صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
زهرا شایان فر در گفت‌وگو با آنا؛

هنوز تماشاگران برای آمدن به تئاتر اطمینان ندارند/ کرونا هم با مرگ و هم با توقف کار، ما را از نیروهای خوب تئاتر محروم کرد

یک کارگردان تئاتر معتقد است که تماشاگران هنوز برای آمدن به سالن و دیدن تئاتر تردید داشته و به شرایط سالن‌ها اطمینان ندارند.
کد خبر : 580551

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، پس از پایان تعطیلات نوروز بود که با تغییر وضعیت تهران از زرد به نارنجی اجراهای تئاتر در همان ابتدای راه متوقف شدند. این توقف دوباره بعد از یک تعطیلی موقت دو روزه در هفته دوم فروردین‌ماه،رقم خورد؛ در نتیجه گروه‌های تئاتری که پس از چند ماه تمرین خود را آماده اجرا کرده بودند چاره‌ای جز توقف فعالیت‌های خود نداشتند. دوره‌ای که حدود یک ماه و تا آغاز هفته جاری طول کشید.


اما از این هفته و با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، سالن‌های سینما و تئاتر بازگشایی شدند، هر چند که به نظر می‌رسد هم مخاطبان برای حضور در سالن و هم صاحبان آثار برای ارائه کارهایشان همچنان تردید دارند.


در همین ارتباط، زهرا شایان‌فر کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به این که تعطیلی‌های مکرر به شدت به تئاتر ضربه زده است، افزود: هنوز این اعتماد برای تماشاگران شکل نگرفته که بخواهند با خیال راحت به سالن‌های تئاتر بیایند. به نظر من تا زمانی که آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد این وضعیت پابرجا خواهد بود.



 کرونا و گروه‌هایی که از هم پاشیدند


وی اظهار کرد: از سوی دیگر، بسیاری از هنرمندان تئاتر در این یک سال و نیم دنبال فعالیت‌های دیگری رفته‌اند تا بتوانند امرار معاش کنند. آنها که خوش‌شانس بودند، جذب پروژه‌های تصویری در تلویزیون و پلتفرم‌های آنلاین شدند و دیگران هم یا به سراغ شغل اصلی خود رفتند و یا ترجیح دادند در کارهای تجاری و مشاغل آزاد فعالیت کنند و یا این که در همین عرصه هنری اما در رشته‌های دیگر فعال باشند. به هرحال جمع کردن گروه تئاتری آن هم بعد از چند بار توقف تمرین کار سختی است.


 شایان‌فر افزود: مثلاً اگر شما همین الان یک متن آماده داشته باشید و بخواهید کاری را از صفر شروع کنید، پیداکردن بازیگران و آماده‌سازی آنها بعد از دوره تعطیلی طولانی زمان‌بر است و به احتمال قریب به یقین کار به نیمه دوم سال می‌رسد.


وی گفت: آخرین کاری که من روی صحنه بردم «جادوی پاهای من» بود که در گونه تئاتر کودک و در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفت. قرار بود در بهار سال ۹۹ هم باردیگر اجرا داشته باشیم که کرونا همه برنامه ها را به هم زد.


کرونا چگونه ما را از نیروهای خوب تئاتر محروم کرد؟


شایان‌فر درباره عوامل سازنده جادوی پاهای من نیز گفت: اعضای گروه تئاتر صلح از سال ۱۳۸۱ تاکنون ثابت بوده‌اند. فراز و فرود زیادی داشته‌ایم و افراد مختلفی آمده و رفته‌اند، اما از سال ۱۳۹۴ که من کار کارگردانی را دوباره شروع کرده‌ام، گروهی که با من کار می‌کند، گروه ثابتی است و بچه‌ها به صورت ثابت در همه پروژه‌ها حضور دارند ولی بسته به پروژه‌های جدیدمان، افرادی را اضافه کرده یا مرخص کرده‌ایم، اما آنها همچنان عضو گروه هستند تا در پروژه‌های دیگر باردیگر با ما همکاری کنند. اما همنطور که گفتم کرونا باعث شد تا جمع شدن دوبراه اعضا واقعا سخت شود.



این کارگردان تئاتر افزود: الان هم یک کار عروسکی و دو متن برای مخاطب بزرگسال در دست دارم اما هنوز این جرئت را پیدا نکرده‌ام که کار را آغازکنم. باید مقداری زمان بگذرد تا تماشاگران باز هم به سالن‌ها برگردند.


وی عنوان کرد: کرونا جمعی از هنرمندان خوب تئاتر ما مثل آقایان کریم اکبری مبارکه، پرویز پورحسینی و زنده‌یاد بیژن افشار را از ما گرفت که واقعاً صدمه بزرگی به جامعه تئاتر است اما علاوه بر این ما بخش مهمی از نیروهای تئاتر را به صورت حرفه‌ای هم از دست دادیم. یعنی بازیگرانی که به خاطر تعطیلی تئاتر و این که ممر درآمد دیگری نداشتند، کاملاً از این فضا دور شده‌اند و بازگشتشان به صحنه شاید به این راحتی نباشد.


تلویزیون دغدغه‌ای برای تئاتر ندارد


وی با انتقاد از رویکرد تلویزیون نسبت به تئاتر گفت: این که توقع داشته باشیم تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر از تئاتر حمایت کند خیلی خوشبینانه و به نوعی ساده‌انگارانه است. این موضع محدود به دوران کرونای هم نیست و قبلاً هم همین شرایط را داشتیم. من حدود ۲۵ سال است که در تئاتر فعال هستم و در این مدت ندیدم که تلویزیون دغدغه خاصی برای تئاتر داشته باشد.



شایان‌فر گفت: ضبط برخی از آثار نمایشی به‌ویژه در حوزه تئاتر کودک و پخش آن از تلویزیون واقعاً در مقایسه با تولیدات تلویزیون هزینه بسیاری کمتری دارد اما در این یک سال این اتفاق رقم نخورد و این همکاری شکل نگرفت که جای تأسف دارد.


این کارگردان تئاتر عنوان کرد: با این شرایط کرونایی که در کشور حاکم است، فعلاً به اجرای صحنه فکر نمی‌کنم. در ذهنم هست که در پلتفرم‌های آنلاین تئاتر تولید کنم که هم مخاطب کودک و هم خانواده داشته باشد. البته تمایلی به استفاده از بازیگران چهره ندارم. این بازیگران چهره در این یک سال که بازیگران تئاتر کاری را برای اجرا نداشتند، عموماً در کارهیا سینمایی و تلویزیونی مشغول به کار بودند؛بنابراین ترجیح می‌دهم از بازیگران ناشناخته اما مستعد تئاتر بهره ببرم.


انتهای پیام/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر تئاتر کودک
ارسال نظر