صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
با برگزیدگان هشتمین جشنواره فرهیختگان/۲۶ در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح شد؛

کارنامه معاون پژوهش و فناوری برتر جشنواره فرهیختگان | از اجرای طرح‌های «پویش» و «پایش» تا راه‌اندازی سراهای نوآوری

پژوهشگران برای ارائه دستاوردهای پژوهشی با مسائل متعدد مواجه هستندپژوهشگر برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان عنوان کرد: در راستای اجرای طرح‌های «پویش» و «پایش» دانشجویان مهارت کافی را بعد از تحصیلات به دست آورده و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را بر مبنای نیازهای کشور انتخاب می‌کنند.
کد خبر : 581567

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه‌ برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره به‌دلیل شرایط کرونایی کشور به‌تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت‌ جاری به‌صورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود تا تداخلی با دوره نهم هم نداشته باشد.


جشنواره هشتم اما تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل داشت و با افزایش دوبرابری مجموع جوایز نقدی به‌منظور افزایش‌ انگیزه برای تلاش و فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه همراه بود و شورای سیاستگذاری جشنواره با افزایش جایزه نقدی پژوهشگران برتر به میزان ۲۵۰ درصد و فناور برتر به میزان ۳۰۰ درصد موافقت کرد تا جایی که جوایز پژوهشگران برتر از ۱۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۲۵ میلیون تومان و فناور برتر از ۵ میلیون به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و جوایز نقدی سایر برگزیدگان نیز رشد خوبی داشت.


در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزه‌های بررسی‌شده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و ... مجموع آثار و زیرساخت‌ها به‌حدود یک‌هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.


جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در دوره هشتم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری به‌صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.


مریم کاظمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری برتر انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.




بیشتر بخوانید:


تقویت مرجعیت علمی کشور با توجه ویژه به فناوری و ایجاد سراهای نوآوری


ظرفیت بالای «قبه سبز» کرمان برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار




خبرنگار آنا به همین مناسبت گفت‌وگویی را با کاظمی ترتیب داده و دلایل این برتری و انتخاب، تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه و اوضاع حوزه پژوهش کشور را جویا شده است که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید:


 آنا: دلایل انتخاب شما به‌عنوان معاون برتر در حوزه پژوهش و فناوری جشنواره فرهیختگان براساس چه شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی بود؟


کاظمی: دستورالعمل انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی مرداد هر سال به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌شود تا بر مبنای آن پژوهشگران مدارک‌ خود را تکمیل کنند.


پژوهش در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی کرمان


در دستورالعمل مربوط به انتخاب معاون برتر نیز شاخص‌های اجرایی و علمی و پژوهشی این‌جانب مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است و در مقایسه‌ای که با شاخص‌های عملکردی سایر معاونان وجود داشته، این انتخاب صورت گرفته است.


آنا: چه شاخص‌هایی موجب موفقیت شما در عرصه پژوهش و انتخاب‌تان به‌عنوان معاون برتر شد؟


کاظمی: سابقه نسبتاً طولانی در حوزه پژوهش و فناوری دارم و از سال ۱۳۸۶ به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری واحد کرمان و سپس معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات کرمان (تا سال ۱۳۹۳) فعالیت کردم.


 سال ۹۳ معاون مرکز امور پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه شدم و بعد از یک سال دوباره به عنوان مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به این شهر بازگشتم، بعد مدیر پژوهشی و اکنون نیز به‌عنوان معاون پژوهشی و فناوری در خدمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید خاج قاسم سلیمانی کرمان هستم.


در سال‌های طولانی گذشته همواره سعی کردم عملکردم قابل قبول باشد و در این راستا تجربیات زیادی به دست آوردم، از سوی دیگر حداکثر توانم را به کار گرفتم. در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان پژوهش‌های زیادی انجام دادم که منجر به راه‌اندازی مجلات علمی شده است؛ البته این فعالیت‌ها با حمایت همه‌جانبه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان محقق شد.


به ‌تازگی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان مجوز نخستین آزمایشگاه مرکزی را از سوی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سازمان مرکزی دریافت کرد و این موفقیت به‌دلیل زیرساخت‌های مناسب و وجود استادان مجرب واحد کرمان بوده است.


آزمایشگاه مرکزی اکنون توانسته به شبکه آزمایشگاهی ریاست جمهوری وصل شود و بسیاری از محققان از این آزمایشگاه خدمات دریافت کرده‌اند.


راه‌اندازی مجلات علمی، سرای نوآوری خدمات خودرویی، شتاب‌دهنده همیار صنعت، انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی و انعقاد قرارداد طرح‌های برون‌دانشگاهی با این مراکز ازجمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در حوزه پژوهش و فناوری بوده است.


تازه‌ترین فعالیت‌های حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان



مرکز تحقیقات ایمن‌سازی مواد غذایی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان هم با شهرداری کرمان طرحی به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان منعقد کرده است.


آنا: جزئیاتی از تازه‌ترین فعالیت‌های حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان را تشریح کنید و بفرمایید برنامه‌های پیش رو در این حوزه چیست؟


کاظمی: راه‌اندازی مجلات علمی و سرای نوآوری خدمات خودرویی و شتاب‌دهنده همیار صنعت از تازه‌ترین‌ فعالیت‌ها هستند. برنامه‌ دانشگاه در سال ۱۴۰۰ آن است که با نظارت و فرماندهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سازمان مرکزی برای مجلات دارای مجوز از کمیسیون مجلات کشور رتبه بگیریم.


در راستای عملیاتی‌ شدن طرح پویش هم گام‌های بسیار مهمی برداشته‌ایم و این طرح بسیار کارآمد به دانشجو مهارت کافی را می‌دهد تا بعد از تحصیلات بتواند در مراکز صنعتی مشغول به کار شود و کنار آموزش، مهارت کافی در رشته خود را نیز کسب کند.


اقدام دیگر حوزه پژوهش واحد کرمان طبق دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی فعال‌سازی کمیته تخلفات پژوهشی است که واحد کرمان در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا خواهد کرد.


به‌دنبال انعقاد چند قرارداد برون‌دانشگاهی دیگر هستیم و سعی داریم پژوهش‌های خود را در راستای دستورالعمل‌ها و چارچوب و قوانین پیش ببریم تا بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی برسانیم.


آنا: موانع پیش روی پژوهشگران در فعالیت‌های پژوهشی را چه می‌دانید؟


کاظمی: موانع پیش روی پژوهشگران معمولاً تأمین هزینه‌ها و مواد اولیه پژوهشی است که با توجه به شرایط موجود با مشکلات زیادی در تهیه مواد اولیه مواجه هستیم. تأمین برخی تجهیزات از دیگر مشکلاتی است که پژوهشگران با آن مواجه هستند.


مشکل دیگر پژوهشگران در حوزه چاپ مقالات است به‌طوری‌که پژوهشگران برای ارائه دستاوردهای پژوهشی خود به دنیا با مسائل متعدد مواجه هستند.


آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش و فناوری از جایگاه مناسبی برخوردار است؟


کاظمی: با توجه به گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی از نظر تحقیقاتی در وضعیت مطلوبی هستیم و سرعت رشد علم در ایران چند برابر دنیاست و کشور ما جایگاه خوبی را از نظر تحقیقاتی دارد. ایران از نظر پژوهش و فناوری جایگاه مناسبی دارد؛ اما پژوهش‌ها زمانی مفید هستند که در راستای رفع نیازها و مشکلات به‌کار گرفته شوند.


کمیته تخلفات پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد


در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با پیاده‌سازی «طرح پایش»، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را موظف کرده تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را بر مبنای نیازهای کشور انتخاب کنند و در سامانه پایش و پژوهش‌یار، برنامه‌های علمی توسط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و با نظارت و جهت‌دهی سازمان مرکزی برنامه‌های علمی در راستای نیاز و رفع مشکلات کشور طراحی شده است.


سازمان مرکزی دانشگاه موضوعاتی را برای نگارش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دکتری لحاظ کرده‌ که دانشجویان موظفند از این موضوعات، پایان‌نامه و رساله خودشان را انتخاب کنند تا ابتدا مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری PhD بگیرند و سپس این پایان‌نامه و رساله‌ها منجر به رفع یکی از نیازهای کشور شود.


مهم‌ترین اصلی را که باید در پژوهش رعایت کنیم، اصول اخلاقی است. محققان (دانشجویان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران) باید ملزم به رعایت اصول اخلاقی باشند و مسیرها و روش‌های غیراخلاقی را برای کسب مدرک یا ارتقای شغلی پیش نگیرند.


در این راستا کمیته تخلفات پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده تا نظارت بیشتری بر رعایت اخلاق در پژوهش‌ها حاکم باشد.


موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که ضوابط و مقررات پژوهشی به سمتی پیش برود که توازن مناسبی بین رفع  مشکلات و جایگاه کشور در تولید علم دنیا برقرار کند. یعنی پژوهش‌ها باید هم جایگاه علمی کشور را ارتقا دهد و هم منجر به رفع مسائل و مشکلات کشور شوند و صرفاً دنبال پژوهش نباشیم و برای پژوهش‌های با ظرفیت رفع مشکلات کشور ارزش‌گذاری بیشتری لحاظ شود.


نکته دیگر اینکه پژوهش باید به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی در توسعه همه‌جانبه کشور در نظر گرفته شود و به این نتیجه برسیم که بدون پژوهش توسعه همه‌جانبه کشور ممکن نیست.


آنا: آیا در عرصه پژوهش جایگاه خوبی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به دست آورده‌ایم؟


کاظمی: بله. جزء ۱۵ کشور نخست دنیا از نظر جایگاه پژوهشی هستیم و در سطح منطقه نیز رتبه نخست را داریم؛ اما نباید این نکته را فراموش کنیم که پژوهش‌ها باید به سمت رفع مشکلات و نیازهای صنعت، سازمان‌ها و ارگان‌ها سوق داده شوند.


موفقیت جوانان یک فاکتور تک متغیره نیست که فقط به جوان بستگی داشته باشد و در موفقیت جوانان فاکتورهای زیادی دخیل است. عواملی مانند سیاست‌گذاری‌های کلان کشور، تناسب آموزش و اشتغال و جهت‌دهی پژوهش‌ها به سمت رفع نیاز کشور می‌تواند در موفقیت جوانان تأثیرگذار باشد، یعنی باید سیاست‌گذاری‌های کلان طوری باشد که تناسبی میان آموزش و اشتغال به وجود بیاید و دراینصورت می‌توان گفت جوان ایرانی موفق است؛ البته موفقیت جوانان به تلاش خودشان و سیاست‌گذاری‌های کلان نیز بستگی دارد.


آنا: توصیه‌های شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟


کاظمی: جوانان سعی کنند در کنار تسلط علمی در رشته تحصیلی‌شان، تسلط مهارتی کسب کنند و هرچقدر از نظر علمی و مهارتی جوان ما مسلط‌تر باشد، موفقیتش بیشتر خواهد بود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر