صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه:

پیشرفت هر کشور در گرو قشر نخبه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه گفت: پیشرفت هر کشور در گرو فعالیت قشر نخبه آن کشور است.
کد خبر : 58017

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا ولیلو در مراسم اختتامیه جشنواره ایده‌های بر‌تر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه با توجه به جایگاه نخبگان در جوامع و نیاز به ترفیع بیش از پیش این جایگاه اظهار کرد: علم از جنس دانایی و فناوری، از جنس توانایی است و اکنون در دنیا مهم نیست که چه می‌دانی، مهم این است که چه می‌توانی.


رئیس واحد مراغه افزود: فناوری یعنی توانایی تبدیل ورودی‌ها به خروجی که مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. اکنون در جهان تغییر منبع ثروت از عوامل سنتی به دانش صورت می‌گیرد. یک زمانی بود که تا قرن ۱۸ سرمایه مردم، زمین و صنعت کشاورزی بود، در قرن ۱۹ منبع ثروت، زغال سنگ بود ولی از نیمه دوم قرن ۲۰ به بعد مبنای ثروت، دانش است.


ولیلو خاطرنشان کرد: منظور از پژوهش، تولید علم نافع است. باید دنبال تولید علمی باشیم که مشکلی از جامعه حل کند. پژوهش بر اساس نیاز باشد نه براساس توان ما. برخی‌ها می‌خواهند فقط توان خودشان را عرضه کنند ولی باید رفع مشکل جامعه، هدف باشد. همه محققان و اقتصاددانان اعتقاد دارند اصول و ضوابط تجاری سازی با پژوهش است. امروز نقش دانشگاهیان نه تنها حل مشکل اقتصادی دانشگاه است بلکه باید رفع مشکل اقتصاد کشور هم از سوی دانشگاهیان صورت گیرد. اقتصاد دانش‌بنیان اکسیر پیشرفت و ثروت افزایی دانش و فناوری است. با فن آوری قدیمی تولید مناسب نداریم.


وی افزود: باید بتوانیم دیدگاه‌های حاکم بر جامعه را از دیدگاه درآمد نفتی، وابستگی به اعتبارات دولتی عوض کنیم. در هیچ سرمایه گذاری نرخ بازگشت سرمایه به اندازه تحقیق و پژوهش نیست وبعضی تحقیقات معتبر بازگشت ثروت را در پژوهش ۳۰۰۰ درصد عنوان کرده است. در پژوهش مهم‌ترین عامل دانایی محوری است. در پژوهش بیکاری نیست، مشارکت جهانی هست چون خاصیت علم در جهانی بودن آن است و فرار مغز‌ها نیست چون در هر جای جهان کارایی خواهد داشت و صد‌ها شاخصه دیگر که از مزایای دانا محوری است.


باید بتوانیم دیدگاه‌های حاکم بر جامعه را از دیدگاه درآمد نفتی، وابستگی به اعتبارات دولتی عوض کنیم. در هیچ سرمایه گذاری نرخ بازگشت سرمایه به اندازه تحقیق و پژوهش نیست و بعضی تحقیقات معتبر بازگشت ثروت را در پژوهش ۳۰۰۰ درصد عنوان کرده است

این مسئول یادآور شد: اصل ورود دانشگاه‌ها به تجارت با تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود تا بتواند محصولات فن‌آوری را به فروش برساند. اکنون بیشتر دانشگاه‌های معتبر جهان بیش از هزاران شرکت دانش‌بنیان دارند. در این دانشگاه‌ها ۶۰ درصد بودجه از سود سهام شرکت‌هاست و تنها ۲۰ درصد از کمک‌های دولتی و ۲۰ درصد از شهریه و در آمدهای فارغ التحصیلان است. ما باید ارتباط با صنعت را گسترش دهیم. هر چقدر صنعت و دانشگاه بالغ‌تر شوند تازه می‌فهمند که کوچکند و باید بزرگ‌تر شوند. صنعت و دانشگاه بایستی از حد ارتباط بگذرند و درهم ذوب شوند.


ولیلو با توجه وظیفه خطیر دانشگاه‌ها گفت: در یک سال گذشته در دانشگاه آزاداسلامی واحد مراغه شاهد رشد کمی و کیفی بسیاری بوده‌ایم. از جمله، افزایش ۱۰۰ درصد مقالات اساتید، اقدام به تأسیس مرکز رشد نانو زیست فناور، انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد با ارگان‌ها، ادارات، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها، اقدام به تأسیس شرکت دانش بنیان، راه اندازی و اتصال به مرکز سا‌ها (سامانه آزمایشگاه‌های آزاد) با ۲۲ آزمایشگاه و کارگاه و ۷۰ نوع ارائه خدمات برای محققین سراسر کشور، برگزاری چندین همایش ملی منعتبر، راه اندازی و توسعه سیستم وای فای اینترنت، ثبت اختراع و برگزاری جشنواره ایده‌های بر‌تر با استفاده از پتانسیل‌های شهرستان مراغه.


رییس واحد مراغه اهداف و برنامه‌های حوزه پژوهش واحد مراغه را چنین برشمرد: اجرای سند علم و فن آوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاداسلامی به منزله سند علمی و راهگشا، توجه به برنامه‌های کلان ملی با استفاده از توانایی محققان، توسعه زیر ساختهای پژوهش، توسعه آزمایشگاههای مرتبط با سا‌ها، توسعه شبکه‌های علمی پژوهشگران، توجه جدی به اقتصاد غیر شهریه‌ای دانش بنیان، هدایت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم کارآفرین و توسعه گرا، بر قراری ارتباط بیشتر با صنعت، هدایت پایان نامه‌ها بر اساس سیاستهای اولویت دار کشور، افزایش دانشجویان در تحصیلات تکمیلی و توسعه رشته‌ها بر اساس نیاز منطقه و جامعه، همکاری بیشتر با دانشگاه‌های داخلی و خارجی معتبر و ارتقای تعاملات سازنده با دولت تدبیر و امید.


انتهای پیام/

ارسال نظر