صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
همراه با برگزیدگان جشنواره فرهیختگان/11 سرائیان در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

وضعیت نامناسب تربیت افراد نخبه و کاربردی در حوزه مهندسی

استادان با دانشجویان مهندسی مانند پزشکان صنعت برخورد کنندعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌های کشور در زمینه پزشکی افراد نخبه و بسیار کاربردی تربیت می‌کنند؛ اما در حوزه مهندسی وضعیت مناسبی نداریم و دلیل آن نیز روش تربیت دانشجو است.
کد خبر : 577747

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر هفتم اردیبهشت جاری به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.


در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند و پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزه‌های بررسی‌شده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساخت‌ها به‌حدود هزار و ۹۰۰ اثر رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.


محورهای این جشنواره پژوهشگر برتر، مقاله، کتاب تألیف، کتاب ترجمه، کتاب ناشر بین‌المللی، ثبت اختراع داخلی، ثبت اختراع بین‌المللی، پایان‌نامه، رساله دکتری، کارشناس پژوهش و فناوری برتر، فناور برتر، کارآفرین برتر، مرکز رشد برتر، شرکت دانش‌بنیان برتر، آزمایشگاه برتر، انجمن علمی، ادبی و هنری، معاون پژوهش و فناوری یا علمی، واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، کرسی نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد برتر، کرسی ترویجی برتر، مرکز تحقیقات، مدرسه سما، آموزشکده سازمان سما، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، عضو برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مجلات فارسی، مجله غیرفارسی و سرای نوآوری بود.


حوزه‌های علمی هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان نیز نشان ویژه، حوزه علوم کشاورزی، حوزه علوم پایه، حوزه فنی و مهندسی، حوزه علوم انسانی، حوزه هنر و معماری، حوزه علوم پزشکی، اختراع، ثبت اختراع بین‌الملل، مرکز رشد، شرکت دانش‌بنیان، انجمن‌ها، کرسی نظریه‌پردازی، کرسی ترویجی، واحد فناور، کارشناس برتر پژوهش، معاون پژوهش و فناوری، آزمایشگاه، واحد دانشگاهی برتر در حوزه پژوهش و فناوری، مرکز تحقیقات، سرای نوآوری، کارآفرین و فناور بود.


شاخص‌هایی که یک طرح برون‌دانشگاهی را به اوج رساند


پیام سرائیان از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بوده و پس از پایان مراحل تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های تهران (مهندسی مکانیک) و تربیت مدرس (مهندسی مکانیک) و حضور کوتاه در دانشگاه‌های خارج از کشور افتخار همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی را به دست آورده است.


این پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد موفق شد با ارائه طرح برون‌دانشگاهی «تحلیل CFD و طراحی سازه اویونیک و سامانه پیشرانه الکتریکی پرنده عمودپرواز الکتریکی و ساخت نمونه» به‌عنوان مجری طرح در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی حائز رتبه برتر شود.


خبرنگار آنا به همین مناسبت و برای اطلاع از جزئیات حضور سرائیان در هشتمین جشنواره فرهیختگان و کسب عنوان برتر و تشریح طرح برون‌دانشگاهی «تحلیل CFD و طراحی سازه اویونیک و سامانه پیشرانه الکتریکی پرنده عمودپرواز الکتریکی و ساخت نمونه» گفت‌وگویی را با این پژوهشگر ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید:


آنا: دلایل انتخاب شما به عنوان مجری و دارنده طرح برون‌دانشگاهی برتر در گروه فنی و مهندسی جشنواره فرهیختگان براساس چه شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی بود؟


سرائیان: هیئت داوران شاخص‌هایی را از جمله نوآوری، کاربردی بودن، نیاز صنعت، مرز دانش بودن برای خود دارند و طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد براساس هزینه صورت گرفته که بنده مجری داخلی آن بودم توانست بین طرح‌های بسیار زیادی که امسال در جشنواره شرکت کردند رتبه برتر را کسب کند.


آنا: چه شاخص‌هایی موجب موفقیت شما در عرصه پژوهش و انتخاب برتر در جشنواره شد؟


سرائیان: از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد هستم که پس از پایان مراحل تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس و حضور کوتاه در دانشگاه‌های خارج از کشور افتخار همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی را داشته‌ام.



استادان دانشگاه باید با دانشجویان مهندسی مانند پزشکان صنعت برخورد کنند و دانشجویان در جوار صنعت بزرگ شوند تا اعتماد به نفس‌شان بیشتر شود و مشکلات صنعت را درک و آموزش خود را براساس آن پیگیری کنند.



در طول مدت تحصیل توانستم از سیستم‌هایی که در آن مشغول بودم، نقاط ضعف و قوت را بررسی کنم و پس از حضور در دانشگاه آزاد اسلامی آنها را سرلوحه کار خودم قرار دادم، اگرچه عضو کوچکی از جامعه هستم و هنوز خود را مدیون تلاش استادان بزرگوارم می‌دانم.


سیره و روش دانشگاه آزاد اسلامی در برخورد با پژوهش برون‌دانشگاهی در چند سال اخیر کاملاً تغییر کرده و رویکرد بسیار مناسبی داشته و ارزش دادن به تحقیقات صنعتی و ارتباط با صنعت توانسته این دانشگاه را در جایگاه بسیار رفیعی قرار دهد.


امروزه صنعتگران، دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان یکی از بازوهای خود قبول کرده‌اند و این نتیجه تلاش شبانه‌روزی مدیران لایق در رده‌های میانی و بالای دانشگاه است.


آنا: جزئیاتی از طرح برون‌دانشگاهی «تحلیل CFD و طراحی سازه اویونیک و سامانه پیشرانه الکتریکی پرنده عمودپرواز الکتریکی و ساخت نمونه» را تشریح کنید.


سرائیان: هواپیماهایی که برای نشستن و برخاستن نیاز به باند نداشته باشند، جزء علوم جدید صنایع هوافضا هستند که چند کشور پیشرفته در این زمینه فعالیت می‌کنند.


خوشبختانه ایران اسلامی با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نظر مساعد مقام معظم رهبری در این زمینه آغاز به فعالیت کرده و بنده نیز جزء تیم‌های حاضر هستم که در این زمینه انجام وظیفه می‌کنم. این نوع هواپیما (سازه اویونیک و سامانه پیشرانه الکتریکی پرنده عمودپرواز الکتریکی) نقش بسیار مهمی در حمل و نقل خواهد داشت، البته پرنده عمودپرواز الکتریکی، هواپیماست و نباید با پهپاد اشتباه گرفته شود.


آنا: موانع پیش روی پژوهشگران در فعالیت‌های پژوهشی را چه می‌دانید؟


سرائیان: در سال‌های گذشته با نظر مستقیم مقام معظم رهبری بسیاری از موانع از بین رفته و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه واقعاً پیشرفت بسیار خوبی داشته است.


شاید باورش دشوار باشد؛ اما بیشتر فعالیت‌های اداری و مالی طرح برون‌دانشگاهی «تحلیل CFD و طراحی سازه اویونیک و سامانه پیشرانه الکتریکی پرنده عمود پرواز الکتریکی و ساخت نمونه» را در دانشگاه فقط با یک تلفن انجام می‌دادم.


سیاست‌های استراتژیک و آینده‌نگری‌های عمیق که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد از سال‌ها قبل آغاز کردند، امروز کار محققان را بسیار آسان کرده است و در زمینه طرح‌های برون‌دانشگاهی یکی از اعضای این دانشگاه هستم؛ البته تحریم‌های ظالمانه در چند سال اخیر واقعاً موجب تأخیر در اجرای طرح‌های تحقیقاتی شده است.


آنا:  کشور در حوزه پژوهش و فناوری به‌خصوص فنی و مهندسی جایگاه مناسبی دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟


سرائیان: کشور ما در زمینه فنی مهندسی جایگاه خوبی دارد؛ اما هنوز با کشورهای تراز اول جهان فاصله داریم که برای کاهش این فاصله باید دانشگاه و صنایع به‌صورت جدی همکاری داشته باشند؛ البته در کنار مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده، فرصتی نیز برای محققان ایجاد شده تا به طراحی و ساخت دستگاه‌های تحریمی بپردازند که امیدوارم این روند رو به رشد بوده و همواره ادامه داشته باشد.


آنا: آیا در عرصه پژوهش جایگاه خوبی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به دست آورده‌ایم؟


سرائیان: سیر صعودی کشور در حوزه‌هایی مانند نانو و سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت در سال‌های قبل بسیار چشمگیر بوده و جایگاه ویژه‌ای به آن بخشیده است؛ اما چند سال اخیر شاهد افت محسوسی ‌بوده‌ایم که مطمئنم در آینده مجدداً به جایگاه خود برمی‌گردیم،


در بعضی از رشته‌ها با دنیا فاصله بسیار زیادی داریم؛ اما در رشته‌های نوپا نه‌تنها دوش‌به‌دوش آنها حرکت می‌کنیم؛ بلکه در مواردی از آنها جلوتر نیز هستیم.


آنا: توصیه‌های شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟


سرائیان: باید به پژوهشگران و دانشجویان در تحقیق و پژوهش زمانی که به انتهای مسیر رسیدید و کاملاً ناامید شدید، مطمئن باشید با موفقیت فقط یک گام فاصله دارید.


آنا: و کلام آخر...


سرائیان: دانشگاه‌های کشور در زمینه پزشکی افراد نخبه و بسیار کاربردی تربیت می‌کنند؛ اما در حوزه مهندسی وضعیت مناسبی نداریم و دلیل آن نیز روش تربیت دانشجو است.


استادان دانشگاه باید با دانشجویان مهندسی مانند پزشکان صنعت برخورد کنند و دانشجویان در جوار صنعت بزرگ شوند تا اعتماد به نفس‌شان بیشتر شود و مشکلات صنعت را درک و آموزش خود را براساس آن پیگیری کنند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر