صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۴۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
گزارش آنا از مطالبه رهبر انقلاب از دانشجویان؛

وقتی تشکل‌های دانشجویی پیشران حرکت‌های تحولی و جهاد علمی می‌شوند

لزوم تقویت بنیه دینی و انقلابیاگر مجموعه‌های دانشجویی با همدلی و هم‌افزایی در راستای تحول‌آفرینی در مسائل مختلف کشور گام بردارند، می‌توانند الگویی برای سایر اقشار جامعه باشند.
کد خبر : 583407

 گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-سید حامد رحمتی، دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب بیش از ۳۰ سال است که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به‌صورت صریح و صمیمی دیدگاه‌ها و نظرات خود را با نفر اول کشور در میان می‌گذارند.


ارائه پیشنهادهای اثرگذار در نظام حکمرانی کشور، انتقاد به سران قوا و مسئولان کشور، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات مردم و کشور، مطالبه‌گری در زمینه مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... از جمله مطالبی است که هر ساله توسط دانشجویان به امام خامنه‌ای گفته می‌شود. ایشان در دیدارهای دانشجویی در طول چند ساعت به سخنان دانشجویان گوش می‌دهند و پس از نظرات آنان به سخنرانی می‌پردازند. همچنین در خلال صحبت‌های خود به برخی از نکات و نظرات دانشجویان اشاره می‌کنند و سؤالات آنان را پاسخ می‌دهند.


البته دو سال است که به دلیل ویروس منحوس کرونا، دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌صورت ارتباط تصویری و مجازی برگزار می‌شود و گرچه آن شور و هیجان دیدار حضوری را ندارد اما برگزاری همین دیدار مجازی در ایام کرونایی، فرصت مغتنمی است که دانشجویان درددل خود را با رهبر انقلاب در میان بگذارند. کما اینکه برخی از دیدارهای رهبر انقلاب با اقشار مختلف به دلیل کرونا لغو شد اما دیدار دانشجویان از جمله دیدارهایی است که با قوت سر جای خود باقی است.


امام خامنه‌ای: ارتباط تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان فرصتی برای باز کردن گره‌های فکری و دینی آنان است


امام خامنه‌ای در دیدار تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به اخبار نگران‌کننده از افت یادگیری و آموزش در دوران کرونا از مسئولان آموزش عالی خواستند به این مسئله توجه و از آن جلوگیری کنند.


ایشان همچنین لزوم رفع عیوب و نواقص دستگاه‌های مورد استفاده در یادگیری مجازی را یادآور شدند و با اشاره به پدیده زشت ایجاد کانال‌های تقلب در امتحانات که موجب بی‌اعتبار شدن امر آموزش می‌شود، برخورد با این پدیده را خواستار شدند.



رهبر انقلاب، تشکل‌های دانشجویی متعدد را فرصتی بزرگ برای کشور دانستند و با تأکید بر نقش‌آفرینی آن‌ها به‌عنوان مراکز تولید فکر و پیشران حرکت‌های تحولی و جهادی در مسائل گوناگون اجتماعی و علمی گفتند: «حضور جوانان جهادی در میدان پرخطر کرونا»، «حضور فعال در قبال مسائل بین‌المللی مانند قضیه نشریه موهن فرانسوی، انفجار در دانشگاه کابل و مسائل فلسطین و یمن»، «اظهارنظر و موضع‌گیری در قضیه اف‌اِی‌تی‌اف»، «تقویت مصوبه راهبردی مجلس در موضوع هسته‌ای» و «واکنش به مشکلات خصوصی‌سازی‌ها که بعضی از آن‌ها نیز به نتیجه رسید» از مصادیق تحسین‌برانگیز اقدام‌های تشکل‌های دانشجویی است که اینگونه موضع‌گیری‌ها هویت تشکل‌های دانشجویی را نیز تقویت می‌کند.


امام خامنه‌ای انتظار از تشکل‌های دانشجویی را تقویت بنیه دینی و انقلابی آن‌ها و مسئله مهم تهذیب نفس خواندند و افزودند: تهذیب نفس تأثیر زیادی در مبارزات اجتماعی و انقلابی دارد و امام بزرگوار می‌فرمودند علت ترس افراد از آمریکا، تهذیب نفس نکردن است.


ایشان ارتباط تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان در سراسر کشور را فرصتی برای اثرگذاری و باز کردن گره‌های فکری و دینی دانشجویان دانستند و افزودند: البته در این زمینه مجموعه‌های نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز وظایف مهمی دارند که باید بیشتر تلاش کنند.




بیشتر بخوانید:


تشکل‌های دانشجویی برای تحقق تحول‌خواهی تلاش کنند/ ضرورت تدوین سند جامع سواد رسانه‌ای




لزوم تقویت بنیه دینی و انقلابی دانشجویان


در همین راستا محمد شکیبا، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به لزوم تقویت بنیه دینی و انقلابی دانشجویان توسط تشکل‌های دانشجویی می‌گوید: اگر دل‌ها از ایمان تهی شود درحالی‌که فقط ظواهر فرد، دارای ایمان باشد، عملاً پایبندی‌ها و دلبستگی‌های اعتقادی و ایمانی را از دست می‌دهیم. گاهی اوقات در عمل، یک فرد ایمان ندارد اما زبان او همچنان همان حرف‌های ایمانی می‌زند که همان نفاق است و مورد پسند نیست. در واقع این مسئله خطر بزرگی برای جامعه اسلامی است؛ طبق بیانات رهبر انقلاب و سایر علما هرجا که شما در تاریخ می‌بینید جامعه اسلامی منحرف شده، به علت تهی بودن ایمان افراد بوده است.



وی می‌افزاید: باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا افراد یک جامعه اسلامی بتوانند در مقابل دشمن درونی ایستادگی‌ و به‌ نحو احسن مقابله کنند. چرا که وقتی لشکر دشمن درونی به انسان حمله می‌کند، درون انسان تهی می‌شود و در نتیجه منحرف خواهد شد لذا هرجا انحراف وجود دارد، منشأ آن، دشمن درونی است. در واقع از جمله وظایف مهم تشکل‌های انقلابی دانشجویی که پرچمدار آن‌ بسیج دانشجویی بوده، برنامه‌ریزی برای تقویت بنیه دینی، اعتقادی و... طبق بیانات رهبر معظم انقلاب است.


ضرورت ارتباط تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان برای باز کردن گره‌های فکری و دینی


این فعال دانشجویی با اشاره به ضرورت ارتباط تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان برای باز کردن گره‌های فکری و دینی آنان در ایام کرونا معتقد است: فضای حقیقی و مجازی برای دانشجویان جابه‌جا شده و این مسئله از زمان شیوع ویروس کرونا شدت گرفت. طبیعتاً تشکل‌ها باید ارتباط خود را با دانشجویان در فضای مجازی که موازی با فضای حقیقی است، حفظ کنند. در واقع کار تشکل‌ها در فضای مجازی و ارتباط با عموم دانشجویان باید در قالب تولید محتوای متناسب با ذائقه دانشجو و حل دغدغه آنان در موضوع‌های مورد نیاز باشد. البته علاوه بر تشکل‌ها، بخشی از این مسئولیت متوجه برخی از مسئولان دانشگاه‌هاست که به وظایف خود عمل نمی‌کنند.


به گفته شکیبا، مسئولان دانشگاهی در شرایطی که دانشگاه‌ها تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند و تقریباً حضور فیزیکی دانشجو در محیط دانشگاه وجود ندارد، باید راهی را برای مرتفع کردن مشکلات دانشجویان اعم از کارهای اداری، آموزشی و... به‌صورت غیرحضوری باز کنند، اما گاهی اوقات همکاری مناسبی با دانشجویان نمی‌شود.


وی درباره راهکارهای اشتغال دانشجویان از دوره دانشجویی می‌گوید: دانشگاه‌ها در قبال اشتغال دانشجویان می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. اگر گفته می‌شود که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مراکز تولید علم هستند این علم بدون عمل چه اثری می‌تواند داشته باشد؟ اگر علم با عمل همراه شود به ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانشجویان کمک می‌کند. همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند مهارت‌افزایی تخصصی دانشجویان را در طول مدت تحصیل در کنار دروس اصلی مدنظر داشته باشند که به اشتغال دانشجویان در دوره دانشجویی کمک می‌کند. در واقع حل مسئله اشتغال جوانان، مقدمه‌ای برای حل بسیاری از مسائل بعدی مختلف در کل جامعه است.


تبیین نقش دانشجو در سرنوشت کشور


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به لزوم جلوگیری از تلاش‌ برخی افراد جهت ناامید کردن دانشجویان و تشویق آنان به خارج از کشور توضیح می‌دهد: رهبر انقلاب به جهاد امیدآفرینی تأکید دارند که مؤثرترین افراد در این جهاد، اساتید دانشگاه‌ها هستند که نقش تعیین‌کننده دارند. البته متأسفانه برخی از اساتید برای سوق دادن دانشجو به مهاجرت کردن تلاش می‌کنند! در واقع تبیین نقش دانشجو در سرنوشت کشور، یکی از کارهایی است که در این زمینه باید انجام داد. همچنین نشان دادن دستاوردها و پیشرفت‌هایی که توسط دانشجویان نخبه در کشور ایجاد شده است منجر به عدم خروج نخبگان از کشور می‌شود. اگر فرصت‌های آزمون و خطا برای دانشجویان و جوانان متخصص در موضوع‌های متفاوت ایجاد شود، باعث انگیزه در قشر دانشجو می‌شود و حس می‌کند که در مسائل کشور تأثیرگذار است.



سلوک استادی در نظام آموزش عالی نقص دارد


شکیبا با بیان اینکه نظام آموزش عالی دارای نواقصی در یادگیری مجازی دانشجویان است، می‌گوید: جایگاه استادی و سلوک استادی در نظام آموزش عالی نقص دارد و مجازی و حقیقی بودن آموزش هم فرقی نمی‌کند. در واقع استادی و معلمی در جامعه به‌عنوان شغل مطرح شده درحالی‌که سرنوشت کشور نتیجه فعالیت اساتید و معلمان یک جامعه است. اگر این مسئله در نظام آموزشی کشور حل شود، اثر آن به‌صورت بلندمدت در سطح کشور جاری و ساری می‌شود.


بنابراین نقش تشکل‌های دانشجویی در هدایت دانشجویان به سمت مسائل علمی و دینی بسیار است و می‌توانند به‌عنوان مراکز تولید فکر و پیشران حرکت‌های تحولی و جهادی در مسائل گوناگون تأثیرگذار باشند و نمونه آن در آزمون کروناست. در واقع دانشجویان در مبارزه با کرونا به ضدعفونی معابر، تولید ماسک و شیلد، خدمات‌رسانی به بیمارستان‌ها و رزمایش کمک مؤمنانه پرداختند.


اگر مجموعه‌های دانشجویی با همدلی و هم‌افزایی در راستای تحول‌آفرینی در مسائل مختلف کشور گام بردارند، می‌توانند الگویی برای سایر گروه‌ها و اقشار جامعه باشند. وقتی تشکل‌های دانشجویی نسبت به تقویت خود در زمینه جهاد علمی و بصیرت سیاسی تلاش می‌کنند، نشان‌دهنده این است که به دنبال تقویت هویت تشکلی خود هستند. باید منتظر ماند و دید که دانشجویان تا پایان سال ۱۴۰۰ در زمینه تحول‌آفرینی چه اقدامات مثبتی انجام خواهند داد.


انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر