جشنواره جهانی فیلم فجر بدون مهمان خارجی و بازار فیلم برگزار میشود/ سالن سینمای روباز هم خواهیم داشت
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا اولین نشست خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره به صورت مجازی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه آغاز شد.
در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بسیاری از رویدادهای هنری هم مثل سایر کسب و کارها از این شرایط جدید متاثر شوند افزود: در سال گذشته برخی جشنواره ای لغو و برخی دیگر برگزار شدند. البته برگزاری این جشنوارهها نیز به صورت دوگانه مجازی یا فیزیکی و یا ترکیبی از هر دو بود. باید توجه داشته باشیم که نبض سینمای جهان بر اساس برگزاری دو سه جشنواره بزرگ سینمایی میزند.
برنامهریزی برای تغییر دائمی زمان جشنواره
وی اظهار کرد: جشنواره فیلم جهانی فیلم فجر که قرار بود در بهار سال ۱۳۹۹ برگزار شود اولین رویداد سینمایی بود که با کرونا درگیر شد؛ ابتدا بحث تعویق جشنواره مطرح شد. در وهله اول قرار شد جشنواره به خردادماه ۹۹ منتقل شود؛ البته فارغ از بحث کرونا ما به دنبال این بودیم که به صورت دائمی تقویم جشنواره را به این مقطع زمانی بیاوریم. یکی از این روشهای مدنظر ما استفاده از پلتفرمهای مختلف بود.
عسگرپور افزود: انتخاب فیلمهای این دوره از جشنواره و امور دیگر در قالب دبیرخانه دایمی انجام میشود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست و همه جشنوارهها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنوارههای دیگر را رصد میکنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما نیز در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام میدادند اما برخی از فیلمهایی که برای سال گذشته انتخاب شده بود عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند چون یا اکران شده بودند یا در جشنوارههای دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل چرخه دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم مورد بازبینی قرار گرفت.
وی متذکر شد: همچنین نمایش فیلمهای کلاسیک مرمت شده جزو بخشهای مورد توجه جشنواره جهانی بود که با همکاری فیلمخانه ملی انجام می شود و امسال ۱۰ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی را مرمت کرده ایم که در جشنواره جهانی نمایش داده می شود. در بخش سینمای ژانر هم که روی فیلم هایی در ژانرهای خاص تمرکز می کند، ۵ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی خواهیم داشت. موضوع کارگاه ها نیز شامل حوزه کارگردانی، موسیقی فیلم و تدوین میشود. همچنین محل برگزاری جشنواره نیز پردیس سینمایی چارسو و بدون برگزاری بازار به صورت غیرفیزیکال خواهد بود. در محوطه پردیس چارسو نیز نمایشگاه پوسترهای سینمای ایران و پوستر فیلم هایی که در کشور کوبا به نمایش در آمدهاند، برگزار میشود.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: یکی از موضوعاتی که امسال به دلیل شرایط کرونا قرار است، اتفاق بیفتد، استفاده از سالنهای روباز است. پردیس چارسو در طبقه بالای خود یک سالن روباز را ایجاد می کند و همچنین در سینما کانون نیز یک سالن روباز وجود دارد که از آن استفاده میشود و فیلمهای جشنواره در این سالنها نمایش داده میشوند.
برگزاری بازار فیلم به صورت مجازی
وی همچنین توضیح داد: بخشهایی از جشنواره مثل خیلی از جشنوارههای دیگر حذف شدند. همین اتفاق برای ما هم رخ میدهد. آن بخشهایی که متکی به حضور مهمانان است، یا به شکل مجازی باید برگزار میشد، یا بهطور کامل حذف میشد. امسال بازار فیلم که محل خوبی برای سینمای ایران و منطقه است، به شکل مجازی برگزار میشود. جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود جاهایی است که بقیه میتوانند از آن استفاده کنند. مهمترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی برگزار شود و مهمترین مسأله هم در اینباره، پلتفرم امن بود.
عسگرپور ادامه داد: حدود یک سال و نیم پیش، سر همین موضوع جشنوارهها به مسأله خوردند، پلتفرمی در جشنواره کن استفاده شد که «سیناندو» نام داشت. این پلتفرم برخی از مسائل خود را حل کرد و حالا بستری کاملا امن است. ما با این پلتفرم به جمعبندی رسیدیم و برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفتهایم و ۴۰۰ ظرفیت استفادهکننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است اما مخاطبان عادی نمیتوانند به آن ورود کنند. بلکه مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا میکنند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: یکی دیگر از بخشهای جشنواره کارگاههای آموزشی است، که آن را هم به شکل مجازی برگزار میکنیم. اساتید خوبی در این کارگاهها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، اما حالا میتوانند بهصورت مجازی آموزش بدهند.
وی تأکید کرد: ما امسال مهمان خارجی نخواهیم داشت، اما درخواست زیادی داشتیم که افراد دوست داشتند به صورت فیزیکی بیایند. ترجیح دادیم مهمان به صورت فیزیکی نداشته باشیم.
جشنوارههایی که برگزار شدند و کسی معترض نشد
عسگرپور در ادامه پاسخگوی پرسش خبرنگاران و اصحاب رسانه شد. او در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اصرار بر برگزاری جشنواره جهانی فجر در شرایط کرونایی به رغم تعطیلی رویدادهای جهانی توضیح داد: این سوال احتمالا وجه قالب بسیاری از سوالات درباره جشنواره جهانی فجر باشد که در طول دو سال گذشته خیلیها با آن مواجه شدند. اولا اینکه جشنوارههایی در دنیا کامل ملغی شدهاند، برمبنای اطلاعاتی است که روزمره با چند جشنواره کلی مواجهیم. ما فهرستی از جشنوارههایی که برگزار شدند داریم. البته این به معنای تنها دلیل برگزاری ما نیست.
وی افزود: جشنوارههای ونیز، تورنتور، سن سباستین، بوسان، لندن، قاهره، آنتالیا به صورت حضوری برگزار شدند. بخشی بهصورت مجازی و بخشی فیزیکی. پس گاهی اوقات ما بر مبنای اطلاعات روزنامهای صحبت میکنیم و گاهی اطلاعات حرفهای. یکی از مسائل ما به شکل طبیعی چون شغل ما این است و مسئولیت برگزاری جشنواره را دارم، باید ببینم چه جشنوارههایی چطور برگزار شدهاند.
عسگرپور ادامه داد: نکته دوم اینکه آیا در همین کشورها که جشنوارههای خود را فیزیکی یا دوگانه برگزار کردند، جماعتی هم حضور داشتند که تا این حد اعتراض کنند؟ مثلا بگویند به جای برگزاری جشنواره این پول را بدهیم به بیبضاعتهای سینما! من قصد تحقیر یک بخش را ندارم. من حداقل با این پدیده مواجه نشدم. این کشورهایی که اسم بردم همه جز کشورهای قدرتمند اقتصادی نیستند. کشورهایی که عرض و طولشان از جهات مختلف به ما نزدیک است. من روی این بحث اصلی که خیلیها اشاره میکنند، سوال دارم.
اکوسیستم سینما را درنظر بگیریم
وی افزود: کسانی که به ما اعتراض میکنند، با آمار و ارقام صحبت کنند. دو جشنواره را ملاک قرار ندهند. من به عنوان دبیر جشنواره و فیلمسازی که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مشکلات تاریخیمان را این میدانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمیشویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در ردهبندی کشورهای جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد.
عسگرپور توضیح داد: ما وقتی میگوییم که سینما چیست، بعضی از دوستان به تولید و عرضه اشاره میکنند و هرکس از دید خود مینگرد. وقتی میخواهیم به عنوان خبرنگار، مدیر، پخشکننده یا هرچیز دیگری وارد موضوع شویم باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنوارهها در طول سالها شکل گرفتهاند، آیا این جشنوارهها فقط مهمانیاند؟ این تفکر روزنامههای زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی میدانند که انگار عدهای با هم مینوشند، میرقصند و جوایزی هم میدهند! حالا ممکن است یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست. بخشی نمایش فیلم است، بخشی بازار است. باید کامل دید.
وی افزود : ولی ما باید در این شرایط ببینیم کرونا کدوم بخش از اکوسیستم را نابود کرده و در وهله دوم رسانهها تحقیق کنند کرونا چه کرده است. اینکه کلی بگوییم همه فقیر شدند، ساختمانها را بفروشیم و بگوییم همه در صف گوشت و مرغ قرار بگیرند! گاهی یک بحران بزرگ مثل زلزله هشت ریشتری میآید و همه چیز را نابود میکند، آنجا باید صف تشکیل دهیم و فروشگاهها هرچه هست بین مردم توزیع کنند. ما هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی در چه سطحی مواجهیم. کرونا به سینما آسیب جدی زده، در این سالها آثاری تولید شده که این آثار تولیدشده در صف اکران هستند. سینماها باز هستند؟ نه این آثار یکی از راههای اکرانشان جشنوارههاست و بستنشان باعث آسیب دیدن به همین فیلمها میشود.
عسگرپور تأکید کرد: من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم. باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه میخورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمیتوانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل میکنیم. من اعلام کردم بودجهها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجهبندی است و مواردی که جابهجایی آن مسئله ایجاد میکند و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راههایی پیدا کنیم. باید پابهپای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند.
اگر سریال میساختم 10 برابر دبیری جشنواره درآمد داشتم
وی افزود: برخی از دوستان میگویند پول جلوی چشم ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال میساختم، ۱۰ برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من میداد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت میکنند، با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه میتوانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه لطمهای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما اینقدر تولید داریم و این تولیدها برای نمایش در کجا ساخته میشود؟
دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به درباره بودجه این رویداد نیز توضیح داد: جریانی در طول این چند سال به نام شفافسازی راه افتاده که اساسش در همه جا خوب است. یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاریها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفافسازی پایبند باشند. نمیشود یک جا مدام بودجهاش را اعلام کند و بقیه جاها بودجههای خود را اعلام نکنند. ارشاد در این سالها اطلاعات فعالیتهای خود را اعلام کرده و این خوب است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار میشد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، در حال حاضر با حذفیات و وضعیت موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم خواهد بود. اگر فکر میکنید بودجه نیم فیلم زیاد است، بنشینم با هم دربارهاش صحبت کنیم.
وی افزود: درباره بودجه سال گذشته جشنواره جهانی که در آمار فارابی آمد، یک و نیم میلیارد برایش خرج شده است، برخی گفتند بودجهای برای جشنواره برگزارنشده صرف شده، البته من میدانم گاهی با یک جریان رسانهای مواجه هستیم که برخی از آنها زرد هستند، ولی ما باید به همه جواب بدهیم. درباره جشنواره سال گذشته به آن روزها برگردیم، ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتلها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه میشد. اما احساس کردیم، نمیدانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینهها را بگیریم وگرنه خیلی باید هزینه میشد. حساب کنید جشنوارهای به سه چهارم برگزاری رسیده، پس باید حداقل شش، هفت میلیارد برایش هزینه میشد، در صورتی که هزینههای ما کم بود. امسال امیدواریم با بودجه نیم فیلم جشنواره برگزار شود.
خودمان را بیمقدار نکنیم!
عسگرپور در پاسخ به پرسشی درباره شرایط برگزاری این دوره از جشنواره با وجود انتقادها گفت: من امسال دبیر جشنوارهام و به عنوان یکی از اعضای فیاپف که نایب رئیس آن در حوزه آسیا هستم، این توضیحات را میدهم. در جلسه مجامع عمومی این سازمان بارها با این سوال مواجه شدهام. واقعیت این است که ما گاهی اوقات حد و اندازههای خود را بیمقدار میدانیم. من بسیاری از فیلمسازان و جشنوارههای مختلف را دیدهام. خیلی از فیلمسازان ما به جشنوارههایی رفتهاند که شاید چهار بعدازظهر تعطیل شدهاند! البته اشکال ندارد و آن جشنواره هم یک فرصت برای دیدن فیلمهای ایرانی است. جشنواره جهانی فیلم فجر اما جز بهترین جشنوارهها در فیاپف است. البته فردا تیتر نزنید که من گفتم این جشنواره در کنار برلین و کن و... است. شما باید استراتژی کشورها را ببینید.
وی افزود: ما به دنبال جشنوارهای با حضور بیست هزار شرکتکننده نیستیم. ما به نسبت بسیاری از جشنوارهها جلو هستیم. برخی اصرار دارند که مرغ همسایه غاز است، من نمیخواهم دوستانی که نقد میکنند را تحقیر کنند، من خیلی از این دوستان را میشناسم که هیچکدام از جشنوارههای بینالمللی را ندیدهاند و این جشنواره را مقایسه می کنند با جشنوارههایی که ندیدند! من خیلی از این جشنوارهها را به عنوان فیلمساز دیدهام و حس میکنم موقعیت جشنواره جهانی فجر در منطقه مفید است. بسیاری از کشورهای اطراف ما از بازار این جشنواره برای معرفی آثارشان استفاده میکنند. این کشورها نمیتوانند از جشنواره کن و برلین استفاده کنند.
عسگرپور تأکید کرد: ما گاهی بحث تخصصی میکنیم که مثلا جشنواره چه تاثیری در اقتصاد سینما دارد. این را باید محققین تحقیق کنند. اگر میخواهیم با جدول ضرب محاسبه کنیم، میپرسند که چند فیلم معامله شد! انگار که سوپرمارکت است و در انتهای شب میشود حساب کرد چقدر کارت کشیدند. جشنوارهها را شما باید ببینید که دو سال بعد از برگزاری به نتیجه میرسند. من تجربه این اتفاق را دارم، اما این کجا محاسبه میشود؟ گاهی از من میپرسند که این جشنواره چقدر خروجی داشته؟ گویا توقع دارند من مثلا کارتخوان را بیاورم و ببینم چقدر برای فیلمها کارت کشیدهاند! بعضی از همکاران ما با کمپانیهای بزرگ کار میکنند و اعلام نمیکنند و میخواهند کسی نداند.
وی درباره برنامه تجلیلها و بزرگداشتهای این رویداد بیان کرد: ما امسال برنامه بزرگداشتها را نخواهیم داشت. چون این برنامهها باید به شکل فیزیکی برگزار شود و ما مجبور به حذف شدیم، بعد از برطرف شدن شرایط موجود، برنامه را در سال آینده خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تلاشی شده تا جشنواره جهانی فجر به نام پیشنهادی «جشنواره تهران» تغییر نام بدهد، بیان کرد: تلاشی نشده است. چون بیش از سی سال است که در مقطع حساس کنونی هستیم و حالا خیلی این وضعیت حساس تر شده است. بنابراین فعلاً در این زمینه تلاشی نخواهد شد.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/