصلاح شود.»
البته مسائل دیگری مانند: «بحرانهای محیط زیستی، سالمندی و کاهش جمعیت در آینده، مشکلات بازار مسکن، مسئله سربازی اجباری، افزایش سن ازدواج، مسائل اجتماعی و فرهنگی و....» هم وجود دارد که باید طی برنامه مشخصی تمامی این مشکلات را مرتفع کرد.
مشخص است که دولت آینده با توجه به ظرفیتهای گسترده کشور امکان حل این مسائل را دارد ولی لازمه آن داشتن نقشه راه برای آینده و تیم قوی جهت مدیریت کشور است. در این خصوص آیتالله مصباحی مقدم نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با آنا میگوید: «قدم اول برای صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری داشتن برنامه یا نقشه راه است و کسی که دستخالی وارد میدان انتخابات شود، آمادگی انجام این مأموریت مهم را ندارد. مسئله دیگر برای اداره کشور داشتن تیم قوی و کاربلد است؛ کاندیدای انتخابات باید برای سمتهای مدیریت دولتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه افراد کارآمدی را مدنظر داشته باشد تا مردم با اطمینان خاطر به او رأی بدهند.»
در نهایت باید گفت که حل تمامی این مشکلات امکانپذیر بوده و مردم میتوانند با انتخاب رئیسجمهور مدنظر خود سرنوشت چهار سال آینده کشور را رقم بزنند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/