صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
خلفی‌زاده مطرح کرد؛

عدم وجود مدیریت واحد رسانه‌ای در کشور/ سربازان جنگ نرم درگیر مشکلات اقتصادی هستند

مدیرعامل خبرگزاری آنا گفت: مدیریت واحدی برای رسانه‌ها در کشور وجود ندارد و دشمنان از این فرصت برای ضربه زدن به اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی استفاده می‌کنند.
کد خبر : 584209

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، مرتضی خلفی‌زاده در سیصدوسی‌ونهمین نشست تخصصی اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: امر فرماندهی در رسانه حاکم است و در سراسر دنیا اینطور است.


وی افزود: وقتی پژوهش انجام شد نمی‌توان منتظر ماند و باید سریع اقدامات رسانه‌ای صورت گیرد. فناوری رسانه به سرعت توسعه یافته و سرعت انتشار به جایی رسیده که انتقال پیام غیرقابل کنترل است. وقتی محتوایی وارد شبکه های اجتماعی می‌شود دیگر نمی‌توان آن را مدیریت کرد. باید سریع و به موقع در مورد انتقال پیام تصمیم گرفت.


مدیرعامل خبرگزاری آنا بیان کرد: اتفاقی که اکنون در دنیا رخ می‌دهد نبرد رسانه‌هاست. در مورد خبرهای انتخابات ریاست جمهوری هر رسانه‌ای با توجه به رویکرد خود خبرهای متفاوتی را منتشر می‌کند و هر رسانه نیز با اصول حرفه‌ای به دنبال جذب مخاطب است. از جهت برخورد روایت‌ها در منظر عمومی با صحنه جنگ مواجه‌ هستیم.


خلفی‌زاده عنوان کرد: درموضوع جنگ ۳۳ روزه نقش رسانه‌ها غیرقابل انکار است. مردم به لحظه اخبار چنین رخدادهایی را می‌بینند. قطعا موشکی که رسانه‌ با پیام منتقل می‌کند فراتر از موشک جنگی است. در خصوص جنگ غزه نیز از داخل خاک رژیم صهیونیستی خبرها به نفع جبهه مقاومت بیرون می‌آید.


وی خاطرنشان کرد: خبرنگار یکی از عناصر فعال رسانه‌ای است. نباید فراموش کنیم که فرایندی برای انتشار هر خبر رخ می‌دهد ولی در مسائلی که با موضوع امنیت ملی و حریم خصوصی در ارتباط است مرزهای مشخصی تعیین شده است. کشور دچار فقدان فرماندهی رسانه‌ای در زمان بحران و موقعیت‌های خاص است. به عنوان مثال در مورد ترور شهید دانشمند فخری‌زاده رسانه‌های داخلی عقب افتادند.


مدیرعامل خبرگزاری آنا ادامه داد: رسانه‌های زیادی در کشور فعالیت می‌کنند ولی هر کدام از آنها در مورد هر اتفاق روایت‌هایی متفاوتی را بیان می‌کنند. این به معنای نادیده‌گرفتن تکثر نیست. آزادی بیان نعمت بزرگی است و یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است. در حوزه رسانه باید آزادی بیان وجود داشته باشد و خبرنگار باید آزادی دسترسی به اطلاعات شفاف را داشته باشد.


خلفی‌زاده گفت: امروز امنیت ملی هدف رسانه‌های معاند قرار گرفته و این رسانه‌ها پیام واحدی را به کشور منتقل می‌کنند ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم مثل شبکه‌های اجتماعی مردم پیام در داخل کشور به درستی به جهان منتقل نمی‌شود. شرایط کنونی مشابه زمان آغاز جنگ تحمیلی است که کشور دچار درگیری و اختلافات گسترده بود. اکنون هم به نوعی جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی دچار همین مشکلات شده است.


وی تاکید کرد: در جنگ سخت ستاد کل نیروهای مسلح وجود دارد ولی در حوزه جنگ نرم ستاد کل رسانه‌ای در کشور نیست. در جنگ سخت کشور به خوبی اقتدار خود را نشان می‌دهد ولی در جنگ نرم ضعف‌های زیادی در کشور وجود دارد و در این زمینه لحظه به لحظه اعتماد مردم به نظام مورد هجمه دشمن است. اکنون ادبیات و تفکرات مردم به دلیل تهاجم فرهنگی نسبت به دهه‌های بیش تغییر زیادی کرده و دشمن برنامه‌های گسترده‌ای را در کشور به نفع خود اجرا می‌کند.


این کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: مسئولان تصمیم‌گیرنده در حوزه جنگ نرم شناخت درستی از این جنگ ندارند. چنین سیاستی سبب شده که خبرنگاران در رسانه‌ها تمایل بالایی به جذب در روابط عمومی سازمان‌ها داشته باشند و بخش زیادی از رسانه‌های دچار مشکل در بحث تهیه سخت‌افزار هستند. اکنون مشاهده می‌کنیم که خبرنگاران دچار مشکلات معیشتی متعددی هستند. این یعنی سرباز جنگ نرم هیچ فرصتی برای تأمل در محتوا ندارد.


خلفی‌زاده اظهار کرد: در موضوعات امنیت ملی باید رسانه‌ها اصولی مشخص را بپذیرند و سپس وارد عمل شوند. در گذر زمان حجم اعتماد مردم به نهادهای حکومتی رو به کاهش است. دولت ابزارهای مختلفی برای جلب اعتماد مردم دارد ولی به مهم‌ترین مسائل بی‌توجهی می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور این است که متولی امر در حوزه رسانه‌ای و فضای مجازی مشخص نیست.


مدیرعامل خبرگزاری آنا بیان کرد: در بحث آموزش اصول خبرنگاری نیز با مشکلات متعددی مواجه هستیم. اتاق‌های فکری کشور به بحث آینده‌پژوهی بی‌توجهی می‌کنند و سوژه‌هایی این حوزه به موضوعی برای کاوش تبدیل نمی‌شود. چنین رویکردی سبب می‌شود در بسیاری از موضوعات مطالبه‌گری درستی از سوی رسانه‌ها صورت نگیرد. بودجه که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تنها هزینه روزانه را برطرف می‌سازد. باید از ظر فیت مراکز پژوهش‌ به خوبی استفاده شود و متاسفانه استاندارد مشخصی نیز برای تحقیق و پژوهش در حوزه رسانه‌ای وجود ندارد.


وی خاطرنشان کرد: لازم است برای رفع مشکلات بیان شده شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردی مشخص را تدوین کنند. شاید به زودی چنین مشکلی در کشور برطرف نشود ولی حداقل می‌توانیم گفتمان در این حوزه را آغاز کنیم. باید با وحدت رویه از ضربه خوردن اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی جلوگیری شود.


خلفی‌زاده عنوان کرد: در حوزه پژوهش و آموزش، خبرگزاری آنا به همراه خبرگزاری ایسکانیوز اقداماتی نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی را انجام داده و سعی کردیم دبیران و خبرنگاران خود را به دستگاه‌های مختلف وصل و از تجربیات رسانه‌های مختلف استفاده کنیم. امروز رسانه‌ها در کشور به قدری درگیر رفع مشکلات اقتصادی هستند که تنها فرصت برای کارهای حداقلی وجود دارد.


مدیرعامل خبرگزاری آنا ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سه رسانه رسمی و فعال و نزدیک به ۲۵۰ نشریه تخصصی دانشگاهی در کشور دارد. این دانشگاه ظرفیت‌های علمی ویژه‌ای دارد و از سال ۱۳۹۵ این مجموعه علمی سعی کرده است مروج تفکر انقلاب اسلامی باشد. تحول در حوزه آموزش و گفتمان در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. اکنون در تعدادی از واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مهارت آموزی الزامی شده و دانشجو تنها با داشتن مهارت در رشته خود می‌توانند مدرک تحصیلی را دریافت کنند.


وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مسائل کشور سامانه‌ای تخصصی به نام سامانه پایش طراحی کرده است و این ابزارهای موجب تحول در زمینه صنعت و دانشگاه است.


خلفی‌زاده تصریح کرد: در جنگ هشت ساله، نزدیک به یک سال در حالت شکست بودیم تا این که افرادی نظیر شهیدان صیاد شیرازی و حسن باقری این روند را تغییر دادند، چنین تحولی باید در حوزه جنگ نرم اتفاق رخ دهد و تنها زمانی چنین شرایطی به وقوع می‌پیوندند که مسئولان تصمیم‌ساز شناخت درستی از رسانه‌ داشته باشند.


انتهای پیام/۴۱۴۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر